artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Förlåt, men vad bidrar ditt inlägg med? Det var ju inte ens gruppvåldtäkter som var på tapeten? Tycker du att det är rimligt att dra slutsatser från något som motsvarar 1,5 procent av alla våldtäkter som begås?

Och varför ska #MeToo hela tiden dras in som någon form av skampåle? Oerhört tröttsamt, och oerhört förminskande.
Inte ens gruppvåldtäkter som var på tapeten? Läs trådens titel.
Jag använde #metoo som ett exempel där det var ok att ge en grupp gemensam ansvar och skuld för handlingar av individer.
 
Jag tror inte dom våldtagna kvinnorna håller med dig
Ta dig i kragen. Tror du inte att de hellre för sin egen talan än används i din undermåliga argumentation?
En av de våldtagna kvinnorna håller iaf med @FrauleinLeo om hennes inlägg... nämligen jag. Kan tillägga att den som våldtog mig var etniskt svensk...
:heart
När var tidigare? /gruppvåldtagen av etniska svenskar på 80-talet.
:heart
 
Inte ens gruppvåldtäkter som var på tapeten? Läs trådens titel.
Jag använde #metoo som ett exempel där det var ok att ge en grupp gemensam ansvar och skuld för handlingar av individer.

Se inlägg ovan.
Ja, du använder det som exempel för att du uppenbarligen anser det vara orimligt. Det är det inte. Sluta förminska #MeToo's syfte och betydelse.
 
Se inlägg ovan.
Ja, du använder det som exempel för att du uppenbarligen anser det vara orimligt. Det är det inte. Sluta förminska #MeToo's syfte och betydelse.
Jag är mot att lägga ansvar och skuld på grupper för handlingar av individer ja det betyder inte att jag inte tycker att #metoo inte är och var viktigt. All skit ska fram och folk ska ta ansvar för sina handlingar då kan vi få se förändringar.
 
Jag är mot att lägga ansvar och skuld på grupper för handlingar av individer ja det betyder inte att jag inte tycker att #metoo inte är och var viktigt. All skit ska fram och folk ska ta ansvar för sina handlingar då kan vi få se förändringar.

Ja, all skit ska fram. Men förändringar sker inte för att vi skyfflar skuld till enstaka individer. Det är strukturerna som måste förändras, det sker inte genom fokus på individnivå.
 
Ja, all skit ska fram. Men förändringar sker inte för att vi skyfflar skuld till enstaka individer. Det är strukturerna som måste förändras, det sker inte genom fokus på individnivå.

Nej men SKULD och ANSVAR för handlingar utförda av gruppmedlemmar hamnar inte på gruppen utan på individen. När det gäller sådant som jämställdhet i hemmet när det gäller hushållssysslor så är det bra att belysa skillnader i fördelning osv så personer kanske ser det och kan ta ansvar för att förändra sitt eget och sina näras liv med att ta större ansvar men då handlar det om att man kanske inte är medveten om det.

När det gäller sådant som tafsande eller våldtäkter så handlar det inte om att upplysa eller ta ansvar för det för det är ingen som kommer "oj får man inte ha sex med personer trots att dessa skriker nej???", det blir därmed ingen direkt upplysande eller förändrande funktion utan enbart skuldbeläggande.
 
Nej men SKULD och ANSVAR för handlingar utförda av gruppmedlemmar hamnar inte på gruppen utan på individen. När det gäller sådant som jämställdhet i hemmet när det gäller hushållssysslor så är det bra att belysa skillnader i fördelning osv så personer kanske ser det och kan ta ansvar för att förändra sitt eget och sina näras liv med att ta större ansvar men då handlar det om att man kanske inte är medveten om det.

När det gäller sådant som tafsande eller våldtäkter så handlar det inte om att upplysa eller ta ansvar för det för det är ingen som kommer "oj får man inte ha sex med personer trots att dessa skriker nej???", det blir därmed ingen direkt upplysande eller förändrande funktion utan enbart skuldbeläggande.

Du missar poängen fullständigt. Förstår knappt ditt resonemang.
 
För kollektiv förändring krävs kollektiv kraft.
Jag tycker ju att det säger sig självt men obviously not.
Kollektiv kraft och insats ja men det betyder inte att skuldbeläggning på gruppnivå är bättre? Jag tror inte att man får folk mer intresserade av att göra en insats när man får skulden för något man är oskyldig till.

En man som inte våldtagit har inte mer eller mindre skuld för våldtäkterna än en kvinna. Att ge sken av att mannen skulle ha mer ansvar pga sitt kön tycker jag är rätt konstigt och jag tror inte det gör att mannen får mer intresse av att vara en del av den kollektiva kraften för förändring. Kvinnor klarar uppenbarligen av att delta i den kollektiva kraften trots att man är fria från gruppansvar så jag tror att även män klarar av det.
 
Kollektiv kraft och insats ja men det betyder inte att skuldbeläggning på gruppnivå är bättre? Jag tror inte att man får folk mer intresserade av att göra en insats när man får skulden för något man är oskyldig till.

En man som inte våldtagit har inte mer eller mindre skuld för våldtäkterna än en kvinna. Att ge sken av att mannen skulle ha mer ansvar pga sitt kön tycker jag är rätt konstigt och jag tror inte det gör att mannen får mer intresse av att vara en del av den kollektiva kraften för förändring. Kvinnor klarar uppenbarligen av att delta i den kollektiva kraften trots att man är fria från gruppansvar så jag tror att även män klarar av det.

Du för en endimensionell diskussion. På strukturell nivå handlar det givetvis inte bara om våldtäkter. Tanken är inte att man pekar på random snubbe och påstår att denna innehar skulden för de våldtäkter som begås. Då saknar man uppenbarligen kapacitet till någon form av samhällsanalys. Våldtäkter och sexuella övergrepp är symtom på ett grundläggande patriarkat som i sin tur skapar toxiska könsstrukturer.

Att endast fokusera på att få individer dömda är som att behandla ett benbrott med plåster.
 
Tycker du att det är rimligt att dra slutsatser från något som motsvarar 1,5 procent av alla våldtäkter som begås?

Och varför ska #MeToo hela tiden dras in som någon form av skampåle? Oerhört tröttsamt, och oerhört förminskande.
Men om statistiken inte passar dig kan du ju själv läsa alla våldtäktesdomar. Där står ju var dom kommer ifrån.
 
Kollektiv kraft och insats ja men det betyder inte att skuldbeläggning på gruppnivå är bättre? Jag tror inte att man får folk mer intresserade av att göra en insats när man får skulden för något man är oskyldig till.

En man som inte våldtagit har inte mer eller mindre skuld för våldtäkterna än en kvinna. Att ge sken av att mannen skulle ha mer ansvar pga sitt kön tycker jag är rätt konstigt och jag tror inte det gör att mannen får mer intresse av att vara en del av den kollektiva kraften för förändring. Kvinnor klarar uppenbarligen av att delta i den kollektiva kraften trots att man är fria från gruppansvar så jag tror att även män klarar av det.

Nä, men och här kommer ett enligt rätt stort men: Manligheten har idag stora problem. En man ska vara si och en man ska vara så. Det ska vara så macho och tufft, nåde den man som visar känslor (utom ilska och aggressivitet för det är av någon anledning macho) och nåde den man som inte passar in i mallen över hur en man ska vara. DET problemet äger alla män. Även de som inte har problem med dessa saker eftersom det krävs att andra män visar att det är ok att visa känslor osv. Jag tror att dessa problem med manligheten gör att många män mår dåligt i onödan och en del av dem begår då brott. Jag säger inte att det är synd om dem, absolut inte! Men det problemet ägs på gruppnivå. ALLA män kan vara med att påverka detta och bör vara med att påverka detta i rätt riktning. Och jag tror att detta problemet med manligheten resulterar i brott. Har inget bevis på det men det är vad jag tror. Även kvinnor ska såklart vara med och bidra till en positiv utveckling av detta.

Sen äger inte alla män problemet med våldtäkter men löser man problemet med manligheten tror jag att antalet brott generellt sett minskar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp