Arg på medryttare..

Sv: Arg på medryttare..

Jag hade aldrig accepterat att någon struntat att komma till stallet.
Har både varit och haft medryttare, den medryttare jag hade sist var hur bra som helst...inte världsbäst på ridning kanske (men jag är också skogsmulle :D), men hon kom alltid de dagar hon skulle och ganska ofta annars också bara för att pyssla och umgås.
När pållen hade kolik (enda gången han haft det) morgonen efter att hon haft honom och jag ringde för att kolla hur han varit (om hon märkt något annorlunda) så insisterade hon på att åka ut till stallet med en gång eftersom hon var så orolig och kände sig skyldig.
Det tyckte jag var så gulligt, inte att hon kände sig skyldig förstås, det var hon ju inte, men att åka ut sådär när det inte ens är hennes dag! :love:

Nej,tyvärr ger jag henne inte en tredje chans,hon har skitit i att åka ut till hästen två gånger utan att meddela mig,och det är där det felar!
Jag hade absolut åkt ut och kollat min pålle om hon meddelat mig,hade inte spelat någon roll om det var samma dag! Jag är ju sjukskriven,och därför inte så uppbokad!

Jag tycker att man som medryttare har ansvar för att hästen får sin skötsel, vare sig man kan rida eller ej. Annars ska man nog titta efter en bra ridskola istället :)

Jag tycker att man som medryttare har ansvar för att hästen får sin skötsel, vare sig man kan rida eller ej. Annars ska man nog titta efter en bra ridskola istället :)

Ja,helt rätt! Är man bara ute efter ridningen,och inte vill ha ansvaret för hästens välbefinnade när den ej är ridbar,då kan man gå på ridskola,där tar andra ansvaret över hästarna! Och där blir man ju inte utan ridningen,är en halt eller så,så finns det ju fler att välja på!

Hur går det? Har du sagt upp medryttaren ännu?
(nyfiken i en strut :o)
Håller med dig helt och fullt - man struntar inte i en häst bara för att den inte är ridbar. Tänk om något hade hänt och hästen fått stå med en skada el. liknande ett dygn extra bara för att tjejen inte behagade höra av sig?!? Nej, att ta hand om djur är ett ansvar, inte en cykel som man ställer ifrån sig för att den har punktering!

Hur går det? Har du sagt upp medryttaren ännu?
(nyfiken i en strut :o)
Håller med dig helt och fullt - man struntar inte i en häst bara för att den inte är ridbar. Tänk om något hade hänt och hästen fått stå med en skada el. liknande ett dygn extra bara för att tjejen inte behagade höra av sig?!? Nej, att ta hand om djur är ett ansvar, inte en cykel som man ställer ifrån sig för att den har punktering!

Ja,hon finns inte kvar på min pålle! Vill ha någon jag kan lita på! Och hittar jag ingen jag litar på,så ställer jag av pållen ett tag,och sköter om henne själv,med hjälp av min gamla medryttare! För jag kan borsta lite,men inte både borsta och rida:cry: Så allt löser sig,men kanske inte som man planerat från början! Men hellre ha henne avställd,än ojämn ridning! Och även om hon är avställd,så kan jag ju ta en lull-tur i skogen om jag kan!

Min medryttare betalar inget utan jag ser det som en hjälp att hon rider min häst ibland när jag känner att jag vill göra annat.
Hon rider jätte bra och tycker verkligen om min häst det är viktigt tycker jag, men ibland kan hon vara lite väl rörig.
Jag var bortrest i ett par veckor i Italien, då en kväll klockan 21.30 ringer hon mig och säger att hon inte hann ut till stallet idag, pga att hon jobbade sent och tillägger: hoppas det inte gör något?
Du kan väl ringa någon annan?
Ja du klockan 21.30???? Vem då???
Fy f...n vad arg jag blev, detta har hänt fler gånger. Nu mer så lämnar jag inget som helst ansvar till henne.
När han e sjuk eller har varit halt skulle hon aldrig åka till stallet.
Jag ska sluta ha medryttare efter nyår.
Några här verkar inte riktigt förstå att tar man på sig ett ansvar att åka ut till hästen så GÖR man det även fast den inte går att rida på, och då behöver man ju inte betala tycker jag, men ansvaret tycker jag man ändå ska ta....
Annars är det bara att fortsätta på ridskolan är min mening.

Jag riktade inte till någon. Ledsen om du tog åt dig. Läste inte ens allas inlägg.

Hm, min medryttare mockar bara ibland och jag själv står över ridningen från mina hästar då och då. Hon betalar 600 kronor i månaden och har min ponny 3-4 dagar i veckan. Själv lägger jag ut cirka 4000 kronor i månaden på hästarna jag har. Vi mockar och pysslar "bara" båda 2 ibland. Varken hon eller jag tycker det är något konstigt.

Nog sjutton kunde hon meddelat dig.

MEN
...jag har läst endel inslag om usla och oansvariga medryttare så jag bara måste "hissa" alla dessa jätteintresserade och pålitliga underbara medryttare som finns där ute:bow:.

Vår medryttare (betalar liten summa per gång) är ett guldhjärta. Jag har visat och presentarat var allt finns och erbjudit henne att ta för sig. Hon smörjer och putsar, mockar fint, borstar så pålle blir blank som en spegel, fodrar och rider suveränt. Ibland åker hon ut bara för att ta in om jag skulle be om det, vilket nästan aldrig händer. När hon är så generös med tid och arbetskraft är jag det tillbaka i min tur. De tävlade nyligen med resultat över förväntan. Vilken pärla va?

Har också haft otur med en medryttare - Min mormor hade en arbetskompis vars dotter höll på med hästar! När dottern fick veta att jag hade häst bad hon sin mamma fråga min mormor om hon kunde få hjälpa till med hästen.

Jag sa ja och en skön sommardag kom hon ut till stallet tillsammans med min mormor & sin mor för att provrida lite. Jag hade skrittat fram hästen sedan fick hon ta över honom. Det gick bra förutom att jag tyckte hon var något hårdhänt och hästen var väldigt känslig & lyhörd - Men hon hittar nog snart rätt knappar tänkte jag!

Hon fick sköta honom 3 dagar/veckan. Med tiden kände jag inte igen min egen häst, han var hetsig, ovillig och lite småhård i munnen. Efter ca ett ½ år kom en av de andra hästägarna fram till mig och berättade hur hon behandlade min häst. Hon tokred på fälten, spännde in honom med en martingal genom bettringarna, tog med sig ett eget pessoabett som hon bytte ut, hoppade & for runt i paddocken så han höll på att gå omkull i svängarna samt att han oftast ställdes in skummig & svettig i boxen - Ingen skötsel efteråt!

Hade precis fått mitt körkort då så jag lånade mina föräldrars bil och åkte ut till stallet - Det var hennes dag! Hade turen att komma precis då hon kommit tillbaka från en ridtur - Hästen stog i ett hörn av boxen dyngsur - Inte duschad eller något täcke på! Utrustningen låg slängd direkt på golvet. Henne hittade jag i fikarummet tillsammans med två kompisar - Som tydligen oxå hade ridit!

Det var banne mig droppen för mig - Talade om allt jag fått veta och hur i helvete hon kan ställa in hästen så där. Talade om att hon inte var välkommen tillbaka och att hon kan ge sig av omgående för jag vill inte se henne just nu.

Som hämd några veckor senare hade hon tagit sig till stallet när det var folktomt och klippt av svansen vid hasarna på hästen - Kan inte tänka mig att det kan vara någon annan än henne, då hon vid ett tillfälle frågat om hon fick klippa hans svans så.

Fy vilken människa!

Jo,då jag vet att det finns medryttare som är som guldkorn,och dom får man aldrig glömma! För vad skulle vi hästägare göra utan dom! Hedet åt dom och tusentalskramar till dom! För om ni bara visste hur mycket ni är värda!
Jag har en sån medryttare sen 5 år tillbaka!
Men denna jag är arg på har jag haft i ca 4mån,var tvungen att ha extrahjälp pga sjukdom!

För mig är det självklart att jobbet ingår. Men om en hästägare blir sur över att vara "tvungen" att åka ut och fodra sin häst, så tycker jag att det är dålig stil.

Jag tror inte det var för att hon var tvungen att åka ut och fodra? Men jag kan ha fattat fel... För om det är så håller jag med.

Jag tror inte det var för att hon var tvungen att åka ut och fodra? Men jag kan ha fattat fel... För om det är så håller jag med.

Nej,detta har ingenting med fodringar att göra,för mina medryttare behöver varken fodra eller mocka! Detta ingår i stallhyran,så dom har bara ridning och skötsel av hästen! Har inte ens krav på att dom behöver putasa sadel och träns! Så egntligen har dom det bra1 Och kan ej hästen ridas pga något,så behöver dom bara borsta och gå ig
enom pållen! Och jag tycker att har man sitt ansvar en dag,så åker man ut och pysslar med pållen! Och som jag skrev i flera inlägga,jag hade åkt ut till hästen om jag fått reda på att hon inte ville! Men att bara skita i det...

Detta var inget riktat mot ts, utan ett eventuellt exempel på en inställning hos en hästägare.

*kl*

Tycker att det är en självklarhet att man tar sitt ansvar som medryttare men jag undrar en sak...Hur mycket av ansvaret kan man lasta över på en minderårig medryttare?
Det kan ju hända att de lovat föräldrarna att sköta skolan om de ska ha medryttarhäst men kanske inte gör det och som straff får de ej åka till hästen, eller de kankse ska åka bort just den dagen osv. (var själv i den sitsen när jag var 12-16 år och vet att man kan inte säga till sin arga mamma att hon litar på att jag ger hästarna mat, rider och mockar idag...Mamma svarar bara tillbaka att det är hennes häst och att man inte e gammal nog att ta ett sånt stort ansvar för en häst som inte e ens egen!) och då står ni där utan er medryttare och blir arga...

Jag har haft både tur och otur med medryttare. Förstår vad ni menar med att man ska kunna lita på medryttaren och att den ansvarar för det den tagit åt sig. Och om dom har nått hinder att dom medelar i god tid.

Jag har en medryttare som jag haft i lite mer än ett år och hon är mitt guld korn. Hjälper mig med min häst så mycket hon kan. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 464
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar