arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

Sv: arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

Har man inte koll på att en 8 månaders valp gör oförutsedda saker så bör man läsa på om hundar innan man skaffar någon. För man litar inte helt och hållet på en valp/unghund.

...och är man av den åsikten att man tror att man kan ha fullständig kontroll på NÅGOT levande djur så kanske man bör läsa på lite öht innan man orsakar någon olycka för någon annan..för man ska inte lita helt o hållet på något djur.
Helt ärligt så skulle jag skita i om du i din dumdristighet råkar ut för något, men att orsaka nån annan skada. det är som att sätta sej i bilen o druckit, det är ditt val om du kör ihäj dej men utsätt fan inte någon annan för det.
Jag skulle aldrig ALDRIG acceptera att ha nån i manegen samtidigt som rider så ansvarslöst. Visst kan det hända olyckor ändå, med både träns o sadel, men det är ändå så mycket mindre risk o så mycket större chans till att återfå kontrollen snabbt. Om du nu inte är så överjordisk o kan få stopp på en skrämd häst med bara sitsen...:grin:

*kl*

Intressant läsning! :)

Några har skrivit om bettlöst o grimma osv, det är INTE samma sak som att rida utan utrustning..

Som någon sagt så har man inte en susning om en häst sätter av utan att ha något att hålla sig i, även den bästa tappar i det läget balansen och hur ska man kunna bromsa en orolig häst med vikthjälper eller whatever man nu använder vid "lös-ridning" om man int ehar någon balans?

Sen är det ur säkerhetssynpunkt också en jäkla skillnad på o ha en lös häst i ridhuset med grimma/träns/annat än en som inte har annat än ev (i bästa fall) en pannlugg o fånga den med..

VISST en häst som rids med utrustning kan bete sig bra mkt värre än en häst utan. men det är en helt annan diskussion och den ryttaren har ju då garderat sig för att kunna göra sitt bästa för att inte utsätta sina medryttande för något.

Var går gränsen för vilken utrustning man inte får rida med?

.

Jag skrev ju väldigt tydligt i första inlägget "utan utrustning dvs barbacka utan träns med eller rutan halsring" Kan det bli mer tydligt? :confused:

Men egentligen är det ju helt oväsentligt VILKEN utrustning hästen har på sig (eller inte, för den delen). Acceptabelt i alla situationer är ju att ryttaren SKA ha kontroll över sin häst, oavsett utrustning, oavsett situation.

Med SKA menar jag att den ska ha alla förutsättningar för att kunna kontrollera sin häst, och ha utrustning som är lämplig att passa det ekipaget och det ändamålet. Kan man inte uppnå det när man rider tillsammans med andra, såväl i ridhus som ute, så kanske man bör rida hästen ensam, och informera folk om det? Det finns ju alltid så goda förutsättningar ändå att det går åt h-e i sådana situationer man inte kan gardera sig mot...

KL

Jag bryr mig inte om vad andra ryttare har/inte har för utrustning på sina hästar sålänge de inte rider okontrollerat (vilket mycket väl kan ske med utrustning också).
Jag red själv utan utrustning ibland och känner inte riktigt att det är mitt problem om det stör någon. Jag har koll på min häst och om hon skulle busa så skulle hon göra det med utrustning också.

Att folk orkar störa sig så mycket :p Sålänge ingen kommer till skada spelar det väl ingen roll?

KL

Jag bryr mig inte om vad andra ryttare har/inte har för utrustning på sina hästar sålänge de inte rider okontrollerat (vilket mycket väl kan ske med utrustning också).
Jag red själv utan utrustning ibland och känner inte riktigt att det är mitt problem om det stör någon. Jag har koll på min häst och om hon skulle busa så skulle hon göra det med utrustning också.

Att folk orkar störa sig så mycket :p Sålänge ingen kommer till skada spelar det väl ingen roll?

både du och worthless verkar ha missat det vesäntliga i diskussionen.
det spelar ingen roll hur god du tror din bedömning är eller hur stor koll du själv tror du har. väljer du att tro att du har hundra stenkoll i alla situationer är du tyvärr gravt ute och cyklar. Jag hoppas du får upp ögonen för vad jag och flera andra i tråden menar, utan att du för den skull skadar dig, men tillräckligt för att du ska förstå att du aldrig är herre över situationen vare sig gällande dig själv eller andra, när det gäller hästar och ridning.
så i det scenariot känns det högst dumdristigt för att inte säga korkat, att tycka att man har ju sån stenkoll att man lika gärna kan rida omkring huvudlags löst vilket minskar dina odds att ta ngn som helst kontroll i en oväntad situaton med många grader.

visa gärna film på hur du rider huvudlagslöst och i kontroll i alla lägen så ska jag omvärdera. be din granne slänga en smällare runt hörnet, och filma gärna hästens reaktion samt din egen kontroll över denna. exempelvis. det går säkert lika gärna att skicka en hare mellan frambenen på er. Eller en hund :angel: Lite snöras från taket som skrämmer ett av dina kompis ekipage med träns och sadel? jag kan fortsätta om du behöver fler exempel : )

Ingen har stenkoll i alla lägen, det har jag inte skrivit.

Men jag kan garantera att om någon slänger en smällare bakom min häst reagerar hon likadant både med och utan utrustning, och jag kan inte göra så mycket med utrustning heller.

Jag rider inte utan utrustning längre (har inte ridit ordentligt på henne på några år) men när jag gjorde det var det inte ofta, det var mer ibland i slutet av ett träningspass som den åkte av.

Hon är för övrigt mycket miljötränad och snöras och hundar som springer är inget som berör oss, men SJÄLVKLART kan alla hästar bli rädda.

Jag tänker dock inte låta det hindra oss från att då och då träna på ridning utan utrustning.

kl

Nej rent generellt skulle jag inte tycka det är ok. Jag litar helt enkelt inte på att folk vet vad de sysslar med. Detsamma gäller ex hundägare som promenerar med sina hundar lösa, jag litar inte på att deras hundar inte kommer fram till min utan att det är ok.

Det där med att bara för att man är gammal så vet man mera funkar inte. Jag har vart med om det mesta när det gäller hästar också. Och ja, jag vet att hästar är flyktdjur hit och dit och saker och ting kan hända jämt och ständigt.

Det vet väl dom flesta som håller på med hästar hoppas jag, att ingen tror att bara för att det är lugnt för tillfället att ingenting kommer hända.

Det beror helt för mig på vad det är för ställe. Om det är ett mindre stall med hästar som känner varandra eller om det är en större ridklubb med mängder av olika hästar som man inte känner.

Vet jag vem ryttare och häst är så bryr jag mig inte övht vad dom gör sålänge dom har koll. Är det en okänd så avvaktar jag och ser hur det ser ut, har ryttaren koll och hästen är uppmärksam och avslappnad så bryr jag mig inte.

Va bra att du vet allt. :bow:

Men jag kan garantera att om någon slänger en smällare bakom min häst reagerar hon likadant både med och utan utrustning, och jag kan inte göra så mycket med utrustning heller.

Inte enbart riktat till dig egentligen utan alla som säger ovanstående. Det är i min värld bara bullshit. För då har man ju ingen susning om hur man ska använda sin utrustning, anser ja (obs min personliga åsikt!).

Utrustningen ska inte användas för att med våld hålla kvar hästen om den blir skrämd, man kan aldrig vinna över en häst med styrka, än mindre en skärrad häst. Däremot kan man genom rätt teknik i förhållande till använd utrustning och situation gör en hel jäkla massa. Anser jag.

Det tycker jag är skillnaden i naket/inte naket.

Jag har aldrig blivit ställd inför ett tränslös scenario, inte ens en barbackaryttare tror jag. Min klubb är väldigt traditionell, hackamore om bettlöst och sadel på. Men jag hade nog helst sett en stund på ekipaget utan träns innan jag äntrade banan med min egna.

Och de med mindre koll på sina hästar håller jag själv helt enkelt mer koll på under min egna ridning, oavsett utrustning, för att själv kunna flytta på mig eller vara beredd om ekipaget skrämmer min häst. Det är nog en kravleva från unghästtiden när man ville undvika att sätta unghästen i situationer den tyckte var obehagliga i början av utbildningen.

Frågan är ju dock var gränsen går (om man går utanför Ps första inlägg). Min granne tyckte det var obehagligt när jag var ute och sprang med min häst i halsring fastän jag skulle vilja gissa att min häst var en hel del mer kontrollerad än vad grannens hästar var vid normala ridturer med normal utrustning. Skillnaden är att jag kan slänga på en grimma och så ser det "bra ut", vad skulle jag kunna be om åt andra hållet? Det var ingen direkt fråga utan bara en utsvävning ang kontroll/utrustning :p

Typ, de som sitter med halvgalna djur på graman och skarpa bett, ber man dem lämna ridbanan om man själv vill rida och ser de som en olycksrisk? Ja, det tycker jag nog nästan man kan göra om jag tänker på ett vis. På ett antat vis så känns det helt konstigt. Tankar?

Du skriver (nog?) ungefär så som jag tänker... att det kanske mer beror på vilken häst man själv sitter på hur mycket man bryr sig om vad andra runt omkring gör? I vårt stall kan det ridas både barbacka liksom utan träns på ridbanan utan att det skulle vara något konstigt, men då känner ju "nästan" alla hästar varandra också, det kanske är skillnad med på typ av anläggning... Det var tillåmed en tjej en gång som frågade om det var ok att hennes ena häst stod lös på ridbanan medan hon jobbade med sin andra, jag svarade ja och tog det som en liten utmaning ;) jag red på som vanligt och den lösa hästen stod å halvsov i ett hörn! Vi kanske har extremt trygga individer i vårt stall, vad vet jag? Däremot om det är en "allmän" ridbana eller ridhus där folk och hästar som jag inte känner befinner sig så skulle jag nog inte reflektera över vilken utrustning hästen hade på sig eller ej, däremot skulle jag inte känna mig trygg att rida där tillsammans med ett ekipage som såg allt annat än harmoniskt ut... Det skulle definitivt stressa upp min häst mer än vad en artfrände utan träns på sig skulle göra ;)

Nej det har inget att göra med hästen jag sitter på, min nuvarande är en riktig cooling i de flesta situationer och rent allmänt. Det är ju precis det här jag inte förstår när ni resonerar som ni gör: att ni bedömer det riskfritt för att ni känner individerna och de brukar vara snälla och lugna. Det är där ni gör missen och glömmer att det är ett djur och att ni ALDRIG kommer kunna bedöma en situation som helt hundra riskfri om ngt oförutsett händer.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå faktiskt, för mig är det A och O i djurhantering just att se potentiella risker utan att de behöver inträffa, och alltid vara steget före. det inkluderar att välja bort helt onödiga, dumdristiga säkerhetsrisker, vilket ett ridhus fullt med hästar, folk och nybörjare är, parat med en utrustningslös häst!

Nej det har inget att göra med hästen jag sitter på, min nuvarande är en riktig cooling i de flesta situationer och rent allmänt. Det är ju precis det här jag inte förstår när ni resonerar som ni gör: att ni bedömer det riskfritt för att ni känner individerna och de brukar vara snälla och lugna. Det är där ni gör missen och glömmer att det är ett djur och att ni ALDRIG kommer kunna bedöma en situation som helt hundra riskfri om ngt oförutsett händer.

Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå faktiskt, för mig är det A och O i djurhantering just att se potentiella risker utan att de behöver inträffa, och alltid vara steget före. det inkluderar att välja bort helt onödiga, dumdristiga säkerhetsrisker, vilket ett ridhus fullt med hästar, folk och nybörjare är, parat med en utrustningslös häst!

:bow: :bow: :bow:

Jag är väldigt nyfiken på hur du resonerar ang mitt inlägg. För jag håller helt med dig. Frågan är var man drar gränsen för detfetmarkerade (om man bortser från utrustningslös häst).

Tex om jag har en helt grön unghäst så vänder jag ju i dörren om det är hoppträning i hela ridhuset. Vänder man i dörren om det sitter några ekipage med halvgalna hästar som inte har koll på sina djur - man ser det som en stor risk att unghästen blir skrämd och inte klarar av situationen - eller har man någon gång "rätt" att tycka, "hörrni, ni har faktiskt noll koll, håll er till skritt" eller liknande? Dvs unghästen i sig är egentligen inte problemet i mitt exempel utan de andra hästarna är så oreglerbara att de är direkt farliga.

Jag har ett antal gånger delat ridbana med sådana som faktiskt inte har koll på sin häst, mest sker det på tävling. Tyvärr kan jag nog själv oxå räknas till den gruppen av utomstående i vissa fall, i de lägena håller vi oss dock låååångt bort från övriga ekipage och det brukar gå över rätt kvickt.

För mig skulle det vara helt okej, rider själv utan utrustning (har sadel i och för sig). Men man ska veta vad man håller på med och verkligen ha pli på sig själv och hästen. Man ska ju inte bara sitta hästen och låta hästen göra vad den vill.

din frågeställning är ju lite annorlunda mot vad tråden handlar om i.o.f, tråden rör sig ju runt folk som anser sig ha kontroll oavsett utrustning och diskussionen därrunt huruvida man kan anta att så är fallet eller ej. Du beskriver ju en situation där det redan är ett faktum att okontroll råder.
Jag skulle vända i dörren om det var så illa, om jag hade en unghäst. Jag tycker som du, att man tekniskt sett borde kunna argumentera att folk som inte har koll borde vara de som flyttar sig,dock tror jag det blir bäddat för problem såvida du inte äger ridhuset : )
man får väl hoppas att det finns tydliga säkerhets och regler runt ridningen i ridhuset rent generellt, så att problemet kan undvikas. men jag vet att det tyvärr inte är fallet jämt.

vi har ju eget ridhus på gården där jag står uppstallad, så i mitt fall drar jag mig inte för att säga ifrån till utomstående ryttare som gästar ridhuset på specifika tider, om uppförandet är olämpligt eller farligt.

KL

Har inte hunnit läsa hela tråden men visst får folk rida utan utrustning om de har full kontroll på hästen. Tyvärr är de svåra att sätta en gräns på vem som får och inte får. Hur förklarar man för en person som kommer in att de får ta på utrustning för att man inte tycker att de ser ut att ha full kontroll på sin häst?

Borde vara en rätt enkel motivering som inte kräver vidare förklaring, utifrån det vi diskuterat i tråden, dvs det är rätt självklart att det utgör en extra säkerhetsfaktor.

KL
Jag väljer att svara TS.

Det ÄR farligt att rida och hantera hästar och den som är ansvarig för anläggningen (eller säkerheten där) ska se till att det är ”så säkert som möjligt”. Sedan kan man ägna sig åt frihetsdressyr, löslongering, rida utan båda sadel och huvudlag eller ”dansa med hästar” om man så vill – men då gör man det i samförstånd med sin omgivning. Det finns många sätt man kan lösa detta på. Hos oss fungerar det utmärkt.

”Hemma hos sig” gör man som man vill.

Detta tycker jag är självklart.

Jag skulle kunna hävda säkerhetsrisken som en faktor om någon kom in och inte visar full kontroll på sin häst. Men det är inte alla som vågar säga till, och sen finns det många som anser sig ha bra koll på sin häst men inte har det.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar