artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Du för en endimensionell diskussion. På strukturell nivå handlar det givetvis inte bara om våldtäkter. Tanken är inte att man pekar på random snubbe och påstår att denna innehar skulden för de våldtäkter som begås. Då saknar man uppenbarligen kapacitet till någon form av samhällsanalys. Våldtäkter och sexuella övergrepp är symtom på ett grundläggande patriarkat som i sin tur skapar toxiska könsstrukturer.

Att endast fokusera på att få individer dömda är som att behandla ett benbrott med plåster.
Det är inte det enda man ska fokusera på, vem har sagt det? Det jag inte ser fylla någon funktion är just kolletivt skuldbeläggande av en grupp oavsett om det handlar om flyktingar, romer, män.. Man ska givetvis försöka utröna varför överrepresentationen existerar så man kan försöka motverka problemet men det kan man göra alldeles utmärkt genom att titta på varför och hur utan att skuldbelägga en grupp.

Om man gör ett exempel med romer som grupp och stölder så kan man titta på VARFÖR det sker utan att behöva prompt upprepa "romer är tjuvar". Det är de bakomliggande orsakerna som är intressanta för att komma åt problemet att peka finger och lägga kollektiv skuld kanske är skönt i stil med "högre straff" men det löser inte grundläggande problem. Problememen löses tillsammans och då tycker inte jag man ska börja med att lägga en grund av vi och ni som grund.
 
Det är inte det enda man ska fokusera på, vem har sagt det? Det jag inte ser fylla någon funktion är just kolletivt skuldbeläggande av en grupp oavsett om det handlar om flyktingar, romer, män.. Man ska givetvis försöka utröna varför överrepresentationen existerar så man kan försöka motverka problemet men det kan man göra alldeles utmärkt genom att titta på varför och hur utan att skuldbelägga en grupp.

Om man gör ett exempel med romer som grupp och stölder så kan man titta på VARFÖR det sker utan att behöva prompt upprepa "romer är tjuvar". Det är de bakomliggande orsakerna som är intressanta för att komma åt problemet att peka finger och lägga kollektiv skuld kanske är skönt i stil med "högre straff" men det löser inte grundläggande problem. Problememen löses tillsammans och då tycker inte jag man ska börja med att lägga en grund av vi och ni som grund.

Jag håller inte med.

Måste dock påpeka att ditt exempel är utstuderat fult, eftersom du försöker sätta mig i en position som utgår från rasistiska stereotyper.
 
Det är inte det enda man ska fokusera på, vem har sagt det? Det jag inte ser fylla någon funktion är just kolletivt skuldbeläggande av en grupp oavsett om det handlar om flyktingar, romer, män.. Man ska givetvis försöka utröna varför överrepresentationen existerar så man kan försöka motverka problemet men det kan man göra alldeles utmärkt genom att titta på varför och hur utan att skuldbelägga en grupp.

Om man gör ett exempel med romer som grupp och stölder så kan man titta på VARFÖR det sker utan att behöva prompt upprepa "romer är tjuvar". Det är de bakomliggande orsakerna som är intressanta för att komma åt problemet att peka finger och lägga kollektiv skuld kanske är skönt i stil med "högre straff" men det löser inte grundläggande problem. Problememen löses tillsammans och då tycker inte jag man ska börja med att lägga en grund av vi och ni som grund.

Tillägg från föregående svar: de bakomliggande orsakerna ligger ju i strukturerna jag lyfter fram. Varav du ändå ville fokusera på individen. Men nu när du tar romer som exempel blir du plötsligt intresserad av bakomliggande faktorer. Okej.

Jag utgår ifrån att du inte tror på patriarkatet och då kommer vi ju givetvis ingenstans i denna diskussion.
 
Tillägg från föregående svar: de bakomliggande orsakerna ligger ju i strukturerna jag lyfter fram. Varav du ändå ville fokusera på individen. Men nu när du tar romer som exempel blir du plötsligt intresserad av bakomliggande faktorer. Okej.

Jag utgår ifrån att du inte tror på patriarkatet och då kommer vi ju givetvis ingenstans i denna diskussion.
Jag är intresserad av bakomliggande faktorer men jag tror inte påståenden som "män måste ta ansvar" är vägen till att lösa problemen utan bara skapar mer vi och de.
 
Jag tror inte dom våldtagna kvinnorna håller med dig
I beg to differ

En av de våldtagna kvinnorna håller iaf med @FrauleinLeo om hennes inlägg... nämligen jag. Kan tillägga att den som våldtog mig var etniskt svensk...
Plus en på det

När var tidigare? /gruppvåldtagen av etniska svenskar på 80-talet.
Kändes så fel att gilla, men... :heart

Hela den här diskussionen är så skev. Statistik baserat på uppskattningsvis 1,5% av alla våldtäkter kan ju orimligen användas i någon seriös diskussion? Fattar inte.
För övrigt var "min" våldtäktsman svensk, blond, blåögd och tillhör de övriga 98,5%, så han syns inte i statistiken. Tur för rasisterna :up:
 
Jag kan se flera problem med den typen av statistik och då menar jag öht inte ens de så kallade "resultaten". Vad är syftet att öht kartlägga etnisk bakgrund på dömda förövare? Skulle det ha någon betydelse för påföljd/behandling? Kan inte se någon nytta öht faktiskt. Populistiskt dravel utan något vettigt syfte om ni frågar mig.
Varför inte lägga fokus på det verkligt stora problemet - de ofantligt stora mörkertalen där våldtäkter begås av en för offret känd gärningsman, de brott som är mest utbredda och knappt anmäls..?

För att de som är dömda är de man med relativt stor säkerhet kan säga att de begått brottet.

börjar man räkna statistik på dem som blivit anklagade så blir det vanskligt. Eftersom anklagad i Sverige anses som oskyldig fram tills dess man blivit dömd.
 
Vet vi vilken % av domda valdtaktsman ar domda for gruppvaldtakt vs "vanlig" valdtakt?
Alltsa, hur stort ar problemet med gruppvaldtakter specifikt?
 
112 st dömda under en 5års period

Tack - googlade vidare och hittade foljande data i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wA0LQ/ug-kartlagger-domda-valdtaktsman

Sa utlandsfodda ar overrepresenterade bland domda valdtaktsman - 58%.
Detta stiger till 85% for overfalllsvaldtakter (15% av totalt domda), och uppemot formodade 90% for gruppvaldtakter (ingen info).

Den absolut viktigaste siffran saknas dock, och det ar ju hur anmalningsbenagnigheten ser ut for respektive "typ" av valdtakt. Spekulerar jag sa kanns det "svarare" att anmala nar pojkvanen valdtar i hemmet, an nar du blir attackerad i en park.

Sjalvklart ar valdtakter alltid ett vansligt brott, men nar tveksam statistik dras fram med syfte att gora politiska poanger sa drar jag iaf at mig oronen..
 
Tack - googlade vidare och hittade foljande data i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wA0LQ/ug-kartlagger-domda-valdtaktsman

Sa utlandsfodda ar overrepresenterade bland domda valdtaktsman - 58%.
Detta stiger till 85% for overfalllsvaldtakter (15% av totalt domda), och uppemot formodade 90% for gruppvaldtakter (ingen info).

Den absolut viktigaste siffran saknas dock, och det ar ju hur anmalningsbenagnigheten ser ut for respektive "typ" av valdtakt. Spekulerar jag sa kanns det "svarare" att anmala nar pojkvanen valdtar i hemmet, an nar du blir attackerad i en park.

Sjalvklart ar valdtakter alltid ett vansligt brott, men nar tveksam statistik dras fram med syfte att gora politiska poanger sa drar jag iaf at mig oronen..

Jag skulle också tro att det absolut kan kännas svårare att anmäla en närstående. Säkert också ofta ett betydligt svårare bevisläge och leder ju därmed till väldigt få fällande domar tänker jag.

Men att en typ av våldtäkt är svår att komma åt och utreda tänker inte jag förhindrar att man försöker titta på och skapa statistik och forskning över exempelvis överfallsvåldtäkter för att se om det finns något man kan göra åt dessa.

Och är verkligen syftet alltid att göra "politiska poänger" vem som än presenterar den statistik som finns? Vill UG ex göra en politisk poäng? Eller vem kan prata om sådan här fakta/statistik utan att det ska ses som att man försöker göra det till en politisk poäng?
 
Var inte en sak dom sa i uppdrag granskning att "det är en liten % av alla våldtäkter (dömda) MEN i förhållande av den lilla % av människor med just det ursprunget, gör det till en större %"?

Hoppas nån fattr
 
Alltsa, den relevanta fragan ar val - Valdtar utomerupeiska man mer an europeiska man?
Vi kan inte svara pa detta med gallande siffror da anmalningsprocenten och fallningsprocenten for alla typer av valdtakter ar valdigt lag.

Sen kan man ju absolut ha ett intresse av att minska valdtakter, men da far man val titta pa fragan i sin helhet, och inte bara zooma in pa en av variablerna bland MAN som valdtar, precis som professorn i kriminologi i aftonbladet papekar.

Annars blir ju logiken likt den i USA den senaste veckan, dar Mollie Tibbetts mordare, som KANSKE var en illegal invandrare fran Mexico anvands som argument for att stanga granserna, men vita Chris Watts som mordade hela sin familj och gomde dem i oljetankar halls inte upp som ett argument for varfor man inte ska fa ha familj...
 
Var inte en sak dom sa i uppdrag granskning att "det är en liten % av alla våldtäkter (dömda) MEN i förhållande av den lilla % av människor med just det ursprunget, gör det till en större %"?

Hoppas nån fattr

Antalet utlandsfödda män i Sverige är inte 58%.
Det gör att det i större skala är en ännu större andel av utlandsfödda som är dömda än av ”härfödda”. Dvs det är vanligare bland utlandsfödda att dömas för våldtäkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp