R
Rikkan
Sv: artikel om stress hos travhästar.
*knapplån*
Alla pratar om stress. MEN. Vad ÄR stress?
:smirk:
*knapplån*
Alla pratar om stress. MEN. Vad ÄR stress?
:smirk:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tant Gredelin skrev:En annan sak jag kom att tänka på är att jag såg ett program på tv för ett tag sedan om att föredetta elitidrottare löpte mycket stor risk att bli drogberoende, detta på grund av att träning gör att hjärnan producerar dopamin (belönings substans). En som tränar hårt varje dag blir invand vid att ha högre dopamin nivåer i hjärnan,och när de slutar träna och dopaminnivåerna sänks blir de deprimerade och många väljer då att på kemisk väg höja dopamin nivåerna i hjärnan. Om detta stämmer även på hästar är det kanske inte så konstigt om folk som tar över gamla tävlingsindivider uppfattar det som att hästen är stressad och mår dåligt..
Djurjouren skrev:Jag tycker att artiklen var kanonbra, precis i de banorna jag funderar i.
Reagerade på att ni anser att stress och nervositet är olika saker, det är samma sak. att få diarrre och stå och skaka är STOR stress för en häst och nedsättande för den sprestationsförmåga.
Djurjouren skrev:Travhästar är överlag stressade fast det inte syns på dem. Över 70 % av dem har tex magsår jämfört med 80 % hos galopörerna.
.
snigelfarmor skrev:det är inte synd om ALLA travare. och ibland är det djurplågeri. Om du inte håller med är du både blind och har skygglappar på dig. Det finns en hel drös med folk inom travet som dömts för djurplågeri. Hur många har dömts inom körningen ex, eller dressyren eller distansen..? Inte för att det är renare sporter, men pengar gör verkligen människor till de värsta!
Det var anledningen till att jag ställde frågan, vad är stress. Alla ser hästen olika. Det jag uppfattar som stress kanske andra uppfattar som något helt annat.Det som de flesat kallar framåtanda hos en travhäst tycker jag oxå är stress.
Djurjouren skrev:Det måste vara betydligt bättre att sela som du gjorde på nån bild du visade av din häst, där skaklarna satt så att de petade hästen på armbågarna i varje steg och gjorden satt så långt fram att alla nerver kring mnaken kom i kläm....... Men du hade ju iallafall bakgjord.....
Men då kan vi ju börja fundera på hur många av de aktiva inom travet ser vi på tv jämnför med tex körningen? Jag skulle tippa att ungefär 90% av alla som har en startande travhäst någon gång startar i ett lopp som visas på tv, inom körningen så är det kanske 0,5%... Vad de övriga gör har vi ingen som helst anning om... Vi har ju diskuterat det här så många gång att jag snart börjar bli grining... Ja det finns idioter inom travsporten, precis som det finns idioter överallt i vårat samhälle, vad vi ska göra åt det? Jag vet inte, slå ihjäl alla människor för att någon kanske är dum?snigelfarmor skrev:Påstår inte att det finns fler djurplågare, men tänkvärt är väl ändå att om man plågar hästen i TV, hur ser det då ut på hemmaplan?? .
Ah så din toplista på djurplågare ser ut så här 1; gallopmänniskor 2, travfolk 3 hoppningen... Inom körning däremot är alla snälla och rara och skulle aldrig göra något fel, ialla fall inte så det syns på tv...snigelfarmor skrev:Ska vi jämföra sporter med häst så tror jag galoppen har ett ännu mera utbrett djurplågeri än travet eller hoppsporten. Men nu är det travet vi diskuterar. .
Har du läst något om hur en häst fungerar? Hästen vinklar sina öron för att höra vad som händer runt omkring, på en hoppbana är det inte så mycket andra hästar, och de gånger jag har sett på hoppning så tycker jag att hästarna "viftar" ganska så bra med öronen... För att höra bakåt måste hästen vinkla sina öron bakåt, du kanske skulle prova att använda röstkomandon när du kör? Det vet jag en hel del kuskar som använder faktiskt...snigelfarmor skrev:Varför har travarna alltid öronen bakåt när de tävlar, varför har hopphästar och andra sporters hästar öronen framåt? Tänkvärt.