Sv: artikel om stress hos travhästar.
Kom igen nu! Hur ser man skillnad på positiv och negativ stress hos en travhäst?
Så här kan man se skillnad;
Jag fick hem en utställningshund på foder. Han hade haft så många kullar och var en av de dominerande hanarna inom rasen..därför fick hans "play-boy-liv" bytas ut mot nytt friskt blod
Men han ÄLSKADE verkligen att bli beundrad..iordninggjord och fann nog det vanliga hundlivet hos mig..ganska boring!
Han var med mig ute när jag körde eller red och ibland spelades det fotbollsmatch på anläggningen bredvid.
När applåderna kom efter att nå´t av laget gjort mål så svassade han upp sig och med halvslutna ögon sprang vovve elegant förbi publiken..som dessvärre hade ryggen åt.
Inget han tänkte på för i hans värld var applåderna ämnade åt honom..å bara han!
ALLA tyckte denna hund var så fin och charmig pga sitt sätt..de tyckte t o m synd om honom för att han inte längre fick göra det han tyckte så mycket om..att visa upp sig för andra!
Så för att glädja honom på ålderns höst ordnade man falska utställningar och man applåderade honom så fort man kom åt..
Jag hade nästan samtidigt en riktig glänsare.
En kolsvart racer med vita strumpor..han såg på håll ut som en riktig Gulddivisionare!
Ni vet..han hade den där utstrålningen som bara klasshästar har annars!
Denna häst ÄLSKADE att tävla. När det var dags för "bortamatch" så stod han redan på fm och otåligt stampade, han VILLE verkligen iväg och tampas med de andra!
Detta visade han på alla sätt o vis även i det vardagliga.
Han var på inget sätt stressad eller oreglerbar utan bara en glänsare kort sagt.
Vi alla känner igen dom eller hur?
Under defileringen sprang han o kvastade och speciellt om det var kvällstrav på höst o vinter..som han kråmade sig på den upplysta banan!!
Tyvärr så hade denna häst en skada som gjorde att han inte tålde den träningen som krävdes.
Han var skör som Legolas men utan dennes talang..
Därför fick den svarte glänsaren bli rid/skogshäst istället..
Döm om min förvåning när hans fodervärd ringer och berättar att de nu ska ta dit både en massör och en hästpratare just för att "ta ur honom" hans stackars stressade tävlningsnerver..
Han sprang ju fortfarande och kvastade och glänste den stackaren fastän han inte behövde det alls.
-Det otäcka tävlingslivet var han ju, tack o lov, befriad ifrån nu..
De gjorde ont i dom över att han fortfarande kände sig så stressad..
I denna anekdot om vovve och herr glänsare finns nog en del av svaret..för den som förstår det!