Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?
Nu har jag sovit en stund och läst tråden
Du skriver att hon inte vill hjälpa till men om du får henne att hjälpa till ihop med dej kanske det är annorlunda?
Om du framhåller allt hon kan och att hon är duktig så kommer hon att växa.
Jag sa ofta till min bonusnioåring att han var jätteduktig när han gjorde saker som mina klarade när de var fem för han behövde höra att han var duktig, han behövde höra att han dög precis som han var.
När jag kom in i bilden hade min sambo systemet "tjata så får du vad du vill" han fortsatte med det ett tag till men jag vägrade.
Jag sa som till mina egna, antingen ja och då betydde det ja, eller nej och då betydde det nej, eller så sa jag att jag behövde fundera på det och återkom med besked när jag kände att jag kunde ge ett bra svar med motivation till varför jag tyckte så.
Det tog ju ett tag innan de insåg att det inte var någon ide att tjata. Jag svarade ju hela tiden samma sak och frågade dem om det inte var jobbigt att tjata och varför de gjorde det när de redan hade fått ett svar.
De insåg att hade jag sagt något så blev det så, hade jag sagt ja så var det ett ja. Inte något jag sa för att de skulle vara tysta för att sedan strunta i mitt ja.
De vågade börja lita på mej.
Jag gav också alltid en motivation om jag sa nej, det gjorde att de lärde sig att lyssna tills jag var klar och sedan kunde de säga vad de tyckte i lugn och ro, inte i affekt.
Sa mamma eller pappa nej så svor och skrek de tills de fick som de ville
Min bonusson gav mej ett väldigt fint betyg en dag när han skulle åka till sin mamma. Han sa att han ville stanna kvar, pappan skulle åka bort i jobbet dagen efter och sa att han skulle åka fem på morgonen och att han inte hann köra hem honom då. Bonussonen sa -jag vill stanna här för då kan X (jag alltså) uppfostra mej lite så jag vet hur det ska vara.
Han, den lille på tio år såg det som varken hans mamma eller pappa såg, hans enorma behov av tryggheten som klara tydliga regler gav.
Både hans mamma och pappa hade ett behov av att vara "snälla" och alltid låta dem få vad de ville ha oavsett hur dåligt det var för dem.
Hans mamma lät honom gå iväg med ett softairgun till skolan

för det är så att även om han visste att han inte fick så ville han ha ett riktigt nej från sin mamma. Han ville att hon skulle visa att hon brydde sig tillräckligt för att hindra honom men det gjorde hon inte
Det är tufft att vara pappas sambo, men du måste komma ihåg att du har rätt att sätta gränser och du måste göra det.
Visst är det enkelt så länge ni kan titta på film och äta glass men hon måste också respektera sin bror och hans behov.
Han är ingen docka som hon kan göra vad som helst med och det är din uppgift att göra det klart för henne. Det är också din uppgift att visa för henne att hon betyder precis lika mycket för dej nu som hon gjorde innan.
Tänk inte så mycket på att hon inte ska hamna i skymundan utan låt henne vara med helt naturligt, gör inte en grej av det utan var bara som du är.
När du låter henne sätta sig vid datorn istället för det ni hade bestämt så tror jag att hon sitter där och känner sig sviken.
Du lovade något som du inte höll.
Oavsett vad hon säger så säg, men nu har vi ju bestämt att vi ska göra det här så nu gör vi det.
För du är vuxen och ditt ord ska hon kunna lita på oavsett vad det gäller, att städa eller äta godis, hon ska kunna lita på att det du säger är vad som gäller.