Ateism (utbruten ur "En sak jag har funderat länge på, i flera år faktiskt.")

Sel

Trådstartare
Jag förstår inte heller jämförelsen med ett land där religionen väger så tung som den gör i Irland - I Sevrige är nog de allra flesta ateister.
 
Jag förstår inte heller jämförelsen med ett land där religionen väger så tung som den gör i Irland - I Sevrige är nog de allra flesta ateister.
Du har nog en rätt dålig förståelse för hur svenskar fungerar om du tror att de allra flesta är ateister.

Bara de frireligiösa samfunden har väl ca 400.000 medlemmar i Sverige. Ca 58 % av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska Kyrkan, och det är ju verkligen inte alla av de som är inaktiva ateister. Ca 800.000 personer i Sverige identifierar sig som muslimer, även om det "bara" är 170.000 personer som är aktiva i en muslimsk förening. 100.000 personer är medlemmar i katolska kyrkan och ungefär 120.000 personer är aktiva syrianska kristna (ortodoxa). Sverige har dessutom ca 18.000 judar. Buddister, hinduister, vissa naturreligioner och asatron uppgår till ca 40.000 aktiva svenskar.

I runda slängar är det väl ca 1 miljon människor i Sverige som är aktivt religiösa.
 
Du har nog en rätt dålig förståelse för hur svenskar fungerar om du tror att de allra flesta är ateister.

Bara de frireligiösa samfunden har väl ca 400.000 medlemmar i Sverige. Ca 58 % av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska Kyrkan, och det är ju verkligen inte alla av de som är inaktiva ateister. Ca 800.000 personer i Sverige identifierar sig som muslimer, även om det "bara" är 170.000 personer som är aktiva i en muslimsk förening. 100.000 personer är medlemmar i katolska kyrkan och ungefär 120.000 personer är aktiva syrianska kristna (ortodoxa). Sverige har dessutom ca 18.000 judar. Buddister, hinduister, vissa naturreligioner och asatron uppgår till ca 40.000 aktiva svenskar.

I runda slängar är det väl ca 1 miljon människor i Sverige som är aktivt religiösa.
Av en befolkning på 10 miljoner. Så ja, det är rätt okontroversiellt att säga att de flesta människor i Sverige inte är religiösa.
 
Du har nog en rätt dålig förståelse för hur svenskar fungerar om du tror att de allra flesta är ateister.

Bara de frireligiösa samfunden har väl ca 400.000 medlemmar i Sverige. Ca 58 % av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska Kyrkan, och det är ju verkligen inte alla av de som är inaktiva ateister. Ca 800.000 personer i Sverige identifierar sig som muslimer, även om det "bara" är 170.000 personer som är aktiva i en muslimsk förening. 100.000 personer är medlemmar i katolska kyrkan och ungefär 120.000 personer är aktiva syrianska kristna (ortodoxa). Sverige har dessutom ca 18.000 judar. Buddister, hinduister, vissa naturreligioner och asatron uppgår till ca 40.000 aktiva svenskar.

I runda slängar är det väl ca 1 miljon människor i Sverige som är aktivt religiösa.


Även om det skulle vara tre miljoner är det fortfarande inte i närheten av en majoritet, och absolut inte att jämföra med till exempel Irland. Även Hur man är aktivt religiös skiljer rätt rejält.
Fast det här sidospåret känns lite väl OT.
 
Jag förstår inte heller jämförelsen med ett land där religionen väger så tung som den gör i Irland - I Sevrige är nog de allra flesta ateister.
Nej jag tror inte de flesta i Sverige är ateister. Jag tror de flesta i Sverige bara inte tror på gud och inte tänker närmare på den saken om inte tillfrågad, varvid flera svarar tror inte på någon gud och ännu fler tycker att de inte vet. Sedan besöker de kyrkor vid de viktiga tillfällena i livet. Även flertalet som direkt uttalat inte tror på gud döper nog sina barn.

kn: Begravning känner jag nog är det mest kyrkliga tillfället för mig. Jag känner mig lite obekväm vid dop om jag vet att föräldrarna absolut inte tror på gud. Bröllop är fint och bra i kyrka eller annorstädes. Men begravning där känner ateistiska jag att kyrkan är den finaste platsen ändå och prästen den rätte. För ceremonin är så fin.
 
Nej jag tror inte de flesta i Sverige är ateister. Jag tror de flesta i Sverige bara inte tror på gud och inte tänker närmare på den saken om inte tillfrågad, varvid flera svarar tror inte på någon gud och ännu fler tycker att de inte vet. Sedan besöker de kyrkor vid de viktiga tillfällena i livet. Även flertalet som direkt uttalat inte tror på gud döper nog sina barn.

kn: Begravning känner jag nog är det mest kyrkliga tillfället för mig. Jag känner mig lite obekväm vid dop om jag vet att föräldrarna absolut inte tror på gud. Bröllop är fint och bra i kyrka eller annorstädes. Men begravning där känner ateistiska jag att kyrkan är den finaste platsen ändå och prästen den rätte. För ceremonin är så fin.

Du inser att ateism endast innebär en avsaknad av gudstro? Tror man inte på någon gud så är man ateist.
 
Du inser att ateism endast innebär en avsaknad av gudstro? Tror man inte på någon gud så är man ateist.
Man kan inte bara klistra på ateist på vem som helst som inte reflekterat över sin eventuella gudstro. (Avsaknad av tro, eller avståndstagande mot tro på någon gud, gudar eller några högre makter)

Ateist passar den som är ganska övertygad om att den inte tror det finns en gud eller någonting annat. Inte den som inte funderat närmre över det och inte känner att den vet.

De flesta människor i Sverige reflekterar extremt lite över gudstro men har kanske inte stenkoll på begreppen heller. De bara tror inte på gud, så mycket, men kanske tror att "något" finns där. Men är kanske inte helt totalt övertygade om att hen inte finns heller.

Det är inte att vara ateist utan kanske agnostiker. Eller något annat, men de flesta har nog inte tagit till ett begrepp för det.

kanske
(portmanteau av apati och teism/ateism), även kallat praktisk ateism, är att agera med apati eller brist på intresse på frågan om tro, eller icke-tro, på en gud.
 
Jag använde termen ateist klumpigt, men sådär i folkmun står det rätt ofta för någon som helt enkelt är ickereligiös.
Om jag får ändra mig skulle jag förmodligen skrivit ickereligiös istället.
Dop är verkligen en sak för sig, jag tror inte ens att särskilt många människor reflekterar över att det är en kristen tradition längre. Ingen av mina föräldrar är kristna och jag är döpt ändå, men har gått ur kyrkan. De flesta av mina bekanskaper är också döpta men bara en enda är aktivt troende, ungefär hälften har valt att gå ur kyrkan medan resten tycker att det är skitsamma. det känns rätt svenskt. .
 
Man kan inte bara klistra på ateist på vem som helst som inte reflekterat över sin eventuella gudstro. (Avsaknad av tro, eller avståndstagande mot tro på någon gud, gudar eller några högre makter)

Ateist passar den som är ganska övertygad om att den inte tror det finns en gud eller någonting annat. Inte den som inte funderat närmre över det och inte känner att den vet.

De flesta människor i Sverige reflekterar extremt lite över gudstro men har kanske inte stenkoll på begreppen heller. De bara tror inte på gud, så mycket, men kanske tror att "något" finns där. Men är kanske inte helt totalt övertygade om att hen inte finns heller.

Det är inte att vara ateist utan kanske agnostiker. Eller något annat, men de flesta har nog inte tagit till ett begrepp för det.

kanske

Du ja ju lägga in vad du vill i begreppet ateist men det betyder bara avsaknad av gudstro. Begreppet innefattar inte personens anledning till avsaknaden av gudstro. Anledningen kan vara att man aktivt tagit avstånd men det kan också vara att man aldrig funderat närmre på saken. Sen kan begreppet ateist delas in i olika begrepp men det är helt annan sak.
 
Du ja ju lägga in vad du vill i begreppet ateist men det betyder bara avsaknad av gudstro. Begreppet innefattar inte personens anledning till avsaknaden av gudstro. Anledningen kan vara att man aktivt tagit avstånd men det kan också vara att man aldrig funderat närmre på saken. Sen kan begreppet ateist delas in i olika begrepp men det är helt annan sak.
Nope, du är inte vara ateist om du kanske tror att någonting kanske finns där ute.
Det är ju bara att köra wiki på den.
 
Nope, du är inte vara ateist om du kanske tror att någonting kanske finns där ute.
Det är ju bara att köra wiki på den.

Det sa jag inte. Jag sa bara att alla de som inte tror på någon gud är ateister. Oavsett vilken anledning de har att inte tro på någon gud.
 
Det sa jag inte. Jag sa bara att alla de som inte tror på någon gud är ateister. Oavsett vilken anledning de har att inte tro på någon gud.
Fast merparten av svenskarna är fortfarande inte ateister ;) för flertalet har såvitt jag förstått det i undersökningar en tendens att svara att de tror att någonting finns där ute. Inte att de inte tror att gud finns.
 
Fast merparten av svenskarna är fortfarande inte ateister ;) för flertalet har såvitt jag förstått det i undersökningar en tendens att svara att de tror att någonting finns där ute. Inte att de inte tror att gud finns.
Jag tror i och för sig att det är en svensk default-setting att svara så för att inte trampa någon på tårna. :D
 
Tror du? Jag är väldigt osäker på den.

(argh, antar att jag borde tillägga att jag är ateist btw.)

Ja det tror jag verkligen, sådär lite halvallvarligt. :) Jag upplever att de gånger man faktiskt sätter sig ned och diskuterar lite mer på djupet med folk är de mer skeptiska, men det är himla lätt att svara "Nja?" istället för "Nej!" när frågan ställs direkt och av en främling.
 
Tycker du det är konstigt? Det tycker inte jag. Enligt kristen tro kommer man till himlen när man dör och det tack vare att Jesus dog på korset för människans synder. För kristna innebär det ofta en tröst att tro att det är så att man återuppstår i himlen och att det pratas om det vid begravningen är därför helt naturligt. Har man som kristen valt en kristen begravning skulle de allra flesta ta illa upp om den inte var kristen. Vill man inte ha en kristen begravning så gör man som jag, man går ur svenska kyrkan. Då slipper man tal om gud och Jesus på sin begravning. Hur andra väljer, vilken trosinriktning de har valt att ha på sin begravning får man trots allt respektera.

Jag (ateist) som nära anhörig till en troende person tog illa vid mig när prästen uppehöll sig mer vid Jesus än vid min nära anhöriga. Jag upplevde det som otroligt obehagligt att en person som antingen levde för över 2000 år sedan eller som är totalt hittepå får stå i centrum vid en begravning. Det som gör att människor beter sig på det sättet är ju religionen och det är en av de bitar med religion som jag tycker är obehagliga.

Om prästen inte berättat långa historier från Jesus liv osv utan istället hänvisat till Jesus i förhållande till att vår nära anhöriga nu skulle komma till himlen och bli mottagen av Jesus så hade det varit en annan sak. Prästen pratade ju om Jesus som om det var han som hade dött nyligen och skulle begravas. Inte i relation till att en annan person skulle begravas och tas emot i himlen.
 
Ja det tror jag verkligen, sådär lite halvallvarligt. :) Jag upplever att de gånger man faktiskt sätter sig ned och diskuterar lite mer på djupet med folk är de mer skeptiska, men det är himla lätt att svara "Nja?" istället för "Nej!" när frågan ställs direkt och av en främling.
Njaej, jag tycker nog att när man pratar lite mer djupt med folk så är det ganska sällan de vill säga att de är övertygade om att ingen gud finnes. Det brukar vara mer vagt, att de typ inte tror på den som kanske finns. Sedan beror väl säkert det på om man försöker övertala i någon riktning eller så men just ateist brukar folk tycka är lite väl skarpt att kalla sig, agnostiker hellre. Men det brukar jag inte i sådana lägen utan bara mer diskutera hur olika personer tänker.
 
Njaej, jag tycker nog att när man pratar lite mer djupt med folk så är det ganska sällan de vill säga att de är övertygade om att ingen gud finnes. Det brukar vara mer vagt, att de typ inte tror på den som kanske finns. Sedan beror väl säkert det på om man försöker övertala i någon riktning eller så men just ateist brukar folk tycka är lite väl skarpt att kalla sig, agnostiker hellre. Men det brukar jag inte i sådana lägen utan bara mer diskutera hur olika personer tänker.

Att försöka övertala personer känns lite avigt om man vill veta hur de tycker och tänker. Vi kanske har rätt olika bekantskapskrets helt enkelt!

Bland de människor jag sitter ned med finns det betydligt fler som är öppna för andra övernaturliga ting än det religiösa.
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 989
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 200
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 372
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp