Arrangörens ansvar?

A

Ancor

Jag undrar vad arrangören har för ansvar när en 4 åring är anmäld till en 1.10 hoppklass? 4 åringar får mig veterligen inte starta 1.10 (födda 2004) :confused: Är det inte arrangörens skyldighet att neka ekipaget start? Om arrangören inte gör något utan låter ekipaget genomföra starten, vart kan man då vända sig? Vad blir det för påföljder?

Sv: Arrangörens ansvar?

Jag tror att det är ryttarens ansvar. Sitter på jobbet nu och TR på nätet fungerar inte för mig här.

Vi hade en unghäst på våra regionala hemmtävlingar som gick 130 (eller vad det nu var, spelar egentligen ingen roll) i avd A men som min väninna var 100 säker på inte hade gjort sina två nollrundor. Hon sade till ÖD, efter ritten tyvärr, men ekipaget hann åka hem (konstigt att de hade så bråttom :grin:). ÖDn kollade resultaten på hästen och mycket riktigt, den var inte kvalad för avd A. Hon ringde upp ryttaren men vilka påföljder det blev vet jag inte.

Men det är på dessa grunder jag antar att det är ryttarens ansvar, även om det inte gäller riktigt samma sak. Klubben fick inga påföljder alls.

Att hålla koll på att man är kvalad till de klasser man anmäler och startar är ryttarens uppgift. Jag vet dock inte vilka exakta påföljer ett sådant regelbrott innebär, men det kan nog både vara böter och avstängning beroende på hur frekvent det händer för just den ryttaren, men oftast kommer man nog undan med en tillsägning/tillrättavisning, speciellt om det uppdagas innan start. Eventuella placeringar eller vidare kvalificeringar gäller i alla fall inte. Gå till ÖD om det uppstår.

Lite saxat från TR
Ryttare, ekipage eller häst som star i tävling utan att vara kvalificerad avstängs från klassen, även om det upptäcks i efterhand.
Nu vet jag inte om detta räknas som något man måste kvalificera sig till, men jag kan inte hitta något annat i TR som behandlar det direkt.

Skyldighet att svara för om tävlande är kvalificerad till viss tävling åligger ryttaren själv. Vad hästens kvalification beträffar ligger ansvaret hos anmälaren och ryttaren.

Eftersom de flesta idag anmäler själva på nätet så ser man som arrangör inte vilka som anmäler vad. Man laddar bara ner anmälningarna, och då hamnar den ju automatiskt i avd B, men jag tror inte det är så många arrangörer som sitter och kollar fördelsedatum på anmälda hästar.
Får man reda på det i sekretariatet så får man ju ta tag i det, men annars är det ryttarens sak att hålla reda på vad den får och inte får starta.

delvis KL
Om ryttaren startar 130 utan att vara kvalad till det, vad händer då? Alla måste kvala till 130 nu och när denna specifika ryttare har kanske inte läst nya TR. Om ni visste om att ett ekipage inte är kvalat till klassen hade ni anmält det till ÖD?

delvis KL
Om ryttaren startar 130 utan att vara kvalad till det, vad händer då? Alla måste kvala till 130 nu och när denna specifika ryttare har kanske inte läst nya TR. Om ni visste om att ett ekipage inte är kvalat till klassen hade ni anmält det till ÖD?

Ryttaren ska kunna TR.

Jag har påtalat till ÖD i flera fall när det varit fel, både privat och som arrangör. Många ggr som arrangör får vi mail om felaktigheter. Då kollas det upp. ÖD väljer vad han/hon gör åt det. :)

Nu fick hon ju inte starta eftersom alla andra var så duktiga att påpeka det.
Ryttaren resonerade som så att hästen har ju gått 4årschamp. där hindren var 105-110. o då tyckte hon att en lok. 110 borde vara ungefär samma sak.

Men, TR ska ju följas, även om det i övrigt inte alltid gjorde det på den tävlingen ;)

Nu fick hon ju inte starta eftersom alla andra var så duktiga att påpeka det.
Ryttaren resonerade som så att hästen har ju gått 4årschamp. där hindren var 105-110. o då tyckte hon att en lok. 110 borde vara ungefär samma sak.
Men det finns ju en anledning till reglerna, och speciellt då just för 4 åringar. Att den gått final på den höjden en gång i championatet tror jag inte gör varken från eller till för hästens del, finalen ska ju vara "höjdpunkten" där dom bästa ska vara med, men att efter det starta den i 1.10 som 4 åring är dels i mot reglerna (och jag fattar inte varför man skulle göra undantag för vissa fast hästen uppenbarligen har kapacitet) och dels tycker jag faktiskt att det är lite oetiskt att pressa en 4 åring så mkt även om den kapacitetsmässigt klarar det 3 dubbla. Dom är ju bara småttingar än så länge mentalt och för att inte tala om hållbarheten. Jag fattar helt enkelt inte vad man vill uppnå med att starta en 4 åring i 1.10, målet dvs championatet är ju redan uppnått och det är ju det svåraste dom får göra som 4 åringar.
Men detta är ju vad jag tycker. Hästen är superfin och ryttaren jätteskicklig, så det är inget att diskutera.

Senast ändrad av en moderator:

jag kan väl tycka att det blir ett lite väl stort hopp mellan att vara 4 och gå 1m och sen för att kvala till falsterbo då gå 1,20 som 5 åring på våren. Så då hade man nog velat starta ett par 1,10 redan hösten när de är 4. Om man nu satsar på championat och falsterbo (vilket många med lovande unghästar gör). Men som sagt regler är regler och jag tycker inte man ska höja gränsen, för då skulle säkert en del rida 1,10 på vårkanten redan på sina 4 åringar.

Precis. Och har man en häst som är "färdig" och med kapacitet är hoppet inte så stort från 1m-1.20 när dom är 5 tycker jag iaf. Dom mognar ju mentalt och styrkemässigt hela tiden. Och är det så att man upplever det "svårt" att kvala och att hästen får kämpa sas, tycker jag att man ska låta bli.
Men som sagt alla tycker olika.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Här tar jag för mig och skapar mig en egen tråd då jag sitter och klurar på en hel del frågor. Det poppar ständigt upp flera. :sneaky...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
8 379
Senast: Hyacinth
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 598
Senast: ako
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 874
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka