Arg på medryttare..

movi

Trådstartare
Jag har två medryttare pga av sjukskrivning,kan ej tyvärr ha häst för tillfället sju dagar i veckan!
En har jag haft i 5 år,en kanontjej,guld värd(hade henne innan sjukskrivning)
Men har fått tagit hjälp av en tjej till..men nu har hon fått sina chanser,vid ett tillfälle,ca 4 mån sen, åkte hon ej ut till hästen,"det gick ju inte att rida.."(kommer ej ihåg anledningen,men jag messade henne innan) och igår sa jag att du kan nog inte rida,skorna dåliga,går ej att få i brodd,hon ska skos på måndag!
Kommer ut idag,och ser att hon ej varit ute!
Så tydligen,går det inte att rida,då är det inte kul med häst!
J***a resonemang!
Nu har jag "tur" som har fullservice-stall..men hästen behöver ju ändå sin omvårdan! Hon kunde ju ändå meddelat att hon ej varit ute!
Förlåt,nu blev det en massa gnäll..:eek:

Sv: Arg på medryttare..

Om jag hade varit du så hade jag sagt till henne att du inte vill ha hennes hjälp längre... Blir man medryttare på en häst måste man ta det ansvaret.. Det går inte att bara skita i hästen. Om man nu absolut inte kan så får man ju givetvis höra av sig till ägaren.. Jag hade varit skitförbannad om jag vore du,,:)

Förstår dig fullt !!
Har aldrig haft medryttare till mina hästar ngn gång förrut. Men jag har börjat jobba mer och hinner inte rida den ena som jag tänkt. Letade då efter medryttare... Inte lätt att hitta ngn seriös, som inte tokrider och far och är nogrann med hästen. Hade en tjej som provred och verkade kanon. hon skulle börja rida hästen,funkade bar ,hon red ut med mig och den andra hästen till att börja med. Sen red hon själv några ggr.Men kom på att det inte var kul själv. Så hon ville att jag skulle vara med varje gång hon skulle rida och det funkar inte. Krävs att man ska klara sig själv, annars blir det snarare belasting än hjälp....
Puh, blir lite less , när jag tom är villig att betala medryttaren för hjälpen....
Nä, det var första och enda ggn jag haft medryttare.....
Fattar inte var finns alla bra folk:)

Man hör om så många dåliga medryttare så man blir mörkrädd. Har själv varit medryttare i många år och det skulle aldrig falla mig in att inte behandla hästen som min egen.
Att åka ut till stallet oavsett väder eller ridmöjlighet är ju en självklarhet, liksom att träna efter hästens behov och möjligheter och ägarens önskemål. Har man lovat något så har man och det är ju hästens bästa som hänger på att man håller det man lovat.

Ja,jag har bestämt mig,ska ringa bruden och säga att hon ej behöver komma något mer!
Och,hon har själv varit hästägare,då tycker man ju att dom borde veta detta med ansvar!
Men,jag får försöka lösa detta,valet kan vara att ställa av pållen under vintern!
Jag har nämligen ingen funktion i hö-hand vissa dagar,väntar på op!
Men våran "gamla" medryttare,hon är mitt guldkorn!Henne har vi haft i 5 år och ja,det finns inga ord som är bra nog för henne! Men hon kan inte ha pållen alla dagar! (heltid o familj)

Jag håller helt med dig om allt du beskriver.

Jag har som jag tidigare skrev idag haft några unga medryttare.
De bara slutade komma, utan att de orkade meddela mig
att de ville sluta och varför. En av dem behagade ringa, samma
dag hon började jobba. Det hade hon vetat i en månad.

Jag tar aldrig betalt av mina medryttare, de får ha hästen varannan dag gratis.
Då tycker man att man kunde få lite ärlighet tillbaka.

Nu har jag fått en bra tjej som jag kan lita på.
Hon är min närmsta granne så jag kan hålla koll på
att hon sköter sig:smirk:

Frasse

Nu tycker jag att du är lite väl snabb att döma, även om jag kan hålla med om att personen får skärpa sig. En grej du inte minns för 4 månader sen, och detta igår. Har ni PRATAT?

Förstår verkligen att man blir förbannad om ngn inte gör det man kommit överens om... Men blir samtidigt lite fundersam, vad har ni kommit överens om? Är det sagt att hon ska rida, eller är det sagt att hon ska sköta om hästen även om den inte kan ridas? Eftersom det är fullservice-stall och så.

Jag tycker det är skillnad på om man betalar en hög summa pengar som medryttare, eller om man gör det gratis.

När jag var betalande medryttare, drygt 100-150kr per gång, så anser jag att jag betalar för att få rida någons häst. Är det stelfruset och glashalt ute och i paddocken så är jag inte speciellt intresserad av att betala för att borsta någons häst. Däremot hör jag av mig till hästägaren och meddelar att jag vill inte rida när det inte GÅR att rida. Tyvärr med sura miner ifrån hästägaren.

Nu betalar jag ingenting förutom ridhuskostnaden (och i ridhus kan man alltid rida i) vilket känns mycket mer avslappnat. Jag har inget måste att rida de dagar jag är där, utan jag kan ex longera. Dessutom har jag blivit jätte,jättenoggrann med hästen/boxen.

Håller med, kanske missförstod ni varandra? JAG skulle kunna tro att du menade att du skulle ta hand om hästen den dagen, så att medryttaren inte behövde åka ut.

Gällande medryttarskap, så tycker jag att man ska komma ihåg att man trots allt är ägaren, i vissa fall är det nästan fodervärdsansvar på hästen. :crazy:

(Nu svarar jag ts och inte dig personligen ;))

Ja, här ser vi verkligen hur alla ser olika på det här med att vara medryttare. Det viktigaste är nog att man kommer överrens om vad som gäller i er ägare-medryttar-relation och vad som gäller för ridning/annan skötsel.

Själv tycker jag resonemanget "om man betalar ska man rida, annars gör man inget" var konstigt. Medryttare för mig är det andra arbetet också, inte enbart ridning. Men som sagt, vi alla verkar tycka olika!

Själv tycker jag resonemanget "om man betalar ska man rida, annars gör man inget" var konstigt. Medryttare för mig är det andra arbetet också, inte enbart ridning. Men som sagt, vi alla verkar tycka olika!

För mig är det självklart att jobbet ingår. Men om en hästägare blir sur över att vara "tvungen" att åka ut och fodra sin häst, så tycker jag att det är dålig stil.

Samma ägare som jag betalade till lät mig inte heller rida någon annan dag om jag var sjuk på samma dag som jag egentligen skulle ha ridit.

Men överlag tycker jag att det är VÄLDIGT oklara regler kring varje medryttarskap. I princip INGEN hästägare (endast nuvarande :bow:) har informerat mig vad som gäller med försäkringar, vad gör jag om hästen är skadad,om jag ringer vet/ambulans, är hästen fullt försäkrad osv? Vad händer om tränset går sönder och jag redan är betalande medryttare, är det tänkt att jag ersätter det också, eller är det som på ridskolan där kostnaden är inräknad i avgiften?

Är det någon skillnad på om dyyyra sadeln blir rispad under ridturen, eller om jag blir avslängd och sadeln blir rispad när hästen skenar hem? Är båda händelserna mitt ansvar? På ridskolan behövs ingen ersättning. Många som kommer direkt ifrån ridskolan förutsätter att det är samma regler där som i medryttarsskap, medan andra tänker sig att man är en slags en-dags-fodervärd.

Alltså, det är så struligt eftersom alla har olika åsikter och är dåliga på att informera, vilket i sin tur leder till sura miner.

Ja, här ser vi verkligen hur alla ser olika på det här med att vara medryttare. Det viktigaste är nog att man kommer överrens om vad som gäller i er ägare-medryttar-relation och vad som gäller för ridning/annan skötsel.

Om slutklämmen var riktad till mig:

Som medryttare vet jag att jag mockar, borstar fixar foder, OCH rider. Jag är dock INTE intresserad av att betala för att mocka nåns box för 150 kr. Är du?

jag tog ut en medryttare, mest för att jag ville ha sällskap när jag red, har två hästar osm rids.

svarade på tjejen annons, beskriver inte ordagrant så någon känner igen sig och tar illa upp, men i runda ord löd hennes annons: jag vill hjälpa till att rida,gärna travare då jag gillar trav och är van att köra mm. Så har du en travare du vill ha hjälp med och kanske bygga muskler mm hör av dig.

jag tyckte det var kanon, då jag har två travare som både rids och körs. Tjejen kommer ut, min pålle fjatar ltie och backar, tjejen livrädd. hoppar av. Vill köra hästen istället. vågar inte, slutar med att vi klämmer ihop oss hon och jag på en enmanssulky för hon nite vågar. Jag ville ändå ge tjejen en chans och låta henne komma ut och vara i mitt stall. Men hon vågade aldrig rida och aldrig köra ensam även om ajg red brevid med andra hästen.

Jag tog inget betalt, och ville inte ha hjälp med mockning eller något,men ajg tycker ändå att man kan erbjuda sig, iallafall fråga om ajg kanske vill ha hjälp.

Det funkade inte alls med denna medryttare då hon blev en belastning istället för hjälp som någon annan här på tråden beskrivit sin medryttare.

att hennes föräldrar har en travare, hon kör och rider förtäljer kanske inte historien. Undra hur mycket sanning det var i det..

Kan tro att du har fått droppen.

Jag har faktiskt hittat två riktigt bra medryttare till ena stoet här hemma. (inte mitt men hon står här) Den ena kan lite mer o den andra lite mindre.. skitbra tycker jag o sen kör jag så ofta jag kan för att hon ska ha kul också!

Mina medryttare betalar för sig, dock slipper de mockning, men de dagar jag inte har möjlighet har de ansvar att se till så hästarna får sitt käk!
Det och att de rider, tar hand om hästen och plockar undan efter sig är mina krav

Dock blev jag lite besviken i torsd när ena medryttaren inte kunde komma o jag inte har ngn som helst möjlighet att komma ut o ge dem maten, så de fick klara sig på sin ensilagebale =)

Men det finns folk till allt tyvärr...Mitt är ju inte ens i närheten av så hemskt som andras erfarenheter!!

Allt vore så mycket lättare om man bara kunde vara ärliga mot varandra!!

För mig är det en självklarhet att man som medryttare har ansvaret för allt kring hästen på "sina" dagar.

Om hästen plötsligt blir halt är det inte särskilt sjysst att ring och meddela ägaren att denne plötsligt har 100% ansvar för hästen för att man inte kan rida ett par veckor.

Att vara medryttare anser jag vara som att dela häst. Hästen behöver sitt även de dagar det inte går att rida eller bara går att skritta. Är man medryttare och seriös så är man det året runt inte bara soliga dagar då unbderlaget är finfint!

Jag tar inget betalt för att jag har en medryttare,utan jag behöver hjälpen nu när jag är sjukskriven,och den är värd mer än pengar!
Och jag anser att har man ansvar för en häst,och det är halt ute och man inte kan rida,så åker man ut och kollar den ev pysslar!
Det är vad vi kommit överens om!
Jag kan inte ens vissa dagar borsta hästen pga värk!
Och,jag har pratat med medryttaren,hon har fått sin andra chans! Och fler får hon inte! Det är min häst det gäller och då även mina regler!
Och,förra gången hon ej kunde rida,det var pga tappsko,man kan inte komma ihåg allt med en gång!
Och,det blir att dom 2 gånger hon varit oridbar,så har medryttaren skitit i att åka ut,utan att meddela mig,och jag går i tron att någon kollat min häst! Nej tack,sånt betackar jag mig för,mer än så tycker jag min häst är värd!!

Håller med dig helt och hållet. Had ett tag en skötare som meddelade att hon inte kunde komma varenda gång jag inte hade tid att hjälpa henne rida. Det var tydligen inte värt att få pyssla om ridningen inte ingick. Hon är inte kvar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 464
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar