Åsikter kring sk tvillingkoppel!

MikaTela

Trådstartare
Ja låt höra nu vad nu anser om tvillingkoppel! Bu eller bä?
När, var och hur isf?

Jag har själv aldrig använt det och är lite velig kring det. Låter ju smart men hur är det i verkligheten anser ni?

Sv: Åsikter kring sk tvillingkoppel!

Tack!
Den var 4 år gammal nu så söker gärna uppgifter från folk idag. :)
Kan ju vara åsikter som växt fram nu eller forskning eller träning som visar på något?

Jag är svårt traumatiserad efter en händelse när jag var 12-13 år gammal, så jag ryser i hela kroppen när jag ser dem.

Jag och min far var på någon lydnadstävling någonstans då två hundar som båda satt fast i ett tvillingkoppel rök ihop. På några sekunder så hade hundarna trasslat in sig i varandra och blev troligtvis panikslagna av snörerna som drogs åt och drog dem närmare varandra, så de högg helt vilt och trasslade in sig mer och mer. Eftersom de satt fast mot varandra kunde folk inte dra isär dem och eftersom kopplena blev så spända gick de inte att skära av (om nu någon ens hade haft något att skära med) så det slutade med att det kom en karl med en brädbit och slog hundarna medvetslösa.

Jag har ett men använder det aldrig. Har använt det några fåtal gånger när jag gått med min ridgeback och en JRT jag brukar vara hundvakt åt. Då funkar det ganska bra.
Kan också tänka mig att det funkar väldigt bra om man har två jämna hundar som går bra i koppel och håller samma tempo.

Mina två nuvarande hundar spretar alldeles för mkt för att det ska vara smidigt.

Jag är svårt traumatiserad efter en händelse när jag var 12-13 år gammal, så jag ryser i hela kroppen när jag ser dem.

Jag och min far var på någon lydnadstävling någonstans då två hundar som båda satt fast i ett tvillingkoppel rök ihop. På några sekunder så hade hundarna trasslat in sig i varandra och blev troligtvis panikslagna av snörerna som drogs åt och drog dem närmare varandra, så de högg helt vilt och trasslade in sig mer och mer. Eftersom de satt fast mot varandra kunde folk inte dra isär dem och eftersom kopplena blev så spända gick de inte att skära av (om nu någon ens hade haft något att skära med) så det slutade med att det kom en karl med en brädbit och slog hundarna medvetslösa.

Men fy! Sånt man inte ens tänker skulle kunna hända. Usch :crazy:

Ja det verkar smidigt vid första tanken men undrar hur smidigt det är egentligen. Kommer ha två hundar av samma ras så storleksmässigt så lär dom passa att gå i ett. Men frågan är hur ofta man lär använda det. Känns även som mina "hjälper" i kopplet skulle försämras?
Jag markerar ofta på min äldre hund genom att dra åt kopplet med lillfingret (kör tygeltag på kopplet). Känns som så små hjälper skulle försvinna i ett tvillingkoppel.

BU!

Tycker det ser mycket obekvämt ut för hundarna samt att de snebelastar då de går å drar åt varsitt håll...

Skulle inte använda ett själv och speciellt inte efter att läsa om den tragiska händelsen med hundarna som fick slås medvetslösa!!!

Tack!
Den var 4 år gammal nu så söker gärna uppgifter från folk idag. :)
Kan ju vara åsikter som växt fram nu eller forskning eller träning som visar på något?

Jag är fortfarande traumatiserad efter händelsen där min hund dog pga tvillingkoppel, vilket står i den gamla tråden. Där står även en annan tragisk händelse med just tvillingkoppel. Så nej, nej och åter nej för mig.

Funkar bra för transportsträckor, inget jag rastar i. Har tom trillingkoppel på när jag ska transportera mig och hundarna en sträcka utan att de ska pinka eller göra något speciellt.

Jag har själv gjort ett, men använder det nästan aldrig. Jag har gjort en specialare med karbinhakar och ringar så att jag kan ändra om det till 2 vanliga koppel. Mest har jag använt det att koppla i skalmen på vagnen vid drag. Och någon gång när jag har varit där det är trångt att gå. Annars har jag 2 vanliga superlånga koppel.

Man ska absolut inte ha sådant koppel om hundarna har en förmåga att ryka ihop då o då. Inte heller till stora hundar tycker jag, om de får för sig att rycka till åt samma håll så har man inte en chans att hålla igen. Inte heller passar det om man har en stor o en liten. Om den store kommer lös har den lille inte en chans att hänga med, eller rättare sagt så blir den hängd.

Jag tycker det funkar bra när man bara ska ta sig mellan A till B, men inte att rasta i. Mina taxar har inte i första hand koll på varandra när vi är ute och går, så det är ofta så att en tvärstannar för att kissa eller undersöka något medan den andre fortsätter. Känns som att det skapar en massa ryckande och slitande som man inte kan styra över själv. Det är möjligt att det funkar bättre på hundar som är mer synkade eller som bara "lunkar med" när man är ute och går, men såna är inte mina :)
Till rena transportsträckor där de bara ska följa med mig och inte rastas så tycker jag det funkar helt okej, smidigt att bara ha ett koppel att hålla reda på.

Jag har ett som jag väldigt sällan använder. En kortare transportsträcka till skogen kan dom gå i det, men det är omöjligt och onödigt bökigt att rasta i. Jag har det för att det är mindre för mig att stoppa i fickan när jag kopplar loss.

KL

Fy vilka hemska olyckor som hänt... Jag har sån pli på mina så att dom sliter sig i koppel är otänkbart, likaså bråkar dom aldrig med varandra. Men å andra sidan så räcker det ju med att det händer en gång :crazy:

Har svårt att tänka mig att det skulle funka för mig, har jag två hundar så är det en tik som sitter och kissar länge och en hane som kissar ofta... Ska vara för korta transportsträckor med redan rastade hundar då, men det känns ganska onödigt faktiskt. Så svårt är det ju inte att ha två koppel i samma hand heller.

KL..

Skulle aldrig införskaffa något sånt. Tycker det är en dålig uppfinning..
Inte snällt mot hundarna som måste anpassa sig efter den andra...
Stannar en så blir det ryck i den andra, ja även den som stannar...

Jag använder två separata koppel som jag ofta kopplar ihop till ett långt genom att dra öglorna genom varandra så jag får en karbin i varje ände. Karbinerna kopplar jag i halsbanden, så håller jag på mitten i ena koppelöglan med högerhand. Med vänster hand reglerar jag hur mycket slack respektive hund ska ha och flyttar greppet om t ex den ena hunden behöver lite längre koppel och den andre lite kortare. Ofta har jag ena hunden lös och andra hunden i dubbelkoppel = fyra meter lina att röra sig i. Så slipper jag ha en separat lina med mig när det finns risk för vilt. Självklart ger jag individuella signaler till respektive hund. Det här fungerar väldigt smidigt med två tycker jag. När jag har tre hundar (dotterns golden bor hos oss ibland) har jag tre separata koppel, då är det knöligt om två sitter ihop.

:eek::eek::cry:

FY vad hemskt!!
Nej, jag skulle aldrig använda ett tvillingkoppel och verkligen inte nu efter att ha läst din tragiska historia.

Jag använder två separata koppel som jag ofta kopplar ihop till ett långt genom att dra öglorna genom varandra så jag får en karbin i varje ände. Karbinerna kopplar jag i halsbanden, så håller jag på mitten i ena koppelöglan med högerhand. Med vänster hand reglerar jag hur mycket slack respektive hund ska ha och flyttar greppet om t ex den ena hunden behöver lite längre koppel och den andre lite kortare. Ofta har jag ena hunden lös och andra hunden i dubbelkoppel = fyra meter lina att röra sig i. Så slipper jag ha en separat lina med mig när det finns risk för vilt. Självklart ger jag individuella signaler till respektive hund. Det här fungerar väldigt smidigt med två tycker jag. När jag har tre hundar (dotterns golden bor hos oss ibland) har jag tre separata koppel, då är det knöligt om två sitter ihop.

Lustigt. Jag gör exakt likadant. Tycker det fungerar mycket bra. Kanske beror på att man är van vid att hålla ordning på tyglar?

För att svara på frågan, jag tycker BÄ. Skulle aldrig använda ett sånt.

Senast ändrad:

*kl*

Var tveksam till kopplet innan denna tråden men nu känner jag mig säker på att det aldrig lär hamna i min ägo.
Verkar osmidigt och farligt och obehagligt för hundarna.

Var tveksam till kopplet innan denna tråden men nu känner jag mig säker på att det aldrig lär hamna i min ägo.
Verkar osmidigt och farligt och obehagligt för hundarna.
Jag tror att det beror mycket på vad du har för raser. Jag passar två stycken chihuahuaor ibland och de har tvillingkoppel ibland. Där blir ju tvillingkopplet så långt att det liksom inte stör den andra hunden mer än ifall jag hade haft två olika koppel. De är två gamla slöa tikar dessutom och de skulle aldrig flyga ihop, har liksom inte det i sig.

Så min åsikt är att det beror på vad för hundar man planerar att ha i kopplet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
759
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 944
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 603
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
858
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka