Arg på medryttare..

Sv: Arg på medryttare..

Jo,jag har pratat med tjejen och trodde sen att nu vet hon vad som gäller i fortsättningen,men det gick tydligen inte in!
Och jag hade inte blivit sur OM HON MEDDELAT mig att hon inte åker ut,men bara skita i det,sånt tar jag inte!
Och,jag har bara 1km till stallet,så jag kan ta en prom ut,bara jag vetat att hon ej kom!
Även fast jag bara har den korta biten ut,så kan jag egentligen gå ut o kolla hästen varje dag,men jag vill att hon ska ridas och pysslas med,och där är det problemet kommer,då jag ej kan varje dag pga av en icke fungerande arm! Och fick tag på denna tjej genom bekanta,som blev eld o lågor,och ville jättegärna ha min häst!
Så vore jag helt frisk,skulle jag ta hästen själv dom flesta dagar,och ha kvar min gamla medryttare:love:!
Men livet är inte alltid som man önskar/vill!

tycker en del här inte kan skilja på medryttare å fodervärd....

Jag har länge letat efter en häst å rida lite på, minst en gång i veckan. En häst där man kan utvecklas på och får träna (tävla är inte så noga för min del) Men där blir de konflikter, för dem som verkar vilja ha hjälp vill ha hjälp med: skritta sina hästar ute i skogen (då kan man lika väl gärna rida vilken hästtyp som helst), dem som vill man ska vara en kamikaze pilot på deras unghäst som de har låtit vinna några gånger... de som inte vill betala för att nån ska utbilda deras hästar men kräver då minst msv kunskaper... och så finns de dem som har "ej inridna" travhästar, kallblod, som inte iaf intresserar mig det allra minsta..

för mig innebär medryttare att jag INTE ska betala. Jag hjälper gärna till med mockning, nån fodring, insläpp när jag ändå ska dit, och om hästen tävlas så tycker jag det är jättekul att fixa ordning hästar och följa med på sånt. Jag vill då kunna träna för tränare.. ha tillgång till iaf paddock, men helst ridhus.

Sen om saker skulle skadas.. ja, skulle det vara mitt fel.. som att jag skulle dra i ett grimskaft tills de gick sönder, så klart jag ersätter detta.. men om hästen nitar av mig, eller om vi skulle gå omkull.. å det skulle bli en repa i sadeln så tycker jag att hästägaren får acceptera detta.. Eftersom jag trots allt är en medryttare och inte en fodervärd.

Detta är mina åsikter, stämmer säkert inte överens med alla andras.. Men min känsla är att det utnyttjas mkt i denna värld.

Jag svarade på en annons från en tjej som ville pyssla med en häst nån dag i veckan o som inte tyckte ridningen i sig var viktigaste(här kanske man skulle anat oråd - jag vet:angel:) utan att få umgås o så. Har en svårriden häst men han e guld i hanteringen så jag ringde o undrade om annonsen stämde, o hon sa att den gjorde det.

När hon kommer ut visar det sig att hon har asperger o inte klarar sig själv utan att hon vill att jag ska vara med o mocka när hon mockar, sköta den andra hästen OCH MÖTA HENNE VID BUSSEN TILLS HON LÄR SIG HITTA:crazy: Eh, det finns tre hus vid bussen, man följer vägen o går förbi de första två, sen är man framme. Fick eskortera henne till bussen också, eftersom hon var osäker på vägen. Måste erkänna att jag inte kände för att bli personlig assistent...

hej jag är medryttare på två hästar o sköter dom som om dom var mina.Vi gjorde upp ett eget avtal där allt vi tyckte o det som skulle göras stod.Tycker det funkar bra!!!
Lycka till..

Jag måste säga att den tjejen har ett väldigt roligt tankesätt, att det bara är att strunta i att ta hand om hästen när den inte är ridbar.

Jag är medryttare på ett äldre fullblossto. Jag åker ut till henne varje gång det är bestämmt och ställer upp med kort varsel om ägaren ringer och säger att hon inte har tid. Det viktigaste för mig är hästens välbefinnande. Det har lett till en väldigt bra kontakt mellan mig och ägaren. Jag har flertalet gånger tagit hästen under en vecka eller mer, då har hon lämnat allt ansver till mig, vi har bra telefonkontakt då jag brukar ringa henne en kort stund på kvällen och berätta hur det har gått. I början tyckte hon att det var onödigt men har visat sig vara väldigt bra, då får vi en chans att direkt räta ut alla frågeteckan och hon kan ge mig tips direkt på vad jag kan tänka på. Mycket lättare att göra så än att ta allt på en gång (då mitt minne är för kort för att komma ihåg allt).!

Då har jag fått dela med mig av mina åsikter och tankar.! Hoppas att det går bra med hästen nu och bättre lycka i framtiden om du letar nu medryttare.

Jags måste få fråga (har inte läst igenom hela tråden) betalar den medryttaren något ?

Jag måste säga att den tjejen har ett väldigt roligt tankesätt, att det bara är att strunta i att ta hand om hästen när den inte är ridbar.

Innan jag hade eget stall hade jag medryttare på mitt gammelsto. I Stockholm hade jag två riktiga pärlor, som glatt delade på kostnaderna och som åkte ut på sina dagar i ur och skur, antingen de red eller ej.

När jag flyttade till Motala hittade jag en underbar tjej som också alltid ställde upp, även när hästen var oridbar i månader pga en senskada.

Förutom henne var det en del bra tjejer som senare skaffade egen häst, och några stolpskott, men de blev inte långvariga.

Jags måste få fråga (har inte läst igenom hela tråden) betalar den medryttaren något ?
Nej,jag vill inte ha betalt! För mig är det mycket värt med ett par dagars hjälp med hästen!
Och min medryttare som jag haft i 5 år,hon kan man inte hitta ett ont ord om,ställer upp vid semsstrar,sjukdom mm! Och får hon förhinder,så hör hon alltid av sig,oftast flera dagar innan! Och vet hon att jag har en gröndjävlig dag med armen(om hon blir sjuk tex),så brukar hon först kolla med stallägaren om hon kan titta till häste,sen ringer hon mig,och säger att hon ej kan komma,men har löst det med stallägaren!

Det är inte värt att ha en medis/skötare man inte kan lita på.Min skötare har under 1 år sagt nej en gån och då var hon sjuk annars ställer hon upp i vått och torrt...toppen.

Det är viktigt att ha en hästägare man kan lita på. Som man har en öppen och bra dialog med. Det finns lika många hästägare som medryttare, som det inte funkar med.

Det är viktigt att ha en hästägare man kan lita på. Som man har en öppen och bra dialog med. Det finns lika många hästägare som medryttare, som det inte funkar med.

Ja,det kan hända,för visst finns det "rötägg" på båda sidor!
Men vi kommunicerar och vet vad som gäller! Och min medryttare har brustit i sina åtaganden två gånger utan att meddela mig,och då har jag egentligen varit snäll efter 1a gången! För har man åtagit sig ansvar att sköta ett djur EN dag i veckan och skiter i det utan att meddela sig,då anser jag att mitt förteoende för medryttaren är borta!

Och jag håller som sagt fullt med dig att bara för att jag är hästägare,så kan jag inte bete mig hur som helst mot den som har min häst,jag har ju inte denne som slav!!
Men för mig finns det gränser!

Jag håller helt med dig om allt du beskriver.

Jag har som jag tidigare skrev idag haft några unga medryttare.
De bara slutade komma, utan att de orkade meddela mig
att de ville sluta och varför. En av dem behagade ringa, samma
dag hon började jobba. Det hade hon vetat i en månad.

Jag tar aldrig betalt av mina medryttare, de får ha hästen varannan dag gratis.
Då tycker man att man kunde få lite ärlighet tillbaka.

Nu har jag fått en bra tjej som jag kan lita på.
Hon är min närmsta granne så jag kan hålla koll på
att hon sköter sig:smirk:

Frasse

Jag har också haft problem med medryttare som kommit och gått. Både unga och lite äldre. De flesta är så "på" men sen när det regnar är det inte kul längre...

Hade en tjej ett tag som tyckte att hon skulle få betalt för att rida min häst... SÅ duktig var hon inte och min häst kunde gått o väl klara sig utan hennes "kunskaper". :o Men iaf, hon fick rida gratis istället... Vilket resulterade i att när det regnade, hon hade annat roligare för sig etc etc så kom hon sonika inte... Några gånger sms:ade hon samma dag för att meddela hennes frånvaro, men annars inte. Nä, sedan dess är jag noga med att faktiskt "ta betalt". Dvs en femhundring i månaden för 2-3 ridtillfällen i veckan... Då känns det som om medryttarna faktiskt tar sig tid att rida oavsett väder, iom att de faktiskt har betalat för det.

tycker en del här inte kan skilja på medryttare å fodervärd....

Jag har länge letat efter en häst å rida lite på, minst en gång i veckan. En häst där man kan utvecklas på och får träna (tävla är inte så noga för min del) Men där blir de konflikter, för dem som verkar vilja ha hjälp vill ha hjälp med: skritta sina hästar ute i skogen (då kan man lika väl gärna rida vilken hästtyp som helst), dem som vill man ska vara en kamikaze pilot på deras unghäst som de har låtit vinna några gånger... de som inte vill betala för att nån ska utbilda deras hästar men kräver då minst msv kunskaper... och så finns de dem som har "ej inridna" travhästar, kallblod, som inte iaf intresserar mig det allra minsta..

för mig innebär medryttare att jag INTE ska betala. Jag hjälper gärna till med mockning, nån fodring, insläpp när jag ändå ska dit, och om hästen tävlas så tycker jag det är jättekul att fixa ordning hästar och följa med på sånt. Jag vill då kunna träna för tränare.. ha tillgång till iaf paddock, men helst ridhus.

Sen om saker skulle skadas.. ja, skulle det vara mitt fel.. som att jag skulle dra i ett grimskaft tills de gick sönder, så klart jag ersätter detta.. men om hästen nitar av mig, eller om vi skulle gå omkull.. å det skulle bli en repa i sadeln så tycker jag att hästägaren får acceptera detta.. Eftersom jag trots allt är en medryttare och inte en fodervärd.

Detta är mina åsikter, stämmer säkert inte överens med alla andras.. Men min känsla är att det utnyttjas mkt i denna värld.

Och det finns sådana som inte heller kan skilja mellan att vara medryttare och skötare... Att mocka, in/utsläpp osv är att sköta en häst, då kan man antingen få "betalt" i cash utan att få rida - eller så får man rida som betalning.

Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Jag riktade inte mitt inlägg mot dig, utan hur det är generellt. Ibland kan man tro att hästägarna gör medryttarna en enorm tjänst när de behöver medryttare :smirk: Det är BÅDAS ansvar att visa respekt och kommunicera så att det funkar.

Jag har aldrig själv varit medryttare men har haft ett antal genom åren. Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt för att någon hjälper mig med min häst. Men - nu har jag lågt utbildade hästar! Alltså är jag nöjd med de som aktiverar mina hästar och bryr sig om dem. I dagsläget har jag en mycket seriös 16-års tjej som är betydligt mer kunnig än jag själv och där ser jag det som självklart att jag betalar ridhushyra för att hon ska kunna rida ordentligt. Hon utbildar ju min häst!
Är de inte så kunniga och mest vill rida ut lite så får de heller inte så mycket "extra". Belöning efter insats. Men man måste ge lite morötter för att behålla dem som är bra.

Jag har haft en medryttare (pysslare) som hade aspbergers och någon annan diagnos. Hennes personliga assistent var med första veckorna och sen fungerade det jättebra i ett års tid. Hon red ut också utan problem och mådde jättebra av att vara bland hästarna.
Jag har haft en 12-åring här som klarade min ardenner bättre än någon annan ryttare jag sett.
Jag har haft rötägg som inte dykt upp trots att vi bestämt, som bara tröttnat och som misskött sig å det grövsta.
Värst är nog kategorin medryttare som ska ha hela kompisgänget med sig och som tror att alla får fritt tillträde till ens häst (givetvis aldrig hemma - att alla provat har skett på annat ställe dit medryttare ridit hästen).

Det finns så många olika och man får fortsätta att leta tills man hittat en som är hyfsat bra. Fungerar det mellan hästen och medryttaren är jag beredd att se mellan fingrarna med annat (att plocka undan allt efter sig etc). Hjälpa till får de göra om jag inte hinner och det har aldrig varit några problem (kan det bero på att det är så sällan jag ber om hjälp? hm).

I det stora hela är jag tvärtom imponerad över att det faktiskt kan fungera så bra. Tänk att vara medryttare och behöva inordna sig fullständigt enligt ägarens krav. Jag själv är en fritidsryttare och använder t ex inte nosgrimma när jag rider. Tänk att ha den inställningen och komma till en hästägare som kräver hela batteriet utrustning på sin häst, oavsett om den behöver det eller inte? Hur klarar man det som medryttare?
Hur klarar man att lägga ner så mycket energi och kärlek på en häst som aldrig kommer att bli ens egen?
Hur klarar man av att fungera perfekt med en häst men mindre bra med hästens ägare?
Jag beundrar de som vill vara medryttare och som är seriösa! Jag hade själv aldrig klarat av det.

Till dig som startade tråden; jag hade nog gett tjejen en chans, men efter ett allvarligt samtal. Klara regler för hur du vill ha det och vad du kräver samt en varning att om det upprepas är hon inte längre välkommen. Vissa kan behöva en väckarklocka. Fungerar hon bra med din häst hade jag nog provat en sista gång. Fungerar hon bara halvbra hade jag avpolleterat henne.

/Sessiagh

Jag tycker att du ska leta efter en ny medryttare. Ge inte upp för det finns faktiskt många bra medryttare och du kan säkert hitta en av dom.

Själv har jag tidigare varit medryttare på ca 8 st hästar och senare även haft ca 8 st medryttare på två av mina hästar under några år.

Min erfarenhet är att det varit lättare att själv vara medryttare än att ha medryttare. På mitt nuvarande stall har alla utom jag och en till hästägare medryttare till sina hästar. Det är 10 st hästar. Långt ifrån alla medryttarna fungerar bra men det finns även hästägare i mitt stall som inte funkar riktigt bra.

Tycker att det är säkrare med en betalande medryttare, att dom kommer osv men det är klart att om hästen är skadad och inte går att rida eller bara skrittas då ska man inte ta betalt just då utan får vara glad att man får hjälp med hästens skötsel och så. Likaså om man sätter stora restriktioner i ridningen så blir det svårare att få/ta betalt. En betalande medryttare får göra mer i ridningen än en icke betalande medryttare anser jag. Exempel: Om man som medryttare bara får rida i skogen, aldrig på ridbana/ridhus eller liknande bör man inte betala eller bara en symbolisk summa men om medryttaren får välja dressyr på bana, hoppa lite eller rida ut så kan man nog i de flesta fall ta en summa i betalning. Sedan är det förstås fler faktorer som spelar in.

Det är tråkigt att det finns mkt oseriösa folk som vill bli medryttare..Jag ville inte ha medryttare pga just detta på nån av mina hästar. Jag hade aldrig kunnat slappna av..eller iaf inte förrän dom bevisat att dom är noggranna och har samma värderingar som mej..

Har själv varit medryttare på två hästar. Och jag skötte dom precis som jag skulle skött mina egna! Kollade så dom mådde bra, stack ut där fast dom kanske inte skulle ridas, för man har ändå ett ansvar! Och sen är inte rida allt, att få umgås med sin medispålle är vär mkt det med! Skulle aldrig komma på tanken att skita i det! Finns inte i min värld! Får man förhinder, så får man ju höra av sig! Det är ju hästen som blir lidande...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 464
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar