Åring som dricker mycket?

Sv: Åring som dricker mycket?

ok....vill bara då berätta att det har inte med salt att göra. Hästar tål salt till skillnad mot katter och människor. Min veterinär tom rekommenderar mycket salt på vintern för att de ska dricka mera. De tar tex inte upp näringen i grovfodret annars. Gäller ju i allra högsta grad unghästar, dock inte i detta fallet då fölet dricker bra. Kanske lite väl bra..

det var DU som tog åt dig...jag har aldrig skrivit att man ska ge si eller så mycket. Eftersom du tog åt dig kanske du ska se över dina hästars saltbehov, samt att de dricker bättre på vintern om man ger dem mer salt än bara grundbehovet. Det var ett allmänt tips inte riktat till dig eller någon fölunge.

slutdiskuterat från min sida.

Nej just det det var ett allmänt tips som kanske inte kan anses korrekt till en 10 månaders föliunge som det diskuteras om i tråden och kan tas fel om man inte har en ridhäst som tränas och svettas mycket ...

Då är frågan vad som händer med om folk/hästar sitter och tar ditt tips på allvar med både saltsten och stoppar i dom 65 gram extra salt och mineraler och natríumet som dessutom finns i maten. Och att detta ska tillsättas till unghästar enligt dig och Linda K.

Och det är inte säkert jag har rätt ,men hävdar man en sak så ska man kunna hänvisa till en källa om inte annat ,allrahelst på ett Forum där både kunniga och okunniga människor söker mer kunskap .

Mia

Det vore inte alls fel att du kom med en bra källa som förklarar för mig att jag just nu gör helt fel. Och att jag i alla år har missat helt att ungarna dricker på tok för lite under vintern.

Jag hör till dom som inte pytsar i våra ungar salt utan däremot fyller på saltstenshållarna med jämna mellanrum.

AM

ok....vill bara då berätta att det har inte med salt att göra. Hästar tål salt till skillnad mot katter och människor. Min veterinär tom rekommenderar mycket salt på vintern för att de ska dricka mera. De tar tex inte upp näringen i grovfodret annars. Gäller ju i allra högsta grad unghästar, dock inte i detta fallet då fölet dricker bra. Kanske lite väl bra..

Nu gör du på samma stt igen hänvisa gärna till en *källa* att hästar och katter tål salt bättre och kan balansera upp detta på ett bättre sätt om inte annat får man lära sig mer ...

Ja hästar kan kissa ut ett överskott av natrium ,frågan är om det hela tiden tillsätts och hästen har ett stort tillskott av salt den inte behöver , hur då kroppens balanserar detta till slut?
Vad som händer med njurar osv ? Och faktiskt hur hästen mår som hela tiden måste utjämna denna saltbalans i blodet ?

Mia

:D:D Tack för länken Miaa

Behovet är alltså 7 gram per dag på en växande unghäst ser vi.

För nyfikenhets skull så blev jag tvungen att väga den där halva decilitern med salt.
Min digitalvåg gick du upp på 73 gram.

Skaplig överdos...:cool:

Räknat ut på en månad så skall ungen ha 210 g salt för att täcka sitt behov.

I och med att man pytsar i salt lite här och var så får den i stället i sig en total mängd per månad á 2190 gram. Alltså över 2 kilo!!

Nu fattar jag varför det finns trådar där det spekuleras om diverse njurproblem på hästar. :idea:

AM

Om jag inte minns fel så väger en vanlig saltsten 2 kg, alltså är det precis den mängd (½ saltsten på lite över 2 veckor) som höll på att göra att det gick åt helvete med min 8 månaders unge för några år sedan. Hon var lite för glad i saltstenen hon då fått tillgång till och det slutade med en rejäl uttorkning (trots fri tillgång på vatten) vilket gjorde att det var allvarlig risk för allvarliga njurskador, nu vätskades hon upp ordentligt med dropp och allt salt var totalt bannlyst för hennes del ett bra tag framåt. Veterinären sa också att man skall vara extremt försiktig med tillförsel av salt till unghästar, deras behov täcks oftast bara av det kraft/mineral foder de äter då de har så litet behov.

För övrigt har det ju nu även framkommit att svett inte alls innehåller så mkt salt som man tidigare trott och att saltförlusten vid svettning inte alls är så stor även om de svettas mkt. Det har ju också spekulerats i nu och håller på att forskas på om det tvärtom är helt fel att tillföra en massa elektrolyter och salt även till tävlingshästar.

De får även salt i vattnet så håller det ner till -10 grader utomhus!

Men det är ju komplett vansinne, det innebär att vattnet är jättekallt när det kommer ner i strupen och magen på hästen.

Det finns en anledning till att vatten stelnar vid 0 grader... det är inte meningen att någon ska dricka det kallare!

Men det är ju komplett vansinne, det innebär att vattnet är jättekallt när det kommer ner i strupen och magen på hästen.

Det finns en anledning till att vatten stelnar vid 0 grader... det är inte meningen att någon ska dricka det kallare!

och veterinärerna häromkring tror att BÅDE att dricka allt för kallt vatten OCH för lite är orsakerna till alla koliker de haft denna vinter som de inte brukar ha.

Min lilla Sessan överförbukar inte sin saltsten. Hon slickar någon gång ibland men dricker trots det mycket.

En åring som dricker 50 liter vatten per dygn, hade kollat upp den. Njurarna?
Jag har pratat med 2 veterinärer innan jag startade tråden, båda tycker att det är större problem med att hästarna dricker för lite denna vinter. De är inte förtjusta i svinkallt vatten. Njurar, lever och diabetes tog jag upp. De trodde inte på något av de alternativen då min enbart dricker mycket, inga andra symtom i hud, päls eller slemhinnor. Inget nedsatt AT.
Den första sade att visst kan man ta blodstatus och lite prover men tyckte jag skulle avvakta ett par veckor.
Den andra tyckte inte jag skulle göra något.
Den första är rel nyutbildad med hästintresse och den andra mkt erfaren hästmänniska och hästveterinär med egna hästar.

Som ni säkert förstår så funderar jag fortfarande eftersom jag söker era erfarenheter. Tacksam för fler ideer och funderingar, men saltdiskutionen avskriver vi ;)

Det går åt supermkt vatten hos oss också nu. Speciellt en av dem (dock vuxen)är jämt där och blaskar och dricker, och kissar supermkt i boxen. Tror att hon tycker det är trevligt när det är lite varmt då vi har värmekablar på vattenledlningarna i stallet plus vattentunnor med värmekablarna i hagen. Ger du ljummet vatten eller kallt?

Sedan tror jag att vissa hästar börjar roa sig med att dricka i tid och otid när det inte finns nåt annat att kika på eller plocka med. De står inne mkt utan nåt att göra, och ute i hagen är det också ointressant med bara hö och inget roligt att göra. De har ju sina idéer. Är det inte abnorma mängder den dricker eller att den ser allmänpåverkad ut skulle jag inte blir så orolig. :)

Disskussionen vad gäller salt har jag ej blandat mig i. Salt ingår i pelltsen jag ger.

Har fem åringar som totalt dricker drygt 75 liter. Fri tillgång naturligtvis.

Men naturligtvis är det upp TS att välja vem h*n vill lita på. Går bara på min egen erfarenhet;)

Km i snön har även vi. 4 fullblodsåringar...

Senast ändrad:

Det går åt supermkt vatten hos oss också nu. Speciellt en av dem (dock vuxen)är jämt där och blaskar och dricker, och kissar supermkt i boxen.

Sedan tror jag att vissa hästar börjar roa sig med att dricka i tid och otid när det inte finns nåt annat att kika på eller plocka med. :)

Skönt att höra att det är någon mer.
Min leker inte med vattnet hon lämnar krubban med havre och att dricka sedan äter hon lite till för att fortsätta dricka en stund.
De får lite halvljummet när det är kallt ute, de gillar de.

Okej, denna tråd handlade inte om saltets vara eller icke vara från början, så kan vi inte sluta diskutera det nu? Inte bara menat till dig Snigelfarmor, utan alla vi som diskuterat salt hit och dit!
Frågan gällde om 50 liter vatten / dygn var mycket eller ej. Och JAG tycker inte det är onormalt mycket! Hade en 1-årig ardenner som drack upp till 100 liter/dygn!:eek:Året om!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 290
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 080
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka