Arrendera ut marken till jakt

Iddefixen

Trådstartare
Jaklaget som har använt vår (nyinköpt gård) mark att jaga på kontaktade oss ang att de vill skriva kontrakt på att få fortsätta jakten. Helt ok, MEN! vad ska man ta betalt?
Och kan man skriva in vissa egna regler i kontraktet (tex att man ska ha rätt att själv ingå i jaktlaget)?

Sv: Arrendera ut marken till jakt

Ni kan i princip avtala om vad som helst som håller sig inom vad som är lagligt och som ni är överens om.
Priset på ett jaktarrende brukar hänga på dels hur stor marken är, vilken typ av vilt det inns och var del den ligger rent geografiskt.
Hos Svenska Jägarförbundet kan du få hjälp med det. http://www.jagareforbundet.se/

Kan man tex skriva in att man inte vill ha jakthundarna på gårdsplanen/trädgården och i hagarna?

Eller är det att överreagera?

Kan man tex skriva in att man inte vill ha jakthundarna på gårdsplanen/trädgården och i hagarna?

Tänk verkligen igenom om du vill arrendera ut jakten.
Jag jagar själv ansvarsfullt på egen mark så jag är definitivt ingen jaktmotståndare, men skulle vara skeptisk till att arrendera ut min egen mark.
Det beror helt på hur jagtlaget agerar, men det finns tyvärr risk för att det är "jaktidioter" som jagar varje helg, skall sätta upp saltstenar, häva ut äpplen, så viltåkrar osv.
Är du det minsta jaktintresserad skall du givetvis ha en plats i jaktlaget.
Hör runt med några grannar och tidigare ägare hur jaktlaget agerar.
Fundera på om det är värt pengarna. Är det stort jaktlag skall dom parkera bilar, elda brasa osv.
Du kan inte styra över jakthundars springande över gårdsplan eller inte, tror/hoppas du det är det upplagt för konflikt..
Har dom arrenderat jakten under lång tid så kan det finnas tendenser till att dom vill styra och ställa lite väl mkt.
Vill du ha hjälp med arrendekontrakt och ersättningens storlek, kontakta LRF Konsult.

Det är i minsta laget man räknar med 50 ha för tax, 100 ha för drever och 200 ha för stövare som areal.

Det är i minsta laget man räknar med 50 ha för tax, 100 ha för drever och 200 ha för stövare som areal.

Men detta är bara rekommendationer... Finns ingen lag som reglerar det. Alltså kan min granne fortsätta att släppa sina drevrar på sina 11 hektar... :cool: Det anses dock inte vara av "god jaktsed" att göra
det.

Dessutom finns det ju alla dessa populära kortdrivare... Jag upplever att det är dessa man oftast får påhälsning av.... Terriers, wachtlar, korsningar och annat skrufs....

Finns ingen anledning att skriva in detta i något kontrakt... Tro mig.. jägarna vill inte heller ha sina hundar rännandes där.... Men i bland händer det ändå. Det bästa är då att man har kontakter med jaktlaget och vet vilka man skall ringa... Då kommer de och hämtar upp hunden och det brukar vara det snabbaste sättet att bli av med förlupna jakthundar...

Fast totalt har jaktlaget ca 300 ha - alltså vår mark ligger mellan två andra skiften. De arrenderar av flera andra i området också.

Att 30 ha är lite lite förstår jag :D

Man kan ju hoppas att det är ett bra jaktlag med vettigt folk.
Har lite skräckscenarier från mina föräldrars gård. Där bet en jakthund ihjäl en kanin som satt i bur på tomten (tuggade sig igenom hönsnätet). Jägarna sköt ett rådjur i hästarnas hage - när hästarna var i hagen :eek:

Men jag hoppas detta jaktlag är lite vettigare!

Det beror helt på hur jagtlaget agerar, men det finns tyvärr risk för att det är "jaktidioter" som jagar varje helg, skall sätta upp saltstenar, häva ut äpplen, så viltåkrar osv.
Är du det minsta jaktintresserad skall du givetvis ha en plats i jaktlaget.

Ursäkta men det är väl just ansvarsfulla jägare som sätter upp saltstenar, sår viltåkrar och lägg ner lite extra tid på att djuren ska må bra och ha tillgång till föda. Jägare som bara går ut och skjuter och sen skiter i restän skulle jag vilja kalla jaktidioter...

Till TS
Eftersom eran mark ligger mittemellan deras jaktområden så blir det nog enklast och trevligast för grannsämjan om ni arrenderar ut, är ni jaktintresserade så kan ni ställa er i kö för att få komma in i jaktlaget, men ofta brukar det ta lite tid. De flesta jaktlagen här omkring vill gärna avvakta och ha koll på hur personerna är innan de släpps in i jaktlaget, det finns några som har velat komma in i flera år, med pga deras beteende när de har varit med och jagat som gäster inte kommer att komma in som ordinarie.

Tänk på att det är förbaskat svårt att bli av med jägarna om du vill säga upp avtalet. Kolla det här med LRF-konsult. De kan få rätt att förlänga avtalet mot din vilja om du har otur.,

Till TS
Eftersom eran mark ligger mittemellan deras jaktområden så blir det nog enklast och trevligast för grannsämjan om ni arrenderar ut, är ni jaktintresserade så kan ni ställa er i kö för att få komma in i jaktlaget, men ofta brukar det ta lite tid. De flesta jaktlagen här omkring vill gärna avvakta och ha koll på hur personerna är innan de släpps in i jaktlaget, det finns några som har velat komma in i flera år, med pga deras beteende när de har varit med och jagat som gäster inte kommer att komma in som ordinarie.

Menar du på allvar att man ska ställa sig på kö för att vara med i jaktlaget på den egna marken? Hade jag varit jaktintresserad hade jag antingen jagat på min mark (och inte arrenderat ut den) eller krävt att få var med i jaktlaget. Någon måtta får det vara.

Ett villkor är att vi får vara med i jaklaget - annars är det inte alls aktuellt.
Jag vill kunna jaga på min egen mark.

Ska skriva ettårsavtal är min plan - just för att kunna bli av med dem om det inte funkar.

När vi flyttade hit kom jägarna ganska omgående och funderade hur det skulle bli med jakten på vår mark. Vi har inget skriftligt utan ett muntligt avtal att de får jaga på vår mark, men inte i hästhagen. Om de nu skjuter något så ska vi få en bit kött som betalning. Jag gillar det, ingen ansträngning för våran del och jägarna kan fortsätta på sina gamla marker.

/M

Vår mark ligger mellan två olika jaktlags marker. Vi hann inte mer än flytta in innan de om o "ryckte" i marken. Vi är nu med i det ena jaktlaget. Något arrende betalas inte ut men vi får lika del kött som jägarna, samt att vår son får vara med o jaga. Då vi ville ha egen jakträtt så kunde vi inte ta ut arrende. Tycker det funkar jättebra. När jakten går så tar jag hem hästarna till gården o ingen jagar precis runt gården då det är förbjudet enligt lag. Riktningen man skjuter i ska ju vara "säker".

Menar du på allvar att man ska ställa sig på kö för att vara med i jaktlaget på den egna marken? Hade jag varit jaktintresserad hade jag antingen jagat på min mark (och inte arrenderat ut den) eller krävt att få var med i jaktlaget. Någon måtta får det vara.

Det beror säkert på var man bor, men skulle alla markägare kräva sin rätt här så skulle det blir ett stort jaktlag med alldeles för lite mark... Så ja det är kö... Nu är det många markägare som inte är intresserade, inte har tid eller är för gamla så det har löst sig bra ändå här.
Har man 20 ha mark så är det liksom inget att jaga på själv, eller som där kompisarna bor så är skogen fortfarande oskiftat, med smala långa remsor, det går inte att jaga på en sån remsa...

Min sambo var och kollade på en otroligt fin jaktmark på 100 ha. Ägaren till marken ville ha 10.000:-/året för den marken.

Annars brukar det vara en mindre summa + kött.

Skriv noga i kontraktet att ni vill veta vart och när de är ute och jagar. De som arrenderar marken där jag har hästen ringer alltid och berättar vart de är någonstans, så är det bara att rida åt något annat håll.

Liknande trådar

Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 503
Tjatter Deltagarlista 1. Mistimed 2. Magnum 3. Artline 4. Mirtai 5. Hedinn 6. Aliisa 7. Lena 8. Fio 9. glömmerallt 10. flyingchange 11. Ileo 12...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
20 830
Senast: Ferrari
·
Tjatter Den lilla ridskolan är vanligtvis en plats där barn, vuxna och hästar trivs och umgås i godan ro! Nu har det dock flyttat in ett gäng...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
23 156
Senast: iiantazie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 119
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng