Åring som dricker mycket?

lundsbo

Trådstartare
Min ena åring (10 mån) dricker mycket. Ca 50 l/dygn! Mår förövrigt bra, fin i hull och päls. Ute (utan vatten pga kylan...) mellan 8-15 och springer som vanligt som en tok i hagen om dagarna.
Äter bra och växer som hon ska. Fin i slemhinnor.

Erfarenheter?

Sv: Åring som dricker mycket?

min dricker mycket, och jag fyller på vatten även ute, vilket är jätteviktigt för att de ska kunna tillgodogöra sig grovfodret. Mina är ute betydligt längre än dina, mellan 7 och 20 eller längre ibland. De dricker ca 20 liter inne och 20-30 liter ute. Varför får de inte vara ute??

De är tyvärr inte det minsta intresserade av att vara kvar ute när tävlingshästarna går in. *suck* Trots i princip fri tillgång på foder. Eftersom de vill in har jag slutat ställa ut vatten nu när det varit så kallt och de ändå vill in. Väl inne tillbringar de kvällarna med att sova...

jag tycker inte 50 l/dygn är mkt. (för det är väll en stor häst ?) 50 l är bara mkt om det är en shettis ;)

oops, nu läste jag att det bara var den ena som drack mycket. Kan iallafall säga att denna vintern har mina druckit mest av alla vintrar, innan har vi haft problem att få i dem vatten.
Beträffande att de sover inne, så gör dem inte det :) hästar gör så mycket annat när de väntar på att få komma ut hela natten. Du kan inte prata med de andra i stallet om att ha ute minst 12 timmar då? jag blir lika förvånad, och förbannad, när jag hör om såna här stall. Hästar, speciellt unga ska vara ute, helst i lösdrift. Självklart ska de andra vara de med, men det är svårt att övertyga gamla hundar trots att det finns så mycket forskning som stödjer detta.

Ärligt talat vill jag inte ha tävlingshästarna ute mer. Vintermånaderna så tycker både jag och tävlingshästarna att det räcker. Vår och höst så går även de ute till kvällen och unghästarna med. På sommrarna går unghästarna givetvis på bete då vädret tillåter (dvs inte är extremt med dygnsregn).

Men nu vill unghästarna inte vara kvar ute, det brukar dock ändra på sig när vädret blir bättre. Det är jag inte orolig över.

Men hästar ska väl i alla fall ha fri tillgång till vatten dygnet runt!?! :eek:
Jag hällde varmt vatten i baljan till min när det var som kallast och tog bort is alternativt tog nytt vatten på dagen om det behövdes, så att han alltid hade vatten! Och kan säga att här nere i skåne har vi minsann också haft kallt i år! Och jag hade inte min häst hemma när det var kallast, uten körde ut till stallet flera ggr om dagen för vattnets skull och krävde av stallägaren att hon skulle ge min häst vatten i hagen med varmt vatten i, på morgonen när hon släppte ut! Hon hade varmvatten i stallet, så det var inget svårt. Tyvärr gjorde hon inte alltid det, så därför började jag åka ut även då!

För övrigt tycker jag inte heller det låter mycket. Min lilla russkille på 7 månader dricker ca 10 liter per dygn, bara han.

Hade en 1 åring som drack mycket under en period och diskuterade med vet varför och vad som kunde var fel .

Det man diskuterade var om hon kunde ha njurfel ,dock togs aldrig några prover och hon slutade sen med sitt vattendrickande i överflöd ;)

Jag tror helt enkelt att det var lite kul under en period att dricka vatten och blask som ungar som ska stå i disken och balta och smaka ?

Men ser du en fortsättning på vattendrickandet så får du väll kontakta vet , kolla över saltstenen så hon inte använder den i överflöd.

Mia

allting har fruset har, sa jag ger mina en hink md 20 liter pa kvallen nar de kommer in (runt 20) sen pa morgonen ar det is i botten och cirka 10 liter fattas. De far da pafyllning.

Nar de kommer ut vid 8 har de stor halvtunna som ar full och de dricker aven da. Och sen samma igen pa kvallen..

Min 2 aring dricker mer an de andra och ibland maste jag fylla pa. Har pa sommaren tva hinkar i boxen och han gick igenom dessa. (mina gar inte pa bete). 4 aringen samma sak, hon drickr mkt..

men 50 liter per dag pa en hast tycker jag ar inom normen. Varre om de inte dricker... Om du ser en markant okning kan du ju ringa veterinaren,men detta are inte onormalt.. dock skall de ocksa ha urinerat bra. OM det verkar vara ett problem da ar det dags att kolla upp saker..

unghästar rör sig mer, har mer problem med tänder och ev blaskar mer än de äldre.

Salt: lägg hellre till salt än ta bort. en saltsten täcker inte hästens behov om den inte äter en i månaden, minst. Mina får 1/2 dl salt per dag. De får även salt i vattnet så håller det ner till -10 grader utomhus!

:eek: Och i vilka rön står det att du ska lägga till en 1/2 dl salt till en 10 månaders unge ???

Mia

Hej du! Står inte att jag ska det, sa inte att du ska det, men om du gör det så gör det inget för hästar kan i princip äta hur mycket salt som helst, de bara dricker mer o kissar mer. Salt är inte farligt för hästar. Jag har numera treåringar, du har tydligen åring och då är det andra regler som gäller.

Du kan oxå läsa alla avhandlingar som finns ang salt och hästar på SLU.se innan du lägger till konstiga "smileys" och extra många frågetecken.
Där står oxå att 8-10 månader bör fölet vara innan den ens kan tillgodogöra sig mat ordentligt, att fri tillgång fungerar bäst på tävlingshästar, lösdrift ger hållbarare och mer fungerande tävlingshästar, att hästars idealiska trivseltemperatur pendlar mellan PLUS 5 grader till minus 20 och att täcke aldrig bör användas om inte det är uppenbart nödvändigt, och då helst bara skaltäcke och aldrig dubbla täcke, ja det står mycket nyttigt som halva ryttareliten missat.

:eek: Och i vilka rön står det att du ska lägga till en 1/2 dl salt till en 10 månaders unge ???

Mia

unghästar rör sig mer, har mer problem med tänder och ev blaskar mer än de äldre.

"Salt: lägg hellre till salt än ta bort. en saltsten täcker inte hästens behov om den inte äter en i månaden, minst. Mina får 1/2 dl salt per dag. De får även salt i vattnet så håller det ner till -10 grader utomhus!"

Och VAR i denna text står det att trådskaparen ska lägga till ½ dl salt per dag? Det står att hon ger SINA hästar detta! Dessutom står det hur mycket salt en häst behöver i häftet om foderlära från SLU. Kommer inte ihåg vad det heter, förlåt. Någonting med hästens foderlära och fodermedel, tror jag. Jag ger också mina hästar extra salt. Och dessa är 7 månader och 2 år. Och de slickar ändå rätt mycket på sin saltsten. OBS! Är inget hälsomässigt fel på dem!

KL

Fann en annan tråd om vätskebehov. Där stod det att grundbehovet är 5 liter per 100 kg häst.

"Salt: lägg hellre till salt än ta bort. en saltsten täcker inte hästens behov om den inte äter en i månaden, minst. Mina får 1/2 dl salt per dag. De får även salt i vattnet så håller det ner till -10 grader utomhus!"

Och VAR i denna text står det att trådskaparen ska lägga till ½ dl salt per dag? Det står att hon ger SINA hästar detta! Dessutom står det hur mycket salt en häst behöver i häftet om foderlära från SLU. Kommer inte ihåg vad det heter, förlåt. Någonting med hästens foderlära och fodermedel, tror jag. Jag ger också mina hästar extra salt. Och dessa är 7 månader och 2 år. Och de slickar ändå rätt mycket på sin saltsten. OBS! Är inget hälsomässigt fel på dem!

Vad du ger dina i salt struntar jag i samt snigelfarmor . Om man lägger ut på ett forum på så sätt att det ska ges till en unghäst i en tråd där det handlar om att en häst anses dricka för mycket så tycker jag gott att man anger en källa till varför man ska ge en 10 månaders så mycket extra salt på vintern .

Och att ni ger era hästar så mycket salt är upp till er men det ska inte skrivas som det hör till normalt att man ger det till en 10 månadres fölis .

Sen är det skillnad mot en tävlingshäst eller häst i arbete som svettas mycket .

Mia

Arbete Hästar som svettas regelbundet bör erbjudas mer än bara en saltsten. I tabellen kan du se hur mycket salt en häst som mest behöver efter olika arbetspass. Saltet kan ges i fodret men tas snabbast upp om det löses i vatten (max 9 g/liter) och dricks av hästen. Hästen skall alltid ha tillgång till rent vatten.

Svettförlust (liter) 5 10 15
Saltgiva (g) 45 90 130
Typ av arbete 30 min trav Snabbjobb och tävling, Höst/vinter Snabbjobb och tävling, varm sommar .

Källa hippocampus .

Länk angående hästens mineraler samt behov och vad som finns i bete .

http://www2.ridsport.se/files/{6CC0D1D5-0B03-4419-8C92-4C9175D95145}.pdf

Mia

det var DU som tog åt dig...jag har aldrig skrivit att man ska ge si eller så mycket. Eftersom du tog åt dig kanske du ska se över dina hästars saltbehov, samt att de dricker bättre på vintern om man ger dem mer salt än bara grundbehovet. Det var ett allmänt tips inte riktat till dig eller någon fölunge.

slutdiskuterat från min sida.

KL

Refererar till mitt inlägg ovan.

En åring som dricker 50 liter vatten per dygn, hade kollat upp den. Njurarna?

Jag har nu 5 åringar, fullblod. Det går åt mindre än 100 liter för alla ihop per dygn. Gissar på att de väger drygt 250 kg stycket. Plockar väl i sig en del snö också...

Kyla är för människor vätskedrivande. Vet ej om det är så för hästar också?

:D:D Tack för länken Miaa

Behovet är alltså 7 gram per dag på en växande unghäst ser vi.

För nyfikenhets skull så blev jag tvungen att väga den där halva decilitern med salt.
Min digitalvåg gick du upp på 73 gram.

Skaplig överdos...:cool:

Räknat ut på en månad så skall ungen ha 210 g salt för att täcka sitt behov.

I och med att man pytsar i salt lite här och var så får den i stället i sig en total mängd per månad á 2190 gram. Alltså över 2 kilo!!

Nu fattar jag varför det finns trådar där det spekuleras om diverse njurproblem på hästar. :idea:

AM

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat