Att åka med sommardäck för att vara hundvakt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad har hänt med människorna sista 10-15 åren? Kan folk inte byta däck själva längre? Jag förstår om man inte har plats för förvaring av sina däck att det är smidigt att låta däckfirman byta. Men de som lägger in sina hjul i bilen och åker till en däckfirma för hjulskifte?

Slipper ju helt hantera mina däck ju ... Kommer bilen och 10-15 min senare åker jag därifrån med enda skillnaden att det är sommar/vinterdäck på bilen... Tar inte ens i däcken själv..
Och min rygg klagar inte... Har fått reda på att min rygg är lite mer skadad än jag trott tidigare (och ska nu utreda varför, med fler röntgen mm)

Alla har inte tillgång till en riktig domkraft heller, den lilla som följer med bilen ska inte användas annat än när man behöver byta vid punktering. Jag har köpt en riktig garagedomkraft och byter som regler själv, nu i höst började det regna när jag skulle byta så jag kostade på mig att slänga in däcken i bilen, åka till den tomma depån och betala 200 kr för ett jobb som tog 5 minuter. Det gick snabbare för dem att byta däck än vad det tog för mig att rulla in sommardäcken i förrådet. :laugh:

Nu på fredag får jag hem mina nya vinterdäck, med DHL. Då ska jag åka till samma verkstad så får de montera, balansera och byta åt mig. Efter att ha läst däckstesterna så blir det nya Continental IceContact 2 som åker på. :) :up:

Vad har hänt med människorna sista 10-15 åren? Kan folk inte byta däck själva längre?

Jodå, jag kan byta däck själv men med en halvkass rygg efter skada, en nackskada och en funktionsförlust på ~30-40% i en arm så finns det ju helt klart roligare saker att göra än att ävlas på i en halv evighet med däckbyte, sen vara däckad av värk några dagar när firma/pappa/son kan få jobbet gjort i en grisblink.

Nu har de ju skaffat en backup-plan så varför hacka på hundägarna. De hamnade i kris, pga TS dåliga planering, och löste det. Dåså, då har de gjort sitt.
Och ja det hade kunnat vara nåt annat, men nu var det inte det. Nu hade det gått att förhindra.

Hacka på hundägarna?
Det är väl självklart att om man vill vara säker på att komma iväg så har man back-up :confused:
Nu gick det ju som tur var att lösa problemet i efterhand.

Vad har hänt med människorna sista 10-15 åren? Kan folk inte byta däck själva längre? Jag förstår om man inte har plats för förvaring av sina däck att det är smidigt att låta däckfirman byta. Men de som lägger in sina hjul i bilen och åker till en däckfirma för hjulskifte?
Nu har vi faktiskt lyft och mutterdragare och då går det ju väldigt snabbt. Men när vi inte hade lyft och skulle byta förhand, då är 160 spänn rätt värt att få däcken bytta!

Det kostar ju knappt något att få dom bytta numera.

Det tar en kvart för däckfirman att byta och för mig tar det 1 timme och en massa ork och kraft.
Det tog max 3 min att byta och 295kr. Jag byter inte själv längre sen jag opererat båda axlarna.
Sen ligger däcken hos en kompis mot att jag är djurvakt ibland

Hacka på hundägarna?
Det är väl självklart att om man vill vara säker på att komma iväg så har man back-up :confused:
Nu gick det ju som tur var att lösa problemet i efterhand.
Fast man bokar ju inte plats på ett hundpensionat "utifall att". Det är ju inte schysst mot pensionatet att sen ringa och avboka någon dag innan för att hundvakten faktiskt kan Och jag, med många fler hundägare, lämnar mycket, mycket hellre hunden till en privatperson än till pensionat så jag skulle inte heller ha pensionat som förstahandsval.
Deras backup var väl att ha råd med pensionat om det behövdes. Eller menar du att alla som ska iväg med hund (som inte har 5 privata alternativ) ska ha bokat plats på pensionat OM det kanske, eventuellt, skulle behövas? Då skulle nog pensionaten inte bli glada alls.
Och har man enbart bokat plats på ett pensionat så bör man ha bokat ett till som backup om något händer med första pensionatet?

De löste situationen.

Fast man bokar ju inte plats på ett hundpensionat "utifall att". Det är ju inte schysst mot pensionatet att sen ringa och avboka någon dag innan för att hundvakten faktiskt kan Och jag, med många fler hundägare, lämnar mycket, mycket hellre hunden till en privatperson än till pensionat så jag skulle inte heller ha pensionat som förstahandsval.
Deras backup var väl att ha råd med pensionat om det behövdes. Eller menar du att alla som ska iväg med hund (som inte har 5 privata alternativ) ska ha bokat plats på pensionat OM det kanske, eventuellt, skulle behövas? Då skulle nog pensionaten inte bli glada alls.
Och har man enbart bokat plats på ett pensionat så bör man ha bokat ett till som backup om något händer med första pensionatet?

De löste situationen.

Med ditt resonemang tycker jag att man lägger ett orimligt stort ansvar på den snälla bekant som på sin fritid ställer upp och passar ens hund. Vill man vara säker på att komma iväg så bokar man hundpensionat och betalar för en tjänst, då kan man absolut kräva att hunden blir passad.

Ja men jag känner också att hon som äger hunden kan också göra något för att lösa situationen inte bara låta sin bekant åka med sommardäck och riskera livet.
Jag hade aldrig tvingat någon att åka med sommardäck hade sett till att mina hundar kunde vara någon annanstans.

Det är ingen som tvingat dig att åka med sommardäck.
Det är du som misslyckats i planeringen och därmed eventuellt behöver åka med sommardäck - eller hitta någon annan lösning.

Jodå, jag kan byta däck själv men med en halvkass rygg efter skada, en nackskada och en funktionsförlust på ~30-40% i en arm så finns det ju helt klart roligare saker att göra än att ävlas på i en halv evighet med däckbyte, sen vara däckad av värk några dagar när firma/pappa/son kan få jobbet gjort i en grisblink.
Jag är inte heller kurant och ska hålla på och langa med däck men jag byter själv iallafall, domkraften är ju höj och sänkbar, bara att ställa in höjden och rulla däcken på plats så lyfta behövs inte. Lossar hjulbultarna gör jag med hylsa och långt förlängningsskaft, dra åt dom gör jag med momentnyckel och förlängningsskaft på den så att skylla på fysiska åkommor håller inte, det går alltid att lösa problemen om bara viljan finns och man inte är bekväm. Den fysiska styrkan av att byta däck är inte större än att dra runt på en kundvagn i affären.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
9 245
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Nu har det blivit lite strul kring bonusbarnet, kring hämtande och lämnande i alla fall. Jag känner mig anklagad för att inte ta ansvar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 918
Senast: eyz
·
S
Övr. Barn Jag är tillsammans med en man sedan ca ett år tillbaka och han har 2 barn (2 och 3 år iår) tillsammans med en annan kvinna. Deras...
2
Svar
23
· Visningar
5 758
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar