artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Alltså vad är det med vissa här inne, och i Sverige i stort, som gör att ni VÄGRAR ta till er fakta om att vissa kulturer ÄR en större risk vad gäller både sexualbrott och våldsbrott? I tex somalien så vinner man makt genom våld, död och grupperingar, synen på kvinnor och kvinnors rättigheter är inte dom samma i Saudi som i Sverige. SD växer tack vare den här enorma motviljan till att ta till sig ren fakta. Tidigare var våldtäkter något som mest begicks av män som har en nära relation till kvinnan, vidrigt det också, men hellre våldtagen av min man än 10 främmande män när jag är ute och promenerar.

Ja vad ÄR det med folk som har ett bredare perspektiv och förstår att bilden är mer komplex än att lösningen är ett samhälle där makten och reglerna styrs av en politisk makt som innebär ett icke längre demokratiskt land ?!
Inklusive folks egna tolkningar och slutsatser via sociala media 👍
 
I tex somalien så vinner man makt genom våld
kan sätta sig på en båt och lämna somalien
Snälla. Somalia.

Jag tror för övrigt absolut att det är mer vanligt med vissa typer av brott i en del länder än det är i andra, utan tvekan. Titta bara på vissa typer av hedersvåld. Men det betyder ju inte att ens en försvinnande del av befolkningen i det landet någonsin kommer att begå, eller vill begå, ett sådant brott. Om du och fler med dig vill att vi ska börja diskutera såna här frågor och ta det på allvar så snälla - lämna din jävla rasistiska dynga hemma och försök ha en lite mer intellektuell vinkel på det hela. Du, och många med dig, gör det omöjligt att "ta diskussionen" eftersom ni vadar i en midjehög sörja av rasism och xenofobi.
 
Tittade på UG ikväll, tycker det är så fruktansvärt vidrigt med kvinnan som blev våldtagen när hon var på väg hem,TVÅ gånger på samma kväll,av två olika personer och på två olika ställen! Helt sjukt!:cry:
 
Har aldrig känt mig hotad av någon okänd etnisk svensk, däremot massvis med gånger av grupper med somalier/afghaner eller turkar.

Dina inlägg är helt galet fruktansvärda ang rasism och påståenden som är rakt av rasistiska - i kombo med din bristande insikt om fakta ur ett helhetsperspektiv .

Att folk sitter och tycker att UG är bevis på sanningen är ytterligare skrämmande .
 
Det där med vad man känner och hur verkligheten är är ganska intressant. Jag t. ex. känner mig mycket mer hotad av spindlar än av getingar. Men det beror på att jag har spindelfobi, inte på att spindlar på något objektivt plan skulle vara farligare än getingar under svenska förhållanden.

Det är helt ok att ha irrationella rädslor, det har nog de flesta, men det blir farligt om man försöker upphöja dem till gällande sanning och blir förbannad över att samhället inte agerar på dem. Det är upp till var och en att hantera sina fobier, kan jag tycka.

Med det sagt så tycker jag absolut att det ska läggas resurser på att minska den brottslighet som faktiskt existerar i samhället.
 
Dina inlägg är helt galet fruktansvärda ang rasism och påståenden som är rakt av rasistiska - i kombo med din bristande insikt om fakta ur ett helhetsperspektiv .

Att folk sitter och tycker att UG är bevis på sanningen är ytterligare skrämmande .
Vad är då din sanning? Upp med graferna och statistiken.
"Jamen jag känner på mig i mitt hjärta att det är fel"är tyvärr inte fakta.
 
Har kollat på UG nu. Det var bra och intressant så länge det var personer med relevanta kunskaper som yttrade sig om saken - kriminologer, invandrare med olika erfarenheter från sina ursprungsländer eller här som var nyttiga att höra, Mustafa Panshiri som åker runt och informerar nyanlända om de värderingar och lagar som gäller i Sverige. Och med "saken" menar jag invandrares överrepresentation som förövare av sexualbrott och vad man kan göra för att förbättra läget - det var ju t ex uppenbart att just information var en av nycklarna.
Sedan började plötsligt programmet handla om hur synd det är om Lamotte och Heberlein för att de får ta skit för att de, enligt dem själva, tar upp en fråga som man inte får diskutera(trots att den diskuterats hur länge som helst).

Varför kan man inte ens SVT göra ett program som är lösningsorienterat, utan märkligt klippta intervjusvar och människor som bara har åsikter och inte kunskap på området?
 
Har kollat på UG nu. Det var bra och intressant så länge det var personer med relevanta kunskaper som yttrade sig om saken - kriminologer, invandrare med olika erfarenheter från sina ursprungsländer eller här som var nyttiga att höra, Mustafa Panshiri som åker runt och informerar nyanlända om de värderingar och lagar som gäller i Sverige. Och med "saken" menar jag invandrares överrepresentation som förövare av sexualbrott och vad man kan göra för att förbättra läget - det var ju t ex uppenbart att just information var en av nycklarna.
Sedan började plötsligt programmet handla om hur synd det är om Lamotte och Heberlein för att de får ta skit för att de, enligt dem själva, tar upp en fråga som man inte får diskutera(trots att den diskuterats hur länge som helst).

Varför kan man inte ens SVT göra ett program som är lösningsorienterat, utan märkligt klippta intervjusvar och människor som bara har åsikter och inte kunskap på området?
Exakt så tyckte jag också. Förstår inte heller vad som blev bättre av att Lamotte och Heberlein var med. Det fanns andra jag hellre hade fått veta mer om.
 
Jag tycker absolut man ska föra sån statistik. Man ska också föra statistik över våldtäktsmännens utbildningsnivå, ålder och andra parametrar för att kunna utesluta och för att kunna få fram om det finns något som sticker ut. Om det är så att utlandsfödda är överrepresenterade i statistiken (även efter att man korrigerat för övriga parametrar) så måste man ju göra något åt det.

Om det är så att det är lågutbildade som våldtar i högre grad än andra så är det det problemet vi måste attackera. Varför är det så? Vad kan vi göra åt det?

Eller så är det något annat de har gemensamt och där vi kan hitta nyckeln i statistiken till att lösa problemet.

Innan vi vet varför kan vi inte lösa det. Är det kulturellt så är utbildning till de som kommer hit en del av lösningen (kombinerat med utvisning för de som inte är svenska medborgare). Jag är helt för att hjälpa folk men jag tycker att det är bättre att vi hjälper de som vill integreras, jobba och bidra till den svenska välfärden än att hjälpa folk som våldtar och begår andra brott.
 
Nu sitter IVAR ARPI i Morgonstudion och diskuterar gårdagens UG-program. :confused: :banghead:
 
Och nu försöker M plocka poäng på att regeringen mörkat siffrorna. Menar de att problemet inte fanns för fyra år sedan då vi hade en moderatledd regering :confused:
Sen är det ju som många andra påpekat frågan om vad siffrorna säger. Med den minimala andel som döms så känns det som om små små förändringar i bevisvärdering avgör utfallet i väldigt stor grad.
 
Det viktiga är att man inte kommer med politiska förslag som förstör för och stigmatiserar de 99,5% av utlandsfödda som aldrig någonsin skulle begå en våldtäkt.

Statistiken är fakta. Fakta ska vi inte vara rädda för.

Det viktiga är att vi använder fakta på ett sätt som är rimligt och inte far iväg med orimliga förslag för att man inte klarar att se klart.
 
Då måste samhället verkligen ta dag i det hela och inte stoppa huvudet i sanden som politikerna har gjort de senaste 40åren. Därför så ser det ut som det gör i Sverige med bilbränder, villainbrott, våldtäkter och all möjlig skit. Vad spelar det för roll om vi höjer straffen när polisen inte kan fånga in dom och skaffa bevis som håller för fällande dom
Tjejer har blivit bättre på att säga ifrån och stå upp för oss själva och även anmäla. Så jag tror inte våldtäkter kommer öka. Snarare anmälningarna bara. När jag växte upp blev vi tjejer tafsade på i skolan och min vän som var mobbad blev släpad in i buskar av killarna och det gick förbi vuxna . Det accepteras inte numera. Och jag tror mycket börjar i barndomen och ungdomen då.
 
Jag tycker visserligen att det är dravel att skuldbelägga individer utifrån någon grupptillhörighet men det är även tydligt att det är skillnad på hur sådan skuldbeläggning accepteras och används. #metoo? MÄN (en ännu mer icke-specifik grupp) måste ta ansvar! Utländska män överrepresenterade i gruppvåldäkter? Måste vara felaktigt utförd statistik!

Om vi nu ska slå oss på bröstet/n och hävda att Sverige är ett bättre land att leva i som kvinna än Ryssland, Saudiarabien, Syrien osv så får man indirekt även acceptera att det antagligen även innebär mer problem för kvinnor med personer som kommer från kulturer och samhällen som vi anser är "sämre" för kvinnor än Sverige. Våldtar alla flyktingar/invandrare? Definitivt inte. De flesta? Absolut inte. Relativt sett fler än "svenskar"? Antagligen. Hur mycket större andel? Ingen aning och det spelar inte någon roll på individbasis.

Ansvaret för sina handlingar ligger dock alltid på individen oavsett om det handlar om gruppen män eller gruppen utländska män. Man ser direkt hur infekterad frågan är när man direkt lyfter den bortom grundämnet och gör det till en fråga om "alla utländska män är farliga" vs "det måste vara felaktigt utförd statistik", jag tror ingen utav metoderna är särskilt bra varken för personerna det gäller (SD tjänar bara på att man direkt går i försvarsställning istället för att hantera det faktabaserat) eller för utvecklingen för kvinnor och arbetet mot våldtäkter och sexuella trakasserier.
 
Jag tycker visserligen att det är dravel att skuldbelägga individer utifrån någon grupptillhörighet men det är även tydligt att det är skillnad på hur sådan skuldbeläggning accepteras och används. #metoo? MÄN (en ännu mer icke-specifik grupp) måste ta ansvar! Utländska män överrepresenterade i gruppvåldäkter? Måste vara felaktigt utförd statistik!

Om vi nu ska slå oss på bröstet/n och hävda att Sverige är ett bättre land att leva i som kvinna än Ryssland, Saudiarabien, Syrien osv så får man indirekt även acceptera att det antagligen även innebär mer problem för kvinnor med personer som kommer från kulturer och samhällen som vi anser är "sämre" för kvinnor än Sverige. Våldtar alla flyktingar/invandrare? Definitivt inte. De flesta? Absolut inte. Relativt sett fler än "svenskar"? Antagligen. Hur mycket större andel? Ingen aning och det spelar inte någon roll på individbasis.

Ansvaret för sina handlingar ligger dock alltid på individen oavsett om det handlar om gruppen män eller gruppen utländska män. Man ser direkt hur infekterad frågan är när man direkt lyfter den bortom grundämnet och gör det till en fråga om "alla utländska män är farliga" vs "det måste vara felaktigt utförd statistik", jag tror ingen utav metoderna är särskilt bra varken för personerna det gäller (SD tjänar bara på att man direkt går i försvarsställning istället för att hantera det faktabaserat) eller för utvecklingen för kvinnor och arbetet mot våldtäkter och sexuella trakasserier.

Tycker du att det är rimligt att dra slutsatser från något som motsvarar 1,5 procent av alla våldtäkter som begås?

Och varför ska #MeToo hela tiden dras in som någon form av skampåle? Oerhört tröttsamt, och oerhört förminskande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp