artikel om stress hos travhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: artikel om stress hos travhästar.

snigelfarmor skrev:
Jag hoppas att människor varje dag kämpar för att få vardagen för en travhäst att te sig så positiv som möjligt! Jag har varit med och tränat en relativt lycklig travhäst, och sett många andra!

Hästliv med flock och utegång, trygghet i rutinerna, fasta skötare och absolut inget våld whatsoever tror jag kan ge en relativt lycklig travhäst. Drivning med förnuft.

jag tävlar själv i Körning och hästar klarar ju pressen en kusk kan ge, men det får aldrig övergå i rädsla för vad som komma skall...
Alla gör sitt bästa efter dom förutsättningar som föreligger. :bow:

Snigelfarmor..

I tråd efter tråd inne på körning ger du dig på det djurplågeri som travet, enligt dig, står för..
Allt från utrustningen till hur illa ställt det är med kunskapen hos travets alla utövare..och som därmed medvetet och omedvetet plågar sina hästar.

DÄRFÖR hedrar det dig, enligt mig, att du nu faktiskt står för dina åsikter även om du har tonat ner dem en del..här inne på forumet trav!

Däremot så förstår inte jag heller ditt resonemang..
Du säger att vi inte ska förmänskliga våra hästar.
Att de vet inte om att det står pengar på spel eller att de kan bli disk. vid galopp osv..
Däremot ser DU i deras ögon..paniken, stressen..och attt de blir dragna i svansen (öhhh:smirk: ) piskade (öhhhh:smirk: ) sparkade (öhhhh:smirk: ) osv..

Men du själv tävlar???
Fast i en annan körgren!!

Vet ERA hästar om vad som gäller eller varför blir inte de nervösa innan tävling?

det kan väl inte vara så att det är tack vare att travet handlar om pengar som hästarna blir nervösa..och så fort det inte finns pengar inblandade så smittas de inte av tävlingsnerverna eller atmosfären??

Likväl som en dressyrhäst MÅSTE trivas med att visa upp sig o tävla..likväl måste travaren tycka det är roligt!

Det är det du missar..gång efter gång..efter gång...

Nej, vad blir hästen nervös av?? Lägg inga mänskliga känslor o tankar på hästen.
Ok. Jag tyckte att han i artikeln blandade ihop stress med nervositet. Skillnaden har jag förklarat tidigare.
Jag är säker på att hästar känner igen tävling och laddar olika.
jag tävlar själv i Körning och hästar klarar ju pressen en kusk kan ge, men det får aldrig övergå i rädsla för vad som komma skall...
Vem tycker att en rädd häst är något positivt?
Jag hoppas att människor varje dag kämpar för att få vardagen för en travhäst att te sig så positiv som möjligt!
Ja vem fan kämpar för att travhästens vardag ska te sig så negativ som möjligt?
Hästliv med flock och utegång, trygghet i rutinerna, fasta skötare och absolut inget våld whatsoever tror jag kan ge en relativt lycklig travhäst. Drivning med förnuft.
Ja det här ÄR vardag för dom allra flesta travhästar.
gulan

Trygg skrev:
Snigelfarmor..

I tråd efter tråd inne på körning ger du dig på det djurplågeri som travet, enligt dig, står för..
Allt från utrustningen till hur illa ställt det är med kunskapen hos travets alla utövare..och som därmed medvetet och omedvetet plågar sina hästar.

DÄRFÖR hedrar det dig, enligt mig, att du nu faktiskt står för dina åsikter även om du har tonat ner dem en del..här inne på forumet trav!

Däremot så förstår inte jag heller ditt resonemang..
Du säger att vi inte ska förmänskliga våra hästar.
Att de vet inte om att det står pengar på spel eller att de kan bli disk. vid galopp osv..
Däremot ser DU i deras ögon..paniken, stressen..och attt de blir dragna i svansen (öhhh:smirk: ) piskade (öhhhh:smirk: ) sparkade (öhhhh:smirk: ) osv..

Men du själv tävlar???
Fast i en annan körgren!!

Vet ERA hästar om vad som gäller eller varför blir inte de nervösa innan tävling?

det kan väl inte vara så att det är tack vare att travet handlar om pengar som hästarna blir nervösa..och så fort det inte finns pengar inblandade så smittas de inte av tävlingsnerverna eller atmosfären??

Likväl som en dressyrhäst MÅSTE trivas med att visa upp sig o tävla..likväl måste travaren tycka det är roligt!

Det är det du missar..gång efter gång..efter gång...
:bow: :bow: :bow: :bow:
Jag vet inte men, jag har nog blivit hjärntvättad! Är det inte djurplågeri att hålla på med trav och dessutom köra utan baksele som travet gör?????:eek: :angel:

fan vad kass du är åke..tror du på allt skit som trygg sprider omkring sig? Det allra mesta av det hon/han skriver är inte sant, utan dennes egen tolkning av mig och mina tankar om travet. Orkar verkligen inte gå in i detalj o dementera något.

Baksele och draglinor hade förbättrat travet.

Kass eller inte kass..... Det är ju du själv som predikar om hur kasst travet är inne på körforumet. Inte jag. Det är du som ibland kallar det för djurplågeri, inte jag. Det är du som proppagerar om hur synd det är om alla travare på våra fina travbanor. Inte jag.

det är inte synd om ALLA travare. och ibland är det djurplågeri. Om du inte håller med är du både blind och har skygglappar på dig. Det finns en hel drös med folk inom travet som dömts för djurplågeri. Hur många har dömts inom körningen ex, eller dressyren eller distansen..? Inte för att det är renare sporter, men pengar gör verkligen människor till de värsta!

Travbanorna är inte fina, det är isåfall alla amatörer som är fina. Hur många travstall har du varit anställd i som ligger på en travbana. FINT är det inte, det är däremot lönsamt.

snigelfarmor skrev:
fan vad kass du är åke..tror du på allt skit som trygg sprider omkring sig? Det allra mesta av det hon/han skriver är inte sant, utan dennes egen tolkning av mig och mina tankar om travet. Orkar verkligen inte gå in i detalj o dementera något.

Vi här på travforumet brukar inte kasta dynga på varandra.
Det är just det som är så trevligt här....vi behandlar våra kompisar och hästar med respekt.:angel:

Du är fri att tycka vad du vill om travet, men att gå in här och börja svära åt andra medlemmar är verkligen dålig stil :mad:

Att du avskyr vår travsport behöver varken Åke eller Trygg berätta för oss. Det deklarerar du så tydligt själv i alla dina inlägg. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Vill bara rätta till ett litet faktafel :cool:

Jag förstår inte varför ni gör skillnad på nervousitet och stress, det är exakt samma processer i hjärnan, fysiologiskt finns det ingen skillnad, det man kan göra skillnad på är långvarig och kortvarig stress. Kortvarig stress kan man hävda att det är obehagligt för hästen, man kan nog också hävda att det skapar lite spänning i hästens liv ;) Långvarig stress kan bryta ner immunförsvaret, ge magsår och skapa skador på hypocampus. Resten av diskutionen lägger jag mig inte i för där är jag okunnig :)

Ursäkta oss vanliga dödliga travtokar, vi får väl göra som man gör i arbetslivet, prata om positiv och negativ stress fast för pållarna då?

Kom igen nu! Hur ser man skillnad på positiv och negativ stress hos en travhäst?

Spöket spånar... :cool:

*knapplån*
Alla pratar om stress. MEN. Vad ÄR stress?

:smirk:

snigelfarmor skrev:
Menar du att det ska tävlas trav i uppför och nedförsbacke? :D

Kom igen nu! Hur ser man skillnad på positiv och negativ stress hos en travhäst?

Så här kan man se skillnad;;) ;) ;)

Jag fick hem en utställningshund på foder. Han hade haft så många kullar och var en av de dominerande hanarna inom rasen..därför fick hans "play-boy-liv" bytas ut mot nytt friskt blod ;)

Men han ÄLSKADE verkligen att bli beundrad..iordninggjord och fann nog det vanliga hundlivet hos mig..ganska boring!

Han var med mig ute när jag körde eller red och ibland spelades det fotbollsmatch på anläggningen bredvid.
När applåderna kom efter att nå´t av laget gjort mål så svassade han upp sig och med halvslutna ögon sprang vovve elegant förbi publiken..som dessvärre hade ryggen åt.
Inget han tänkte på för i hans värld var applåderna ämnade åt honom..å bara han!

ALLA tyckte denna hund var så fin och charmig pga sitt sätt..de tyckte t o m synd om honom för att han inte längre fick göra det han tyckte så mycket om..att visa upp sig för andra!
Så för att glädja honom på ålderns höst ordnade man falska utställningar och man applåderade honom så fort man kom åt..

Jag hade nästan samtidigt en riktig glänsare.
En kolsvart racer med vita strumpor..han såg på håll ut som en riktig Gulddivisionare!
Ni vet..han hade den där utstrålningen som bara klasshästar har annars!

Denna häst ÄLSKADE att tävla. När det var dags för "bortamatch" så stod han redan på fm och otåligt stampade, han VILLE verkligen iväg och tampas med de andra!
Detta visade han på alla sätt o vis även i det vardagliga.

Han var på inget sätt stressad eller oreglerbar utan bara en glänsare kort sagt.
Vi alla känner igen dom eller hur?:p

Under defileringen sprang han o kvastade och speciellt om det var kvällstrav på höst o vinter..som han kråmade sig på den upplysta banan!!:D

Tyvärr så hade denna häst en skada som gjorde att han inte tålde den träningen som krävdes.
Han var skör som Legolas men utan dennes talang..
Därför fick den svarte glänsaren bli rid/skogshäst istället..

Döm om min förvåning när hans fodervärd ringer och berättar att de nu ska ta dit både en massör och en hästpratare just för att "ta ur honom" hans stackars stressade tävlningsnerver..
Han sprang ju fortfarande och kvastade och glänste den stackaren fastän han inte behövde det alls.
-Det otäcka tävlingslivet var han ju, tack o lov, befriad ifrån nu..:crazy:

De gjorde ont i dom över att han fortfarande kände sig så stressad..

I denna anekdot om vovve och herr glänsare finns nog en del av svaret..för den som förstår det!;)

nej men framåt ska dem väl, och nån gång måste man stanna eller backa, och backträning är ju en utpräglad tävlingsform, och hittills har jag inte sett en backe som bara går uppför :)

Å andra sidan så surrar man ju fast skaklarna till att de inte rör sig en tum, så den stackars hästen måste ta all vikt med maghuden, så en baksele eller draglina gör ju ingen skillnad förrän man släpper skaklarna lös, så att allt kan samverka i takt med hästens frambensrörelser.

vad tryggs historia vill berätta förstår jag, men faktum är att det oftast tar ett halvår innan man kan börja jobba med en avställd travare pga all uppbyggd stress och felaktiga hjälper för ridning eller körning. Jag kallar ju inte ens vissa travhästar för inkörda :)

hehe förstår precis :angel: där ligger problemet, det är vi som inte klarar tolka djuret på rätt sätt....

snigelfarmor skrev:
nej men framåt ska dem väl, och nån gång måste man stanna eller backa, och backträning är ju en utpräglad tävlingsform, och hittills har jag inte sett en backe som bara går uppför :)

vad tryggs historia vill berätta förstår jag, men faktum är att det oftast tar ett halvår innan man kan börja jobba med en avställd travare pga all uppbyggd stress och felaktiga hjälper för ridning eller körning. Jag kallar ju inte ens vissa travhästar för inkörda :)

Och när blev backträning en utpräglad tävlingsform? :confused:

Om en travhäst är inkörd rätt eller fel kan säkert variera lika mycket som det finns tränare, men för ett antal år sedan gjordes det ett försök där någon känd körningskille körde in ett gäng unghästar.
Har för mig att det blev ett mindre lyckat resultat pga att det är svårt att lära en häst att ta tag i grejerna som aldrig fått lära sig det från början.

Om det dar ett halvår att lära från trav till körning så måste man ju även poängtera att det är MYCKET svårt att lära åt andra hållet.

Det som är felaktiga hjälper inom körning och ridning är riktiga hjälper inom travet. Jag upplever inte en häst som är lagom på bettet som stressad, men det skulle säkert någon annan göra.

Exempel ur vardagen: Pålle som skrittat i över en månad travar för första gången, lite överpigg och körs tillsammans med långsammare pålle. Hon ställer hela tiden en fråga till mig *Snääääälla, bara liiiiite fortare*, inte sjutton är hon stressad för det.

snigelfarmor skrev:

Just för att du fäller denna kommentar, så är det tur att du inte har fd tävlingshästar, för detta tyder på okunskap så det skriker om det.

Tror du att en elit idrottsman bara kan lägga av med allt vad träning heter på en dag utan att det påverkar honom mentalt och fysiskt?

En avställning kräver rätt avtrappnings träning, och det måste man inse och bejaka för hästen, förstår du inte det? Det handlar inte om stress och felaktiga hjälper, det handlar om stress för att den som tar hand om den inte förstår vad som krävs för att trappa av på rätt sätt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 335
Senast: Palermo
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka