Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

heartbeat

Trådstartare
Min hund är konvalecent just nu och ska koppelpromeneras. I vanliga fall får han sin huvudsakliga motion från hästryggen, men just nu får han inte följa med. Jag är helt slut av alla dessa promenader! Och vilken tid det tar!

Ni som inte rider med era hundar, hur mycket går ni per dag? Inte superduperfina helgdagen när det blir extralångt i solen, utan de vanliga dagarna när ni jobbar etc? /Nyfiken

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

Är det fint väder så blir det minst 1 långpromenad/dag på minst 1 timme och då går vi relativt raskt. Utöver den så blir det flera korta promenader var 4:e timme ungefär på runt 20-30 minuter +/- 5-10 minuter. Detta oavsett om det är jobbdag eller inte.

Sv: Ärligt talat, med handen på hjärtat, hur länge går du med din hund varje dag?

30-60 min per dag i dagsläget. Sen aktiveras de på andra vis också utöver det.

Oftast 1½ - 2 timmar, om vi inte har vilodag. Sedan rastar jag dem några gånger per dag, men då är vi bara ute ca 10 min åt gången.

Det är den mängden vi har just nu och är rätt jobbigt;). Tillsammans med hästen blir det ungefär 5 timmar djurtid per dag. Jag har haft rätt mkt i övrigt också så det kanske gör att det känns extra betungande.

Ja 30-60 minuter per dag känns lagom, det är ungefär vad jag promenerar när han är frisk och kan följa med ut och rida.

En kvart kanske... vissa dagar timmavis

(Väcks han av tidningsbudet går vi 20-30min 02.30-03.00)
45-60min morgon.
20min morgon 2 (husse innan jobbet).
ca 40min dagmatte.
40min "efter jobbet".
40-90min "kvällspromenad".

Dvs 3-4.5 timmar per dag.

Någon gång lite mindre och någon gång mycket mer. Men en normaldag är minst tre timmar.

Blir du inte trött i benen?

Ja 30-60 minuter per dag känns lagom, det är ungefär vad jag promenerar när han är frisk och kan följa med ut och rida.

Jag lägger dock mer krut på annan typ av aktivitet. Jag tränar lydnad, agility och viltspår och med valpen åker jag även på utställningar, valpkurs och tränar allmänlydnad.
En lagom sväng lösa i skogen kombinerat med en stunds mental träning = nöjda hundar.

Nej jag sitter på ändan hela dagarna när jag jobbar så det är skönt att vara ute och gå. Men vovven har slitit sönder tassarna så nu väljer vi gräs och så har vi skor. Han har bara varit i trädgård innan.

Varannan dag 2timmar långpromenad och varannan är det blodspår/spår/drag/bär och går då oftast 1timme 20minuter och jag sätter alltid timer på alla promenader!
Utöver detta rastrundor runt parken bakom huset (lägger ofta in lite klättring i backar för bådas skull ;)), promenad till och från jobbet osv.

På helgerna blir det oftast lugnare tempo men desto mera ute, sambon som oftast är med ut på helgerna är inte överförtjust i långa promenader så vi åker ofta ut och t ex fiskar eller åker till landstället så det blir mycket stillsammare för hunden men desto mer ren utevistelse.

Älskar att promenera/vara ute så en jobbdag blir det lätt för mycket ute och ingen tid över till annat när man väl är hemma.
Det bästa med att promenera tycker jag är alla fina vilda djur man får möjlighet att komma nära och studera och "guldklimpsväder" som kylig höstdis över en sjö sent på kvällen osv. Jag behöver inte alls sol eller ens ingen nederbörd för att vilja vara ute länge!
Igår när vi var ute och gick såg vi: 3 rådjur, en stor rovfågel och flera tranor, allt riktigt nära. Dessutom hittade herrn en hästdöskalle i blåbärsriset! Det är sådana promenader som gör att jag bara vill ut och gå och upptäcka! :D
Just nu denna veckan har han inte varit helt hundra så jag går bara timmespromenader som huvudmotion hela den här veckan, vi båda börjar bli rätt stissiga trots lydnadsträning :P.

Funderade lite på det där med häst/hund och hade jag fortfarande hållit på med hästar skulle jag antagligen dela upp häst/hund motionen.

Senast ändrad:

Oj. Jag trodde ni skulle dra ner på promenaderna tills tassarna fått en chans att läka ihop och sedan vänja hunden successivt men ni går så där mycket fortfarande?

Ja vi går mycket men vi går på helt andra underlag = bara gräsmatta plus alltid skydd på tassarna.

De ser totalt sett bättre ut och är mjukare.
Dessutom är han mycket lugnare när vi går långt, när man går kort blir han så ivrigt och gör en massa jobbiga rivstarter som sliter.

Det tar dessutom minst 20min innan han bajsar :p (och de gör han inte om man går runt samma korta väg för att komma in sen, så det blir 20min, bajsa, börja vända hemåt och det är ju lika långt :D ).

Mina två små går jag med 3-4 timmar per dag uppdelat på två längre promenader och en halvlång. Utöver det korta kissrundor.

Väldigt intressant att läsa! Som hundägare har man, eller i alla fall jag, näst intill konstant dåligt samvete för att de borde få vara ute mer, jobba mer eller bara aktiveras mer i det stora hela... :crazy:

Hur ser ditt liv ut i övrigt om du går med dina hundar 3-4 timmar per dag?

Haha, ja det kan man ju undra :D

Jag är egenföretagare så jag jobbar faktiskt ganska mycket, extremt mycket periodvis. Som "egen" har jag ju dock möjligheten att planera mina dagar ganska fritt, vill jag kan jag jobba hemifrån osv. Oftast är sitter jag på kontoret dagtid, då är hundarna med mig (om jag inte sitter i möten).

Det blir lång promenad vid 8-9, lite kortare vid lunch och så en riktig lång på em/kväll. Jag är nog ganska aktiv som människa och har ersatt en del gym-tid med att röra på mig med hundarna. Joggar också med dem på sommarhalvåret.

Det handlar väl om vilka andra intressen man har som tar tid och hur flexibel ens vardag är. :laugh: Jag tycker att det ger ganska mycket att få ett avbrott genom att gå ut med hundarna, rensa huvudet och få frisk luft. Så blir man mer fokuserad och effektiv på jobbet sen :banana:

På morgonen vid 4.30-tiden så är det ca en 15-20-minpromenad, sen åker jag och jobbar.

Vid 9-tiden ca 15-20 minpromenad, sen åker sambon och jobbar

Ligger sen själv från 9.30-13.30

Vid 13.30 ut och kissa, sen går jag in och stoppar nåt i magen, så vid
14-tiden går vi en promenad på ca 60-70-80 min
Då blir det skogen/trafik, men även lite träning då av varierande slag.

Sen allt mellan 17-21 blir det kortare 15-minrundor, vissa kvällar är vi på Bruks och tränar. Ibland åker vi in till stan och går.

Två dagar är han med mig på jobbet, då rör vi oss en hel del, jag städar på ett äldreboende.

Våra hundar får 30min - 2 timmars regelrätta promenader utanför gården vardagar.
Den kortare tiden om vi åker och tränar, den längre om vi inte gör det.

Eftersom jag inte jobbar dagtid och lätt blir uttråkad är jag ute på gården med dom större delen av förmiddagarna varje dag, 2-4 timmar, men det blir ju inte mycket till motion. Dom ligger oftast och tuggar på en pinne, gräver ett hål eller busar med varandra.

Edit: Har två valpar och två vuxna, valparna hänger sällan mer ut på dom längre promenaderna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 280
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 166
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 876
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka