Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ser superfint ut! Som om hon gjort det där massvis med gångerLilla X och jag har hoppat en P&J nyss. 60 cm drog vi till med. Trodde hon skulle kännas trött mot slutet av banan men hon var pigg och glad hela banan. Så snäll, köper läget, vad jag än utsätter henne för. Vi fick visserligen ett stopp men det var för att hon stirrade på någon som satt utanför banan. Sen råkade det stå ett hinder precis där... Men sen gången efter gick det bra att hoppa jämfota när jag bad henne.
Duktig va?
Ser superfint ut! Som om hon gjort det där massvis med gånger
Ja jag är verkligen imponerad över X, nu har Nangijala inte hoppat mycket mer än X men hon hade definitivt inte klarat av en pay and jump på 60cm bara sådärEller hur!
Hon har liksom köpt hela grejen rakt av. Men på det viset är ju hoppning mer logiskt än dressyr. Man ska över pinnarna.
Hennes psyke är verkligen kanon. Nytt ställe, andra hästar, reds och hoppades på tre olika banor, andra hästar kom och gick, högtalare osv, inga problem. Hon var inte ens trött i huvudet när hon parkerades i släpet.
Att hon skyggade för skum gubbe på stol känns inte som ett problem och dessutom så kändes det som att vi fick en pedagogisk poäng där, man koncentrerar sig på uppgiften istället för omgivningen. Och man kan ta tillbaka fokus efter att den tappats.
Det är femte gången hon hoppas uppsuttet Jag har ridit två träningar, en tredje träning med tränarens barn på ryggen, förra veckan med A och så igår. Jag har galopperat över upphöjda bommar någon gång hemma men det är ju inte samma sak.
Jag är grymt ridsugen idag men nu har bromsen redan vaknat och ikväll är det tveksamt om äggstockarna ställer upp på en skumpig tur
Det blir avsuttet arbete idag, torsdag och fredag för att sedan rida "polishästträning" på lördag Om jag kommer upp. Jag kunde knappt röra mig på flera dagar efter förra äggplocket och det ska plockas ägg imorgon.
Min häst var det lite rea på idag
Ida var väldigt på tårna, nervös rent av, vet inte riktigt vad som flög i henne. Hon hade jättesvårt att spänna av och gick och småsprattlade hela tiden för minsta ljud, tvärstannade för två stolar som inte stod exakt som de brukade osv...ungefär såhär: Sen när jag skulle skritta rakt mot dörren tog det verkligen tvärstopp -det var en glipa mellan dörrarna där det lyste in, det gick INTE att gå emot detta hemska utan då växte hon bara fast och börjar veva med frambenen när jag driver på. Fick hoppa av och driva på henne ordentligt från marken, då kunde hon till slut gå både förbi och rakt emot. Sen hoppade jag upp och då funkade det också. Avslutade när vi kunde skritta lugnt förbi det farligaste stället åt båda hållen och rakt emot. Trist pass men sånt som händer. Nya tag imorgon.
Oj, det där kunde lika gärna vara mitt spöke
Hur jobbar du vidare när hon gör så?
Jag känner att jag inte är det minsta konsekvent.
Antingen blir JAG rädd, arg och så har jag en gnutta tålamod och är bara lugn och bestämd.
Inte konstigt att han är lite schitzo
Jag försöker att behålla lugnet och bara bestämt be henne att "jodå, gå du förbi -det är lugnt". Oftast funkar det och man kan fortsätta rida förbi, men när hon verkligen stannar och hon inte svarar på detta utan istället låser sig och börjar "växa" (på väg upp på bakbenen) så blir jag tyvärr lite skraj. Hon har rest sig högt ett par gånger (bara ett fåtal gånger men det är tillräckligt för att jag ska tycka det är obehagligt) och jag har lärt mig hur hon känns innan hon är på väg upp, men jag har inte riktigt hittat hur jag ska kunna bryta det ifrån ryggen. Såå - när det inte funkar att "bara" vara lugn och tydlig utan hon låser sig så hoppar jag av och tar henne förbi det farliga för hand ett par gånger, sen kan jag sitta upp och då går hon förbi.
Jag kliver också av om jag blir minsta osäker vid sådana situationer. Tycker det är ett bättre val än att hamna i trubbel.
(X är i grunden stabil men vissa dagar är nerverna på utsidan.)
Jag försöker att behålla lugnet och bara bestämt be henne att "jodå, gå du förbi -det är lugnt". Oftast funkar det och man kan fortsätta rida förbi, men när hon verkligen stannar och hon inte svarar på detta utan istället låser sig och börjar "växa" (på väg upp på bakbenen) så blir jag tyvärr lite skraj. Hon har rest sig högt ett par gånger (bara ett fåtal gånger men det är tillräckligt för att jag ska tycka det är obehagligt) och jag har lärt mig hur hon känns innan hon är på väg upp, men jag har inte riktigt hittat hur jag ska kunna bryta det ifrån ryggen. Såå - när det inte funkar att "bara" vara lugn och tydlig utan hon låser sig så hoppar jag av och tar henne förbi det farliga för hand ett par gånger, sen kan jag sitta upp och då går hon förbi.
Jätteduktig ponny o jag kan väl tycka att lägga en oxer utmed staketet på det viset är big time overkill på en pay and jump! Tyvärr är det ofta så på oreggade tävlingar så man får ju leva med det. Men Amanda, du MÅSTE komma ur din dressyrgalopp! Blir bättre mot slutet men om du startar med mycket mer tryck o framåtgalopp, stå upp innan start o rid framåt, så kommer allt bli lättare för er...Lilla X och jag har hoppat en P&J nyss. 60 cm drog vi till med. Trodde hon skulle kännas trött mot slutet av banan men hon var pigg och glad hela banan. Så snäll, köper läget, vad jag än utsätter henne för. Vi fick visserligen ett stopp men det var för att hon stirrade på någon som satt utanför banan. Sen råkade det stå ett hinder precis där... Men sen gången efter gick det bra att hoppa jämfota när jag bad henne.
Duktig va?