ASVHs "ettstolicens"

Sv: ASVHs "ettstolicens"

Antagligen men samtidigt så finns det ju en hel del mindre använda hingstar som säkert kommer att välja att inte lösa licens och då syns dom ju inte på språngrulla fast dom kanske går att använda. Det finns ju ett sökalternativ att välja hingstar med "ett-sto-licens" men det fattar jag det som att det är hingstar där det har lösts en sån licens av en stoägare redan och inte hingstar där möjligheten finns.

*kl*

Nu öppnar sej ju möjligheter här ;) Så nu måste jag ju spåna med er...

När vi pratar om ettstolicens så gäller väl fortfarande att hingsten måste vara visad i Sverige för att få gröna papper på avkomman ? Eller kan man använda en "icke svenskgodkänd" KWPN hingst som man importerar själv och få gröna papper ?

Nu är ju förvisso en hel del förändringar på g oavsett, jag menar om jag sitter med ett sto som jag vill betäcka så kan jag då betäcka med en icke godkänd hingst som jag betalar ettstolicens för och får då grå papper som ändå ger tillgång till unghästtester mm.... ???

Dvs som stoägare med egen hingst (tex) så blir det ju då helt plötsligt ändå ganska billigt att använda egen hingst. (även om man har fler ston att betäcka och då bara betalar "ordinarie" hingsavgiften på 5000 kr... då som sagt det i "längden" inte ger så stor skillnad mellan gröna och grå papper)

Delvis KL
Det är väldigt mycket färre hingstar med på språngrulla i år i jämförelse med förra året. Eftersom det blev dyrare att lösa hingstlicens efter 1 april (ökar med 1000 kr/mån enligt asvh.se) så är det väl ganska troligt att många av dem som inte finns med på språngrulla i nuläget inte har planerat att betala in licensen i år. Många hingstar som är svenskstationerade samt seminimporter som har löst licens i ASVH tidigare år har inte löst licens ännu. Så jag tror att risken finns att det blir många stoägare som kommer att få utnyttja den här "möjligheten" med ettstolicens.

@via: De flesta ridhästhingstar kostar ca 7000-12000 kr i språng+dräktighetsavgift, så det blir åtminstone 10% högre kostnad om man ska betala in ettstolicensen. Inom travet är det väl oftast dyrare hingstavgifter så där kanske 1250 kr inte gör så stor procentuell skillnad, men där finns också chansen att få in lite vinstpengar som avkommorna springer in. :D

Senast ändrad:

De utländska hingstar som har ett 5-siffrigt stamboksnummer i BLUP , är hingstar som någon gång haft licens i ASVH. Dessa hingstar kan man lösa ensto-licens på. Sedan finns det i Hingstkatalogen ett par sidor med hingstar där det går att lösa licens på om det finns intresse.

Det finns ju inget som säger att kostnaden för ett sto licens verkligen kommer att belasta stoägaren även om inte hingstägaren löser hel licens för hingsten, kan ju mkt väl vara så att hingstägaren hela tiden planerat att ta kostnaden för licensen bara slippa betala 5000 om ingen är intresserad av att använda hingsten. Istället blir det nu löst ett sto licens när det väl kommer ett sto som är intresserad av att använda hingsten, även om det skulle vara stoägaren som behöver betala in den så är det ju enkelt att reglera den kostnaden genom att den dras av när det skall betalas till hingsten.
De jag hört om med svenska inte så använda hingstar har planerat det så i alla fall. Så innan man börjar klaga över att det ger en ökad kostnad kan det nog vara vettigt att kontakta aktuell hingstägare och fråga hur denna har tänkt på den biten.

Ja, absolut, självklart pratar man med hingsthållaren och kollar läget. Det brukar alltid finnas möjlighet att förhandla om priset ö h t :)
Jag undrade mest över hur stoägarna och hingstägarna här på buke resonerar, därav mina frågor:
Några hingsthållare som vill dela med sig hur ni tänker? Hur tänker stoägarna, är det något som är avgörande för valet av hingst?

Senast ändrad:

Fast nu jämför jag inte med travaveln, eller med några hingstkostnader öht egentligen. (Och jag vet vad halvblodshingstarna kostar, och har själv fött upp några halvblod.)
Jag jämför med vad det kostar att ta fram en häst. Den kostnaden det är tal om här kan tillexempel jämföras med om du får en för torr/blöt höst och måste fodra grovfoder en månad tidigare än vad du har räknt med.
Det är en fullkomlig struntsumma i sammanhanget.
Menar du alltså att en dryg tusenlapp i skillnad är en avgörande faktor för vilken hingst du väljer?

Alla kostnader för att ta fram ett föl räknas samman och sedan tar jag ett beslut efter det. Gör inte alla med "normalmycket" pengar så? Någonstans går smärtgränsen för hur mycket jag lägger på en hingst. En sådan gräns tror jag att de flesta stoägare har (även om gränsen naturligtvis ligger på olika nivå).

Jag anser mig t ex inte ha råd att betäcka med hingstar som kostar mer än ca 10 000 kr + moms i betäckningsavgift, eventuellt kan jag stretcha lite på den summan om jag gärna vill ha en hingst som råkar kosta lite mer. För andra kanske det är en struntsumma. Min gräns skulle troligtvis höjas om jag fick bättre ekonomi i framtiden, men nu känns den summan "lagom". Ska jag dessutom behöva betala 1250 kr för en licens så går troligtvis 11 000-kronorshingsten bort (men först skulle jag kontakta hingstägaren och försöka förhandla om priset). Oftast finns det andra, helt jämförbara, hingstar som kostar mindre och/eller där licensen ingår, så varför betala mer?

Jag har bekanta som har betäckt med dyra hingstar (20 000- 100 000 kr i hingstavgifter) och de har tyvärr inte fått mer betalt för avkommorna (trots bra ston), iaf inte med tanke på det som fölet har kostat att få fram, så jag ser faktiskt ingen anledning att lägga mer pengar på hingstavgifter.

Sedan kan man diskutera om 1250 kr är en "struntsumma" med tanke på att ett föl efter en "normaldyr" hingst kostar ca 40 000 kr att ta fram (tills det är "leveransklart") och det är svårt att få ut mer än 45 000- 50 000 kr för ett sådant föl idag. Det blir rätt stor procentuell skillnad i vinst ;)

Senast ändrad:

Jag har på flera ställen skrivit att jag inte löser licens på mina importhingstar i år (undantag Monte Bellini) utan istället sänker betäckningsavgiften! Det blir med andra ord en mkt marginell ökad kostnad för stoägaren, kanske ingen alls...

Nackdelen är om ni säger att de inte syns på språngrulla och att man får titta i hingstkatalogen eller på hingsthållares hemsidor vilka som finns tillgängliga. De syns först på språngrulla när någon löst licensen för dem!

Givetvis gör man så. Jag tyckte bara att en dryg tusenlapp i förhållande till de 40-50' som du själv nämner är en struntsumma. Det betyder inte att jag/vi har några tusenlappar att strö runt oss, verkligen inte ...

Jag håller helt med om att man sätter en smärtgräns för vad man tycker att man kan kosta på stoet. Det var bara resonemanget att en enda dryg tusenlapp skulle ha den avgörande skillnaden som var det märkliga i sammanhanget för mig. När jag födde upp halvblod valde jag de hingstar som jag trodde på och som passade stoet, givetvis inom rimliga gränser. Inte ens om jag födde upp shettisar (som jag antar får räknas som den ras som har minst omkostnader för att få fram en häst) skulle jag anse att en tusenlapp skulle avgöra hingstvalet.
Oservera att jag inte tycker att du/ni resonerar fel, det finns väl kanske inte ens något rätt eller fel, utan det låter helt enkelt konstigt i mina öron.

Att man sedan inte tjänar något på att ta fram ett halvblod och sälja för 40-50' är ju helt givet och den främsta anledningen till att jag sålde mitt halvblodsto. Så roligt tyckte jag inte att det var att spronsra andras hästägande, men det är ju en annan historia. :-)

Klart att kostnaden kan vara avgörande.
Men en tusenlapp? Hur ofta är två hingstar så likvärdiga i stam, prestation, tillgänglighet, storlek, temperament, spermakvalitét, avkommeprestationer, benställning, typ av hoppteknik, matching mot stoet och allt annat som kan ha betydelse i hingstvalet, att avgörandet står och faller med en tusenlapp?

Många bäckar små, vet du.

Idag är det stoägarens marknad...själv har jag fler alternativ som passar mitt sto.

Sedan tycker jag att det är konstigt att du känner att du vill fortsätta att debattera hingstlincensen när du själv skriver att du lämnat halvblodsavel p g a att det är svårt att få det att gå ihop.

När hingsägarna klagar på hingstlincensen så är det synd om dom och "alla" sluter upp kring det men när stoägarna klagar så är de snåla...

I ena stunden ska stoägarna se om sitt hus och hålla ner sina konstnader så att de kan sälja sina uppfödningar billigt (eftersom hästköparna skiter i vad det kostar att föda upp hästar) men i andra stunden är stoägarna larviga när de försöker att spara in på utgifter.:mad:

Klart att kostnaden kan vara avgörande.
Men en tusenlapp? Hur ofta är två hingstar så likvärdiga i stam, prestation, tillgänglighet, storlek, temperament, spermakvalitét, avkommeprestationer, benställning, typ av hoppteknik, matching mot stoet och allt annat som kan ha betydelse i hingstvalet, att avgörandet står och faller med en tusenlapp?

Ganska ofta faktiskt. I o m att de genomgått bruksprov så har de oftast bra benställning, hopp- eller gångartsförmåga, temperament o s v. Spermakvalité får stoägarna väldigt lite info om, så det är en chansning stoägarna får göra oavsett hingst.

Om så hingstarna hade varit gratis hade mina uppfödningar knappt gått ihop iallafall ... Jag argumenterar inte för hingstlicensen, tror inte jag har nämnt något för eller emot ettstolicens öht?
Jag bara blev paff över resonemanget och undrade om jag hade förstått rätt, att en tusenlapp i avgift är avgörande för vilken hingst man väljer. Tydligen är det så, så jag har fått svar på frågan. Tack för det. Jag tycker dock fortfarande att det är konstigt. Men visst, är det så otroligt gott om hingstar som är likvärdiga så är det kanske så. På "min tid" tyckte jag aldrig att valen var varken så enkla eller självklara, och det tycker vi inte nu i travaveln heller.

För övrigt: Jag har aldrig sagt vare sig att det är synd om hingstägarna eller att stoägarna är snåla. Var snäll och ge mig inte åsikter som jag inte har uttryckt.

Senast ändrad:

Kl

Om det nu är så att någon marknadsför en importhingst som inte finns på språngrulla, om jag nu uppfattat det rätt, så kan jag som privatperson ta direkt kontakt med hingsthållaren och förhandla pris med denna? Det enda som behövs är väl ett godkännande av införseln av JV också, eller har jag fel?

I mitt fall så är det bekantas bekanta som är hingsthållare i Tyskland, och troligen skulle jag kunna ordna bättre pris direkt med dem än att gå genom den svenska förmedlaren som ev. löser licens om det blir många ston alt. har det som enstolicens. Hur länge ska man behöva vänta om den svenska förmedlaren ej har löst licens? När jag kontaktar denne så uppger de nu att de inte vet om licens löses eller ej.

Sedan med de nya reglerna kanske det egentligen ändå inte spelar någon roll om licensen, oavsett om det är vanlig eller enstolicens, löses eller ej, gråpapprade får ju tillträde till de flesta evenemangen ändå...

Om så hingstarna hade varit gratis hade mina uppfödningar knappt gått ihop iallafall ...
Så du menar att om man går back på sin uppfödarverksamhet så spelar det ingen roll hur mycket man går back? Eller, jag fattar faktiskt inte hur du resonerar? Jag måste sikta på att gå åtminstone plusminusnoll på mina uppfödningar, annars har jag inte råd att fortsätta. Det är min verklighet och då får jag rätta mig efter det. Varför har du så svårt att förstå det resonemanget? Annars får jag göra som du tydligen har gjort, sluta att föda upp ridhästar. Men hittills har min budget inte spruckit så pass att jag behöver lägga av, tur det för det är en väldigt rolig hobby :)
Jag bara blev paff över resonemanget och undrade om jag hade förstått rätt, att en tusenlapp i avgift är avgörande för vilken hingst man väljer. Tydligen är det så, så jag har fått svar på frågan.
Vem har påstått att de 1250 kr är det som är helt avgörande? För mig är det en del i det hela, precis som att kostnader för skick, veterinäravgifter, seminstationens avgift samt hingstavgifter också spelar roll.

Eftersom du har svårt att förstå resonemanget så tar jag ett exempel.
Låt oss säga att jag anser mig vara villig att betala ca 25 000 kr för själva "tillverkningen" av fostret, dvs det som det kostar att få stoet dräktigt på 90 dygn (under förutsättning att det inte blir mycket fördyrande komplikationer på vägen). Då måste jag åtminstone räkna in följande avgifter (finns fler, t ex bränsle till bilen, stoavgiften osv):
1. Seminstationsavgift.
2. Veterinäravgift.
3. Språngavgift.
4. Dräktighetsavgift.
5. Övriga avgifter som tillkommer på vissa hingstar t ex: Ettstolicens, fryst semin ger högre stations- och veterinäravgift, skickkostnader.

Alla dessa avgifter tillsammans ska hamna på maximalt ca 25 000 kr, alltså får jag helt enkelt göra val som gör att jag hamnar inom budgeten. Tex så kanske jag får välja en billigare seminstation och/eller billigare veterinär om jag vill använda en dyrare hingst. Eller så kan jag ställa upp stoet på hingstens hemmastation så slipper jag skickkostnaderna. Om jag måste betala in en ettstolicens så måste jag också dra ner på något annat, som t ex välja en billigare hingst eller minska någon annan av ovanstående kostnader. Går det inte att minska kostnaderna så att de ryms i min budget så kan jag helt enkelt inte ta den hingsten, that´s life :idea:

Senast ändrad:

Kanske ska lägga till att jag hittills inte har råkat ut för att bara kunna tänka mig en enda hingst till ett sto, "kosta vad det kosta vill", utan har tvärtom ibland haft lite svårt att välja mellan flera. Så då kan ju kostnaderna verkligen få avgöra :)

Jag ser liksom ingen vits med att betala mer för en hingst om jag tror att stoet kan lämna lika bra eller bättre med en annan, billigare, hingst. Men jag kan förstå att de som är osäkra tror att dyrare hingstar/seminimporter etc per automatik lämnar bättre avkommor/är lättare att sälja och att man därför inte vågar ifrågasätta priserna.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 447
Senast: dobbis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 544
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård