Hösilage och dålig mage

Sv: Hösilage och dålig mage

Vanligtvis räcker det för mig att lägga en presenning över, ibland har jag slängt över några filtar/hästtäcken. Jag har balen på en loge och fyller Ikea säckar. När det varit riktigt kallt i kombination med blött hösilage har jag ställt ikeakassarna i sadelkammaren. Dom fodras ju upp och står inte där inne i flera dagar så att säga, silaget är ju fortfarande kallt men inte fruset när man ger det. Sedan fryser det ju i hagen iallafall, det som dom inte äter upp direkt men man kan inte göra mer än man kan göra liksom...

Men frågan är ju om det är pga vätskan i gräset eller om det är pga näringen.
Ett väldigt näringsrikt foder kan ju få många magar att bli kaputta.

Det låter ju onekerligen konstigt om det vore så att vissa hästar inte skulle tåla det de är gjorda för att äta...

Ja visst, det är konstigt! Jag har en teori om att han fick magen "förstörd", av en eller annan anledning (åt något olämpligt, fångkänning, magsår etc.) som yngre och att det inte gjordes något åt det då. Och att det på så sätt blivit ett kroniskt magproblem. Han hade väldigt lös mage när jag fick honom.

Senast ändrad av en moderator:

Min leverantör säger att det inte är någon frysrisk förrän TS hamnar så lågt som runt 40%.

Vi har också kallstall, balarna ligger inne i maskinhallen som inte är uppvärmd och bara den öppnade balen förvaras i stallet. Vi hade -17 häromdagen, har legat runt - 10 nu i ca två veckor men ensilaget fryser inte. Vi har också strax över 60% TS.

Jag har samma problem med min häst. Upplevde det inte lika allvarligt första vintern jag hade henne förutom att hon var jobbig att mocka till men det två senaste åren har jag behövt tvätta henne i rumpan, på bakbenen och svansen varje dag. Hon har inte haft fina runda hästlortar så länge jag kan minnas. Oftast kommer det bajsvatten också. På betet är hon bra. Problemen börjar om när hon kommer in från betet. Mysigt nu när hon har bajs-isbitar i halva svansen. :crazy:

Jag har försökt läsa på en massa, energirikt foder har jag inte hittat något om men däremot alltför proteinrikt foder. Tror dock inte att det är problemet med min häst då jag inte märker någon skillnad om jag fodrar upp med protein eller plockar bort. Att silaget ska göra magen sur har jag hittat någon rapport med mätningar i och det ska inte stämma. Magsaften är ju bra mycket surare än silage så när det väl har kommit genom magsäcken så borde det inte göra någon skillnad kan jag tycka. Jag har hittat en rapport där man jämför TS i träcken med innehållet i silaget (om det är mycket gräs eller mycket örter i) och det var skillnad vill jag minnas. Högre TS i träcken om man fodrade med gräs. Minns ej vad det var för gräs, timotej och ängssvingel kanske. Detta kanske kan vara svaret på varför hästen tål bete men inte hösilaget! :idea:
Däremot kan jag känna att inplastat gräs inte är lika naturligt som bete trots allt, även om jag inte kan sätta fingret på vad det är, och någon typ av skillnad verkar det ju ändå vara.

Precis som många har skrivit har även jag testat att fodra upp med hösilaget för att få mer TS. Har inte fungerat. En idé jag har är att hösilaget innehåller för mycket örter med tanke på ovannämnda rapport men det är väldigt svårt att avgöra. Det är i alla fall olika hösilage förra året och detta men samma problem.

Jag har lagt en massa pengar på B-vitamin, probiotika, magtarm, jäst, linfrö... Allt man kan tänka sig som jag har fått tips om! Försökt ha tålamod och ge det tid och inte mixa för mycket med preparat men inget har hjälpt.

Ta-Da! Förra veckan började hon äta hö och magen blev bra på två dagar. :bump: Vad som gör det vet jag inte men jag är glad!

Jag hoppas att man forskar mer på detta för någon vettig förklaring verkar man inte ha kommit fram till än.

Tidigare i tråden skrev jag att jag trodde att mina hästar blev lösa i magen av för kraftigt hösilage, men nu tror jag snarare att det helt enkelt beror på att de käkat snö.

I lördags töade det här, hälften av det tjocka snötäcket i hagen töade bort, och resten ligger kvar med hård skare på ytan, dvs omöjligt för hästarna att mumsa i sig några större mängder.

Och nu är pållarna helt ok i sina magar. Jag har inte gjort några förändringar alls i deras foderstater och de dricker lika mycket nu som tidigare.

Senare i veckan ska vi få nysnö här. Ska bli intressant att se om pållarna återigen blir puttriga i magen då.

det kan ha med fibermänden i grovfodret att göra, vissa hästar tål inte för mycket av det har jag förstått.

Min var dålig även innan snön. Hästarna är ju förmodligen dåliga i magen av olika anledningar. Om det är en rubbning i tarmfloran kan det hjälpa med probiotika men om det beror på något annat kan man ge hur mycket probiotika som helst utan resultat. Om hästarna äter från bajs-leriga marken i hagen och får i sig en massa skit den vägen kanske det hjälper när det fryser och kommer snö. Om de blir dåliga av foderbyte kanske det blir bättre med tiden och lite extra B-vitamin. Eller om de, som du säger, skulle bli dåliga av just snön så hjälper det förstås när den försvinner, fast varför de skulle bli dåliga av att äta snö vet jag inte.
En del förespråkar bakjäst t.ex. för att det hjälper deras hästar att få ordning på obalansen men det borde inte vara någon universallösning. Om problemet är just hösilage kan man ge hur mycket bakjäst eller magtarm eller liknande som helst utan resultat antar jag.

Min var dålig även innan snön. Hästarna är ju förmodligen dåliga i magen av olika anledningar.

Nu svarade jag inte direkt på ditt inlägg, utan det var en allmän upplysning om på vad jag tror att mina hästar har påverkats av. Självklart kan anledningarna variera.

Självklart! Jag hade inte riktigt ditt tidiga inlägg i tankarna heller utan just olika anledningar där snö kan vara en och hösilage en annan. Och snö verkar vara fallet med din häst, hösilage med min. Så man kan väl säga att mitt inlägg nog inte riktigt var ett svar på ditt, snarare ett ytterligare där jag ville dela med mig av och upplysa om mina erfarenheter, jag med.

Min åt hösilage i tre-fyra år hos tidigare ägare och var alltid, alltid lös i magen. Efter två dagar hemma hos mig på hö lugnade det sig avsevärt och återkommer nu bara när han får betfor och precis börjar gå på gräs.

Min åt hösilage i tre-fyra år hos tidigare ägare och var alltid, alltid lös i magen. Efter två dagar hemma hos mig på hö lugnade det sig avsevärt och återkommer nu bara när han får betfor och precis börjar gå på gräs.

Det där är lite kul, jag har alltid hävdat att det inte alltid är bra med silerat gräs. Och att alla hästar inte ska/bör äta det. Jag vet hästar med samma resultat som på din, men flera här på buke menar på att det inte är så. Men nåt händer i sileringen och jag personligen tror att det är nåt som gör att magar inte tål det. Syra? Jag vet inte.. Klassikern är vinterhalvåret med dåliga magar, ev kolik.. Och hästarna blir bättre på torrt hö..

Jag har ingen egentligen teori kring silerat foder och har träffat massa hästar som funkar på det, men min gör det inte.

Jag har ingen egentligen teori kring silerat foder och har träffat massa hästar som funkar på det, men min gör det inte.

Ja det finns dom som klarar det, på samma sätt som det finns dom som inte gör det. Och anledningen är väl ingen som vet. En teori jag hörde var att syran som bildas gör nåt med magen. Nästa är att det blir för skarpt för magen och den irriteras, osv..

Det där är lite kul, jag har alltid hävdat att det inte alltid är bra med silerat gräs. Och att alla hästar inte ska/bör äta det. Jag vet hästar med samma resultat som på din, men flera här på buke menar på att det inte är så. Men nåt händer i sileringen och jag personligen tror att det är nåt som gör att magar inte tål det. Syra? Jag vet inte.. Klassikern är vinterhalvåret med dåliga magar, ev kolik.. Och hästarna blir bättre på torrt hö..

Fast forskningsstudier på hästar gjorda av Cecilia Müller vid SLU visar att silage inte har någon påverkan på hästarnas mage. Både ph och TS är detsamma i grovtarmen och i träcken oavsett om hästen äter hö, torrt silage eller blött silage. Så silaget är inte surare än hö i hästens mage!

Jag har själv haft en maghäst som fick hö en period och sedan dess kan hon åter äta silage, blött som torrt utan problem. Teorin är snarare att om dom har en magstörning så har dom, när man kommer tillrätta med den så funkar det och då spelar det ingen roll om man ger silage eller hö.

Det som dock kan påverka är den hygieniska kvalitén på fodret och i många fall kan det vara sämre på silage än hö pga hur man hanskats med det.

Fast forskningsstudier på hästar gjorda av Cecilia Müller vid SLU visar att silage inte har någon påverkan på hästarnas mage. Både ph och TS är detsamma i grovtarmen och i träcken oavsett om hästen äter hö, torrt silage eller blött silage. Så silaget är inte surare än hö i hästens mage!

Jag har själv haft en maghäst som fick hö en period och sedan dess kan hon åter äta silage, blött som torrt utan problem. Teorin är snarare att om dom har en magstörning så har dom, när man kommer tillrätta med den så funkar det och då spelar det ingen roll om man ger silage eller hö.

Det som dock kan påverka är den hygieniska kvalitén på fodret och i många fall kan det vara sämre på silage än hö pga hur man hanskats med det.
Och att man inte tar hänsyn till ts när man utfodrar ensilage = mycket mindre mängd fiber per kilo foder jämfört med hö. Jag menar alltså att många ger t ex. tio kilo ensilage för att de gav tio kilo hö förut:angel:

Hej.
Vi har provat tillskottsfoder med bakterier. Mycket nöjda med produkten.
Sök biosaherb på google.

Och att man inte tar hänsyn till ts när man utfodrar ensilage = mycket mindre mängd fiber per kilo foder jämfört med hö. Jag menar alltså att många ger t ex. tio kilo ensilage för att de gav tio kilo hö förut:angel:

Ja. Men det är ju bara korkat. :cool:

Emellanåt kan det ju diffa mellan hösilagebalar o man får en bal som är blötare :(
(jag stod på ett ställe där kvalitén mellan balarna verkligen skiftade)
Vissa inser då inte att man inte kan ge ett visst antal kilo, utan det är mängden som räknas. Torrt hösilage kan man ju verkligen få knöla för att en IKEA-påse ska rymma 5kg, medan ett blött hösilage kan en full påse väga 10-11kg.

kl
Det pekas hela tiden överallt på att studier ska visa att hästar tål hösilage. I praktiken är det dock så att vissa individer får "rännskita" och "koblajor" så fort de äter hösilage. Vad det beror på ska jag låta vara osagt, eftersom jag inte har en aning :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur