artikel om stress hos travhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: artikel om stress hos travhästar.

Ok. Det var en bild på Noras svängel, inte min. Men jag kopierade hennes modell när jag flyttade upp till Umeå och inte hade tillgång till egen svets längre. Modellen är enkel att göra utan svets nämligen. Jag har alltså inte åtkomst till den bilden, jag kan alltså inte ha flyttat den. Men något stämmer ändå inte då Nora inte har kört med skaklarna i lågläge som du påstod att bilden visade. Jag tror du blandar ihop det.
Men tack för jobbet du la ner för att sätta dit mig..kan vi sluta nu?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: Det kanske inte var rätt bild. Men du påstod ju att du inte har raderat bilder osv. Bilden var borta. Det var det jag menade. Det här är vad jag skrev:
Ja, inte vet jag om det är rätt bild (det är det väl säkert inte). Men här är en tråd där bilden är borta i alla fall (sista inlägget).

Om du slutar att generalisera travhästmänniskor samt vara oförskämd mot andra (t ex åke och Trygg i den här tråden) så kan vi sluta. Annars kommer du bara att få mothugg hela tiden i det du säger när du drar alla travare över en kam och folk kommer inte att ta dina inlägg på allvar.

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Kolla efter lopp föresten, vilka hästar springer inte och klipper med öronen, vitorna syns och när skötaren kommer och ska lossa käken så blir den inte lugnare direkt. Travet sker helt på mäniskornas villkor, inte hästarnas. Ok, men erkänn det istället för att helgonförklara travet. Jag helgonförklarar ingen sport med djur. . Däremot anser jag att vissa är värre, speciellt de med så mycket pengar inblandat. Att bara lyssna på jargongen tränare, kuskar, ägare och skötare emellan är gräsligt. Var är kärleken och respekten? Och kom inte dragandes med pressbilder av en pussandes janne Norberg, eller en stig h som lockar ut victory tilly med morötter i handen...speciellt band, Bah!!?
Ja inte "min" tränares hästar, de står oftast stilla när man tar av checken och kopplar av, möjligtvis vill de klia huvudet emot en... Våran tidigare häst var två år och känd för sitt humör som hon ärvt efter sin mor, trots detta stod hon helt stilla på banan när jag la på ett par boots trots att andra hästar värmde för fullt precis brevid, hon stod på långa tömmar... Och det gör de flesta av hans hästar...
Kärleken och respekten har jag sett på de flesta ställen jag har arbetat, hästar som trots "hemska stall inne på banan" lugnt ligger ner i sina boxar och som ligger kvar så man kan sitta och prata en stund med dem... Är det oxå ett stressbeteende? Eller vi kanske har misshandlat dem till att ligga i boxarna?
Hästar som glatt kommer springade i hagarna när man ropar, trots att det är stora gräshagar? Nej det är inga speciella band det är normal hästhantering!

snigelfarmor skrev:
Så, nu kan ni få fortsätta er häxjakt :) Hur ni orkar vet jag inte. Är det så viktigt att dölja allt skit som finns inom travet?

Vi är inte ute efter att dölja något? Har vi försökt det? Vi har i tråd efter tråd tagit avstånd av folk som har misshandlat sina hästar och själva "hängt ut" dem här, men jag vägrar att någonsin påstå att alla som håller på med trav är djurmisshandlare!

snigelfarmor skrev:
Att bara lyssna på jargongen tränare, kuskar, ägare och skötare emellan är gräsligt. Var är kärleken och respekten?

Jag kan inte låta bli att be dig läsa dina egna inlägg.

Du svär åt folk, anklagar andra för att ljuga, kritiserar det mesta (Stig H,Malin Baryard, djurskyddsinspektörer, andra medlemmar på forumet osv osv osv)

Det kanske är dags att lyssna på din egen jargong och fundera över hur det är med din egen kärlek och respekt ? :cool:

snigelfarmor skrev:
Nu sitter du och ljuger igen. Inget av det du skriver om är sant. har aldrig räddat någon travare från travet. Däremot har alla travare jag varit i kontakt med haft beteendestörningar (stress) från travet trots att de varit över 17 allihop.

Kolla efter lopp föresten, vilka hästar springer inte och klipper med öronen, vitorna syns och när skötaren kommer och ska lossa käken så blir den inte lugnare direkt. Travet sker helt på mäniskornas villkor, inte hästarnas. Ok, men erkänn det istället för att helgonförklara travet. Jag helgonförklarar ingen sport med djur. . Däremot anser jag att vissa är värre, speciellt de med så mycket pengar inblandat. Att bara lyssna på jargongen tränare, kuskar, ägare och skötare emellan är gräsligt. Var är kärleken och respekten? Och kom inte dragandes med pressbilder av en pussandes janne Norberg, eller en stig h som lockar ut victory tilly med morötter i handen...speciellt band, Bah!!

Sluta nu försök stjälpa mig med hjälp av lögner. Vad anbelangar bilden på en svängel som är hemmagjord, så har jag absolut ingen aning om vad du menar när du ljuger ihop sånt där. Tror du tar vad du har i ditt huvud och sätter det i samband med mig. Det kan ju bli vad som helst av ett sånt tänk.

Så, nu kan ni få fortsätta er häxjakt :) Hur ni orkar vet jag inte. Är det så viktigt att dölja allt skit som finns inom travet?

Att du kallar dig själv för häxa är helt ok. för min del.

MEN, du sitter och svär åt folk kallar folk för lögnare mm.
Att du sedan sitter och påstår att folk vill dölja all skit som finns i travet är ju inte riktigt klokt. Men, men du vill ju bara provocera det vet vi ju sedan länge............. Vill du ha uppmärkasmhet eller vad är det du vill?
Att alla skall köra med baksele och svängel är ju gammalt. Och att travet är rena rama djurplågerin det har vi med hört. så snigelfarmor. VAD ÄR DET DU VILL UPPNÅ?

snigelfarmor skrev:
det är inte synd om ALLA travare. och ibland är det djurplågeri. Om du inte håller med är du både blind och har skygglappar på dig. Det finns en hel drös med folk inom travet som dömts för djurplågeri. Hur många har dömts inom körningen ex, eller dressyren eller distansen..? Inte för att det är renare sporter, men pengar gör verkligen människor till de värsta!

Travbanorna är inte fina, det är isåfall alla amatörer som är fina. Hur många travstall har du varit anställd i som ligger på en travbana. FINT är det inte, det är däremot lönsamt.

Snälla snigelfarmor... Du som kan allt. Hur många travare finns det? Hur många körhästar finns det?Hur många tävlar innon distans och dressyr??????? Hoppas att du kan räkna både på fingrar och i skallen. Slår man ut det i % så ligger travet lågt ang. domar i djurplågeri. Så snälla tänk innan du skriver ett inlägg.

Jag har med jobbat hos en sån bra tränare, så kom inte och påstå att jag tycker alla brister i sin hästskötsel och sunda förnuft. Jag beklagar om det framstår så, men de som hela tiden vill att det ska framstå så är ju ni.
För att knyta an till tråden, så kan jag sträcka mig så långt som att jag tror att det är en större procent travare än andra raser som upplever skadlig stress i sin vardag. Som tur är fixar oftast travare miljöombyte, ägarbyte och annat bättre än vissa andra tävlingsraser.

snigelfarmor skrev:
Jag har med jobbat hos en sån bra tränare, så kom inte och påstå att jag tycker alla brister i sin hästskötsel och sunda förnuft. Jag beklagar om det framstår så, men de som hela tiden vill att det ska framstå så är ju ni.
För att knyta an till tråden, så kan jag sträcka mig så långt som att jag tror att det är en större procent travare än andra raser som upplever skadlig stress i sin vardag. Som tur är fixar oftast travare miljöombyte, ägarbyte och annat bättre än vissa andra tävlingsraser.

Ne, vi vill inte att det skall fram stå så. Det är du som gång på gång har påpekat att travet är kasst. Det är bara att kolla inne på körforumet så ser man det klart och tydligt...
Jag tror inte en sekund på att travaren har mer skadlig stress än andra raser. Tyvärr men det köper jag inte. Kolla på på halvbloden tex. Tror du inte att dom kan känna stress?:confused: Jag tror att magsår mm är lika vanligt innom allar raser och tävlings kategorier.

Kära lilla snigelfarmor, idag åkte jag förbi ett stort stall där det finns jätte många ridhästar. Det var soligt och varmt och underbart väder, man förväntar sig busande glada hästar i stora gröna hagar..

Vad får man se? Jo, halvblod gående med tre täcken på sig när det är plus 8, ensamma i minimala hagar och med skydd upp till knäna. Några står och väver av ren uttråkning.

Sen åker jag vidare, kommer till mitt hemska "djurplågar stall":smirk: . Där går varmbloden tillsamans i lagom stora hagar busar och leker i solen utan täcken.

VILKA HÄSTAR TROR DU DET ÄR SOM MÅR DÅLIGT?

Samtidigt kanske du kan fråga dej varför jag nu inte säger att alla som håller på med ridning är djurplågare nu när jag har sett det här onda. Jo, för att jag vet att det bara är en liten del av ridhäst människor som gör såhär, resten respekterar hästar precis som vi gör.

Sluta dra alla över en kam .

snigelfarmor skrev:
Varför svarar du inte på frågor som folk riktar till dig?
Har du inga bra svar kanske?

snälla snigel, du får gärna provocera, men räkna med att bli granskad själv, du är orättvis och väldigt enkelspårig lite som ett forum troll, så jag tänker sluta diskutera i denna tråd

däremot, fortsätter jag gärna diskussionen i en annan, seriör och icke skitkastande tråd

ankans skrev:
snälla snigel, du får gärna provocera, men räkna med att bli granskad själv, du är orättvis och väldigt enkelspårig lite som ett forum troll, så jag tänker sluta diskutera i denna tråd

däremot, fortsätter jag gärna diskussionen i en annan, seriör och icke skitkastande tråd
Jag kan hålla med lite där. Det blir så himla trist i längden.

Att läsa endel inlägg är som att bli Fångad av en stormvind...
Eller möta en Främling...
Att läsa endel inlägg är inte en dans på rosor. Det är som att Dansa i neon..
Och det blir alltid värre frammåt natten..
Ibland så hoppar jag Högt över havet...
Men vadå, Jag ljuger så bra..
Dag efter dag..
Jag tror jag tar 4 bugg och en coca cola....
Jag tycker att detta börjar likna Tusen och en natt...
Endel inlägg ja, Dom gör ont...
Är det detta du kallar kärlek...
Lyssna till ditt hjärta...
Och se på mig.......
Den vilda..
Jenny, jenny, nu måste jag sluta, Jag hör vindarna viska mitt namn i Las vegas...............

Snacka om att vi kommit ifrån ämnet! ;)
Men det kanske är lika bra att avsluta denna tråden nu... Tycker bara att det varit påhopp och smutskastning, jag som annars tycker att det varit en bra stämning här inne på trav.

EmmaSH skrev:
Snacka om att vi kommit ifrån ämnet! ;)
Men det kanske är lika bra att avsluta denna tråden nu... Tycker bara att det varit påhopp och smutskastning, jag som annars tycker att det varit en bra stämning här inne på trav.

Instämmer !!!

Här inne brukar stämningen vara god och folk hjälper och stöttar varandra istället för att kasta skit.

Nu sätter vi punkt här, ursprungsämnet är lämnat för länge sedan och pajkastning kan vi klara oss utan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 330
Senast: Palermo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka