Sv: ASVHs "ettstolicens"
Om så hingstarna hade varit gratis hade mina uppfödningar knappt gått ihop iallafall ...
Så du menar att om man går back på sin uppfödarverksamhet så spelar det ingen roll hur mycket man går back? Eller, jag fattar faktiskt inte hur du resonerar? Jag måste sikta på att gå åtminstone plusminusnoll på mina uppfödningar, annars har jag inte råd att fortsätta. Det är min verklighet och då får jag rätta mig efter det. Varför har du så svårt att förstå det resonemanget? Annars får jag göra som du tydligen har gjort, sluta att föda upp ridhästar. Men hittills har min budget inte spruckit så pass att jag behöver lägga av, tur det för det är en väldigt rolig hobby
Jag bara blev paff över resonemanget och undrade om jag hade förstått rätt, att en tusenlapp i avgift är avgörande för vilken hingst man väljer. Tydligen är det så, så jag har fått svar på frågan.
Vem har påstått att de 1250 kr är det som är helt avgörande? För mig är det en del i det hela, precis som att kostnader för skick, veterinäravgifter, seminstationens avgift samt hingstavgifter också spelar roll.
Eftersom du har svårt att förstå resonemanget så tar jag ett exempel.
Låt oss säga att jag anser mig vara villig att betala ca 25 000 kr för själva "tillverkningen" av fostret, dvs det som det kostar att få stoet dräktigt på 90 dygn (under förutsättning att det inte blir mycket fördyrande komplikationer på vägen). Då måste jag åtminstone räkna in följande avgifter (finns fler, t ex bränsle till bilen, stoavgiften osv):
1. Seminstationsavgift.
2. Veterinäravgift.
3. Språngavgift.
4. Dräktighetsavgift.
5. Övriga avgifter som tillkommer på vissa hingstar t ex: Ettstolicens, fryst semin ger högre stations- och veterinäravgift, skickkostnader.
Alla dessa avgifter tillsammans ska hamna på maximalt ca 25 000 kr, alltså får jag helt enkelt göra val som gör att jag hamnar inom budgeten. Tex så kanske jag får välja en billigare seminstation och/eller billigare veterinär om jag vill använda en dyrare hingst. Eller så kan jag ställa upp stoet på hingstens hemmastation så slipper jag skickkostnaderna. Om jag måste betala in en ettstolicens så måste jag också dra ner på något annat, som t ex välja en billigare hingst eller minska någon annan av ovanstående kostnader. Går det inte att minska kostnaderna så att de ryms i min budget så kan jag helt enkelt inte ta den hingsten, that´s life