arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

Sv: arr rida utan utrustning tillsammans med andra.

seriöst: hästar är djur och oförutsedda reaktioner är en ständigt närvarande sanning. I ett ridhus med många ekipage är olycksrisken katastrofal om ett djur blir skrämt, detta kan alltid hända, men chansen att ryttaren sitter kvar eller åtminstånde kan reglera sitt djur ökar rätt bra om det finns ngt att hålla balansen i eller sluta handen runt.

Fast så går ju heller inte att resonera, jag har varit med om så otroligt många gånger när hästar med både bett och hjälptyglar och sadlar kommit skuttande lösa mot mig och häst när ryttarn åkt av.

Då kan man ju också säga att barbacka inte bör vara tillåtet eller stirriga hästar tillåtna osv med tanke på den stora risken att man faktiskt åker av.

Jag möter ju hellre en lugn och sansad häst utan utrustning än en stirrig hoppig nervös häst med utrustning, det är ändå inte utrustningen som avgör säkerheten i alla lägen.

Sen förutsätter jag att man inte rider på det sättet när det är fullt av folk i manegen utan att det kanske är någon annan bara. Är det fullt av folk undviker jag att rida i ridhus iallafall.

det är väl fullt logiskt att resonera just så. Precis som du säger så händer det ju olyckor även när alla åtgärder är tagna, så varför lägga till hundra aspekter till som minskar säkerheten?

KL

jag är förundrad över svaren i tråden att det är helt okej och helt i sin ordning.
för mig har det otroligt lite med att göra med hur rutinerad man är och hur snäll hästen är. de är djur, och dessutom flyktdjur och flockdjur. blir en rädd, reagerar även de andra.

tycker ni det är okej med samma scenario om ni har snö på ridhustaket? Hästarna är ju snälla ocn ni själva har stenkoll menar jag ?

det är väl fullt logiskt att resonera just så. Precis som du säger så händer det ju olyckor även när alla åtgärder är tagna, så varför lägga till hundra aspekter till som minskar säkerheten?

Skulle jag tänka på allt som kan hända med hästar hela tiden hade jag aldrig kunna hålla på med dom, det kan hända olyckor överallt, hästen kan bli rädd överallt för ingenting. Men det stämmer inte att om en häst blir rädd blir alla rädda, inte med min iallafall. Han reagerar sällan om inte jag reagerar. Jag måste lita på honom helt enkelt, annars hade jag aldrig kunnat hålla på med honom. Det är en risk att rida och den risken är jag beredd att ta.

Detsamma med snö på taket, när snön vilken sekund som helst kan rasa ner på sidorna, men min häst reagarar också sällan på det och jag undviker inte att rida för det.

Jag litar på min häst helt enkelt, och jag litar på att andra har koll på sina hästar. Sen ser man tydligt tycker jag om ryttarn har koll eller inte, hur avslappnat det ser ut.

Jag tolkar det som att det skedde trots att det inte var tillåtet, dvs någon bröt mot reglerna i det stall P jobbade i förut.:)

I övrigt tror jag att det går att snudd på bombsäkerhetsträna hästar. Men det finns skäl till varför de hästar som är så pass bra lösa får åka typ till globen och uppträda och deras ägare kan tjäna grova pengar på att åka runt och hålla kurser.

Vanliga människor har inte kunskap till det. Och kanske heller inte är villiga att lägga tiden det tar.

Hästar är flyktdjur. Men de går också att vänja vid saker. Och miljötränar man mycket och ledarskapstränar ska hästen kunna stanna kvar på röst etc om den blir skraj. Min gamle gubbe klarar det i stort sett alltid. Och då är jag inte lika duktig som en del av gurusarna inom frihetsdressyr/miljöträning/ledarskapsträning etc är. Men jag är klart över medel. Jag har dock inte lagt den tid och energi som behövs för att göra honom helt säker iom att jag tycker riktig dressyr är roligare. Och för att få till pilbågen behöver jag träns.
Dessutom är min gamle häst sinnessjuk på papper tom, utdömd för en massa år sen för det. Så med honom finns det perioder då han inte är att lita på pga hjärnspöken. Han skulle kanske aldrig gå att få lika bra som en del mer lämpliga individer med bättre psyke.

Dock håller jag ju med dig om att man för andras skull bör ha huvudlag av något slag på för att andra ska slippa känna oro. Så ingen debatt i den frågan.
Vill man rida utan inverkan i det är det ju bara att låta tyglarna hänga, men vara beredd.

Jag hade varit betydligt mindre orolig om en av mästarna på frihetsdressyr kom in med löshäst än vissa ponnyungar man ser fräsa runt okontrollerat med utrustning. Jag har mer än en gång blivit inriden i. Mindre kul på unghäst som blivit rädd och på PRE som flippat ur och bokstavligt talat gått i taket iom luftsprångens höjd.;)
Gammelgubben står still trots att han är rädd i sånna situationer. Men oavsett vill jag inte sätta honom i den sitsen heller. Han ska inte behöva bli rädd och tvingad att stå kvar.
Man ska själv kunna välja vilket avstånd man vill ha till övriga hästar genom att hålla det. Inte få en häst uppgallopperande in i en.

Ska bli intressant att läsa alla svar sen!

Men....nej det tycker jag verkligen inte.
Jag älskar att träna olika lösa eller utrustningslösa saker eller annat som kanske inte är helt "vanligt" på alla ställen men jag skulle aldrig göra det om någon känner sig obekväm och framför allt inte om det är andra i ridhuset, det känns som en säkerhetsrisk helt klart och man måste ju ha lite respekt för andra folk och hästar.

Jag kan tycka att det är ok att rida bettlöst, typ repgrimma i privat ridhus med vänner eller folk man känner, OM hästen i fråga är lydig och van att ridas så och dom andra tycker det känns ok.

Situationen du beskriver är ju en helt annan sak och jag kan inte se att det nånsin skulle vara ok faktiskt.

Edit: just det, glömde att svara ang, barbacka.
Jag kan tycka det är ok om ryttaren har full kontroll, men om dom sitter och vinglar omkring och det är uppenbart att dom absolut inte kan rida barbacka utan att ramla av, då skulle jag inte känna mig bekväm med det om jag var där inne med min häst då han är högst reaktiv på andra hästar och jag vill därför helst inte ha lösa hästar springandes om man kunde ha förutsett det.
Precis som jag inte skulle sätta mig och rida honom barbacka bland andra folk, just för jag vet att i nuläget skulle det vara en dum idé.

Fast generellt så tycker jag att man ska ha rimlig kontroll över sin häst om man ska vara bland andra.
Tex. min häst, honom red jag inte bland andra folk tidigare eftersom han tidigare var super ljudrädd och rusade iväg ganksa ofta.
Nu är det mycket mycket bättre och han är som vilken annan häst som helst sådär så då är det ok.

Senast ändrad av en moderator:

Jadu, jag har ridit i 35 år och jag oroar mig inte heller nämnvärt, har dock högt säkerhetstänk och vet att saker kan hända när man minst anar det och att man aldrig ska överskatta vare sig sin egen förmåga eller djurets reaktioner. det finns en anledning till att det mest seriösa hästolyckorna, enligt statistik, sker bland de som anser sig mest hästvana, och det är just det att man förlorar i säkerhetstänk och blir ignorant/nonchalant. Jag skulle aldrig sätta min fot i ett ridhus där folk rider omkring utan utrustning, så enkelt är det, och det har inget att göra med vare sig min egen kompetens eller mitt djurs utmärkta uppförande.

litar du på alla bilförare på vägen för att de har körkort?

Thuaphua: vi är nog rätt överrens.
Ngnstans räknar jag inte ponnyungar som experter i att hantera situationer som uppkommer spontant, nej, och inte heller om ridhuset innehaver nybörjare eller ens rutinerade hästar och ekipage kombinerat som sagt. : )

KL
rent allmänt: även om det låt säga var jag själv som red omkring utan utrustning på min rutinerade coola häst och jag själv som cool rutinerad ryttare: jag skulle ALDRIG vilja ha på mitt samvete att jag pga minskad kontroll över min häst i en panik situation som var helt oförutsedd, utsatte andra ekipage för eventuell fara, vilja ta risken att utöva min hobby utrunstningslöst, bland andra ryttare.

för mig är det solklart rätt och slätt.

en följdfråga:

är det ok för er som tycker uppmålade scenario enligt TS fråga, om jag tar med min 8 månaders lilla snälla terrier valp in i ridhuset medans jag rider min oerhört snälla häst, och knyter nämda valp i en stadig trädgårds möbel stol som står i ena hörnet på ridhuset och används för tränaren som kommer och tränar folk på anläggningen ibland? valpen är superliten och jättesnäll även om den kan skälla lite ibland? hästarna är vana vid hundar och särskilt denna lilla som varit mycket i stallet bland dem sen tidigare.

jag kan säga att ovanställda fråga är ett case ur verkligheten. den lilla lilla lilla valpen (som givetvis inte är min IRL), får rycket efter att ha legat tyst på stolen och sovit 30 minuter, rusar upp oförhappandes, kastar sig ner från stolen storskällande, och lyckas trots sin lilla lilla kroppsvikt, DRA den mycket stora, tunga trädgårdsstolen med sig efter sig, iväg över ridhuset minst 10 meter innan den inte orkar längre.

fast den är jättesnäll - och hästarna med, jag lovar!
de snälla hästarna var INTE lugna.

Senast ändrad:

Det finns en anledning till att det mest seriösa hästolyckorna, enligt statistik, sker bland de som anser sig mest hästvana, och det är just det att man förlorar i säkerhetstänk och blir ignorant/nonchalant.
Jag anser mig inte att jag tappat i säkerhetstänk, jag ser ju hur hästen är för dagen, min häst har sina dagar också då han är mera vaken och risken större att det kan hända något och då skulle jag aldrig sitta upp på honom utan träns eller rida ut när han är på det sättet. Jag är verkligen inte ignorant när jag är med hästen även om jag är väldigt avslappnad och litar på honom.

litar du på alla bilförare på vägen för att de har körkort?
Jag tycker inte det går att jämföra, människor bakom ratten är ofta mer opålitliga än vad lugna människor med lugna samlade hästar är tycker jag. Förhoppningsvis så vet alla om att hästar är hästar och att dom då är beredda på det mesta och kan på det sättet förhindra att hästen stressar upp sig.

Sen igen, man måste se till situationen hur ekipaget verkar, är hästen åt det hoppiga hållet och man ser på den att den är väldigt vaken så är det en annan sak, då litar jag inte på att inget kommer hända. Samma med bilister, ser jag någon köra som en tok så litar jag inte på den heller. Förhoppningsvis så kan man ju känna av situationen om den är säker eller inte.

en följdfråga:

är det ok för er som tycker uppmålade scenario enligt TS fråga, om jag tar med min 8 månaders lilla snälla terrier valp in i ridhuset medans jag rider min oerhört snälla häst, och knyter nämda valp i en stadig trädgårds möbel stol som står i ena hörnet på ridhuset och används för tränaren som kommer och tränar folk på anläggningen ibland?

fast den är jättesnäll - och hästarna med, jag lovar!
de snälla hästarna var INTE lugna.

Jag tycker det är en otrolig löjlig jämförelse, en 8 månaders valp borde man veta kan få sina ryck hur snäll och lydig den är i vanliga fall. Framförallt när ingen är med den och har uppsikt över den.

Hästarna lämnar man förhoppningsvis inte utan uppsikt eller lämnar övht inte alls och man är hela tiden med och förhoppningsvis jobbat väldigt mycket med innan man ens tänker tanken att ha den lös bland andra hästar.

Jag tycker också det är otroligt oansvarigt att rida utan utrustning när häst och ryttare inte är redo för det.

Senast ändrad av en moderator:

Vad folk gör på sin egen bakgård eller i sitt eget ridhus är upp till dem. I ett gemensamt ridhus där flera rider samtidigt skulle jag aldrig i livet acceptera det.
Har sett tillräckligt med exempel på övertro vad gäller folks egen förträfflighet när det kommer till ridning, och också folks övertro på sina egna "lugna, välridna och extremt lydiga" hästar. Nej tack.

Om du är ensam då du släpar in den lilla hunden så tycker jag att du får skylla dig själv. Och du bestämmer själv över dina djur och vad du vill göra med dem.

Personligen skulle jag inte vilja ha mina hundar så om de inte vore tränade att vara tysta och hålla sig ur vägen. Och sån koll har inte en 8-månaders valp. Jag hade heller inte haft hundarna på backen där jag rider om jag satt på annat än min gamla häst och ett fåtal andra jag rider som är lydiga även i kris. Det finns väl kanske en eller max två till jag skulle våga göra det med. Få hästar är så lydiga.

Är det så att man tar in sin hund då andra rider tycker jag man frågar om lov och då ska hunden vara tränad att hålla sig ur vägen och vara tyst.

Jag har ibland med min ena hund då jag rider. Men om det är andra i ridhuset så brukar jag inte ens fråga. Jag vill inte störa dem. Det kanske kan trigga någon häst även om min hund håller sig vid mig eller där jag placerar henne. Och jag vill inte riskera vare sig ekipaget eller min hunds hälsa. Det räcker med att hon träffas av en hov en gång så kan hon dö.

På vår gård får hundarna vara lösa. Jag har mina lösa jag med. Men mina är alltid en meter ifrån mig på sin höjd. Jag förstår inte hur man vågar låta hundarna ränna obevakade. Dels skulle jag vara orolig att de skulle skrämma någon häst så någon kommer till skada. Men jag skulle också vara jäkligt orolig över min hund, att den skulle skadas.
I somras var det tex en hund som rusade in på banan under en Polo-match. Det är högt tempo, hästar överallt och dessutom hård boll och klubbor. Den hunden kunde ju dött.
Där förstår jag inte hur man tänker som ägare till hunden.

Givetvis finns det också bra hundägare med lydiga hundar under uppsikt hos oss.
Jag vet flera hundägare i min bekantskapskrets som jag skulle kunna låta ha sina hundar lösa då jag rider gammelhästen. Men jag vill inte ha dem där då jag sitter på min unghäst eller någon annans häst. Då känner jag att jag är rädd att skada dem om hästen skuttar iväg av något sätt.

Senast ändrad:

Vad folk gör på sin egen bakgård eller i sitt eget ridhus är upp till dem. I ett gemensamt ridhus där flera rider samtidigt skulle jag aldrig i livet acceptera det.
Har sett tillräckligt med exempel på övertro vad gäller folks egen förträfflighet när det kommer till ridning, och också folks övertro på sina egna "lugna, välridna och extremt lydiga" hästar. Nej tack.

Håller med.

När tråden ändå är inne på hundar kan jag inte låta bli att bli vansinnig på alla som prompt ska ha med sina hundar in i ridhuset när andra rider. Jag fick en schäfer som gjorde ett utfall upp på benet i en galoppfattning och den hunden skulle ju vara världens snällaste och lydigaste. Det skiter jag i. Jag vill inte ha dom öht i närheten när jag rider. inte heller vill jag ha som bundna i stallgången när jag går förbi.

Ja, exakt.

Worthless:
Jag tycker inte exemplet med valpen är ett dugg löjligt. Den grundade sig i precis samma övertro på sina djur som ägaren till hunden hade när hon valde att ta in den i ett ridhus tillsammans med sin egen snälla häst som aaaaldrig blir rädd, och andra ekipage som var korkade nog att inte säga nej.

varför skulle det vara fånigare än att en liten ponnytjej,(eller fler var det visst), så som beskrivet i tråden, rider utrustningslöst omkring på sin ponny bland andra ekipage i ridhuset?

Senast ändrad:

om vi säger att vi hade ett ICA som tillät hund: skulle du anse det som en god ide att knalla in med din väldresserade hund och lita på att andras var precis lika hundraprocentigt klockrena i alla givna situationer?

Precis lika mycket som jag måste lita på det på en helt vanlig promenad. Som jag skrev förut, har man hästen under kontroll så ser jag ingen anledning att bli arg. Då tycker jag det är värre med dessa sönderstressade hästar som konstant strejkar genom att försöka dra iväg. Trots att dessa har sadel, träns, superskarpa bett och hjälptyglar.

Häst som försöker slita sig med massor av utrustning tycker jag är läskigare än lugn, väldresserad häst utan utrustning. Ska vi förbjuda rädda hästar, mindre duktiga ryttare och liknande också då?

*KL*

Jag hade nog först kollat hur mycket kontroll ryttaren har. Visar det sig att h*n verkar ha full koll på vad h*n gör hade jag inte brytt mig. Hade det varit ett problem har jag nog pratat med ägaren till ridhuset.

Dock tycker jag det är obehagligt att befinna mig i ett ridhus/ på en ridbana sammtidigt som någon som inte har koll på sin häst. Och det gäller oavsett om de använder ful utrustning eller ingenting. Men det kan ju också vara svårt att undvika. Man kan ju inte direkt formulera ridhusreglerna så att bara de som har tillräcklig koll är välkommna.

:bow::bow:

eftersom du skrev 'vilken idiot till anläggningsägare tillåter det' så ville jag bara tillägga det för att det inte skulle tolkas som att jag smutskastar min fd arbetsplats. Många här vet var jag jobbade innan. Och problemet finns alltså inte där längre. Och vad spelar det för roll om scenariot är påhittat eller inte? Det kan väl fortfarande bli en intressant diskussion?

Senast ändrad:

*KL*

Så länge folk har koll på sin häst får de ha eller inte ha vilken utrustning de vill. Jag skulle dock vilja att hästen hade grimma, så att den kan fångas in av 'vem som helst' om ryttaren åker av och blir oförmögen att själv fånga in den.

Folk som inte har kontroll på sina hästar vill jag inte rida med oavsett utrustning.

Sen kan det givetvis alltid hända olyckor, och den snällaste häst kan få spelet. Men jag ser inte, om de har samma koll på sin häst 'naken' som genomsnittsryttaren har med sadel och träns, något problem med ett 'naket' ekipage i bara grimma rent generellt.

Men jag skulle nog hålla mig i 'mitt hörn' tills jag sett hur det var med kontrollen..

eftersom du skrev 'vilken idiot till anläggningsägare tillåter det' så ville jag bara tillägga det för att det inte skulle tolkas som att jag smutskastar min fd arbetsplats. Många här vet var jag jobbade innan.

*kl*

Barbacka kan vara ok om det är en ryttare som verkligen behärskar detta, tränslöst INTE ok. Om man verkligen tycker man måste träna tygellöst fast man inte är ensam i ridhuset, kan man väl rida på enhandsfattning med hängande tyglar, det blir samma sak fast med säkerhetsmarginal.

Var går gränsen för vilken utrustning man inte får rida med?

Barbacka måtte väll vem som helst få rida? Så länge de klarar av att hantera sin häst.

Bettlöst alternativ i form av hackamore/liknande westernträns?

Repgrimma (med någon form av tyglar i vardera hand)?

Jag har ridit min hingst barbacka och i repgrimma i ridhus med andra, därför att han gick bättre och tryggare på det än med sadel och bett. Men då var jag 23+, och jag hade kontroll vilket stallägarna visste.

Troligast kommer detta med bettlöst bli mer och mer vanligt, i framtiden kommer det vara en vanlighet att se bettlösa ryttare som rider med halsring.

Jag välkomnar utvecklingen, att inte behöva kontrollera sin häst med risk för våld är väll bra? Varför försöka stoppa utvecklingen?

Vem som helst ska givetvis inte rida bettlöst, och framför allt inte i halsring där det kräver stor kommunikation mellan häst och ryttare, men de som kan ska inte straffas för det.

Det verkar gå trend i att man ska visa andra att man kan kontrollera hästen utan huvudlag (det är väl egentligen det som är själva kärnan i bekymren). Men jag personligen tycker väl att det kan man visa genom att rida på hellånga tyglar. Då finns det fortfarande en nödlina att haka tag i om det behövs.

Vad grundar du ditt påstående på, att det är för att visa andra som de rider utan huvudlag?
Det kräver att du intervjuat varenda ryttare som rider så, vilket du inte har och därmed kan du knappast påstå att det är en trend att visa att man kan kontrollera sin häst utan huvudlag.

Det finns en helt annan, godtagbar, anledning till att rida utan huvudlag och det har inte att göra med att man vill imponera.
Bett Behövs inte, det är inget Måste för att rida en häst. Det är en tradition som envist biter sig fast. En rätt dålig tradition med tanke på hur hästen ser ut i munnen. Det finns ingen plats för ett bett i en stängd mun. Därför är bett, oavsett hur mjuk hand ryttaren har, alltid ett visst mått våld mot hästen. Det är inget man kommer ifrån.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 827
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar