Sv: Åska

Är alla som tar in hästarna lediga dygnet runt och bor vid stallet:confused:Jag har ett arbete att sköta bor ,1 mil från stallet och 1,3 från betet. Arbetar ca 3 mil från betet så att kunna ta in hästen vid åska är rent omöjligt. Har betet ca 2 mil från stallet så något stall att ta in i har jag inte heller. Intresserad av att höra hur ni löser det med omedelbart intag. Dessutom är det ju inte alls säkert att det åskar på betet när det åskar hos mig och vice versa. Läste precis i en annan tråd om hur hästarna togs och ut hela dygnet ,där verkade de flesta också vara hemma och tillgängliga dygnet runt. Eller är det bara de som har den möjligheten som svarar?
Jag är nog en dålig hästägare för hästen går ute i alla väder dygnet runt på sommaren.

Vi tar inte in våra för åska, tar endast in hästarna på dagen om det är ett ordentligt oväder, typ snöstorm eller liknande.
Våra hästar mår bättre ute än inne. Visst finns det en risk att de skulle kunna dö av åska, men vissa risker måste man förbise. Vad jag vet så händer det oftare att hästar blir knivskurna än att de dör av åskan. (Rätta mig om jag har fel)
Våra står i alla fall ute, och hitills har de klarat sig på det.

Du har fel det händer mkt oftare att de dör av åska än att de blir knivskurna. Bara senaste två veckorna har 6 hästar dött i sverige av åsknedslag, ytterligare några i danmark, så jag skulle inte kalla det så himla ovanligt utan det är rätt många som stryker med varje säsong i åska, och då är det ändå bara den klick som blir kända. Jag vet flera hästar som dött av åska som det aldrig skrivits någonting om i media, har ju även varit flera stycken drabbade här inne på buke.

KL
Har en liten fråga, om man har sånna där boots på hästen istället för järnskor, kan dom klara sej bättre då tro? Tänker på sånnadär gummiboots man kan ha till barfotahästar ibland.

Eller lederi inte gummi bort sånt? Tänkte på bilar, dom säger ju att det säkraste stället att vara på är i bilen under åska och det är väl pga däcken?

Är alla som tar in hästarna lediga dygnet runt och bor vid stallet:confused:Jag har ett arbete att sköta bor ,1 mil från stallet och 1,3 från betet. Arbetar ca 3 mil från betet så att kunna ta in hästen vid åska är rent omöjligt.

Det undrar jag också. Jag har 4 mil till stallet från jobbet, och jag tror inte min chef skulle uppkatta om jag drog vid 10 på förmiddagen, för att enligt smhi finns risk för åska mellan kl 12-18;). Jag bor 3,8 mil från stallet, så det är inte heller lätt att hinna ut till stallet för att tajma in ev. åskoväder.

Är jag däremot ledig och det varnas för rejält oväder med åska, jag då kankse jag skulle fundera på att ta in. Dessvärre har vi inte boxar till alla då vi har lite extragäster över sommaren.

Är alla som tar in hästarna lediga dygnet runt och bor vid stallet:confused:Jag har ett arbete att sköta bor ,1 mil från stallet och 1,3 från betet. Arbetar ca 3 mil från betet så att kunna ta in hästen vid åska är rent omöjligt. Har betet ca 2 mil från stallet så något stall att ta in i har jag inte heller. Intresserad av att höra hur ni löser det med omedelbart intag. Dessutom är det ju inte alls säkert att det åskar på betet när det åskar hos mig och vice versa. Läste precis i en annan tråd om hur hästarna togs och ut hela dygnet ,där verkade de flesta också vara hemma och tillgängliga dygnet runt. Eller är det bara de som har den möjligheten som svarar?
Jag är nog en dålig hästägare för hästen går ute i alla väder dygnet runt på sommaren.

Jag är då oxå en väldigt dålig hästägare:o
Ska man strunta i att skicka iväg hästen på bete där det inte finns stall precis runt hörnet bara för att det åskar ett par ggr per sommar?

Och så undrar jag samma om hur tusan folk hinner göra allt detta på direkten ? På vintern går våra i en trädhage, tänk så blir det stark vind och ett träd blåser omkull rätt på en häst? Jag skulle få kicken direkt om jag bara släppte allt " Måste dra nu, hästen måste in så den inte far illa",knappast:grin: Ska man ha vakt vid hagarna dygnet runt IFALL ngn kommer för att göra dom illa?

Det finns så många scenarior där det KAN hända ngt, det är bara dumt att ,som ngn nämnde, påstå att man är ren idiot bara för att man låter bli att genast rusa till hästarna såfort det uppstår situation där ngt KAN hända.

*kl*

Tar inte in hästarna vid åska. De går nere i en dal så *peppar peppar* så är det inte jätteattraktivt område för blixtrar. Dessutom så tar det mig 20 min upp till stallet + kanske 5-10 min att ta in hästen. Och på dessa minuter hinner de flesta åskoväder ta slut. Har varit med om att de slagit ner flertalet gånger i en hage (under samma åskoväder) men hästar och kor överlevt. (där plockade vi dock in dem under åska efter den händelsen).

Det har inte med skorna att göra.Vad jag vet är det inte skorna som leder åska till hästen.Precis på samma sätt som när åskan slår ner i träd eller människor.Vi har ju inte järnskor.

Hinner jag- så hämtar jag dem.
Jag skulle däremot inte vilja ha en öppen hage med en ek på mitten.:grin: där hästar gärna ställer sig- som golfspelare.

Just där brukar det slå ner.

Min ena är rädd för åskan, men än har de aldrig rymt. DEN risken finns ju oxå.

Är det bara jag som följer väderprognoserna som en hel.....bonde:o

För att avliva myten om att åskan slår ner i berg hellre än i dalen nedanför, så kan jag berätta att så är det INTE alltid.
en gång för länge sen var jag ute o red när åskan slog ner bara en km bort.
Den tog i en häst- 50m från ett berg med en kraftledning på.

Har sedan dess oerhörd stor respekt för åskan:eek:

Här är artikel från aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5463091.ab

Alltså nu vart jag grymt nervös, har aldrig reflekterat över detta innan då man sällan hört om olyckor iaf inte jag.
Våra hästar går i en hage som man kan dela i två, ena delen är en åker med lite träd och mitten plus att de kan gå in i en stor skogshage.

Jag kommer nog ta in honom vid nästa större åskoväder, detta är ju otäckt :crazy:

En annan sak jag tänkte på, hur kan marken leda ström på det viset? Våtmark?

Senast ändrad:

De gånger de har åskat här har hästarna självmant gått in i ligghallen. Ledarstoet är fullkomligt oberörd av åska, smällare och gevärsskott vilket gör att hela flocken håller sig lugn och i stillhet.

En valack jag hade tidigare däremot blev väldigt upprörd av åska och smällare

Har hänt en gång - åkte 2 mil mitt i natten i ett herrans väder. Fick JAGA hästarna som inte för sitt liv ville in i ett stall. Det vi åstadkom var stirriga hästar som innan vi började plocka in mitt i natten stod mycket lugna och betade. Dessutom var vi sjöblöta själva och det hann sluta åska.

Nej vår lilla flock är kvar ute och trivs med det. Tror också risken är större i ett stall som faktiskt är en klart högre punkt än vår hage eller någon av hästarna i hagen.

Det som stod i tidningen är tragiskt men lika tragiskt när någon på en idrottsplats träffas vilket också hänt. Men det är sällsynt i båda fallen jämfört med hur många hästar som går ute och hur många hagar det finns

jag tror att det är ungefär lika stor chans att mina hästar blir dödade av åskan som att en pyroman kommer och tänder på stallet när dom står inne idet,om inte mindre, så jag oroar mig inte så mycket över det faktiskt.Dom har en stor hage,med berg precis inpå hagen åt tre håll (tre olika berg) samt en stor ligghall. Man kan inte oroa sig för ALLT här på jorden, då skulle jag vara sönderstressad.I vissa fall kanske man ska låta naturen ha sin gång.Nu har jag inte speciellt aggressiva åslväder här på norra västkusten,då havet oftast trycker in dom mot land.Försår om man oroar sig lite mer i skånes platta landskap kanske.

Jag tar absolut in min häst om det åskar. Jag bor 1.5 mil ifrån stallet men man får ha lite framförhållning. Kollar dagen innan eller på morgonen om det finns risk för åska. Skulle det vara omöjligt för mig att ta mig dit så pratar jag med någon annan i stallet som då tar in om det börjar mullra.
Det är vanligare än vad man tror att djur dödas av blixten (mycket vanligare än att blixten slår ner i ett stall och att de då briner inne). Bara det sista halvåret har blixten slagit ner två gånger i hagarna på ridskolan där jag jobbar, som tur var så var alla hästarna inne i stallet annars hade dom nog inte haft så många kvar...

Nej, vi tar inte in hästarna. Finns ingen möjlighet att ta in 25-35 hästar innan åskan är förbi.

Förr tog jag alltid in mina hästar vid åska men efter att mina föräldrars grannes mjölkkostall träffades och brann ner med 17 kor, 1 tjur och 15 kalvar i och man hann inte ta ut mer än 2 kalvar och resten av djuren brann inne så nu låter jag mina hästar gå kvar ute! Skulle det slå ner dör iallafall inte alla!

Våra hästar går kvar i sin hage. Det är inte ngn jättestor risk att hästarna blir träffade av blixten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25