arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

Sv: arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

Worthless:
Jag tycker inte exemplet med valpen är ett dugg löjligt. Den grundade sig i precis samma övertro på sina djur som ägaren till hunden hade när hon valde att ta in den i ett ridhus tillsammans med sin egen snälla häst som aaaaldrig blir rädd, och andra ekipage som var korkade nog att inte säga nej.

varför skulle det vara fånigare än att en liten ponnytjej,(eller fler var det visst), så som beskrivet i tråden, rider utrustningslöst omkring på sin ponny bland andra ekipage i ridhuset?

Det är en stor skillnad, dom flesta vet förhoppningsvis att en unghund aldrig är att lita på helt, dom är i den åldern. Litar man på dom ändå såpass kanske man bör lära sig mera om hundar i den åldern.

Detsamma med unghästar, dom tycker inte jag heller att man bör lita på helt och hållet pga att dom är unga, dom hittar oftast på mera saker än äldre.

Det är inte att ha en övertro på sitt djur för att man har dom lösa, det är att ha en avslappnad inställning och förhoppningsvis har man provat sig fram under en ganska lång tid innan man rider med lös häst tillsammans med andra.
Detsamma som att jag inte har min hund lös på stan förren han lyssnar till 110% när vi är helt ensamma, då först kan man börja ge sig ut där det är mera störelsemoment. Funkar det där så kan man tillslut våga ha hunden lös överallt. Det är samma med hästar.

Sen har jag sett så otroligt många vuxna utan kontroll på sina hästar med all möjlig utrustning för att ha lärt mig att åldern har ingen betydelse här. Så en "liten hästtjej" kan mycket väl ha större koll på sin häst en tanten på hästen med hjälptyglar och sadel och träns. Mycket handlar ju också om hästens psyke.

Sen förstår inte jag problemet, är man så rädd att den ska tappa kontrollen på hästen så varför inte bara be männskan koppla hästen? Vågar man inte det så kanske man bör rida någon annan gång isåfall. Detsamma med hundar, vill man inte ha hundarna i manegen så säger man det och förhoppningsvis tar dom ut hunden. Är väl inte ett större problem än så.

Senast ändrad av en moderator:

*Delvis KL*

Bettlöst o tygellöst är ENORM skillnad..
Och att tro att man har 100% kontroll på ett djur, oavsett hund eller häst, är en villfarelse. Man bör även beakta att även om man själv må tro att man har aldrig så perfekt kontroll på sitt djur så finns det andra runt omkring som kanske inte har på sina, därmed kan man aldrig förutse vad som kan hända. Det är dessutom olagligt att ha sin hund lös på allmän plats.

Senast ändrad:

Nej, man ska aldrig lita på något djur övht. Men jag är betydligt mera trygg med folk som har hästar som dom kan rida och hantera utan massor av utrutsning än vilda hästar som har utrustning.

Sunt förnuft liksom, jag släpper inte min hund där jag vet att det finns stor risk att möta andra hundar just för att jag inte litar på dom andra ifall dom börjar jaga min. Jag rider inte utan utrustning när det finns folk som inte har kontroll på sina hästar oavsett utrutsning eller inte. Jag rider helst inte alls med folk utan kontroll oavsett. Man får ju se till hur situationen är och inte stirra sig blind på vad hästen har på huvet.

Jag ser mer alla dessa träns osv som en falsk trygghet. Jag rider otroligt sällan utan utrustning just för att jag tränar mycket, men dagar jag och häst slappar eller om jag bara vill kolla av att hästen faktiskt är spåass lyhörd som det känns som med utrutsning så rider jag utan. Jag vill inte tro att jag kan slappna av pga utrustningen. Utrutsningen är för mig ett hjälpmedel i ridningen, inte en säkerhetsgrej för att han inte går att kontrollera annars.

Man ska inte ha en övertro på utrustningen.

Om någon red samtidigt på ridbanan som mig barbacka kunde jag inte bry mig mindre, utan huvudlag skulle jag dock bli nervös innan jag hann bilda mig en uppfattning om hur pass bra koll ryttaren verkar ha på hästen.
Jag kan säga att jag skulle vara mer orolig att rida tillsammans med en bockande, brallande häst som longeras på volten eller med ett ekipage där hästen flänger runt utan att ryttaren har något att säga till om sadel och träns på till trots, än om jag red tillsammans med en ryttare som utan utrustning red på ett harmonisk och säkert sätt på en lyhörd häst.

Jag tycker dock det är respektlöst att rida utan utrustning bland andra utan att fråga de andra ekipagen om det är okej, man måste samsas på ridbanan och ha respekt för övriga ekipage om man ska kunna utföra något seriöst arbete där.

Häst som försöker slita sig med massor av utrustning tycker jag är läskigare än lugn, väldresserad häst utan utrustning. Ska vi förbjuda rädda hästar, mindre duktiga ryttare och liknande också då?

Nej jag tycker det självklara vore att rider man sin häst utan utrustning gör man det privat, inte bland andra ryttare, eftersom om det händer ngt, man har exakt noll att hålla i, vilket kan vara skillnaden ang. att få koll på en skrämd häst och hindra att den dundrar iväg lös. Lika illa om det är andra hästar som skrämmer den huvudlagslösa hästen - du kan ju bli skadad rätt rejält, självklart har du större chans att sitta kvar om du har ngt att bromsa med, oavsett vad ni vill intala er.

Senast ändrad:

vad svamlar du om nu? Om det bara är att be människan att sätta på hästen ett huvudlag så finns väl inte problemet? jag har svarat på Panacceas frågeställning om man tycker det är okej att vistas i ett ridhus tillsammans med folk som rider utan huvudlag på sin häst. Mitt svar är nej, av redan angivna anledningar.

för min del ser jag ingen som helst skillnad på hund scenariot som du tycker är idioti, och huvudlags lös häst scenariot. Bägge är idioti i min värld, ang. att vara så säker på att inget ska hända och att man kan kontrollera sitt djur oavsett vad som händer, och inte orsaka att andra ryttare/hästar kommer lösa, trillar av osv, för att ens huvudlagslösa häst blivit skrämd och man har svårt att få koll på den. Varför be om problem liksom? det finns tillräckligt med risker när folk med utrustning rider.

ann80: exakt.

Senast ändrad:

Nej, man ska aldrig lita på något djur övht. Men jag är betydligt mera trygg med folk som har hästar som dom kan rida och hantera utan massor av utrutsning än vilda hästar som har utrustning.

Sunt förnuft liksom, jag släpper inte min hund där jag vet att det finns stor risk att möta andra hundar just för att jag inte litar på dom andra ifall dom börjar jaga min. Jag rider inte utan utrustning när det finns folk som inte har kontroll på sina hästar oavsett utrutsning eller inte. Jag rider helst inte alls med folk utan kontroll oavsett. Man får ju se till hur situationen är och inte stirra sig blind på vad hästen har på huvet.

Jag ser mer alla dessa träns osv som en falsk trygghet. Jag rider otroligt sällan utan utrustning just för att jag tränar mycket, men dagar jag och häst slappar eller om jag bara vill kolla av att hästen faktiskt är spåass lyhörd som det känns som med utrutsning så rider jag utan. Jag vill inte tro att jag kan slappna av pga utrustningen. Utrutsningen är för mig ett hjälpmedel i ridningen, inte en säkerhetsgrej för att han inte går att kontrollera annars.

Man ska inte ha en övertro på utrustningen.

...och här skriver du precis det jag är ute efter, du rider utan utrustning för att kolla av om hästen är så lydig som det känns med utrustning. Och det är ju helt ok om du är ensam i ridhuset, men om du inte är det, och om din häst inte är så lydig som du trodde, då blir det ett problem. Och då vill inte jag vara där när du rider och får problem. Det var ju det som var frågeställningen, vill ni rida tillsammans med andra som rider helt utan utrustning. Frågan var ju inte om man tycker det är dumt att rida utan utrustning. Om man brinner för frihetsdressyr så more power to you..men inte tillsammans med icke tillfrågade ryttare som kanske blir nervösa av att du rider därinne på en näck häst. :)

Ska man gå på det du menar så får man förbjuda alla med hästar som är stirriga och känsliga och hoppiga och där ryttaren inte har 110% kontroll på hästen även med träns. Förstår inte heller varför folk är så rädda att någon häst råkar komma lös, har man inte så mycket kontroll på sin egen häst om det händer så kanske man alltid bör rida själv för att inte riskera att hamna i den situationen.

Förstår inte att folk inte kan förstå nångång att hästar är hästar och det händer olyckor oavsett utrustning, anser man sig inte ha någon kontroll på hästen så vistas inte med någon i ridhuset oavsett utrustning eller inte.

Skulle min häst vara såpass nervig att han sticker och reagerar såfort någon annan häst gör det så skulle jag nog fundera på vad jag gör för fel och sen faktiskt inte rida med andra övht innan jag skulle ha koll på hästen. En sak om hästen är helt ny men inte annars.

Och jag anser fortfarande att hundexemplet är urlöjligt. Har man inte koll på att en 8 månaders valp gör oförutsedda saker så bör man läsa på om hundar innan man skaffar någon. För man litar inte helt och hållet på en valp/unghund.

Jag anser såhär att var och en får göra precis vad dom vill med sin häst, vill dom rida utan utrustning på sin häst när jag är i manegen så visst, sålänge jag ser att mänskann vet vad den gör. Ser det nervöst/okontrollerat ut eller att hästen inte har hel uppmärksamhet på ryttaren så antingen väntar jag tills den är klar eller så ber jag den sätta på en grimma iallafall. Inte svårare än så.

Jag tycker att folk som vägrar göra någonting och anser att dom har rätt att skita i andra i ridhuset bör inte vistas i ridhus övht. Folk måste kunna samsas och man måste kunna lita på folk, man måste kunna lita på att folk känner sina hästar annars funkar det ju inte.

Sen anser jag inte att man gör någonting i ridhuset innan man frågar om det är okej med dom som är där, man rider inte ens utan att fråga om man kan komma in där. Inte jag iallafall. Respektera andra borde vissa lära sig.

har utmärkt koll på att olyckor händer när man minst anar det och just därför anser jag det olämpligt att vidare spä på olycksrisken genom frihetsridning bland andra, vilket helt klart ökar risken både för en själv på frihetshästen samt ifall andra på icke frihetshästar börjar balla ur.

inte särskilt svårt att fatta i min värld.

ska vi vända det till nojjigt överreagerande och rädsla så har du vänt dig till fel person :) jag anser att det är rent sunt förnuft, vilket brukar komma med erfarenhet och insikten att just precis allt kan hända oavsett hur erfaren man är.
varför då göra saken värre liksom.

menar du på allvar att du tycker det är en god ide och fullt naturligt att du ska rida omkring på din häst utan utrustning i ett ridhus fullt med annat folk?

gör du det så kan du lika gärna blanda in hundar i ekvationen, så länge de är väldresserade.

du skriver ju i sista inläggen att du INTE skulle utsätta dig för det, vilket är precis det jag skriver. så varför gafflar du?

Jag har skrivit att jag inte skulle rida runt i ett ridhus fullt med andra hästar, däremot med någon annan. Jag rider knappt alls i ridhus när det är fullt oavsett för att folk har inte koll på sina hästar eller sig själva vare sig med eller utan utrustning.

Däremot så skiter jag i vad andra gör, jag tycker mer det är kul att faktiskt folk klarar av sina hästar såpass bra att dom kan kontrollera dom trots mycket annat i omgivningen, min första tanke är inte, om det ser lugnt ut då, att tänk om männskan ramlar av och hästen sticker.

Nej, folk får göra precis vad dom vill sålänge dom har koll på det, oavsett säkerhetsrisk. Jag vet att min häst reagerar otroligt sällan på andra hästar som blir rädda och faktiskt verkar lita på mig. Vad andra gör bryr jag mig inte om.

Däremot små valpar/unghundar vill jag inte ha lösa runt min häst. Dom flesta människor vet att dom inte är helt att lita på. Går med andra ord inte att jämföra övht.

Nu vet jag inte alls hur gammal du är men jag vet hur gammal jag är ( :D ) och jag tror att både Mackan och jag har sett och varit med om en hel del vid det här laget och om jag hade fått hundra spänn varje gång något hänt med antingen häst eller hund och samtidigt hört ägaren säja : GUUUUUUUD vad koooooonstigt, den har aaaaaaaaaaaldrig gjort så förut!! så hade jag varit miljonär idag.

Jag har arbetat heltid med hästar i över 20 år och har sett tillräckligt med saker som gör att jag vet att i ena sekunden kan allt se väldigt lugnt och tryggt och pålitligt ut, för att i nästa sekund se helt annorlunda ut, säkerheten kommer först för mig när jag är runt hästar, jag har varken tid eller råd att bli skadad för att någon annan hanterar häst med bristande säkerhet. Skaderisken är stor nog ändå.

Jag vill förtydliga att jag fortfarande går på situationen som beskrivs av TS, flera personer rider i ridhuset, en person rider utan utrustning med folk ikring som består av både nybörjare och mer erfarna ryttare. Inte ett säkert upplägg enligt mig och där skulle jag reagera.

*knappen*

För mig skulle det bero väldigt mycket på situationen och vem hästen och ryttaren var, det finns de jag inte skulle ha några som helst problem med att de red utrustningslöst samtidigt som mig. Och det finns de som rider med både sadel och träns som jag gärna undviker att rida med eftersom de ändå har dålig kontroll på sina hästar...

I regel skulle jag dock säga nej tack till utrustningslös ridning om de inte är själva eller för all del har frågat övriga i ridhuset/på ridbanan. Det är undantagen som jag inte skulle bry mig om de gjorde det.

Nejmen vad bra, dåså, då är vi ju överrens i stort sett som sagt och jag vet inte vad du gafflat emot senaste sidorna, annat än att du stör dig på hund scenariot då förstås, vilket jag hävdar är precis lika i klass oansvarigt och dumt att utsätta sig för, som en lösriden häst i ett ridhus fullt med andra hästar och folk! Precis som Degree nu också förtydligat ytterligare en gång.

Hurra, hurra, precis så är det. Och här är en till som hade haft pengar till en riktigt fin häst om man fått en slant varje gång ljudet av "oj, det har aldrig hänt mig förut!" ekat ut över nejden.

Det är ju just de oväntade situationerna som skapar olyckorna, de riktigt stora olyckorna. Inte tusan rider man väl ut i trafiken om man VET att det kommer att ske en hemsk olycka? Nej, det är när man missbedömer situationen eller inte läser av sina djur korrekt som det inträffar. Och inte sällan har någon annan redan sett vad som är på färde och kanske stillsamt påtalat olämpligheten i det hela.

Lösa hundar i ridhuset - aldrig tillsammans med andra än den egna kameln. Hästar utan utrustning - aldrig tillsammans med andra. Lösa hästar i stallgången - möjligen om man är själv och stallägaren inte har något emot det och man tar ansvar för det som inträffar när hästen stökar runt.

Frihet under ansvar heter det, och det ansvaret innebär väl också omtanke om andra?

Skillnaden är att jag inte anser att säkerheten är mindre pga att det inte finns något träns. Då borde heller inte stirriga hästar som kastar sig och skyggar heller vara i ett ridhus med mycket folk i. Det är minst lika farligt om inte ännu farligare pga att om hästen kommer lös så har den både fladdrande stigbyglar och lösa långa tyglar.

Man borde med andra ord aldrig vistas i ridhus med mycket folk om man inte har full koll på hästen även med utrustning. För det är en stor säkerhetsrisk också att få en häst på sig. Eller varför har den mera rätt att rida där än någon med en lugn häst utan utrustning? Har den rätt att vara där då pga ett träns?

Nu vet jag inte alls hur gammal du är men jag vet hur gammal jag är ( :D )
Det där med att bara för att man är gammal så vet man mera funkar inte. Jag har vart med om det mesta när det gäller hästar också. Och ja, jag vet att hästar är flyktdjur hit och dit och saker och ting kan hända jämt och ständigt.

Jag har arbetat heltid med hästar i över 20 år och har sett tillräckligt med saker som gör att jag vet att i ena sekunden kan allt se väldigt lugnt och tryggt och pålitligt ut, för att i nästa sekund se helt annorlunda ut.
Det vet väl dom flesta som håller på med hästar hoppas jag, att ingen tror att bara för att det är lugnt för tillfället att ingenting kommer hända.

Jag vill förtydliga att jag fortfarande går på situationen som beskrivs av TS, flera personer rider i ridhuset, en person rider utan utrustning med folk ikring som består av både nybörjare och mer erfarna ryttare. Inte ett säkert upplägg enligt mig och där skulle jag reagera.

Det beror helt för mig på vad det är för ställe. Om det är ett mindre stall med hästar som känner varandra eller om det är en större ridklubb med mängder av olika hästar som man inte känner.

Vet jag vem ryttare och häst är så bryr jag mig inte övht vad dom gör sålänge dom har koll. Är det en okänd så avvaktar jag och ser hur det ser ut, har ryttaren koll och hästen är uppmärksam och avslappnad så bryr jag mig inte.

Jag skulle inte haft några problem med att någon red sin häst utan utrustning. Självklart ska denne kunna hantera sin häst, men annars ser jag inget problem med det:)

Skillnaden är att jag inte anser att säkerheten är mindre pga att det inte finns något träns. Då borde heller inte stirriga hästar som kastar sig och skyggar heller vara i ett ridhus med mycket folk i. Det är minst lika farligt om inte ännu farligare pga att om hästen kommer lös så har den både fladdrande stigbyglar och lösa långa tyglar.

Man borde med andra ord aldrig vistas i ridhus med mycket folk om man inte har full koll på hästen även med utrustning. För det är en stor säkerhetsrisk också att få en häst på sig. Eller varför har den mera rätt att rida där än någon med en lugn häst utan utrustning? Har den rätt att vara där då pga ett träns?

Är det alltså där skon klämmer för din del? vem som har "rätt" att vara där?
vet du att ja - träns är en grundutrustning som är till för att öka kontroll förmågan på hästen rent allmänt, och som särskilt har en roll om ngt oförutsett inträffar i det att du faktiskt har en broms därfram. så jag tycker nog att den som rider med träns har en bättre grundförutsättning om det oväntade händer, att rädda sig ur en oväntad situation i fråga om att kunna få igenom en broms. men du kanske är överjordisk och kan kontrollera din häst utan det, med bara sitsen, även om fem andra hästar springer lösa för att det rasat snö från taket, eller din egen huvudlagslösa häst blivit skrämd och skrämt övriga ekipage så att kaos råder och folk ligger till höger och vänster i ridhuset. Grattis till dig, isåfall du borde vara den enda på jorden som lyckas oavsett isåfall.

skämt åsido:ska det vara så svårt att inse att man har ett ansvar både mot sig själv och andra, om man ska rida tillsammans i ett ridhus, och att man då använder basic utrustning för att få några milimeter extra säkerhet om det oväntade inträffar?

rida själv utan grejer kan du göra av hjärtans lust för min del, men inte i ett ridhus med andra, nybörjare och andra inblandade, vilket är det vi diskuterar i denna tråden.du har själv redan svarat efter mycket om och men, att du inte heller skulle rida utrustningslöst under de omständigheterna. Och nu stör du dig likväl ändå på det? Hur ska du ha det?

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar