Äter sin egen avföring..

M-oaa

Trådstartare
Hejsan mina vänner.
Min häst äter sin egen avföring. Någon som kan ha nån idé varför hon gör det? Hon är en D-ponny som får 7,5 - 8 kg hö om dagen, ½ dl mineraler, ca 4 nävar fibergi, 4 nävar betfor, B-vitaminolja (30 ml). Tacksam för snabbt svar..
 
Sv: Äter sin egen avföring..

När min häst gjorde det så hade hon mineral brist så när jag ökade det så slutade hon. För oftast så är det någon form av brist på något!
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Proteinbrist har jag hört (och tidigare märkt själv) att det kan vara, men ena hästen i stallet gör likadant nu och enligt analysen ska de ha tillräckligt protein så det finns nog fler anledningar, tex mineralbrist som sazzalove skrev eller om de får för lite grovfoder att tugga på har jag också för mej att de kan börja äta av det.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

hejsan!

min häst äter också avföring. Är det proteinbrist?
Kaniner t.ex äter ju sitt bajs, för om dom inte gör det får dom ju inte i sej proteiner som dom behöver. De måste göra det för att överleva.
kan det ha nåt samband??
 
Sv: Äter sin egen avföring..

har hört att det ska bero på mineralbrist.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Fenomenet kan oxå bero på för lite grovfoder (och för lång tid mellan grovfodergivorna). Samtliga hästar i stallet åt avföring under perioden som snön låg på backen. Nu när gräset kommit upp litegrann så har de genast flyttat uppmärksamheten till gräset och låter bli avföringen... Samtliga hästar har uträknad foderstat och torde inte lida av någon mineralbrist.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Det kan oxå vara så att din häst har dålig tarmflora. Då äter de bajs för att få upp rätt mängd bra bakterier i tarmen - ungefär som acidophilus :D Har du sett om hästen äter av andra hästars bajs i hagen?
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Har hört att det är mineralbrist, min har också ätit förr, men inte nu.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Kaniner äter inte sitt bajs utan det dom äter är den sk blindtarmsavföringen. De är rika på vitaminer och näringsämnen och Efter att ha ätit dessa kluttar kommer kaninen att återigen smälta detta igen och dra ut de nödvändiga näringsämnena.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Jag tror att förlite grov foder också kan nått med det att göra..
min pålla fick ca 1,25 dl mineraler + att hon stod på krafft där det ska vara tillräckligt med mineraler redan. proteiner är det ju lite lurigt att ge, med tanke på att det kan bli skador av det om de får för mycket..:(
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Okej, jag är inte proffs på foder. Men vad är det för vitamin hon kan ha bist på?
Hon går varje dag i veckan och är pigg och glad på arbete. Vilar kanske 1 ggr (skritt) på 2 veckor. Är grov i typen och fäller mkt för tillfället.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

sazzalove skrev:
När min häst gjorde det så hade hon mineral brist så när jag ökade det så slutade hon. För oftast så är det någon form av brist på något!
Okej, jag är inte proffs på foder. Men vad är det för vitamin hon kan ha bist på?
Hon går varje dag i veckan och är pigg och glad på arbete. Vilar kanske 1 ggr (skritt) på 2 veckor. Är grov i typen och fäller mkt för tillfället.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

Muppe00 skrev:
Det kan oxå vara så att din häst har dålig tarmflora. Då äter de bajs för att få upp rätt mängd bra bakterier i tarmen - ungefär som acidophilus :D Har du sett om hästen äter av andra hästars bajs i hagen?
Jag vet inte riktigt, den har varit rätt lerig men om man går en bit är det rätt fint.
 
Sv: Äter sin egen avföring..

amalia skrev:
Fenomenet kan oxå bero på för lite grovfoder (och för lång tid mellan grovfodergivorna). Samtliga hästar i stallet åt avföring under perioden som snön låg på backen. Nu när gräset kommit upp litegrann så har de genast flyttat uppmärksamheten till gräset och låter bli avföringen... Samtliga hästar har uträknad foderstat och torde inte lida av någon mineralbrist.


Jag håller med dig. Jag tror att det beror lite på uttråkning. Hästar är ju gjorda för att tugga hela tiden. Min häst äter även hon bara bajs på vintern eller om det har gått lång tid sen hon sist fick hö. Det är inte farligt att de äter bajs iallafall.:D Det kan ju ligga någonting i att de behöver något extra. En veterinär sa till mej att det kan beo på saltbrist, men det hjälpte inte min häst. Hon slutade bara när gräset växte fram.:)
 
Sv: Äter sin egen avföring..

mimmi_pippi skrev:
Jag håller med dig. Jag tror att det beror lite på uttråkning. Hästar är ju gjorda för att tugga hela tiden. Min häst äter även hon bara bajs på vintern eller om det har gått lång tid sen hon sist fick hö. Det är inte farligt att de äter bajs iallafall.:D Det kan ju ligga någonting i att de behöver något extra. En veterinär sa till mej att det kan beo på saltbrist, men det hjälpte inte min häst. Hon slutade bara när gräset växte fram.:)
Ja det kanske är så.. att under vintern har dom ju inte så mkt att tugga på. För nu när våren har kommit så gör hon inte det längre vad jag har sätt.. tack för alla supersnälla tips :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 957
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 804
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 208
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp