Sv: Åska

Hästar är strömkänsliga. när det handlar om så stark ström/ spänning som åska ger är det nog mer bara tur. Man vet fortfarande inte allt hur blixtar fungerar mer än att det behövs plus o minusladdning.

Däremot den lilla spänning som ett staketaggregat ger kan vara skillnad- skodd- oskodd.

Jag går inte ut på golfbana när blixten är nära. Däremot är jag i hagen hos min häst. Jag bedömmer att det är olika stor risk för nedslag på olika platser. Och det sker också mycket sällan att blixten är så nära att jag är orolig för nedslag oavsätt om jag är på en golfbana eller i en hage.

Ja du är inte så gammal ännu o har hunnit uppleva- nära-döden-upplevelser:eek:
Ung o odödlig- heter talesättet.
Ju äldre man är desto närmare döden är man o vill inte riskera att dö i förtid:cool:

haha:D
Ja det är som vanligt man lär ut lika, mina uppgifter och "min" prof är verksam i södra Tyskland.
Själv har man turen att bo i ett område där åskan ofta tar en omväg och följer de kuststräckor och åsar vi har här så min lilla prick i världen har bara lite markåska.

Men som sagt om ni har möjlighet så är det säkrast att ta in era djur såvida de inte står i en trälada om ni inte kan utan att utsätta er själv för fara så låt dem gå ute. Vi kan inte skydda våra älsklingar mot alla olyckor, tyvärr.

Ja, utan diskussion. Räcker med att jag hör ett litet muller så är alla inne på två röda.

Men visserligen så går inte mina hästar på bete utan en och en eller två och två.
Och jag jobbar i stallet och är där alla de timmar de är ute i hagen.

Hade jag haft betes hästar hade jag tagit in dem beroende på hur hagen såg ut.

Vi tar alltid in hästarna när ned åskar. Men största anledningen är inte för att blixten kan slå ner utan för att våra hästar blir rädda och stressade av mullret ocd dundret.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25