Sv: Åska

*hugger en knapp*

Vi hade ett relativt kraftigt åskväder igår hemma.Jag försökte få in hästarna från sin hage (ca 6-7 ha stor) Men dom tittade inte ens på mig.I vanliga fall kommer dom alltid när jag ropar,men det var sex lyckliga hästar som stod och njöt av regnet efter hettan som varit.Dom fick gå kvar.Mina hagar ligger som sagt mellan tre berg,inga höga punkter och inga höga träd i hagen,dom har tillgång till ligghall.Jag insåg också att det skulle vara värre om blixten slog ner i stallet när jag var ensam hemma och hade sex hästar där inne,då hade nog alla dött istället,och det på ett mycket värre sätt.Nej mina hästar får gå ute som hästar har gjort i all evighet. Men jag luddar inte heller in mina hästar i diverse benskydd och täcken för att dom inte ska skada sig,låter dom inte heller gå ensamma för att dom inte ska bli sparkade av andra elaka hästar osv..Det som sker det sker helt enkelt.Det känns som att förmänskligandet av hästar börjar gå till överdrift.

När jag hade hästar kom de in vid väldigt dåligt väder eller om det åskade mycket nattetid. Det fanns mycket träd runt deras hage som blixten lätt kunde slå ner i

Det känns som att förmänskligandet av hästar börjar gå till överdrift.

Kan bara hålla med, fattar inte hur folk har tid och hålla på med in/ut tag som flera har skrivit.
Mina hästar går ute hela sommaren, har inte heller stallet om hörnet. Skulle i och för sig inte spela så stor roll heller, skulle inte ta in dom ändå, dom är vana att var ute.

Kan bara hålla med, fattar inte hur folk har tid och hålla på med in/ut tag som flera har skrivit.
Mina hästar går ute hela sommaren, har inte heller stallet om hörnet. Skulle i och för sig inte spela så stor roll heller, skulle inte ta in dom ändå, dom är vana att var ute.
Det beror väl helt o hållet på hur hagarna ser ut. ett stort öppet gärde med en ek på mitten:eek: är som bäddat för trubbel.

Är det åsktider kan man nog kosta på sig att byta till en mindre riskfylld situation.

Var ute o red igår o det smällde innan jag ens hade räknat till 2:eek:- just på ett öppet fält- som golfspelare. Tvärvände hemåt.

Det finns folk som inte inser faran själva o det som inte drabbat en själv- finns inte:grin:

Numera bryts både fotbollsmatcher o golfspel tills åskan har passerat- just pga att det faktiskt har hänt- åtskilliga gånger.
Såg på Tv för ngt år sen där nästan hela båda lagen med knockade på en fotbollsplan..såg helt sjukt ut- som fallande käglor.

Nja det där är inte riktigt hela sanningen.
Vid ett blixtnedslag så sprids energin ungeför som ringarna i vattnet när ni kastar i en sten och energin från nedslaget kan sprida sig flera kilometer från nedslagskraften.
Anledningen till att hästar och andra större djur dör vid blixtnedslag är att det blir en stor skillnad i spänningen mellan fram och bakben (sk potentialskillnad) och att det då går en elektrisk impuls genom deras kroppar pga av kroppens motstånd ger det en så pass stor strömstyrka att det kan slå ut deras hjärtan. Det behövs väldigt låga strömmar för att stoppa ett hjärta eftersom den slår ut kroppen egen styrning till hjärtat över 25mA så riskerar man skador och över 75 mA överleverman inte när det gäller människor.

Det finns folk som inte inser faran själva o det som inte drabbat en själv- finns inte
Det finns också dom som inte kan acceptera att livet är fullt av faror och att man kommer att man inte kan skydda sig från allt. Sen är det upp till var och en om man ändå väljer att fylla livet med oro eller inte. Sålänge man inte låter det gå ut över andra får man väl tycka och tänka och agera som man vill.

Senast ändrad:

Här slog blixten ner i elstängsel, slog ut elaggregat och diverse lampor. Detta skedde för två år sedan..... den 6 oktober:eek: Lite oväntat måste jag säga.

Ja du faror finns överallt så det är nog olika hur vi är (tur det).
Lite o.t. (kanske)
Om man ska se till alla skador som kan uppstå med hästarna är det frågan om man ska ha dom ute över huvudtaget. Dom gallopperar i nedförsbackar när det regnat (på betet nu), för att inte säga hur många hästar som bryter ben och åsamkar sig andra mindre/större skador i hagen.
Det är nästan så att dom som tar in sina hästar flera ggr/dag skulle vara bättre hästägare än vi som har våra ute.
Rätt eller fel, det är ofta våra olika åsikter om hästvård som gör att osämjor i stall uppstår, tyvärr. :(:grin:

Nu har jag som sagt inga såna hagar,utan låga hagar omgivna av större berg.Stallet däremot ligger mycket högre och är sprängfyllt med hö,jag tror jag löper större risk att bli av med alla hästar om blixten skulle slå ner där.Då tar jag hellre risken att en träffas ute. Detta är ju en smaksak,eller snarare en risk hur du än bär dig åt.

Det finns också dom som inte kan acceptera att livet är fullt av faror och att man kommer att man inte kan skydda sig från allt. Sen är det upp till var och en om man ändå väljer att fylla livet med oro eller inte. Sålänge man inte låter det gå ut över andra får man väl tycka och tänka och agera som man vill.
Man behöver inte heller vara dumdristig- när man vet , hör o ser åskovädret.

Sen finns det folk som kan köra på fel sida av vägen mot ett krön o säga- om Allah vill, så lever jag efter detta;)

Vad är det som är fel tycker du? Jag har inte överhuvudtaget pratat om vad som händer i den levande varelsens kropp. Det enda jag pratade om var, förenklat, att metall leder elektrisk ström samt varför blixten hellre väljer den levande varelsen än trädet bredvid, i det fall man väljer att ställa sig under trädet.
När gäller potentialskillnad och dödlig ström behöver jag ingen undervisning.

Jag svarade på ditt inlägg där du skrev att blixten tar lättaste vägen som enligt dig där var genom en levande varelse. Detta stämmer inte alls med vad hag fått lära mig i de böcker om åska jag läst. Om blixten skulle slå ner i en människar tar den helst en väg där den följer huden och då gärna om personen är lite blöt och svettig.

Blixten väljer oftare ett träd än ett djur att använda som nedledare helt enkelt då de oftast innehåller vatten och vid regnskurar blir det ännu bättre framförallt vid regnvatten med mycket föroreningar i. De flesta djur och människor är urusla ledare men trots det väljer blixten ibland att ta en liten genväg. Många djur och människor dör inte av direkt blixtnedslag utan pga av bla potentialskillnaderna som uppstår när de står bredvid en nedslagsplats. Det är bla därför man uppmanas hålla ihop armar och ben om man inte kan undkomma ett åskoväder när man är ute. Det gäller alla här börjar det åska stanna, lägg er gärna ner i ett dike eller annat och vänta till ovädret är över!

Åskan kan vara farlig och ja det ÄR farligt att ha sina hästar ute i åskväder men ibland får man inse att man utsätter sina djur och sig själv för faror man inte kan styra över. Det ÄR säkrast inomhus men som många skrivit innan man har ingen möjlighet att göra något av det.

Jag hoppas ingen mer ska behöva uppleva att hitta sina hästar döda i hagen efter ett åskväder.

Dock stämmer det jag skriver enligt den professor jag bl.a. studerat för.
Möjligen lät mitt inlägg också lite bryskt, det var i så fall inte min mening och jag ber om ursäkt.

Och visst håller jag med dig om att det är säkrast inomhus. Men ibland finns inte den praktiska möjligheten att ta in hästarna.

Tillägg: det är förstås säkraRE inomhus, allra säkrast är ju att sätta sig i bilen (dit dock inte hästen kan följa, min minsting skulle nog iof få plats i kombin). Undras hur det är med en trailer apropå det? När det gäller hästen alltså.

Det är väl däcken på bilen som gör det säkert att sitta i bilen. Bilen är ju av metall men eftersom däcken är av gummi så isolerar det. Borde vara samma sak för en trailer. Fast jag har 3 hästar + föl och får således inte in alla i alla fall. Fölstoet och unghästen skulle garanterat inte stå still i släpet heller, de är inte så vana att åka släp.

Och man kan respektera andra för deras inställning även om man tycker olika.
Visst, om man inte ser ngn fara när man gör en riskbedömning o ser till förutsättningarna- man har ingen möjlighet att göra ngt oavsett riskerna.

Man kanske har för långt till säker plats, för många hästar, åskan verkar gå precis förbi.........

Men om man inte förstår risken kan man ju själv gå ut en tur på golfbanan o hoppas..... Risken är förstås liten, men inte obefintlig.

Det är väl inte att förmänskliga hästen för att man vill ta in den om det åskar. Visst, det finns risker med allt. Min häst har aldrig haft några benskydd i hagen och hon går med kompisar, hon får verkligen vara häst. Däremot anser jag inte att det finns någon anledning att utmana ödet. Då åker jag gladeligen två mil mitt i natten om jag hör att det mullrar.
Jag förmänskligar inte min häst men för mig är hon inte bara en häst, hon är min bästa vän.

Som svar till det någon annan skrev, ja, jag håller koll på vädret, finns det risk för åska på natten då får hon stå inne.

När det gäller det här med skor så vet jag inte, jag har hört olika versioner av det där. I det stallet jag stod i innan så slog blixten ner i en hage. Den stora hästen som hade skor dog på fläcken medan den lilla som var oskodd också var helt oskadd!

Ja, det har du rätt i. Här är det totalförvirrat idag, känner att migränen är i antågande på bred front:cry:. Apoteket nästa och lite flextid!:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25