artikel om stress hos travhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: artikel om stress hos travhästar.

Baksele och draglinor hade förbättrat travet.

För några år sedan körde jag min ena häst en del med en stor tung släde. Han hade visserligen inga probelm med att parera denna i nedförslut. Men jag tänkte att en baksele skulle kanske vara på sin plats ändå.

Sagt och gjort baksele inhandlades. Så fort vi satt igång slädturen reagerade hästen med att stressa upp sig. Ventilerade vid andning, kröp ihop och försökte komma undan obehaget bakom rumpan.

Nu tror du nog att den inte var rätt anspänd, det trodde jag också. Så därför tog jag hjälp av en bekant här i Jämtland, som du med all säkerhet vet vem det är. Mycket framgångsrik inom körning, även internationellt.

Men icke, den satt rätt. Efter att ha försökt ytterligare några gånger förpassades bakselen längst in i sadelkammaren, och där hänger den fortfarande, dammig och eländig. Jag fick tillbaka en häst som var harmonisk framför släden.;)

Varför har travarna alltid öronen bakåt när de tävlar, varför har hopphästar och andra sporters hästar öronen framåt? Tänkvärt.

Jag har tävlat i både hoppning, dressyr och även körning faktiskt, men det var ett antal år sedan.

En häst med spetsade öron är inte uppmärksam på sin ryttare/kusk!

Senast ändrad av en moderator:

snigelfarmor skrev:
Varför har travarna alltid öronen bakåt när de tävlar, varför har hopphästar och andra sporters hästar öronen framåt? Tänkvärt.

En travhäst lyssnar bakåt på de andra hästarna + på vad kusken gör. En hopphäst har sin koncentration framåt mot hindret. Och det är ju som radi2 och Snurrfian säger att en ridhäst med helt spetsade öron istället intresserar sig mer för något annat (som då förmodligen är framför hästen - ett hinder kanske). Jämför annars galopphästar i slätlöpning med galopphästar i hinderlopp och kolla in deras öron.

snigelfarmor skrev:
det är inte synd om ALLA travare. och ibland är det djurplågeri. Om du inte håller med är du både blind och har skygglappar på dig. Det finns en hel drös med folk inom travet som dömts för djurplågeri. Hur många har dömts inom körningen ex, eller dressyren eller distansen..?

Nu ska vi se här. Om du tror att folk inom körning, dressyr eller distans inte utövar djurplågeri så är det nog du som har skygglapparna på. Det finns t ex många exempel på där människor låter sina djur lida och inte få tillräckligt med veterinärvård för att sedan bli så dåliga att de döms ut. Allt för att få ut på försäkringen till exempel. Och nu är det inte travet jag pratar om.

Jag har både ridhäst och travhäst och har sett båda sidor.

Fniss, japp, det är precis såd et är,jag ljuger för att fåkompisar här på forumet:rofl:
Orkar inet leta upp bilden men det var en bild där du skulel visa nån hemgjord variant av egentillverkad svängel, gräsligt var det i varje fall.

:rofl: :D :rofl: :D

Jenny, jag vill inte vara elak..men i o m det uttalandet så inser jag att du äger väldigt liten kunskap om hästar över lag..
Därför kommer i alla fall jag ha väldigt svårt hädanefter att ta dig på allvar..tyvärr..

Var det inte du som "räddade" en stackars travare och fick henne att återfå både förtroende och livslust?
Samtidigt som du ondgjorde dig över den cyniska travsporten där allt handlade om resultat..

Men..vart är den märren nu?
Var det inte så att du bytte ut henne mot en D-ponny just för att kunna tävla i lite högre klasser????:crazy: :eek: :cool:

Du skriver "jag har nytt projekt nu"..ang henne och din nya ponny!

Projekt???:eek:

snigelfarmor skrev:
fan vad kass du är åke..tror du på allt skit som trygg sprider omkring sig?

Så här skriver man inte om man vill ha "kompisar" i alla fall. Det inlägget är för övrigt rapporterat till moderator.

Senast ändrad:

För att dom spirnger så fort, är så smarta och vill minska luftmotståndet. :rofl: :D :banana:

Djurjouren skrev:
Fniss, japp, det är precis så det är,jag ljuger för att fåkompisar här på forumet:rofl:
Huvet på spiken! *not*
:banana: :rofl: :bow:

Trygg skrev:
:rofl: :D :rofl: :D

Jenny, jag vill inte vara elak..men i o m det uttalandet så inser jag att du äger väldigt liten kunskap om hästar över lag..
Därför kommer i alla fall jag ha väldigt svårt hädanefter att ta dig på allvar..tyvärr..

Var det inte du som "räddade" en stackars travare och fick henne att återfå både förtroende och livslust?
Samtidigt som du ondgjorde dig över den cyniska travsporten där allt handlade om resultat..

Men..vart är den märren nu?
Var det inte så att du bytte ut henne mot en D-ponny just för att kunna tävla i lite högre klasser????:crazy: :eek: :cool:

Du skriver "jag har nytt projekt nu"..ang henne och din nya ponny!

Projekt???:eek:

Nu sitter du och ljuger igen. Inget av det du skriver om är sant. har aldrig räddat någon travare från travet. Däremot har alla travare jag varit i kontakt med haft beteendestörningar (stress) från travet trots att de varit över 17 allihop.

Kolla efter lopp föresten, vilka hästar springer inte och klipper med öronen, vitorna syns och när skötaren kommer och ska lossa käken så blir den inte lugnare direkt. Travet sker helt på mäniskornas villkor, inte hästarnas. Ok, men erkänn det istället för att helgonförklara travet. Jag helgonförklarar ingen sport med djur. . Däremot anser jag att vissa är värre, speciellt de med så mycket pengar inblandat. Att bara lyssna på jargongen tränare, kuskar, ägare och skötare emellan är gräsligt. Var är kärleken och respekten? Och kom inte dragandes med pressbilder av en pussandes janne Norberg, eller en stig h som lockar ut victory tilly med morötter i handen...speciellt band, Bah!!

Sluta nu försök stjälpa mig med hjälp av lögner. Vad anbelangar bilden på en svängel som är hemmagjord, så har jag absolut ingen aning om vad du menar när du ljuger ihop sånt där. Tror du tar vad du har i ditt huvud och sätter det i samband med mig. Det kan ju bli vad som helst av ett sånt tänk.

Så, nu kan ni få fortsätta er häxjakt :) Hur ni orkar vet jag inte. Är det så viktigt att dölja allt skit som finns inom travet?

Rikkan skrev:
För att dom spirnger så fort, är så smarta och vill minska luftmotståndet. :rofl: :D :banana:

detta var faktiskt kul :banana: Varmbloden är klart min favoritras vad gäller intelligens och anpassningsbarhet.

Nu ska jag inte skriva mer och få era huvud att spricka av ilska.

Börjar misstänka att det är precis det du är ute efter..att provocera..att göra folk illa..

Vet att du har läst min tråd om fördomar..men fattar du hur illa du gör andra i hjärtat..samtidigt som du antagligen sitter o fnissar och gömmer dig bakom ett nick vid ditt dator.

Jag har frågat förut utan att få svar men innan jag får det så kommer jag inte ge upp..

-Så du menar att alla vi som håller på med trav, dvs majoriteten av sveriges hästfolk, är blinda djurplågare som totalt missar det du ser?

Alla..hästägare, tränare, uppfödare, skötare, veterinärer..ja ALLA som har kontakt med travet..Vi är hemska människor som plågar våra hästar?

Snälla Jenny, svara på den frågan för en gångs skull...Ber dig!!

snigelfarmor skrev:
Kolla efter lopp föresten, vilka hästar springer inte och klipper med öronen, vitorna syns och när skötaren kommer och ska lossa käken så blir den inte lugnare direkt.

Att bara lyssna på jargongen tränare, kuskar, ägare och skötare emellan är gräsligt. Var är kärleken och respekten?

Det jag tror att de flesta här inne reagerar på är att du generaliserar och drar alla travare + travmänniskor över en kam (som i så många andra trådar - jag kan ta fram exempel).

Det är många hästar som är stressade efter lopp, men långt ifrån alla (mina gör t ex inte så). Och om du fortsätter att hävda att alla travare är så, så får du räkna med att folk blir upprörda, ledsna och tar åt sig även om du kanske inte menar just deras hästar. För det är faktiskt inte helt sant allt du försöker säga om travare.

Och angående det här med jargongen. Du generaliserar fortfarande. Det finns många tränare som visar sina hästar kärlek och respekt.

Jag upplever det som om du bedriver någon form av häxjakt på travmänniskor. Inte bara i den här tråden.

Detta angående magsår hos hästar,kommer det också "tack vare" helicobakterien som för människor eller har de en egen bakterie
eller är magsår hos hästar stressrelaterat men inte för människor?:confused:

snigelfarmor skrev:
Vad anbelangar bilden på en svängel som är hemmagjord, så har jag absolut ingen aning om vad du menar när du ljuger ihop sånt där. Tror du tar vad du har i ditt huvud och sätter det i samband med mig. Det kan ju bli vad som helst av ett sånt tänk.

När det gäller den här bilden var det ju inte speciellt svårt att hitta tråden där den var. Men passande nog är bilden borta. :smirk:

Om det är min bild, så har jag aldrig tagit bort någon bild från min server. Därför är det konstigt..Vilken tråd är det???? Beskriv närmare, eller ännu bättre, skicka PM!

magsår kan uppstå när hästarna inte får grovfoder tillräckligt. Hästar har ingen gallblåsa utan har en jämn strid av galla som fräter i magen. Det finns forskning som visar att fri tillgång på hö ger mer segerresultat. Och såklart andra positiva effekter såsom en tillfredställd häst.

snigelfarmor skrev:
Hur många har dömts inom körningen ex, eller dressyren eller distansen..? Inte för att det är renare sporter, men pengar gör verkligen människor till de värsta!

Som sagt, det här med att generalisera...

Om du söker lite på Internet, så hittar du snart människor inom alla grenar som är dömda för djurplågeri. Det är till och med så att försumlig hovvård räknas som djurplågeri. Inte så svårt att hitta exempel på detta inom t ex ridsporten (och även inom travsporten).

http://www.sr.se/cgi-bin/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=617049

snigelfarmor skrev:
Om det är min bild, så har jag aldrig tagit bort någon bild från min server. Därför är det konstigt..Vilken tråd är det???? Beskriv närmare, eller ännu bättre, skicka PM!

magsår kan uppstå när hästarna inte får grovfoder tillräckligt. Hästar har ingen gallblåsa utan har en jämn strid av galla som fräter i magen. Det finns forskning som visar att fri tillgång på hö ger mer segerresultat. Och såklart andra positiva effekter såsom en tillfredställd häst.

kostigt, konstigt *not' det är ett inlägg från dig där du ska visa en bild på en svängel eller nåt annat du tjatar om. och den bilden är borta nu! mkt lägligt...:angel:

Det står att bilden är flyttad eller borttagen så jo, nog har du fixat med bilden. vem är det som ljuger egentligen??? det är nog du och ingen annan här.!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 330
Senast: Palermo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka