Sv: Hösilage och dålig mage
Jag har samma problem med min häst. Upplevde det inte lika allvarligt första vintern jag hade henne förutom att hon var jobbig att mocka till men det två senaste åren har jag behövt tvätta henne i rumpan, på bakbenen och svansen varje dag. Hon har inte haft fina runda hästlortar så länge jag kan minnas. Oftast kommer det bajsvatten också. På betet är hon bra. Problemen börjar om när hon kommer in från betet. Mysigt nu när hon har bajs-isbitar i halva svansen.
Jag har försökt läsa på en massa, energirikt foder har jag inte hittat något om men däremot alltför proteinrikt foder. Tror dock inte att det är problemet med min häst då jag inte märker någon skillnad om jag fodrar upp med protein eller plockar bort. Att silaget ska göra magen sur har jag hittat någon rapport med mätningar i och det ska inte stämma. Magsaften är ju bra mycket surare än silage så när det väl har kommit genom magsäcken så borde det inte göra någon skillnad kan jag tycka. Jag har hittat en rapport där man jämför TS i träcken med innehållet i silaget (om det är mycket gräs eller mycket örter i) och det var skillnad vill jag minnas. Högre TS i träcken om man fodrade med gräs. Minns ej vad det var för gräs, timotej och ängssvingel kanske. Detta kanske kan vara svaret på varför hästen tål bete men inte hösilaget!
Däremot kan jag känna att inplastat gräs inte är lika naturligt som bete trots allt, även om jag inte kan sätta fingret på vad det är, och någon typ av skillnad verkar det ju ändå vara.
Precis som många har skrivit har även jag testat att fodra upp med hösilaget för att få mer TS. Har inte fungerat. En idé jag har är att hösilaget innehåller för mycket örter med tanke på ovannämnda rapport men det är väldigt svårt att avgöra. Det är i alla fall olika hösilage förra året och detta men samma problem.
Jag har lagt en massa pengar på B-vitamin, probiotika, magtarm, jäst, linfrö... Allt man kan tänka sig som jag har fått tips om! Försökt ha tålamod och ge det tid och inte mixa för mycket med preparat men inget har hjälpt.
Ta-Da! Förra veckan började hon äta hö och magen blev bra på två dagar.
Vad som gör det vet jag inte men jag är glad!
Jag hoppas att man forskar mer på detta för någon vettig förklaring verkar man inte ha kommit fram till än.