Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är svårt traumatiserad efter en händelse när jag var 12-13 år gammal, så jag ryser i hela kroppen när jag ser dem.
Jag och min far var på någon lydnadstävling någonstans då två hundar som båda satt fast i ett tvillingkoppel rök ihop. På några sekunder så hade hundarna trasslat in sig i varandra och blev troligtvis panikslagna av snörerna som drogs åt och drog dem närmare varandra, så de högg helt vilt och trasslade in sig mer och mer. Eftersom de satt fast mot varandra kunde folk inte dra isär dem och eftersom kopplena blev så spända gick de inte att skära av (om nu någon ens hade haft något att skära med) så det slutade med att det kom en karl med en brädbit och slog hundarna medvetslösa.
Tack!
Den var 4 år gammal nu så söker gärna uppgifter från folk idag.
Kan ju vara åsikter som växt fram nu eller forskning eller träning som visar på något?
Jag är svårt traumatiserad efter en händelse när jag var 12-13 år gammal, så jag ryser i hela kroppen när jag ser dem.
Jag och min far var på någon lydnadstävling någonstans då två hundar som båda satt fast i ett tvillingkoppel rök ihop. På några sekunder så hade hundarna trasslat in sig i varandra och blev troligtvis panikslagna av snörerna som drogs åt och drog dem närmare varandra, så de högg helt vilt och trasslade in sig mer och mer. Eftersom de satt fast mot varandra kunde folk inte dra isär dem och eftersom kopplena blev så spända gick de inte att skära av (om nu någon ens hade haft något att skära med) så det slutade med att det kom en karl med en brädbit och slog hundarna medvetslösa.
Jag använder två separata koppel som jag ofta kopplar ihop till ett långt genom att dra öglorna genom varandra så jag får en karbin i varje ände. Karbinerna kopplar jag i halsbanden, så håller jag på mitten i ena koppelöglan med högerhand. Med vänster hand reglerar jag hur mycket slack respektive hund ska ha och flyttar greppet om t ex den ena hunden behöver lite längre koppel och den andre lite kortare. Ofta har jag ena hunden lös och andra hunden i dubbelkoppel = fyra meter lina att röra sig i. Så slipper jag ha en separat lina med mig när det finns risk för vilt. Självklart ger jag individuella signaler till respektive hund. Det här fungerar väldigt smidigt med två tycker jag. När jag har tre hundar (dotterns golden bor hos oss ibland) har jag tre separata koppel, då är det knöligt om två sitter ihop.
Jag tror att det beror mycket på vad du har för raser. Jag passar två stycken chihuahuaor ibland och de har tvillingkoppel ibland. Där blir ju tvillingkopplet så långt att det liksom inte stör den andra hunden mer än ifall jag hade haft två olika koppel. De är två gamla slöa tikar dessutom och de skulle aldrig flyga ihop, har liksom inte det i sig.Var tveksam till kopplet innan denna tråden men nu känner jag mig säker på att det aldrig lär hamna i min ägo.
Verkar osmidigt och farligt och obehagligt för hundarna.