Jag sålde en häst för drygt ett år sedan som nu har visat sig ha en skada i ryggen som gör hästen oridbar. Jag har inte märkt av problem med ryggen mer än vid ett tillfälle då jag tog ut kiropraktor/massör som åtgärdade felet, vilket ju för många är brukligt att göra. Jag har aldrig varit med hästen till veterinär mer än vid besiktningen inför köpet, vilken han gick igenom utan anmärkning. Köparen stod själv för röntgen men ryggen ingick då ej. Nu försöker köparen få reda på när skadan har uppkommit och vill såklart peka på att det är dolda fel och att köpet ska gå tillbaka.
OM det bevisas att felet uppkom innan jag sålde hästen - hur påverkar det mig? Måste jag då betala tillbaka hela köpeskillingen plus veterinärkostnader? Ännu mer? Om jag hade hästen försäkrad i en mindre summa än vad jag sålde den för, kommer då försäkringen täcka upp för den summa jag hade hästen försäkrad i och jag får betala resterande belopp själv?
Är det någon mer som varit i samma sits som jag? Är förtvivlad och behöver råd!
OM det bevisas att felet uppkom innan jag sålde hästen - hur påverkar det mig? Måste jag då betala tillbaka hela köpeskillingen plus veterinärkostnader? Ännu mer? Om jag hade hästen försäkrad i en mindre summa än vad jag sålde den för, kommer då försäkringen täcka upp för den summa jag hade hästen försäkrad i och jag får betala resterande belopp själv?
Är det någon mer som varit i samma sits som jag? Är förtvivlad och behöver råd!