Åtgärder för dålig mage?

Sv: Åtgärder för dålig mage?

Du bytte alltså grovfoder bara rakt av, utan invänjning? Hur perfekta värdena än är så skulle nog magen reagera som du beskriver.

Grejen är att jag aldrig i världen hade kunnat få med mig tillräckligt med silage för att kunna vänja över längre än något enstaka mål. Av två anledningar; *stallet var väldigt noga med hur mycket hö man tog eftersom det var relativt dyra priser och det hölls koll på hur mycket man tog *hästarna fick redan innan grovfoderbytet 21kg silage/dag var, skulle jag vant över i en bra takt så skulle det alltså behövts sisådär 100-200kg? :angel: men det silage de fick innan var väldigt varierande kvalitet, därav att det inte ens hade gett något att ta med en hel bal, inte säkert att det var det magen var "van vid" om man t ex fått med sig en ovanligt blöt eller ovanligt torr bal.

Blir det bara värre så, för hög proteinhalt i det nya? Inte så bra för magen att sätta i sig "starkt" grovfoder på fri tillgång. Ngra kg max om det är illa klarar magarna.

Innan gick de på fri tillgång på hö utan problem (jag vande in ca 4 veckor på silage innan flytten) vet iofs inte värdena på höet men jag tror inte det kan vara mycket mer i silaget. Tror snarare det är "fulgräset" isåfall som ställer till det, i gamla hagen hade de inget gräs, knappt ens under sommaren.

Dvs jag tycker du borde fixa grovfoderproblemet ist för att leta mag-medel. Precis som om jag skulle hålla mig flytande genom att dricka proviva för att äga upp att jag lever på fet mat/godis - mindre bra.

Grovfoderproblemet går inte att åtgärda mer än möjligen genom en ny flytt. Eftersom grovfodret ingår i hyran och kommer från deras egna åkrar, och hästarna går tillsammans med ett par andra. Skulle bli en alltför arbetskrävande och dyr historia att skaffa eget. Att ransonera ser jag inte som något alternativ eftersom det är ett väldigt tidskrävande och tungt jobb att packa ensilage till två hästar varje dag OM man skulle gå så långt att man byter hage och allt för att kunna ge så mycket/lite man vill.

Visst känns det tråkigt att inte kunna åtgärda originalproblemet, men förhoppningsvis vänjer sig väl magarna till slut (och "fulgräset" borde försvinna snart) och då slipper man kanske åtminstone kolik under tiden :crazy:

Stopp ett tag!!!! Hästar har inte samma bakterieflora som människor (och inte samma matsmältningssystem heller för den delen)!!! Jag blir så trött när folk ska trycka i hästar människoföda. Vuxna djur kan inte spjälka laktosen i mjölkprodukter och det har ingenting med galna kosjukan att göra (som sitter i benmärgen på döda djur). Proviva är full med socker, kan funka men varför inte ta reda på den riktiga orsaken istället för att försöka bota symptomen?

Har du funderat på vattenkvalitén? Ny vattenkvalité kan mycket väl ge dålig mage. Att hästarna ratar ensilaget i hagen är alarmerande anser jag. Vad är det egentligen för hygienisk kvalité på det? Nej, se till att få ensilaget analyserat med avseende på näringsinnehåll och hygienisk kvalité (prov kan skickas till analycen t ex.) och ta ett vattenprov (flaskor för provtagning kan du få på ditt kommunkontor och du kollar mikrobiologiskt prov i första hand, gärna kemiskt också, men det är lite dyrare) Hela kalaset går på ca en tusenlapp, vad kostar det att behandla hästen om den blir sjuk?

Ursäkta att jag fräser men man måste faktiskt tänka efter ibland och inte behandla hästar som människor, för det är de inte som bekant.

När min fjording va lös i magen så gav jag honom vetekli, (uppblött i lite vatten) då gick det över på en gång. :)

Stopp ett tag!!!! Hästar har inte samma bakterieflora som människor (och inte samma matsmältningssystem heller för den delen)!!! Jag blir så trött när folk ska trycka i hästar människoföda. Vuxna djur kan inte spjälka laktosen i mjölkprodukter och det har ingenting med galna kosjukan att göra (som sitter i benmärgen på döda djur). Proviva är full med socker, kan funka men varför inte ta reda på den riktiga orsaken istället för att försöka bota symptomen?

Har inte tänkt på att det är socker i proviva, bra att du påpekar det! Angående mjölken så har jag faktiskt också varit inne på den biten, men det kanske du missade? :p
Jag vill självklart inte ge något som är dåligt för hästarna. Ibland vet man ju inte eftersom det kan finnas aspekter man inte tänkt på - typ som Proviva´n för min del. Och visst, håller med om att det är bättre att tänka efter innan man börjar ge något.

Har du funderat på vattenkvalitén? Ny vattenkvalité kan mycket väl ge dålig mage. Att hästarna ratar ensilaget i hagen är alarmerande anser jag. Vad är det egentligen för hygienisk kvalité på det? Nej, se till att få ensilaget analyserat med avseende på näringsinnehåll och hygienisk kvalité (prov kan skickas till analycen t ex.) och ta ett vattenprov (flaskor för provtagning kan du få på ditt kommunkontor och du kollar mikrobiologiskt prov i första hand, gärna kemiskt också, men det är lite dyrare) Hela kalaset går på ca en tusenlapp, vad kostar det att behandla hästen om den blir sjuk?

Hästarna ratar oftast inte hösilaget i hagen, från början gjorde dom det för att det fanns massor med gräs kvar i hagen ("fulgräset" som jag kallar det :p ) som det säkert också är massor med socker i efter frost, och när det var väldigt lite hösilage kvar så ratade dom det. Förmodligen för att dom redan ratat det tidigare pga att det inte luktar lika gott som resten och då inte äter det förrän all annan mat är slut.
Vattenprov hade jag inte tänkt på, det skulle nog vara en bra idé. Sen hoppas man såklart att stallägarna lyssnar och utför åtgärder OM det skulle vara dåligt. Ska göra analys på silaget. Vet faktiskt inte varför jag inte fått tummen ur än, har kanske varit för mycket annat att tänka på. Är ju bra att prata med övriga i stallet först OM det skulle vara någon som redan gjort analys eller som vill vara med och dela.

Ursäkta att jag fräser men man måste faktiskt tänka efter ibland och inte behandla hästar som människor, för det är de inte som bekant.

Tro mig, jag försöker verkligen att inte behandla hästarna som människor!:o

Grovfoderproblemet går inte att åtgärda mer än möjligen genom en ny flytt. Eftersom grovfodret ingår i hyran och kommer från deras egna åkrar, och hästarna går tillsammans med ett par andra. Skulle bli en alltför arbetskrävande och dyr historia att skaffa eget. Att ransonera ser jag inte som något alternativ eftersom det är ett väldigt tidskrävande och tungt jobb att packa ensilage till två hästar varje dag OM man skulle gå så långt att man byter hage och allt för att kunna ge så mycket/lite man vill.

Visst känns det tråkigt att inte kunna åtgärda originalproblemet, men förhoppningsvis vänjer sig väl magarna till slut (och "fulgräset" borde försvinna snart) och då slipper man kanske åtminstone kolik under tiden :crazy:

Med åtgärda menar jag göra en analys så du har någon aning om hur mycket silage du kan stoppa in i hästen innan magen säger ifrån. "Fulgräs" har jag aldrig hört ngn häst bli dålig av? Antar du menad dåliga värden - då ger det ju bara bukfylla?

Förresten, ang att vänja in grovfodret. Veterinärerna (!!!!!) på djursjukhuset fattade inte ens vad min mamma menade när hon frågade om hon skulle komma med hö senare (åkte in akut pga stor hovskada) utan svarade bara ngt i stil med att de hade så mycket hö och det ingick i priset man betalade (pålle stod där 2 veckor) och när hon försökte förklara mer så sa de bara att deras hö hade bra kvalite?! Behöver jag nämna att pålle blev dålig i magen o hade precis blivit bättre när han kom hem igen o fick ju byta igen.... Såg dessutom ut som en vinthund :crazy: Nyttigt för en växande 2,5 åring som dessutom är "sjuk". Varför ger man aldrig hästarna en fair chans? Samma med avelsston som skickas i väg på betäckning - nytt hö/bete bara sådär och så förväntas de bli dräktiga. Suck.

Med åtgärda menar jag göra en analys så du har någon aning om hur mycket silage du kan stoppa in i hästen innan magen säger ifrån. "Fulgräs" har jag aldrig hört ngn häst bli dålig av? Antar du menad dåliga värden - då ger det ju bara bukfylla?

Och jag menar att visst är det bra att göra en analys för att veta om de behöver tillskott av något annat pga obalans eller dåliga värden, MEN reglera hur mycket silage de får kommer jag inte kunna göra. Lyckligtvis verkar de äta ungefär lika mycket på fri tillgång som när jag ransonerade.
Med "fulgräs" menar jag gräs efter att frosten har kommit. Har hört att det inte är bra för hästarna att äta när det är/varit fruset (för mycket socker?). Vet mest att jag reagerade på det eftersom den ena hästen haft fång och gräs efter frost sägs ge stor risk för fång.

Förresten, ang att vänja in grovfodret. Veterinärerna (!!!!!) på djursjukhuset fattade inte ens vad min mamma menade när hon frågade om hon skulle komma med hö senare (åkte in akut pga stor hovskada) utan svarade bara ngt i stil med att de hade så mycket hö och det ingick i priset man betalade (pålle stod där 2 veckor) och när hon försökte förklara mer så sa de bara att deras hö hade bra kvalite?! Behöver jag nämna att pålle blev dålig i magen o hade precis blivit bättre när han kom hem igen o fick ju byta igen.... Såg dessutom ut som en vinthund :crazy: Nyttigt för en växande 2,5 åring som dessutom är "sjuk". Varför ger man aldrig hästarna en fair chans? Samma med avelsston som skickas i väg på betäckning - nytt hö/bete bara sådär och så förväntas de bli dräktiga. Suck.

Ja, ibland kan man undra :p
I samband med ägarbyten så känns det också som att många inte bryr sig om att vänja om grovfodret.
I det här fallet var det som sagt omöjligt för mig att vänja om, men då vande jag om från hö till silage i god tid innan flytten och det verkade dom inte ta skada av. Eftersom det silaget var så grymt varierande kvalitet (ena dagen fick man plats med 10kg i höpåsarna, nästa fick man knappt plats med 7kg, säger en del om TS-halterna) så tyckte jag att magen redan till viss del redan borde vara "härdad". Nu vet jag ju inte om det är just grovfodret, och som sagt så tror jag snarare det är gräset än silaget isåfall.

Men har du på tok för högt proteininnehåll så KAN du inte låta dem gå på fri tillgång. Då måste du byta ut mot silage/hö/halm med lägre värden, ingen häst kan liksom vänja sig vid ett grovt proteinöverskott varje dag. Iaf inte vad jag förstått det som?

Behöver varierande kvalite (hygienisk?) betyda varierande värden då? TS-halten lär väl inte spela stor roll (behöver bara pilla i sig mer om det är blöt) eller ändras värdena mkt på silage bara sådär? Är det inte i stort sett lika om det är samma skörd från samma vall?

Det där med frost låter jag vara osagt, jag vet inte sanningshalten i det. Då skulle vi i Sve ju inte kunna ha våra hästar ute halva året ungefär. För i vår hagen finns gräs mm att pilla i sig i mängder året runt.

Senast ändrad:

Med "fulgräs" menar jag gräs efter att frosten har kommit. Har hört att det inte är bra för hästarna att äta när det är/varit fruset (för mycket socker?). Vet mest att jag reagerade på det eftersom den ena hästen haft fång och gräs efter frost sägs ge stor risk för fång.

Fruset gräs innehåller kolhydrater som hästen kan ha svårt att smälta. Det är farligt för fånghästar. Om man har en fånghäst bör den inte vara ute på gräs när det är frost. Jag väntar tills temperaturen har stigit på dagen tills jag släpper ut min.

Dessutom har jag fattat det som att hästar kan få kolik av fruset gräs.

Om de inte har gått på gräs tidigare och sedan kommit till en hage där de gått under frostperiod så är det kanske det som har påverkat magen.

Ja, gräs innehåller också socker, men inte i formen suckros så vitt jag minns. Jag tänker mest på tänderna på hästen. Om du börjar att ge proviva och det funkar (kan ju göra det, har inte provat själv av naturliga skäl) och när du sedan slutar ge och hästarna blir dåliga igen (kanske). Det finns ju då risk för att du börjar ge det igen, mer kontinuerligt =kariesrisk för hästarna och det är ju inte så kul för dem kanske. Någon tipsade om vetekli här som är lite närmare hästens naturliga föda. jag skulle nog testa det medan jag väntar på provsvaret från vattenprovet. Jag vet inte om du hyr in dig på något stall eller har hästen i kollektivstall, men om du hyr stallplats tycker jag nog att du kan kräva att hästarna får rent vatten att dricka (om det skulle vara något fel på det alltså) Man kan gå på samma tjänlighetsskala som för människa. Om det är kollektivstall kanske du får lirka lite mer. Jag har inte varit med om att hästar blivit dåliga i magen av fulgräs, men vissa kanske reagerar på det, skönt att inte ha det problemet i sådana fall:crazy: Kör på med dina analyser så kan du kanske utesluta de orsakerna i alla fall. Lycka till

Men har du på tok för högt proteininnehåll så KAN du inte låta dem gå på fri tillgång. Då måste du byta ut mot silage/hö/halm med lägre värden, ingen häst kan liksom vänja sig vid ett grovt proteinöverskott varje dag. Iaf inte vad jag förstått det som?

Behöver varierande kvalite (hygienisk?) betyda varierande värden då? TS-halten lär väl inte spela stor roll (behöver bara pilla i sig mer om det är blöt) eller ändras värdena mkt på silage bara sådär? Är det inte i stort sett lika om det är samma skörd från samma vall?

Jag TROR (observera, tror, måste ju först få analysvärden för att veta) inte att det är några enorma mängder proteiner i silaget i förhållande till hur mycket det äter. Anledningen är att man ju delvis kan se om hästen får för lite protein genom att kolla överlinjen, först nu ser hästarna ut att ha en "normal" överlinje, absolut inget fläsköverskott men ganska lagom. Just silage brukar ju inte ha lika höga värden som hö iom högre TS-halt och de orkar/hinner inte pressa i sig hur mycket som helst.
Som jag ser det borde TS-halten spela stor roll kilomässigt, om en häst äter 70kg gräs per dag och (vild gissning) 70% av det är vatten, då är det klart att det innehåller helt annan mängd näring per kilo än torrt hö med i princip inget vatten. Silage har ju också betydligt högre TS-halt än hö, om ett kg silage innehåller (vild gissning här också) 50% vatten så kan det ju inte innehålla ens i närheten av lika mycket näring som i ett kg torrt hö?

Egentligen lite tidigt att diskutera om detta, måste ju som sagt göra en analys för att kunna veta, men det ska ha varit rejält "egna" värden på det nya silaget för att kunna avvika nämnvärt från det första tycker jag :p och de kan inte ha lyckats pressa i sig såå mycket mer än innan iom att de fick rätt mycket redan från början. Därav att jag själv inte tror att silaget är boven.

Fruset gräs innehåller kolhydrater som hästen kan ha svårt att smälta. Det är farligt för fånghästar. Om man har en fånghäst bör den inte vara ute på gräs när det är frost. Jag väntar tills temperaturen har stigit på dagen tills jag släpper ut min.

Dessutom har jag fattat det som att hästar kan få kolik av fruset gräs.

Om de inte har gått på gräs tidigare och sedan kommit till en hage där de gått under frostperiod så är det kanske det som har påverkat magen.

Ja, det låter troligt.
Har lyckligtvis inte märkt något negativt på "fånghästen" (mer än lös mage). Den är rejält svårfödd så man kan inte behandla den som en klassisk fånghäst. =/

Tack! :)
Förstår din poäng, och håller med. Man ska inte vara beroende av nödåtgärder. Är det inte övergående ser man såklart till att göra åtgärder långsiktigt, inte tillfälliga lösningar.

Kollade provivaförpackningen för säkerhets skull och det stod "lättsockrat". Innehåller alltså socker, men jag behöver nog inte ha dåligt samvete av att ge en skvätt per dag max ett par veckor (kan ju inte vara sämre än att ge äpplen titt som tätt iaf? ;) :angel: ). Så jag tänker ändå prova det ett litet tag och se hur det blir. Hade redan påbörjat när jag läste inlägget om att det innehåller för mycket socker :o och de verkar ha lite bättre mage redan.

Haha precis så som jag gör ju! :)

Jag med i perioder men frågan är ju hur bra man mår eg ;)

Totola: Pratade lite med mamma ang fruset gräs. Hon har för sig att det är just det nya gräset på våren och det "färska" gräset i början på hösten som kan bli skadlig när de fryser, dvs fräsch grönt gräs, inte gammalt gult (som jag fikc för mig du menade av ngn anldening). Så nu förstår jag varför vi kan ha våra hästar ute hela vintern utan ngn fara det är alltså bara vår/höst (o ja sommar med då om det nu skulle bli frost) gräset blir skadligt vid frost :idea: Kul o lära sig :)

Och socker för tänderna är inte farligt, hästar har betydligt lägre pH än vi i munnen/saliven så karies är inte alls lika vanligt hos häst, vad jag hört iaf. Därför kan man utan problem ge hästen en sockerbit om dagen när man tränsar eller dyl.

Jag med i perioder men frågan är ju hur bra man mår eg ;)

Totola: Pratade lite med mamma ang fruset gräs. Hon har för sig att det är just det nya gräset på våren och det "färska" gräset i början på hösten som kan bli skadlig när de fryser, dvs fräsch grönt gräs, inte gammalt gult (som jag fikc för mig du menade av ngn anldening). Så nu förstår jag varför vi kan ha våra hästar ute hela vintern utan ngn fara det är alltså bara vår/höst (o ja sommar med då om det nu skulle bli frost) gräset blir skadligt vid frost :idea: Kul o lära sig :)

Jag är inte så säker på att det är ofarligt för dem att äta fruset gammalt gräs. Gräs som har vuxit länge har hög fruktanhalt.
Det är klart att om det helt har vissnat är det kanske annorlunda.

Ah, ja det är "fräscht" gräs jag pratar om, fast fruset. Fulgräs kallar jag det för att det är dåligt för magen! :p

Gillar inte socker rent allmänt eftersom det kan bli rätt koncentrerade doser, men som sagt så tror inte jag heller det är direkt skadligt i små mängder och under en kortare period.
Vi människor t ex mår inte ett dugg bra av socker, man kan få alla möjliga "krämpor" (depression, sömnsvårigheter, diabetes, svamp osv. ) men så vräker vi såklart i oss mycket mer socker än pållarna någonsin skulle kunna få i sig! ;)

Fast om du vill undvika en massa socker och kunna ha någonting som fungerar i längden tycker jag du ska testa tipset med bakjäst. Använder det till min fångis som blivit mycket bättre i magen. Igår hade jag slut och idag var han lite bullrig igen. Och det där med att vi vräker i oss mycket mer socker än pållarna någonsin skulle kunna få i sig är nog inte riktigt sant. Det är väldigt mycket socker i gräs.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 509
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 665
Senast: Amha
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 550
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö Jag ger hösilage för andra året i rad till mina två halvblodsston. Totalt fem hästar i stallet, alla äter samma foder. Förra året var...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 504
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka