Astma hos häst..

mul

Trådstartare
En bekant köpte en islänning i somras. Den gick igenom vetbes ua. Ett halvår senare får hästen problem med andningen och det piper om den. Vet konstaterar astma.. Kan det komma så snabbt eller har dom helt enkelt blivit lurade vid köpet? Köld astma? Allergi? Nu måste dom nog avliva hästen om utdömningen går igenom.

Skriv gärna om era erfarenheter om astma hos häst..

Sv: Astma hos häst..

Hej!
stallmiljön,höet,osv,kan ha mycket med luftrören att göra.
hästen hade ett bra stall innan.nuvarande stall kanske har röta itex.väggar,dålig hö kvalitet osv
har den inte fått nån form av medecinering?
finns ju olika former av astma oxå,många har ett drägligt liv,dom står ute mycket,får stöd av kortison,eller ventipulmin,under sämre perioder(höst,vår,sträng kyla)
sen finns det en mask man får hyra som man intensiv medecinerar hästen(veterinären har såna),som många reagerar väldigt positivt för,en del blir helt bra,en del betydligt bättre.
och som med oss människor ,så är motion bra,lungkapaciteten ökar.
sen kanske prover ska tas om det allergi på något,man dömmer inte ut en häst bara för att det piper i luftrören.Man måste konstatera en orsak. Lurad vid köpet,behöver dom inte ha blivit,alla hästar får luftrörs problem,vid undermåligt foder och stallmiljö.

Har själv haft en häst på foder som var bra när den kom hem till mig men efter ett tag fick den jätte stora problem med andningen så den blev tyvärr uttömd. Enligt vetrinären kan det ligga latent lång tid bakåt och blir det så att hästen blir flyttad bryter det ut.

Precis...

En vet. jag träffade när jag var på klinik sist och fick astmaspray till min pojke sa at hästar med bronkit/astma oftast börjar få de i unga år (pga av dålig miljö/foder mm) men för de flesta bryter de inte ut förrän runt 15-17 år och då kan de vara vid stress, ännu sämre miljö osv.

Tack för allt svar! Hästen går utomhus hela tiden. Den får tydligen medicin nu. Dom trodde att dom blivit lurade, men då kanske det inte är så då. Det lät som om hästen skulle avlivas om bara försäkringsbolaget var med på det. Nu kunde dom tydligen inte göra något med den utan den gick bara.

Verkar litet häftigt att döma ut hästen vid första skovet av luftrörsproblem? Kan jag inte tänka mig att ett försäkringsbolag går med på. Många blir helt symptomfria bara de slipper hö och halm och annat som kan innehålla mögelsporer. HH

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
34 369
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar