Äta lax som stått framme?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare pepp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 1 701
I mitt fall så har jag alltid varit sådan. Sen kanske det går att härda den men jag har aldrig behövt det.
Är dock absolut onojig och ibland tror jag att det hjälper mer än någon som kanske har motsvarande mage men stressar över renlighet, bakterier osv.
Jag är inte känslig egentligen, eller nojig, men har IBS-mage och laktosintolerant så min mage reagerar lite hippt som happt på precis allt den vill och känner för. Eftersom det inte finns någon rim och reson på vad den reagerar på ibland så trotsar jag ju den- för att kunna äta, men vet inte om det har någon effekt åt plåtmagehållet för mig. Men ibland undrar jag hur det hade sett ut med en normal mage. Spionen kunde bara äta torrfoder när jag köpte honom annars ballade hans mage ur, helt ovan vid något annat. Kan säga att han i dag äter allt utan problem :D Då borde det fungera på människor också, väl :D

En fråga till er med plåtmage, hur får man det? Går det att vänja den?

Säkert genetiskt och hur pipplig man varit under livet.
Jag har alltid varit helt obrydd, kan äta sånt jag tappat på golvet, bryr mig inte om datum så länge det är fräscht, delar morötter med hästen, äter med skitiga händer i stallet och på tävlingar, delar drickor med kollegor osv.
Har ingen bakteriskräck öht vilket jag tror är sunt.
Har aldrig blivit magsjuk, är väldigt sällan sjuk öht.

Jag är inte känslig på det viset, men får alltid ont i magen av pommes (om jag köper ute), magen tycker inte om rålök eller för mycket lök i mat t.ex.
Blir sällan dålig utomlands.
Jag tycker min mage tjorvar ibland, men inte av sådana saker.

Min gräns går vid hund och katt, skulle aldrig äta något de varit på med tanke på vilka läska saker deras munnar varit i kontakt med.

Alltid haft en svhysst mage, det enda den verkligen inte gillar är motion, eller värme, när den är full. Då blir den jätteond och måste på dass direkt!

Tror vi bara börjat förstå hur magen egentligen fungerar, med olika hormoner som vi upptäcker nya hela tiden, och samverkan med bakterierna.

Bajstransplantation kan kanske bli en verksam behandling för IBS i framtiden tex.

Har den bara stått över natt så hade jag nog provat, värmt om som skrivet ovan. Men hade den stått över hela dan efter fick den nog vara.

Sen är det hur den är tilllagad. Men är man osäker är det bättre att kasta.

Alltid haft en svhysst mage, det enda den verkligen inte gillar är motion, eller värme, när den är full. Då blir den jätteond och måste på dass direkt!

Tror vi bara börjat förstå hur magen egentligen fungerar, med olika hormoner som vi upptäcker nya hela tiden, och samverkan med bakterierna.

Bajstransplantation kan kanske bli en verksam behandling för IBS i framtiden tex.
Värme låter ju skumt? :D Jag och min syster som har det värst i vår familj är överens om att våra magar gillar att vara tomma, de fungerar som bäst då. Men håller med om motion på full mage, ett aber om en hund blir akut nödig just när man har ätit och är mätt...

En intressant sak jag märkt med min mage, som alltid krävt närhet till toalett pga akuta behov så att säga, är att efter min gastric sleeve operation är den mer normal än åt det lösa hållet, har fortfarande ont och allt det där, men oftare normal mage! Så jag tipsade henne om en operation så hon lättare kan lämna hemmet utan oro för var toalett finns! Men det måste ju betyda att det felet som finns i magen som gör den så gnällig, försvann ihop med största delen av magen och den biten som blev kvar har en mer normal sammansättning i sin del?

Jag såg något program om bajstransplantation för några år sedan, faktiskt rätt intressant! Borde verkligen fungera, speciellt med tanke på att min egen mage förändrats av operationen.

Säkert genetiskt och hur pipplig man varit under livet.
Jag har alltid varit helt obrydd, kan äta sånt jag tappat på golvet, bryr mig inte om datum så länge det är fräscht, delar morötter med hästen, äter med skitiga händer i stallet och på tävlingar, delar drickor med kollegor osv.
Har ingen bakteriskräck öht vilket jag tror är sunt.
Har aldrig blivit magsjuk, är väldigt sällan sjuk öht.
Jag är hyfsat obrydd ändå, äter med skitiga händer osv, vem har inte ätit i stallet tex? Eller skogen? Sånt har jag aldrig brytt mig om, däremot datummärkning, men jag är mindre noga nu med vissa saker, den här rätten skulle jag inte äta då det dels är fisk och dels mjölk/grädde i, som båda blir dåligt fort, men annars är jag inte så noga. Jag har däremot inte delat något med någon annan utan att vara noga med att torka bort deras bakterier/saliv först eller ta glas.... Vägrat äta ur någon annans gaffel osv.
Skulle aldrig dela något med mina djur även om de får äta upp mina rester på tallrikar och så, de hamnar ju i diskmaskinen och blir rena igen, men de får inte smaka med min gaffel för att jag sedan ska använda den vidare i min mat.... De slickar ju sig i diverse kroppsöppningar för att hålla sig rena osv, det gör åtminstone inte människor...

Har aldrig haft just magsjuka trots att hela familjen legat. Inte mina barn heller.

Jag är hyfsat obrydd ändå, äter med skitiga händer osv, vem har inte ätit i stallet tex? Eller skogen? Sånt har jag aldrig brytt mig om, däremot datummärkning, men jag är mindre noga nu med vissa saker, den här rätten skulle jag inte äta då det dels är fisk och dels mjölk/grädde i, som båda blir dåligt fort, men annars är jag inte så noga. Jag har däremot inte delat något med någon annan utan att vara noga med att torka bort deras bakterier/saliv först eller ta glas.... Vägrat äta ur någon annans gaffel osv.
Skulle aldrig dela något med mina djur även om de får äta upp mina rester på tallrikar och så, de hamnar ju i diskmaskinen och blir rena igen, men de får inte smaka med min gaffel för att jag sedan ska använda den vidare i min mat.... De slickar ju sig i diverse kroppsöppningar för att hålla sig rena osv, det gör åtminstone inte människor...

Har aldrig haft just magsjuka trots att hela familjen legat. Inte mina barn heller.

För ett par veckor sedan jobbade jag med en kollega som höll på att hosta lungorna ur sig, snorade och snörvlade. Jag snyltdrack av hans propud hela veckan. Jag är väldigt mycket det som inte dödar härdar 😁

Jag äter absolut inte mat som jag glömt framme. Speciellt inte fisk. Dels så smakar det knasigt av bakterietillväxten, och dels så vill jag inte ta risken.

Det är inte så kul att tokspy på grund av matförgiftning. Det går bra tills man åker dit...

Jag hade absolut ätit! Särskilt om det r mat som ska värmas igen.
Här är en till som ofta glömmer mat framme - det som ska svalna stuvas in i köksskåp och annat för att vara ur vägen för djuren och sedan glömmer jag bort det till nästa dag. Så länge det luktar och smakar fräscht är jag inte orolig. :)

Liknande trådar

Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Mia_R
·
Mat Från och med idag kan man rösta på Årets matbluff 2024: https://www.aktavara.org/212780/rosta-matbluff-2024 Vilken vara får din röst... 6 7 8
Svar
158
· Visningar
7 258
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 533
Senast: Ratax
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Oseriös avel 2023