ASVHs "ettstolicens"

Flippeti

Trådstartare
Vad tror ni, kommer en del av hingstägarna att strunta i att betala in hingstlicensen nu och istället låta stoägarna betala "ettstolicens"? Eftersom vi har så många hingstar att välja på så är det ju många hingstar som får runt 20 ston eller mindre. Finns det en risk för att det nya licenssystemet ger stoägarna ännu en kostnad? Är det någon som har hört hur hingsthållarna resonerar?

Sv: ASVHs "ettstolicens"

Ja jag tror det blir färre hingstar med licens men inte bara pga ettsto-licensen. Tror det blir ytterligare dipp i bet.siffrorna 2012 och samtidigt störrre konkurrens från norra europa med stort häst- och hingstöverskott.

Ingen mer som vill spekulera eller har hört hur hingsthållare/seminimportörer resonerar?
Jag tror att det framförallt blir färre seminimportörer som betalar in hingstlicensen. De hingstägare som har sina hingstar på station här i Sverige kommer förhoppningsvis att fortsätta betala licensen.

Jag har inte läs så mycket om det här. Finns det någon summa satt för vad man räknar med att det ska kosta? Tror det priset blir det avgörande för hur det ska bli.

Licensen som stoägarna kan lösa för att betäcka ett sto kostar 1250 kr. Om hingstägaren betalar in licens för ett obegränsat antal ston kostar det 5000 kr. Detta öppnar ju möjligheten för stoägarna att välja en hingst på seminimport som ingen har löst licens för (den möjligheten fanns ju förut också, men då fick man betala in en vanlig licens som andra stoägare också kunde utnyttja). Men det ger alltså hingsthållarna möjligheten att strunta i att betala licensen och istället lägga den kostnaden på stoägarna.

Senast ändrad:

Jag kommer troligtvis inte lösa licens på mina importhingstar. De får sällan så många ston och det här gör att jag istället kommer utöka programmet med fler hingstar, men som ni säger så blir det en extra kostnad för stoägaren om det handlar om en av de hingstar jag tidigare löst licens på...

Jag är lite osäker på hur det blir. Men som stoägare kan jag ju säga att jag kommer att välja den hingst där hingsthållaren står för licensen. Oavsett om det är en "ensto" eller en "riktig".
Hingstägaren som ju hela tiden har tagit in kostnaden för licensen kan ju om verderbörande är seriös faktiskt gå ner i pris och på det sättet stå för kostnaden.
Som exempel en hingst som bara får två ston och som innan kostat 10 000 (totalt i avgifter för stoägaren). Det innebär ju att hingstägaren i verkligenheten när licensen är avräknad fått 7500. Så om men då säkner avgiften för hingsten till den summan och jag som stoägare betalar en licens på 1250. Ja då har hingsthållaren kvar sina intäkter och jag får faktiskt betala 1250 mindre. Hingstägare som inte räknar bort licenskostnaden i sina priser 2012 utan behåller samma nivå även utan licens kommer nog att få svårt att få ston. Med det kommer de att få lägre intäckter.
Mina val är klara att jag i första hand kommer att välja hingstar med licens eller med lägre priser. Eller ett annat alternativ att importera själv direkt.

Menar du att hingsthållaren ska betala ensto-licensen?

Jag betalade i år licensen på en hingst som inte fick ston alls. Samma sak var det för ett helt gäng till av de som var godkända som spermaimporter. Jag tror det här i första hand kommer röra spermaimporterna men att det istället gör att vi får många fler hingstar att välja på vilket på sitt sätt gynnar stoägarna!

Och hur menar du med att importera själv förresten? Ska avkomman reggas i ASVH så måste ju ensto-licensen betalas av dig iaf.

Och reggar du i annat förbund så är det ju precis som innan.

Och för att lägga till en sak till så kommer jag självklart undersöka möjligheten att sänka priset på hingsten som kompensation för att man inte betalar licensen. Jag sätter ju inte priserna på importerna men de brukar inte vara omöjliga!

En stolicensen är ju ett alternativ som både stoägare och hingstägare kan tjäna på om det används rätt. Hingsthållaren behöver inte lösa licens om inte hingsten får några ston och stoägaren behöver inte betala 5000 för en hingst som man är ensam om att vilja använda.
Det jag inte kommer att använda är hingsthållare som håller samma pris på sin hingst även om de inte löser licensen utan att stoägaren får göra det.

Om jag själv tar in på en hingst och då kanske utan mellanhänder så är det klart att jag måste lösa licens. Förr var det ju 5000 även om det bara var till mitt eget sto. Nu kan jag ju lösa den billigare och om jag då kan ta in själv utan mellanhänder så kommer det ju att bli billigare för mig som stoägare.
Men om hingsthållaren eller importören tar med i sin prissättning att de faktiskt får lägre kostnader med det här systemet för hingstar med få ston ja då ser jag inga problem utan en vinn vinn situation för bägge parter.
Håller de samma priser som innan ja då är det ju bara en vinn situation för hingsthållaren och det är inget som jag tror stoägarna är så intresserade av. De flesta har svårt nog att få ordning på som är och klarar inte fler avgifter. Så lite kort behöver hingsthållarna ta sitt ansvar för om vi ska ha någon avel kvar här med godkända hingstar.

Men du måste väl lägga på en avgift som du själv tar ut? Det är ju den avgiften som borde minskas eftersom dina utgifter minskar när du lämnar licensavgiften till stoägarna.

Har i år tillhandahållit registrering i bla KWPN samt Westfalen och det har fungerat hur bra som helst. (T ex betalar KWPN tillbaka stoavgiften om det inte skulle bli ngt föl) Nästa säsong sänker priserna och erbjuder registreringen enbart som en service gentemot stoägarna.:)

Men du måste väl lägga på en avgift som du själv tar ut? Det är ju den avgiften som borde minskas eftersom dina utgifter minskar när du lämnar licensavgiften till stoägarna.

Hingstlicensen betalas hos mig av hingstens ägare, så ska något pris sänkas så är det betäckningsavgiften.

Senast ändrad:

Har i år tillhandahållit registrering i bla KWPN samt Westfalen och det har fungerat hur bra som helst. (T ex betalar KWPN tillbaka stoavgiften om det inte skulle bli ngt föl) Nästa säsong sänker priserna och erbjuder registreringen enbart som en service gentemot stoägarna.:)

Ja, jag vet ju hur det är med registreringarna i Hannover. Inget strul nånstans om man säger så...

Ok, ja, då borde betäckningsavgiften minska med motsvarande kostnad om det ska vara intressant att betäcka med hingstar utan licens. Fast sådana minskningar tenderar ju tyvärr att försvinna efter något eller några år... Tror ändå att det i slutänden kommer att leda till mer utgifter för stoägarna, men hopppas verkligen inte det.

Puttar upp den här tråden igen nu när avelssäsongen drar igång :)
Hur verkar det bli, vilka löser hingstlicens och vilka hingstar kommer man att behöva lösa ettstolicens på? Några hingsthållare som vill dela med sig hur ni tänker? Hur tänker stoägarna, är det något som är avgörande för valet av hingst?

*kl*
Hur kommer man kunna se vilka hingstar som är tillgängliga men som man måste lösa egen licens till för sitt sto? Det jag menar är hur hittar man dom som inte gör ordentlig reklam för sin hingst för de lär inte stå med på språngrulla om de inte löst licens?

*kl*
Nu var det många år sedan jag hade någon häst inom ASVH att betäcka, men för mig låter hela resonemanget som ni för helkonstigt.
Inte kan ni väl på allvar mena att en avgift på 1250kr är avgörande för vilken hingst ni väljer?
Snacka om en piss i Mississippi i det stora hela om man föder upp hästar.

Senast ändrad:

De stoägare som kommer att utnyttja den här möjligheten vet nog precis vilka hingstar de kommer att välja ;).

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 420
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 774
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 447
Senast: dobbis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 544
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård