Äta rätt

Fast celiaki är varken någon allergi eller intolerans, det klassas som celiaki helt enkelt och den ligger i skiktet av födoämnesöverkänslighet.

Celiaki är ju inte den enda formen av överkänslighet mot spannmål. Fodmap anses vara en hyfsat välfungerande kostbehandling av IBS, och där utesluts också de flesta spannmål.
 
Jag har Också IBS och för mig har jag fått det förklarat att många av oss tål gluten och/eller laktos sämre. I mitt fall blev magen bra av att sluta äta gluten. Jag äter mycket mer protein än många andra efter råd från näringsterapeuten och ibland extra omega 3 och D-vitamin. Det beror helt på hur din kropp funkar, vad du behöver...

När jag tränade som mest blev jag rekommenderad proteindrinkar, (med vassleprotein tror jag det var), dels på morgonen och dels efter träning. Det gjorde väldigt mycket för mig och jag stod mig bra på det, var mindre hungrig och sugen på socker. Helst tyckte min näringsterapeut att jag skulle äta biff till frukost, men det var för jobbigt även för mig. Kyckling och ägg har det blivit i stället.

Lycka till!

Helt OT, men tipsar dig som har IBS att testa kamomilldroppar, som finns att köpa i hälsokostaffären. De lugnade min mage alldeles enormt!
Testa du också @RedHyuuga
 
Dressing tycker jag finns mycket olika som är enkla att göra. Tex kan man ju bara göra vinegretter av olika slag, tex: vitvinsvinäger, honung, olja(kallpressad raps tex), svatpeppar, salt och dijon-senap.
Eller: balsmico, svartpeppar, salt, paprikapulver och vitlök.

Eller så tar du turkisk youghurt och har i fetaost, svartpeppar och om du vill citron(lite av skalet och lite av saften).

Jag tycker sallader är gott kallt. Givet liksom.. ;)
Går att variera i det oändliga md olika grönsaker, olika sorters protein(kött, fisk, skaldjur, fågel, tofu, Quorn, ägg etc etc), pasta/potatis/bönor/quinoa/matvete/etc.., ostar, dressingar, nötter, frukter.. bla bla..

Tycker också det funkar att blanda tonfisk(abbas eller möjligen ICAs) med creme freiche. Jag brukar ha antingen någon naturell och smaksätta själv eller så kör man på t tomat och fetaost som finns färdig. Till det tycker jag pasta är gott. Eller att ha på bröd.

Jag brukar välja pasta gjord av dinkelfullkorn.

Annars tycker jag att det ofta funkar att ha grytor på macka dagen efter. Eller kanske ungsad lax med pesto?

Haha.. Det märks att det är dags för mig att äta middag. ;)
Är inte så förtjust i varken youghurt, pest eller fetaost. Så där sket sig den idén. Jag har däremot försökt med en sån där vinegretter, vinäger, olja salt och peppar, men har inte riktigt fått till balansen eller så var det för att jag använde olivolja den gången och det smakade förfärligt..

Pannkakor funkar också att äta kalla vet jag, ungpannkaka också. :)
 
Ja jag har konstaterad IBS, den var värst för några år sedan och har lugnat sig betydligt nu, bara jag äter på regelbundna tider så går det bra och tänker på vad jag stoppar i mig.
Är skitdålig på att äta riktig mat, dels för att jag inte kan ha med mig riktig mat till jobbet (finns ingenstans att värma å inte gott å äta kall mat) och sen tycker jag det är dyrt att t ex äta dagens ute varje dag istället. Så då har det oftast blivit mackor och sen försöka äta något när jag kommer hem.
Vilket oftast slutar med att jag inte orkar och, på helgerna blir det oftast riktig mat dock. Så veckodagarna är värst. Nej röker inte.


Ash vad tradigt att du inte kan värma mat på jobb. Nu på sommaren kanske det är ok med kall mat men alltid är kanske inte så kul. Men jag funderade lite, och för att återgå till din "originalfråga" om det fanns något man kan ta för att komplettera, om du äter rejäla mackor under jobbtiden så kanske ett proteinpulver kan funka som komplement? Proteinpulver går ju jättebra att använda som mellanmål eller komplement till sin vanliga mat. Finns ju även andra sorters pulver, bars, shaker som kan vara bra att komplettera med, så länge du inte ersätter den riktiga maten utan använder det som mellanmål/måltidsuppfyllnad.

Och så vill jag bara tillägga att trots att din vardagsmats-situation kanske inte är optimal, så har du ju faktiskt din IBS under någorlunda kontroll. Alla är ju olika och om det funkar för dig att äta mackor under jobbtid så behöver det inte vara dåligt :) Vill mest bara ge dig en klapp på axeln, mag- och tarmsjukdomar suger, men du har iallafall kommit en bra bit på vägen där :up:
 
Ash vad tradigt att du inte kan värma mat på jobb. Nu på sommaren kanske det är ok med kall mat men alltid är kanske inte så kul. Men jag funderade lite, och för att återgå till din "originalfråga" om det fanns något man kan ta för att komplettera, om du äter rejäla mackor under jobbtiden så kanske ett proteinpulver kan funka som komplement? Proteinpulver går ju jättebra att använda som mellanmål eller komplement till sin vanliga mat. Finns ju även andra sorters pulver, bars, shaker som kan vara bra att komplettera med, så länge du inte ersätter den riktiga maten utan använder det som mellanmål/måltidsuppfyllnad.

Och så vill jag bara tillägga att trots att din vardagsmats-situation kanske inte är optimal, så har du ju faktiskt din IBS under någorlunda kontroll. Alla är ju olika och om det funkar för dig att äta mackor under jobbtid så behöver det inte vara dåligt :) Vill mest bara ge dig en klapp på axeln, mag- och tarmsjukdomar suger, men du har iallafall kommit en bra bit på vägen där :up:
Så är det när man kör lastbil och inte vet vart man hamnar vid lunchtid. :P
Vet att man kan köpa sådana där ungarna å ha i bilen, men då behöver ja grytlappar också, å vill inte gärna äta ur en varm metallåda, eller ha med mig massa extra saker bara för att kunna hälla upp på nått annat. Så jag försöker rikta in mig på att äta när jag kommer hem istället, alltså äta riktig varm mat.

Proteinpulver? Vart köper man sådan? Smakar det gott?

Det skummaste är att den kommer och går, brukar vara mest känslig när det är dags för mens. Då kan jag knappt äta t ex choklad utan att bli risig i magen och få springa till toan hundra gånger, medan andra gånger kan man smocka i sig en hel chockladkaka och inget händer... :confused:
Ja det suger verkligen..
 
Aaah lastbilschaufför, då förstår jag verkligen, jag hade aldrig orkat hålla på med småugnar osv.

Är osäker på om man får länka i trådar? Men kolla in gymgrossisten.se, de har det mesta inom träning :) Det står dessutom väldigt bra om vad som är i deras produkter.
Sen gott och gott, det beror ju vad man tycker är gott. Men jag går efter vad folk har skrivit i recensionerna. Själv köper jag t.ex. aldrig något med chokladsmak eftersom jag hittills inte smakat någon sån jag tycker om, men alla är ju olika :) Sen om du inte vill köpa på nätet så finns det affärer som säljer sånt här också, det har ploppat upp lite här och där. Ibland kan man få provsmak från vissa affärer, vilket hade varit super om du inte vill chansa på smak första gången :)
Det brukar ju kosta en del att köpa sånt här, jag sambeställer alltid med kompisar för att få bra pris på frakt osv.
 
Min sambo jobbar ute hela vintern utan möjlighet att värma mat i bilen. Han har gröt i termos med till lunch VARJE dag hela vintern. Äter den med lite sylt/äppelmos samt någon smörgås. Kokar den "halvfärdig" hemma på morgonen och sedan drar den sig i termosen fram till lunch. Har funkat bra för honom i 10-talet år nu. Kanske ett alternativ? Varm mat utan uppvärmning. Finns ju många olika sorters snabbkokad gröt att välja på, välj en som funkar för din mage.
 
@TryMe Får se om jag kan lyckas hitta en sådan butik häromkring då, låter spännande att kunna få möjlighet att få ett smakprov. :)

@Luna10 om jag hade tyckt om gröt så hade det väl funkat, enda gröten jag gillar är mannagrynsgröt och risgrynsgröt. :P Sen vidare är det en fördel att äga en termos först också, hahaha. :P
Gröt för mig är antingen frukost- eller kvällsmat, förutom risgrynsgröt, men då vill jag äta med mjölk, socker och kanel.. förvisso samma med mannagrynsgröten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 979
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 173
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp