Återköp....

C

Cessan

Jag har fått ett problem som jag hade velat ventilera med vana uppfödare... Är mkt tacksam för tips..

Jag sålde en hanvalp (tikens och min första kull) för en ca 7 månader sedan. När jag sålde honom så var båda testiklarna nere och de hann ställa ut honom 1 gång men sen så har 1 testikel åkt upp och fastnat. Hunden är i främsta hand köpt som sällskap, agility och lydnad. När detta uppkom så kollade jag upp att de har rätt till 15 % av köpesumman tillbaka när hunden fyller 1 år vilket jag har sagt till dem. Igår så ringde tjejen som har honom och ville lämna tillbaka honom pga att de inte kan använda honom till avel. De hade pratat med någon uppfödare som säger att de har rätt att lämna tillbaka honom pga detta (då de säger att de har sagt att han ska användas som avelshane (de har inte sagt det men sagt vid hämtandet att det vore kul att ta 1 kull om han blir fin...)).

Hur är det - har de rätt att lämna tillbaka honom? Jag har nämnligen inte möjlighet att ta hem honom nu. Skälet till att de inte vill ha honom längre är pga att de inte klarar av honom då han sticker och kollar kaninhål mm. Alltså tycker de att det är för mkt jakt i honom och har försökt sälja honom som jakt hund. Detta är heller inte första hunden de har lämnat tillbaka utan förra hunden de köpte lämnade de oxå tillbaka till uppfödaren (där borde det ha ringt en varningsklocka hos mig..).

Skälet till att jag inte själv kan ha honom är först och främst för att de har sagt att han inte är så bra med barn och jag har en liten här hemma som precis håller på att lära sig krypa och älskar hundar :crazy: . Jag vill helt enkelt inte ta den risken (även om de inte sagt något om att han är argsint mot barn..).. Sen har jag inte TID att ta mig hand en "problemhund" just nu..

Jätte tacksam för lite svar.. Ska även ringa skk men tänkte att det kännes bättre om jag fick lite svar här först så jag vet lite mer om vad som gäller...
 
Sv: Återköp....

Vad skrev ni i kontraktet. Har du skrivit sällskapshund kan de inte komma och säga att de vill lämna tillbaka honom för de ska ha honom i avel.
 
Sv: Återköp....

Om du kryssat i "ja" vid punkten "återköp av annan anledning", så är du som uppfödare skyldig att ta tillbaka hunden om de vill det. Du är även skyldig att betala tillbaka 40% av köpeskillingen om hunden är över 3 månader, men under 1 år.

Detta gäller oavsett anledningen till att de vill återlämna hunden till uppfödaren..
 
Sv: Återköp....

Just det, det glömde jag.
Men har hon inte kryssat i ja, så kan de inte kräva att hon ska ta tillbaka hunden, om hon nu inte skrivit avel i kontaktet.

Fast egentligen tror jag de bara kör med deta med avel, men det hör ju inte hit :)
 
Sv: Återköp....

Om de inte kryssat i varken ja eller nej, vad gäller då? För det har jag sett att en del gör/eller inte gör.
 
Sv: Återköp....

Svar till er båda..

Tack så jättemkt för era svar!

På kontraktet så finns det ingen ruta där man skriver i vad hunden ska användas till så det är inte angivet där.. Däremot så har jag inte kryssat återköpsrutan..

Vad gäller då? Det är SKK:s vanliga köpeavtal för hund som vi skrivit på..
 
Sv: Återköp....

Har du kryssat i nej, eller låtit det vara blankt? för står det blankt har jag för mig att detta gäller:
OBS! Den 1 april 2005 ändras §23 i konsumentköplagen. Detta innebär att reklamationsfristen förlängs med ett år, dvs från nuvarande två år till tre år. Konsumenten kan alltså reklamera en vara i upp till tre år från köptillfället. (taget från skk)
 
Sv: Återköp....

Även om du inte kan ta hem honom så ligger det väl i ditt intresse att hunden inte far illa och kommer till ett hem där han får hjälp med sina problem?

Tycker att du som uppfödare iallafall ska erbjuda din hjälp att finna ett nytt hem åt hunden..

Men vad som ska betalas tillbaka osv beror på hur du fyllt i köpavtalet, Gnist som själv är uppfödare har nog fullständig koll.
 
Sv: Återköp....

Det är lite lurigt det här med reklamation av hund. Vanligtvis så är det i ditt fall 15 % av priset som uppfödaren återbetalar till köparen.

På baksidan av köpeavtalet står ju "Om inget annat anges i detta avtal gäller följande. Hunden säljes för att huvudsakligen användas för sällskapsändamål." Så har ni inget skrivet om avel så är det 15 % som gäller. Om du inte kryssat "Nej" i återköpsrutan (men inte heller "JA") så kan det nog bli tjafsande från deras sida.

Vore det en av mina uppfödningar skulle jag nog betala dem 40 % av köpesumman,(enligt SKK rek) ta hem hunden, få ordning på den och omplacera den. Vad är det för ras?
 
Sv: Återköp....

Men det där gäller ju alla hundköp numera, oavsett om man kryssat JA eller NEJ på återköp. Därav vikten att ha en bra uppfödarförsäkring.

Citerat ur en rasklubbtidning angående info om en sjukdom;

"Eftersom sjukdomen utbryter så tidigt, vanligen före två års ålder, blir uppfödaren till eventuellt drabbade valpar ersättningsskyldig enligt konsumentköplagen som reglerar de flesat valpköp. Köparen kan kräva att få hela köpeskillingen tillbaka och eventuellt kan uppfödaren också bli skyldig att ersätta vissa veterinärkostnader."

Det är nog inte många som säljer valpar som har lusläst och satt sig in i vad som egentligen gäller och vilka rättigheter en valpköpare egentligen har.
 
Sv: Återköp....

Vore det en av mina uppfödningar skulle jag nog betala dem 40 % av köpesumman,(enligt SKK rek) ta hem hunden, få ordning på den och omplacera den. Vad är det för ras?

Så skulle jag också ha handlat i denna situation ..Som uppfödare tycker jag att man "måste" vara beredd på att ta tillbaka en hund ( i detta fall valp ) om det faller under reklamationstiden ...
 
Sv: Återköp....

Men det där gäller ju alla hundköp numera, oavsett om man kryssat JA eller NEJ på återköp. Därav vikten att ha en bra uppfödarförsäkring.

Citerat ur en rasklubbtidning angående info om en sjukdom;

"Eftersom sjukdomen utbryter så tidigt, vanligen före två års ålder, blir uppfödaren till eventuellt drabbade valpar ersättningsskyldig enligt konsumentköplagen som reglerar de flesat valpköp. Köparen kan kräva att få hela köpeskillingen tillbaka och eventuellt kan uppfödaren också bli skyldig att ersätta vissa veterinärkostnader."

Det är nog inte många som säljer valpar som har lusläst och satt sig in i vad som egentligen gäller och vilka rättigheter en valpköpare egentligen har.

Nu gällde ju inte sjukdom, utan testikelvandring efter leverans.

Men jag skulle nog köpa tillbaka honom efter skk´s avtal (vilket jag har gjort dom gånger valpköpare har viljat lämna tillbaka med både troliga orsaker och mindre troliga, valpen är ju oönskad och ska då därifrån), i detta fall 40 %.
Och vi uppfödare säljer alltid sällskaphundar, om dom vill ha en avels/utställningshund där jag kan garantera vad det blir vill jag behålla valpen längre, kolla stenar och dyl. men då blir jag oxå dyrare.
 
Sv: Återköp....

Tack för alla svar! Jag har kryssat i rutan att jag inte vill köpa tillbaka hunden.. Så om jag förstår er rätt har de inte rätt att lämna tillbaka honom då? Om man inte skrivit något i kontraktet så avser hunden alltså sällskap? Jag uppfattade som sagt inte att de skulle ha honom som avelshane vid köp för då hade jag sålt till någon annan då jag inte anser att han är en lovande avelshane (då föräldrarna inte är visade (de har dock bra föräldrar..))

Hade situationen varit annolunda hade jag nog erbjudit mig att köpa tillbaka honom (men inte för hela köpeskillningen som de begär.. Och därav tror jag inte att de vill lämna tillbaka honom för enbart 40 %..). Men jag har som sagt redan 1 hund, 2 dräktiga ston, 1 5,5 månaders bebis och ska snart börja jobba halvtid och jag tror att det krävs mkt tid för att få ordning på hunden (det är ju inget fel på honom igentligen men har han väl börjat springa iväg efter kaniner mm så är det jobbigt med den rasen - parson russell terrier..) - vilket jag inte har.. Sen oroar det mig lite när de säger att han inte är bra med barn (de frågade mig hur tiken var tidigare då de inte tyckte han var bra med barn - tiken är jätte bra med barn..). Theo älskar som sagt hundar och det går inte att hålla dem ifrån varanda om de bor tillsammans.. Men jag vet ju absolut inte hur illa det är så det behöver ju inte vara något mer än att han är busig..

Som sagt jag hjälper dem gärna att sälja hunden mm men de begär fullt pris för honom och då tror jag inte jag kan hitta någon köpare...
 
Sv: Återköp....

Problem kan det bli, om hunden hade båda testiklarna vid köpet och en vandrade upp. Då kan de faktiskt begära att köpet ska hävas, eftersom "varan" blivit defekt utan deras förskyllan och då kan du faktiskt bli skyldig att ta tillbaka valpen i alla fall.
 
Sv: Återköp....

Problem kan det bli, om hunden hade båda testiklarna vid köpet och en vandrade upp. Då kan de faktiskt begära att köpet ska hävas, eftersom "varan" blivit defekt utan deras förskyllan och då kan du faktiskt bli skyldig att ta tillbaka valpen i alla fall.


Kan de kräva fullt pris tillbaka?
 
Sv: Återköp....

Kan hända att de kan det. Jag rekomenderar ts att kolla detta med SKK.

Oavsett om han var tänkt till avel eller inte, så kvarstår faktum att en kula "försvunnit", vilket är grund nog för en reklamation.

De har ju redan reklamerat honom egentligen och hänvisat till den saknade kulan, så det som måstes i det läget är att ta reda på ersättningens storlek. Vet inte om det finns några direkta rekomendationer i fråga om detta egentligen, men jag har en stark misstanke om att ts mycket väl kan vara skyldig att betala tillbaka hela köpesumman.

Om man i sammanhanget byter ut "hund" mot "en bil". Om du reklamerar bilen på grund av uppkommet fel, som inte på något vis går att åtgärda, så nog lär man nog få pengarna tillbaka :cool:

Detta är en risk man som uppfödare måste räkna med.
 
Sv: Återköp....

Tack för ditt svar!

Vilket gäller då - har de rättighet att lämna tillbaka hunden? Måste jag ta tillbaka den till fullt pris (den är ju i så fall defekt och då borde det ju vara fullt pris..)? För båda testiklarna var som sagt nere vid köpet..
 
Sv: Återköp....

Defekten är ju ärftligt betingad och ingenting som valpköparen kunna påverka, så det är klart att de har rätt att häva köpet på grund av detta och det är lika klart att man som uppfödare tar tillbaka en valp som blivit krypt efter köpet om det är vad valpköparen vill eller möjligtvis hittar en ny köpare åt valpen om den kan bo kvar hos valpköparen tills dess att en ny köpare kommer in i bilden.

Kolla om det kan tänkas gå under din dolda felförsäkring. Detta var ju ingenting som man kunde ana vid köpetillfället, så chansen finns att den kan gå in.
 
Sv: Återköp....

Jovisst är det en risk man kanske tar som uppfödare - och om jag är skyldig att tillbaka hunden så kommer jag att fixa det på ett eller annat sätt så att hunden inte far illa. Men jag är inte intresserad att att ta tillbaka honom om jag inte måste då jag inte har den tiden att lägga ner på honom utan i så fall får sälja en "problemhund". Vet ju inte heller om jag kan ha honom och min son tillsammans och om det är så, så får jag nog vara kall och säga att jag kommer att avliva honom (alltså om han visar aggrisivhet mot barn inte annars - och gör de det så anser jag att det är något stort fel på dem..). Detta tror jag dock inte att han visar då de bara har sagt att han är jobbig med barn men då jag inte träffat hunden sen han åkte härifrån så vet man ju aldrig..

Jag har dock maila SKK´s juridiska avdelning (hittade inget telefonnr på hemsidan som jag tycker är rörig..) och hoppas få svar snabbt..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 593
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 460
Senast: Migo
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 654
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp