Åsikter om den här hästen?

mwrangst

Trådstartare
Hej hej! Om ni ignorerar ryttaren (a.k.a. jag och min sämsta sits), vad har ni för åsikter om den här hästen vid första anblicken?
(Hoppas jag lagt tråden rätt nu också!)

http://www.youtube.com/watch?v=r7HvCYz1nQs

Lite svårt att se med alla småklipp och den kassa kvaliten kanske, men bara ni har något litet att säga blir jag väldigt glad!

Bara funderingar och kritiska bedömningar snälla snälla! Tack fina ni:) :banana:

dsc-0972.jpg

dsc-1690.jpg

dsc-1693.jpg

dsc-1724.jpg
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Värst vad sadeln åkt fram är min första tanke :p

Annars ser det ut att vara en trevlig modell av häst.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Ser trevlig och okomplicerad ut, snäll och vänlig. Nosen lite för långt in, blir lite oengagerad och tung fram men med lite mer tryck blir den nog fin! Och håller med om sadeln, ligger mer eller mindre PÅ bogbladet, blir säkert störd av det..
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Säger som de andra: sadeln ligger hemskt långt fram.
Dessutom har hästen nosen väldigt långt bak - smiter undan från hand.'
Där du rider i lite högre form släpper den ryggen och lämnar bakdelen en meter bakom sig.
på bilderna nummer ett och tre välver den ryggen trevligt.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Väldigt välbyggd och fin, välbalanserad. Fint grundutbildad, väluppfostrad och rätt skodd, därför harmonisk och lugn. En häst att komma så långt man villl med. Tyvärr kan denna fina häst efter bara ett par månader i vårt land förstöras och tappa i stort sett allt av detta på grund av den vanligaste typen av verkning och skoning som råder här. Väldigt ledsen för det. MVH
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Vad menar du med detta????

Tappar man grundutbildning och uppfostran för att man skor hästen annorlunda :grin:
Vad menar du är den stora skillnaden i verkning och skoning? Man väljer ju den hovslagaren som passar hästen för visst finns det olika idéer.

Tycker fö att den verkar trevlig men drar in nosen och går inte fram till bettet på rätt sätt men hellre det än en stjärkikare som springer med nosen i vädret och inte jobbar alls.
En ny sadel som ligger bättre hade nog gjord en del för ryttarens sits?!
Det är inte så lätt att få hästen i en högre form när man själv håller på att trilla över halsen på den!
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Tyvärr kan denna fina häst efter bara ett par månader i vårt land förstöras och tappa i stort sett allt av detta på grund av den vanligaste typen av verkning och skoning som råder här. Väldigt ledsen för det. MVH

Vad snackar du om känner du den hästen eller tjejen?

Vet du vem som skor?

Med vilken rätt yttrar du dig på detta sätt?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Gå in och titta på vad singer skrivit tidigare. Enligt vad h*n anser så finns det bara en orsak till problem och det är hur fötterna ser ut. Med det resonamnaget blir det iallafall lätt att lösa problem.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Man hade behövt se hästen hoppa större språng för att kunna se vad den går för. Som dressyrhäst på tävlingsbana tror jag inte att den kommer upp i några högre klasser, men det är väl en hopphäst? Sadeln ligger sämre än sämst så det är inte konstigt om du fick problem med sitsen.
Hästen ser trevlig ut i a f :)
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

"Fan vad sadeln glappar" är mitt första intryck. Annars ser det ut som en trevlig häst tycker jag.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Hästen inte så mkt att anmärka på ... Vet att du inte ville ha kommentarer på din sits MEN ALLVARLIGT !!! du måste bättra på din sits...

Din häl är ju hur uppdragen som helst, du sitter själv i "framstupa huvudläge" (som vi elakt brukar säga hemma) och SNETT. Man ser de i filmen hur din rumpa är mkt mer till höger än sadeln.

Om du själv rätar upp dej så kommer du mer känna att du har hästen framför dej och iom troligen åxå lättare kunna rida fram lodplanet på hästen (nu är hon säkert riden just så men iaf) och iom att du rätar upp dej får du (förhoppningsvis) ner hälen.

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått rida så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Sen inte riktat till dej personligen utan mer "off topic" får man inte lära sej grundsitsen numera när man lär sej rida ? Hur många bilder finns inte utlagda här på Buke med folk som säger "ursäkta min dåliga sits men....." Varför tar man inte tag i och jobbar på sin sits när man tom vet hur illa de ser ut ?
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Jag tycker det är en jättefin häst!

Skulle gärna haft den själv ;)

Hur gammal är den och vad är det för stam?
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om den här hästen?

Hästen är fin och ser trevlig ut, men sadeln är katastrof. Du ger varken dig själv eller hästen en chans med den. Byt sadel till en som ligger rätt så kommer nog hästen slappna av och du får lättare att få ordning på sitsen.
Den här sadeln ligger alldeles för långt fram, vet ej om den är lagd där från början eller om den åkt fram pga av att den är för rund i bommen.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Oj oj. Jag vet om alla problem med min sits, vilket även var anledningen att jag skrev att det var onödigt att peka ut dom. Jag har inte ridit för tränare (eller öht) på väldigt länge tyvärr då jag inte haft en häst. Dock är det prio numner ett när jag börjar igen! Jag VET att jag måste jobba på den, men jotack bra att du pekade ut det så snällt ändå. :grin:

Rubytoo, den är 7 år gammal! Helt glömt av stammen dock, uppdaterar när jag får reda på det:)

Sadeln håller jag med om, den låg sämst och var galet obekvämt. Hästen stod på ett försäljningsstall i Tyskland och han använde ett av två sadlar till alla sina hästar så det är väl därför. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om den här hästen?

Sen inte riktat till dej personligen utan mer "off topic" får man inte lära sej grundsitsen numera när man lär sej rida ? Hur många bilder finns inte utlagda här på Buke med folk som säger "ursäkta min dåliga sits men....." Varför tar man inte tag i och jobbar på sin sits när man tom vet hur illa de ser ut ?

Man kanske jobbar som f_n på den men en bra sits fixar man inte på en dag. Så du menar att kan man inte visa upp en bra sits så ska man inte lägga ut bilder eller filmer här?

Är det inte BRA att folk ursäktar sitsen för då är de ju iaf medveten om att det finns saker att jobba med?

Jisses :o

Till TS: Ja, jag måste också skriva att sadeln är katastrof.. rid barbacka tills den har fått en sadel som passar, eller vad det nu är som gör att denna ligger som hej å hå..
 
Senast ändrad:
Sv: Åsikter om den här hästen?

Det första jag tänkte på var att sadeln inte alls ser ut att passa, syns speciellt på de två sista bilderna då du står upp, hela sadeln lättar en bra bit.

Men till hästen, den tycker jag ser himla trevlig ut, ser ut att kunna bli riktigt fin :laugh:
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Oj oj. Jag vet om alla problem med min sits, vilket även var anledningen att jag skrev att det var onödigt att peka ut dom. Jag har inte ridit för tränare (eller öht) på väldigt länge tyvärr då jag inte haft en häst. Dock är det prio numner ett när jag börjar igen! Jag VET att jag måste jobba på den, men jotack bra att du pekade ut det så snällt ändå. :grin:

Rubytoo, den är 7 år gammal! Helt glömt av stammen dock, uppdaterar när jag får reda på det:)

Sadeln håller jag med om, den låg sämst och var galet obekvämt. Hästen stod på ett försäljningsstall i Tyskland och han använde ett av två sadlar till alla sina hästar så det är väl därför. :D

Det var en provridning, alltså? Ja då är det ju inte så lätt när både hästen och miljön är ny och man inte har vettig utrustning. Hästen ser dock trevlig ut av vad jag kan se.
 
Sv: Åsikter om den här hästen?

Hästen inte så mkt att anmärka på ... Vet att du inte ville ha kommentarer på din sits MEN ALLVARLIGT !!! du måste bättra på din sits...

Din häl är ju hur uppdragen som helst, du sitter själv i "framstupa huvudläge" (som vi elakt brukar säga hemma) och SNETT. Man ser de i filmen hur din rumpa är mkt mer till höger än sadeln.

Om du själv rätar upp dej så kommer du mer känna att du har hästen framför dej och iom troligen åxå lättare kunna rida fram lodplanet på hästen (nu är hon säkert riden just så men iaf) och iom att du rätar upp dej får du (förhoppningsvis) ner hälen.

Hade jag vart kompis/tränare till dej hade du inte fått rida så där, inte ens under "ska bara" förhållanden... Sitsen är ju i mkt GRUNDEN, nåt man lär sej det första man gör (och sen visserligen jobbar med hela livet) ...

Sen inte riktat till dej personligen utan mer "off topic" får man inte lära sej grundsitsen numera när man lär sej rida ? Hur många bilder finns inte utlagda här på Buke med folk som säger "ursäkta min dåliga sits men....." Varför tar man inte tag i och jobbar på sin sits när man tom vet hur illa de ser ut ?

Men seriöst!?:crazy:

Hur vet du att alla dessa människor inte jobbar med sina sitsar då? Det går inte över på en dag! I stort sett alla vet hur sitsen ska se ut, men att få till det i praktiken är inte det lättaste för alla. Hur ska man lära sig att få till sitsen om man nu inte ens får rida enligt dig?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hösten började med lite bekymmer med inpackningar i munnen... När det var ur världen var underlaget förskräckligt här uppe i norr... Sen...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 250
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp