artikel om stress hos travhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: artikel om stress hos travhästar.

*knapplån*

Alla pratar om stress. MEN. Vad ÄR stress?

:smirk:

;)
Är det vanligt med utbrända travare?
Tar man hänsyn till detta?

positiv och negativ stess vet jag inte :confused: men jag kan tänka mig att kortvarig stress kan ses som positivt, i varje fall är kortvarig stress helt naturligt och utgör ingen fara på något vis. Däremot är långvarig stess farligt, långvarig stress är ju när man aldrig får varva ner och koppla av, en häst som är stressad i stallet och hagen mår ju inte bra. Alla känner väl igen en stressad häst antar jag, om en häst får stresskatarr ska man nog se det som ett varningstecken. Sedan det här med stress på tävling måste väl vara individuellt, min gamla häst var ett nervöst vrak och hade aldrig klarat av att bli uppstressad på tävling, medan andra mer stabila hästar blir uttråkade till förbannelse om det aldrig händer något. Min råttor brukar till exempel hitta på grejjer att bli rädda för så att de kan få göra den där rushen till gömstället och känna att de precis överlevde :D

En annan sak jag kom att tänka på är att jag såg ett program på tv för ett tag sedan om att föredetta elitidrottare löpte mycket stor risk att bli drogberoende, detta på grund av att träning gör att hjärnan producerar dopamin (belönings substans). En som tränar hårt varje dag blir invand vid att ha högre dopamin nivåer i hjärnan,och när de slutar träna och dopaminnivåerna sänks blir de deprimerade och många väljer då att på kemisk väg höja dopamin nivåerna i hjärnan. Om detta stämmer även på hästar är det kanske inte så konstigt om folk som tar över gamla tävlingsindivider uppfattar det som att hästen är stressad och mår dåligt..

Tant Gredelin skrev:
En annan sak jag kom att tänka på är att jag såg ett program på tv för ett tag sedan om att föredetta elitidrottare löpte mycket stor risk att bli drogberoende, detta på grund av att träning gör att hjärnan producerar dopamin (belönings substans). En som tränar hårt varje dag blir invand vid att ha högre dopamin nivåer i hjärnan,och när de slutar träna och dopaminnivåerna sänks blir de deprimerade och många väljer då att på kemisk väg höja dopamin nivåerna i hjärnan. Om detta stämmer även på hästar är det kanske inte så konstigt om folk som tar över gamla tävlingsindivider uppfattar det som att hästen är stressad och mår dåligt..

precis, därför är det ju viktigt, att om man tar över en tävlingsindivid, vet vad som krävs för den ska må bra. man har ett stort ansvar om man tar över en tävlingsindivid, mycket större än vad man tror

Ja precis! Det är inte riktigt så enkelt som att luta sig tillbaka och säga att förra ägarna var dumma och missskötte hästen, ibland gäller det att se över sina egna kunskaper också ;)

Jag tycker att artiklen var kanonbra, precis i de banorna jag funderar i.
Reagerade på att ni anser att stress och nervositet är olika saker, det är samma sak. att få diarrre och stå och skaka är STOR stress för en häst och nedsättande för den sprestationsförmåga.

Det måste vara betydligt bättre att sela som du gjorde på nån bild du visade av din häst, där skaklarna satt så att de petade hästen på armbågarna i varje steg och gjorden satt så långt fram att alla nerver kring mnaken kom i kläm....... Men du hade ju iallafall bakgjord.....

Djurjouren skrev:
Jag tycker att artiklen var kanonbra, precis i de banorna jag funderar i.
Reagerade på att ni anser att stress och nervositet är olika saker, det är samma sak. att få diarrre och stå och skaka är STOR stress för en häst och nedsättande för den sprestationsförmåga.

självklart är det så, det är det ingen som säger något emot alls. Det finns individer som inte klarar av psykiskt att vara travare, har själv haft ett sådant sto och hon fick sluta sin karriär, något annat hade varit plågsamt.

Själv ser jag inte stress som något positivt heller, men framåtanda är inte stress, och det är just framåtandan som man försöker få att låta som är lika med stress

Det som de flesat kallar framåtanda hos en travhäst tycker jag oxå är stress.
Travare är nästan kroniskt stressade men det syns sällan på dem eftersom travare oftast är inåtagerande, dvs tar det i sig själv istället för att som tex halvblod ta ut det över alla som är i närheten. De är utåtagerande.
Utåtagerande djur är jobbigare att hantera men deras stress får utlopp och därmed ger den inte så stora skador på pysket som den gör hos den inåtagerande travhästen (islänningar är oxå inåtagerande och är de inet det så slaktas de på ön där de kommer ifrån)

Inåtagerande djur har stress som tär på psyket på dem men oftast inte på omgivningen

Utåtagernade djur har stress som tar hårt på omgivningen men inte speciellt hårt på dem själva.

Intressant,Finns det en källa?
Jag kan hålla med om att alla inte kan skilja på framåt anda och stress,men få kommer vi återigen in på kunskap och det är enligt mig en grundforutsettning för all god hästhallning.man kan inte generalisera och säga att travare är stressade överlag.

Finns att läsa i de flesta djurpsykologiböcker, ett välkänt gammalt begrepp somverkar lite bortglömt i dagens hästhållning.
Tror att en bok heter stress i djurvärlden eller nått sånt.

Travhästar är överlag stressade fast det inte syns på dem. Över 70 % av dem har tex magsår jämfört med 80 % hos galopörerna.

Det finns ytterst få ickestressade travhästar även om vissa ägare/tränare kallar dem ostressade.

Men som sagt, det syns inet utanpå.

Djurjouren skrev:
Travhästar är överlag stressade fast det inte syns på dem. Över 70 % av dem har tex magsår jämfört med 80 % hos galopörerna.

.

Antalet hästar som drabbas av magsår någon gång i livet är tyvärr väldigt stort, men glöm inte att även skriva ut procentsatsen på övriga hästar också annars låter det som om det endast är galoppörer och travhästar som drabbas !!!!
Har inte siffrorna i huvudet på de övriga grupperna men det ligger någonstans mellan 50 och 70 % även där enligt rapporten som fanns att läsa för ett år sedan (vet inte om det finns färskare siffror nu).

Till trådskaparen: Det känns som om du enbart går in här på travforumet när du ser ett tillfälle att kritisera det vi gör.
Artikeln du hittat och lagt in här läste jag i B-tränaren redan i höstas.En tidning för oss som sysslar med trav och jag antar att det är därför man skriver om just travhästen. Kanske vore det på sin plats att se över stressen hos övriga hästar också och skriva en tråd med rubriken "artikel om stress hos körhästen"......tro inte att era hästar lever ett stressfritt liv !

snigelfarmor skrev:
det är inte synd om ALLA travare. och ibland är det djurplågeri. Om du inte håller med är du både blind och har skygglappar på dig. Det finns en hel drös med folk inom travet som dömts för djurplågeri. Hur många har dömts inom körningen ex, eller dressyren eller distansen..? Inte för att det är renare sporter, men pengar gör verkligen människor till de värsta!

Du undrar varför det är så många som döms för djurplågeri inom travsporten och inte inom övriga sporter?
Kan det kanske bero på att travet har en massiv inblick från både media och publik, det finns ett strikt regelverk som inte tolererar någon form "djurplågeri" och minsta lilla rapporteras och följs upp OCH straff utfärdas, ofta kännbara.

Att påstå att det finns mer djurplågare inom travet än inom andra hästsporter, för det är precis vad du gör, får i alla fall mej att reagera! :mad:

Vi är nog många som reagerar, men samtidigt börjar vi bli vana :smirk:

Ta en liten titt i forumet "körning" så kan du läsa mycket mycket mer om vad som skrivs om travsporten bakom vår rygg.
Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Vi får hoppas att de flesta andra "bukemänniskor" tar det som skrivs om oss med en nypa salt och inte tror att vi är djurplågare hela bunten :cool:

Senast ändrad av en moderator:

Jodå, det har jag förstått...
Jag fattar bara inte varför?
Känner man sig bättre som person genom att anklaga andra för att vara djurplågare?
Tyvärr är det så att det finns människor inom alla hästrelaterade grenar, om det så är för hobbyverksamhet eller i tävling, som inte skulle haft häst alls (eller djur överhuvudtaget).
Jag är glad för att vi har så bra koll på de aktiva inom travsporten som vi har!

Men jag vet, det är som att hälla vatten på en gås, det spelar ingen roll hur mycket vi förklarar, protesterar och lägger fram bevis efter bevis, "vi travmänniskor" kommer alltid att vara hästplågare i vissa ögon.

Tänkvärt är för dessa människor dock: Behandla andra som du vill att andra ska behandla dig, och sopa framför egen dörr...

Senast ändrad av en moderator:

Det som de flesat kallar framåtanda hos en travhäst tycker jag oxå är stress.
Det var anledningen till att jag ställde frågan, vad är stress. Alla ser hästen olika. Det jag uppfattar som stress kanske andra uppfattar som något helt annat. :bow:

Djurjouren skrev:
Det måste vara betydligt bättre att sela som du gjorde på nån bild du visade av din häst, där skaklarna satt så att de petade hästen på armbågarna i varje steg och gjorden satt så långt fram att alla nerver kring mnaken kom i kläm....... Men du hade ju iallafall bakgjord.....

va? Du behöver väl ändå inte ljuga ihopa saker för att få kompisar här på travforumet? .Visa mig den bilden! Den måste du ha klistrat ihop själv! ...sen heter det baksele och inte bakgjord.

Löjligt!

Påstår inte att det finns fler djurplågare, men tänkvärt är väl ändå att om man plågar hästen i TV, hur ser det då ut på hemmaplan??

Ska vi jämföra sporter med häst så tror jag galoppen har ett ännu mera utbrett djurplågeri än travet eller hoppsporten. Men nu är det travet vi diskuterar.

Varför har travarna alltid öronen bakåt när de tävlar, varför har hopphästar och andra sporters hästar öronen framåt? Tänkvärt.

snigelfarmor skrev:
Påstår inte att det finns fler djurplågare, men tänkvärt är väl ändå att om man plågar hästen i TV, hur ser det då ut på hemmaplan?? .
Men då kan vi ju börja fundera på hur många av de aktiva inom travet ser vi på tv jämnför med tex körningen? Jag skulle tippa att ungefär 90% av alla som har en startande travhäst någon gång startar i ett lopp som visas på tv, inom körningen så är det kanske 0,5%... Vad de övriga gör har vi ingen som helst anning om... Vi har ju diskuterat det här så många gång att jag snart börjar bli grining... Ja det finns idioter inom travsporten, precis som det finns idioter överallt i vårat samhälle, vad vi ska göra åt det? Jag vet inte, slå ihjäl alla människor för att någon kanske är dum?

snigelfarmor skrev:
Ska vi jämföra sporter med häst så tror jag galoppen har ett ännu mera utbrett djurplågeri än travet eller hoppsporten. Men nu är det travet vi diskuterar. .
Ah så din toplista på djurplågare ser ut så här 1; gallopmänniskor 2, travfolk 3 hoppningen... Inom körning däremot är alla snälla och rara och skulle aldrig göra något fel, ialla fall inte så det syns på tv...

snigelfarmor skrev:
Varför har travarna alltid öronen bakåt när de tävlar, varför har hopphästar och andra sporters hästar öronen framåt? Tänkvärt.
Har du läst något om hur en häst fungerar? Hästen vinklar sina öron för att höra vad som händer runt omkring, på en hoppbana är det inte så mycket andra hästar, och de gånger jag har sett på hoppning så tycker jag att hästarna "viftar" ganska så bra med öronen... För att höra bakåt måste hästen vinkla sina öron bakåt, du kanske skulle prova att använda röstkomandon när du kör? Det vet jag en hel del kuskar som använder faktiskt...
Har du ridit och låtit hästen löpa ikapp med andra hästar? Ofta lägger de ner öronen när de har hög fart och sänker ihop sig, kanske för att minska luft motstånden, det är nämligen ganska så intelligenta djur...
I ett travlopp har nästan alla hästar utom de två sista hästar bakom sig och vill alltså lyssna bakåt, alltså läggs öronen bakåt...

Om du tror att det är öronen bakåt jag är arg, så kanske du ska ta och studera hästar lite mer, en förbannad häst som lägger öronen bakåt för den är arg, där ser du knappt öronen alls... En häst som är orolig och rädd "spelar" med öronen för att uppfatta situationen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 330
Senast: Palermo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter