Hösilage och dålig mage

Sv: Hösilage och dålig mage

Min tål ej ensilerings medel, får dålig mage direkt.Kan bara äta hösilage utan det sura dom har i..
Det är inte så vanligt med ensileringsmedel i rundbalar om jag inte missminner mig, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. hade för mig att det används när man lägger ensilage i limpa eller i annan "lös" form.

Min teori är:

Dålig hygien i grovfoderet. Vissa individer tål det sämmre än andra och blir lös.
För snabbt foderbyte där tarmfloran blir ur balans. Är tarmfloran ur balans så tror inte jag att den ändrar sig så länge den inte får hjälp med det.
Fodrar man mycket med ett väldigt blött foder så får hästen i sig väldigt mycket vatten som inte barar går med urinen utan även träcken.
Att viaa inte tål syran som bildas med ensileringen i foder med ts under ca 65%.
Över är ju endast lufttät lagring.

Jag är ganska kluven vad gäller ensilage och min arab fick nyligen levervärden som skenade i höjden och det visade sig att ensilage som är lite "blötare" var orsaken medan han tål torrare ensilage/hösilage. Min andra arab blir lös i magen oavsett om han har fri tillgång. Varmblodet har inga problem med ensilage oavsett torrhetsgrad. Har i regel haft fri tillgång till mina hästar så underfodring är inte fråga om och kvaliten på ensilaget är bra.

Käner att jag blir mer och mer skeptisk till ensilage och hur bra det egentligen är, dels risken för boutilism (liten förvisso) men även då min häst blev så sjuk av det. Att jämföra ensilage och gräs känns för mig lite konstigt, gräset äter hästarna ju naturligt från backen medan ensilaget är "konserverat" på rundbal. Den sk syran som bildas är ju inget som gräset innehåller på samma sätt och det min arab verkar bli sjuk av är just själva syran.

Varmblodet får fortfarande ensilage men båda araberna får nu hö och levervärdena på den ena sjunker i rask takt (puuuh) och den andra har en mage som mår prima.

Allt det här får mig att fundera över hur bra egentligen ensilage är...:angel:svamligt inlägg ja men mina tankar virrade omrkring medan jag skrev. Är glad veterinären hittade orsaken och fick eländet att vända.

et. Att jämföra ensilage och gräs känns för mig lite konstigt, gräset äter hästarna ju naturligt från backen medan ensilaget är "konserverat" på rundbal. Den sk syran som bildas är ju inget som gräset innehåller på samma sätt och det min arab verkar bli sjuk av är just själva syran.

Det är det min inte heller tål "syran" som bildas och mest verkar det vara
när det är blötare.Bäst mår min på vanligt hö..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.