Ateism handlar om att inte tro på gud. Dvs en högre makt. Om någon tror att tomten skapade människorna eller att tomten har gudomlig kraft, ja då går det kanske att likna. Det är ju dock extremt ovanligt.
Tomten, spöken, andar, naturen osv kan ju vara saker man tror eller inte tror på, men det är inte samma sak som att tro eller inte tro på Gud.
Jag tror nog att det är du som har en udda syn på vad ateism innebär. De flesta människor tänker nog absolut att man kan vara både vidskeplig och ateist.
Nej jag tror att det är ni som har en skev bild av det.
Menar du att naturreligioners utövare inte är religiösa, deras religion är mindre?
Eller folk som tror att deras släktingar ser och hjälper dem efter döden och har ett familjealtare? Det är inte en religion av värde?
Nordiska gudarna är inte speciellt avancerade från naturreligion, de hjälper och de stjälper. Var det inte religion?
Människan försöker för sig själv förklara fenomen den inte förstår, genom träd, andar osv. Man tror att man kan påverka sin omgivning genom olika sorters magi, eller bön istället för att använda händerna att utföra det. Att ha lyckoamulett eller helgonbild runt halsen är samma sak. Ikon eller drömfångare, samma sak. Genom att ställa ut ett grötfat till tomten kan tomten genom sin magiska styrka och snabbhet hålla ordning i stallet, en bön till ett övernaturligt väsen om man tror på det eller något kul såklart om man inte gör det.
Seriöst drömfångare? Så de indianer som använder drömfångare har ingen religion då?
Alltså jag älskar folksagor och jag räknar definitivt väsen som gamla naturgudar, större och mindre. Det är ju ofta där de har sitt ursprung rent av. Det vore ju härligt om di sma under jordi fanns, jag kanske rent av önskar att det vore så, men jag tror verkligen inte det.
Vad är det för fel på att bara säga att man inte tror på gud? tror gör man ju.
Om det faktiskt vore konstaterat att hustomten fanns vore det ju inget problem. När det händer är det inte tro längre utan verklighet.