Sv: Åska

Nej... jag tar inte in mina vid åska.

Hos mig har blixten slagit ner mitt på gårdsplanen flera gånger.. Har en källåder som går där och den tycks dra till sig blixten.

Trots åsk/blixtskydd så har vi fått mer eller mindre stora skador i byggnaderna varje gång det hänt. En gång brann alla elledningar upp i ekonomibyggnaderna. Rena turen att det "bara" var ledningarna den gången... Som genom ett under började det inte brinna.. men var enda elledning var svart och förkolnad och vi fick byta ut allt.

En annan gång medförde blixtnedslaget att varmvattenberedaren inne i huset spräcktes mitt itu... Allt varmvatten for ut och sen sprutade det vatten i flera timmar inne i badrummet innan vi kom hem och kunde stänga av vattnet...
Dottern var hemma vid det tillfället och hon är inte speciellt förtjust i åska efter den händelsen.

Förutom dessa händelser så har blixten slagit ner på gårdplanen ytterligare ett antal gånger. Vid ett tillfälle stod jag på trappan till huset när det hände. Sent på natten och det var kolmörkt ute. Jag stod och funderade på om jag trots allt skulle ta in hästarna... När blixten slog ner kände jag hur det brände under fotsulorna (stod barfota).. trots att jag stod på ett trädäck... Dessutom blev jag så bländad att jag inte kunde se ordentligt på flera dagar. Huset och trappan ligger ett 20 tal meter ifrån gårdplanen.

Blixten slår alltid ner på samma punkt på gårdsplanen... Nedslagspunkten är bara ett par meter från stallväggen och på andra sidan väggen skulle hästarna stå i så fall... Är faktiskt inte helt säker på att de skulle fixa det även om det är en stallvägg emellan.

Så hos mig går hästarna ute när åskan går.. Här känns det betydligt säkrare.

Vi låter vår vara kvar ute. Om åskan slår ner i stallet och det börjar brinna så hinner vi inte få ut alla. Dessutom dom som står på utedrift går aldrig in när det åskar. Jag tycker hästarna blir lugnare av att vara kvar ute, dom brukar lugnt stå och beta medans åskan mulrar för fullt. Kommer ihåg en höstnatt när det var riktigt åskoväder vi stod ute i stallet hela natten för hästarna var så oroliga....

Läste i tidningen idag att åskan hade slagit ner i en hästhage. Blixten slog ner i ett träd och fortsatte sedan ner i marken där hästarna stod. Tre dog..
Hur gör ni när det åskar? Tar ni in hästarna?

Våra sommarhästar går ute, av lite olika anledningar... För det första så gör dom det där dom i vanliga fall bor och är då vana vid det. För det andra så har vi inget stall att ta in dom i och då blir det ju lite svårt (vi sköter hästarna ute vid en uppbindningsplats) och för det tredje så känns det lika farligt att ta in dom eftersom om det börjar brinna så skulle hästarna bli "låsta i huvudet" och frysa till och antagligen drabbas av panik och då är det väldigt svårt att förflytta dom utan att göra illa sej själv eller hästen...

Mina hagar ligger i direkt anslutning till hagarna så jag tar in dom när det åskar. Dom springer upp till stallet när det börjar mullra så då får dom givetvis gå in. Senast igår åskade/blixtrade det fruktansvärt här i en halv timma. Jag stod kvar i stallet och pratade lugnande med dom eftersom de var mkt rädda jag vågade heller inte gå ut i alla blixtar. Det var fruktansvärt höga smällar. Jag vet fler hästar som gått i sken vid åska och gått igenom hagarna och skadat sig så det finns ingen som helst anledning till att riskera detta. Men om man har betena långt bort är det ju inte så enkelt men då skulle jag ta bilen och titta till dom tills åskan gått över.:)

kl

Min häst har helt klart bevisat min teori om att han trivs bättre ute vid åska. Stallkompisen blev lite orolig när ovädret var rakt ovanför oss och åkte ut för att kolla till hästarna. Min låg helt utslagen mitt i hagen och sov, snarkade som en gris :D

KL
Oerhört tragiskt, lider verkligen med dom. Får hoppas de orkar kämpa på med verksamheten för de om några förtjänade verkligen inte detta.
Våra går ute när det åskar, inte så mkt att välja på. Tänk alla de unghästar som går på bete ofta mitt ute i skogen, inte lätt att lasta på alla dom precis.

KL

Inte för att vara kall och ekonomisk, men i aftonbladets artikel stog det att hennes försäkring tog.
Gäller inte en olyckfalls försäkring?
Eller livsförsäkring?

Btw så tar inte jag heller in min, bor också över en mil bort från honom.

Jag bor 10m från mitt stall. För ca 12 år sen så tog jag in mina hästar på kvällen eftersom det fanns risk för åska. Vid 2-tiden slog blixten ner i åskledaren bredvid stallet vilket fick mig att bestämma mig för att titta till hästarna. Tog mig mindre än en minut att ta mig ut till stallet. Då var lågorna flera meter höga. Så glöm det där med att åska mest orsakar lite glöd som någon skrev. För oss fanns inget annat än att tillsammans med brandmännen lyssna till ljudet av våra hästar som plågades ihjäl. Tro mig det tog tid och kändes som en evighet. De dog inte av röken utan av brännskador och att takbjälkarna sakta gav vika. Jag har inga problem med att minnas de ljuden. Det tog ett par år innan jag skaffade nya hästar och de går alltid alltid alltid ute vid åska. Kändes så skönt innan idag när det åskade att veta att går de ute och skulle åskan slå ner, ja då dör de på ett ögonblick medan de står och vilar och utan att känna den smärta och panik som mina andra hästar fick känna, medan jag bara kunde stå still och titta på. Därför har jag alltid mina hästar ute vid åska och det får mig verkligen att känna mig som en bättre hästägare än jag gjorde då och många år efter det som hände.

Nu har jag, tack och lov, inte råkat ut för nåt så tragiskt som det du gjort, men när det gäller åskan så tänker jag som du. Skulle blixten slå ner i hagen så dör de sannolikt på ögonblicket och slipper paniken, om det skulle brinna i stallet, så är det en betydligt mer fruktansvärd upplevelse som dessutom riskerar att ta med sig alla hästarna istället för kanske bara en.
Dessutom är mina hästar lugnare i hagen än i stallet när det "händer saker", om jag jämför med t ex nyårsraketer eller åskväder som varit så bryr sig inte hästarna ett dugg om de är ute, men blir mer eller mindre oroliga när de är i stallet.

*kl*
Ni som säger att man får ta in i förebyggande.. Väder är nyckfullt över lag, åska lika så, den kan mycket väl komma från "ingenstans" fort, låter ni hästarna stå inne hela dagen/natten/kvällen om det är risk för åska?

Och att det tar tid för ett stall att börja brinna.. Är ni medvetna om hur snabbt en byggnad kan övertändas? Då allra helst ett stall fullt med hö och halm och annat brinn-vänligt material?
Och om olyckan skulle vara framme.. Är man säker att man kan få ut en panikslagen häst ur stallet, oavsett om den har grimma på sig eller ej? Och hinna få ut flera panikslagna hästar? När stall börjar brinna stryker oftast många hästar med, för det är inte "bara att ta ut dem".

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, men att idiotförklara de som väljer att ha sina hästar ute när det knappast är ett dugg säkrare att ha dem inne när det kommer till kritan?

Pest eller kolera liksom?

Ja mina åker in i stallet vid minsta lilla muller!
Har varit med om vad åskan kan göra med en häst och det är något fruktansvärt som inte går att beskriva med ord! Lyckliga är de hästar som dör direkt vid åsknedslaget!:cry:

Våra tas inte in vid åska. Det känns ju som att chansen att blixten ska slå ner i stallet är större, eller i något av träden bakom stallet för att sedan braka ner i stalltaket. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

KL
När man läser nästan alla trådar så undrar man om inte ens stora stallar av diverse slag inte har åskledare:confused:

Det verkar som en billig livförsäkring:grin:

Vårt stall har självklart åskledare, håller med om att det är en enkel och billig försäkring!!

Vad gäller att ta in hästarna vid åska så gör jag det inte. Det skulle ju innebära att jag skulle lämna allt och fara till stallet var gång det såg ut att bli åska. Hästarna kan dock välja att gå in i sitt skjul vid busväder.

Oja. I en hade med lite träd blir hästen en av de högsta punkterna vilket innebär att risken är stor att blixten slår ner i hästen.

*KL*

Har jag möjlighet så får hästarna ev. gå in. Men jag hör till dem som sitter på jobbet hela dagarna och som sedan har ca 15 km till stallet vilket gör att hästarna oftast går kvar ute. Det finns risker med allt, det går inte att linda in hästarna i bomull.

Anledningen till att blixten kan slå ned i hästen är att blixten alltid tar den lättaste vägen. Om en människa eller häst t.ex. ställer sig bredvid ett träd så är det minst motstånd i den levande kroppen och blixten väljer följaktligen vägen genom människa/häst istället för genom trädet.

Vi har förhört oss om det har någon betydelse om hästar har skor, gummiboots eller inte något på vid ett ev blixtnedslag - och enligt kunnigt folk så har det inte alls med detta att göra. Järnskor drar inte heller till sig blixtar.

Vi tar in våra hästar vid åska - om vi är hemma och om vi hinner innan åskan brutit ut och då ska den riskera att gå rakt över oss. Har ösregn och åska börjat gör vi det inte av säkerhetsskäl för oss själva. Vi har också märkt att hästar sällan är rädda för åska utan blir mer oroliga om man börjar "röra i flocken" och de börjar springa omkring vilket är en risk för de som ska leda in dem. Jag vill gärna ha dem inne fom det är kraftig åska för de har flera jättehöga träd i hagarna som de gärna ställer sig under och skular när det regnar för mycket.

Skorna drar inte till sig, men leder strömmen.

Idag hade jag verkligen kollat väderprognoserna o det skulle var ganska OK. Åker iväg o kommer hem när det vräker ner. Det smäller som ganska nära o det ger sig inte.:eek:

Vet att min ena ÄR åskrädd o såg framför mig att de låg ner.....

De stog lugnt o åt, men jag valde att ta in dem. Fy vilken trist...Svensk sommar det är:mad:

De flesta metaller är ledare vilket innebär att de leder elektrisk ström väldigt bra. När en blixt slår ned så är det, som jag tidigare skrev, så att den väljer enklaste vägen, alltså den väg som har minst resistans. Om t.ex. en människa eller häst befinner sig bredvid ett träd så finns det minsta motståndet i människan och hästen varför blixten strävar efter att ta den vägen istället för genom trädet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25