Ateism (utbruten ur "En sak jag har funderat länge på, i flera år faktiskt.")

Jo men varför i allsin dar försöker du övertyga mig om det när jag skriver inlägg om precis just det för att övertyga två andra om det, utan att jag överhuvudtaget märker att du svarar dem? Det är ju extremt märkligt beteende.

Det är andra i tråden som tycker att ateister tror på andar och spöken och oknytt och tomtar. INTE jag.
För att du skriver det här:"alla i Sverige som inte tror på gud är inte ateister bara för det, de kanske bara inte tror på gud helt enkelt (något finns därute ändå)." Det är ju en motsägelse om något!
 
För att du skriver det här:"alla i Sverige som inte tror på gud är inte ateister bara för det, de kanske bara inte tror på gud helt enkelt (något finns därute ändå)." Det är ju en motsägelse om något!
Nej det är det inte. Jag tror inte på Gud! men jag tror att "någonting finns där" (som skapat världen el dyl).
Om du är ateist så tror du inte att "någonting finns där" du är övertygad om att ingenting "finns där". Om du är agnostiker så vet du inte om någonting finns där (men tror inte i ena riktningen eller den andra, lämnar det därhän)

Om du tror att någonting finns där
(av latin deus, gud) är inom religionsfilosofi en gudsuppfattning som innebär att det finns en transcendent (översinnlig, ej möjlig att uppfatta eller förstå) och personlig (ett väsen/kraft i sig själv och inte något utspritt) Gud, som skapat världen, men inte längre ingriper i världens gång. Jämför teism.

Så är du inte ateist. Så man kan inte säga att de flesta svenskarna är ateister rätt och slätt.

Svenskarnas förhållande till religion är kluvet och vi är kanske inte så sekulariserade som vi tror. Å ena sidan avvisar vi religionens institutioner, å andra sidan tror hälften av oss på någon form av högre livskraft eller ande – den högsta siffran i hela Europa. Vad tror vi på egentligen?
https://www.forskning.se/2017/04/12/svenskarna-tror-men-inte-pa-gud/

När forskarna ställer frågor om tro och trosföreställningar så svarar bara 23 procent av svenskarna att de tror att det finns en Gud. Däremot är det många som har en andlighet av mer vag natur – på frågan om man tror på en högre livskraft eller ande svarar svenskarna ja i högre utsträckning än något annat europeiskt folk.

En religionssociologisk studie visar att 17% av Sveriges befolkning kallar sig ateister, och mellan 46 och 85% av Sveriges befolkning kan kategoriseras som ateistisk, agnostisk eller icke troende på en personlig gud.[22]
Dvs det är en existerande beskrivning, icke troende på personlig gud. Man behöver inte använda ateism och säga att majoriteten av svenskarna är ateister.
 
Senast ändrad:
Nej men det är ju helt klart knyckt från någon annans religion, från oknytt till spöken.

Det är en tro på en makt, som man inte vet om den finns eller ej. En tro på att världen är full av andar eller magi oaktat att ingen någonsin har kunnat visa att detta finns.

Till exempel trädandar -dryader, är ju mindre gudar i grekernas mytologi. Varför är det så himla stor skillnad mellan att tro på Zeus eller att tro på den mindre viktiga släktingen dryaden. Hur skiljer man ens filosofiskt en flodgudinna från en flodande, från en vätte, från Näcken. Ska man välja Bäckahästen eller en Drysalka? På vilken grund lägger man valet mellan att tro på näcken eller ett spöke eller en liten gud eller en stor gud? Vilket som är roligast? Kan man välja mellan myling eller poltergeist eller måste man ta båda?
Jag tänker att man inte behöver definiera folks tro åt dem. Om någon tror på trädandar eller spöken och själv anser att dessa räknas som gudar eller själv definierar sin tro som religiös - ja då är det ju så.
Men generellt brukar inte folk mena att spöken är gudar.

Om någon upplever att den kan se eller kommunicera med spöken så betyder inte det i sig att personen är religiös (om personen inte själv definierar det så).
 
Nej det är det inte. Jag tror inte på Gud! men jag tror att "någonting finns där" (som skapat världen el dyl).
Om du är ateist så tror du inte att "någonting finns där" du är övertygad om att ingenting "finns där". Om du är agnostiker så vet du inte om någonting finns där (men tror inte i ena riktningen eller den andra, lämnar det därhän)

Om du tror att någonting finns där


Så är du inte ateist. Så man kan inte säga att de flesta svenskarna är ateister rätt och slätt.


https://www.forskning.se/2017/04/12/svenskarna-tror-men-inte-pa-gud/
Men läs ditt eget citat tex, se min fetmarkering.
(av latin deus, gud) är inom religionsfilosofi en gudsuppfattning som innebär att det finns en transcendent (översinnlig, ej möjlig att uppfatta eller förstå) och personlig (ett väsen/kraft i sig själv och inte något utspritt) Gud, som skapat världen, men inte längre ingriper i världens gång. Jämför teism.
Man kan tro på spöken eller trädandar utan att tro att dessa har skapat världen eller att de ens är relaterade till att världen blev skapad.
 
Jag tänker att man inte behöver definiera folks tro åt dem. Om någon tror på trädandar eller spöken och själv anser att dessa räknas som gudar eller själv definierar sin tro som religiös - ja då är det ju så.
Men generellt brukar inte folk mena att spöken är gudar.

Om någon upplever att den kan se eller kommunicera med spöken så betyder inte det i sig att personen är religiös (om personen inte själv definierar det så).
Men ofta använder man ord för att de har en betydelse för andra också, inte bara för en själv. Men självklart kan man säga vad man vill om vad man är, frågan är väl vad andra tror det betyder.

Förstår inte ens vad det är för fel på ordet icke troende på gud som jag använt hela tiden men som folk protesterar mot är ett begrepp. Ja det finns och många i Sverige hamnar där utan att vara ateister, enligt religionsvetare och man kan tycka att om de anser att begreppet finns så gör det det.

Hela diskussionen började iom att någon hävdade att majoriteten av svenskarna är ateister. Medan jag hävdar att nej majoriteten av svenskarna är inte ateister majoriteten saknar gudstro (på en personlig gud). Typ också majoriteten jag mött och diskuterat saken med. Nu drog jag fram statistiken också i inlägget ovan.

För det är bara
En religionssociologisk studie visar att 17% av Sveriges befolkning kallar sig ateister
och jag förstår inte varför man skulle klistra dit ett begrepp på övriga som de inte själva sätter på sig. och 17 procent är inte en majoritet.
 
Men läs ditt eget citat tex, se min fetmarkering.

Man kan tro på spöken eller trädandar utan att tro att dessa har skapat världen eller att de ens är relaterade till att världen blev skapad.
Ja vem vet, men helt ärligt den här totala spöktron och oknyttsgrejen och nyandligheten är ju ändå inte många år gammal.

Vi får se om de skriver om eller om det i framtiden blir så att ateist är en person som tror på spöken istället för gud.

Kan någon ens förklara skillnaden mellan att tro på spöken och på en gud, vilken som helst. Typ Pan kanske.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 372
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp