Ärftligt med navelbråck?

Jolanta

Trådstartare
Är det ärfligt med navelbråck?

Kollade runt på en hemsida, och såg då att en hel kull hade fått navelbråck!

Sv: Ärftligt med navelbråck?

jag vet faktiskt inte. jag hörde talas om en tjej som avlade med en hane som har navelbråk(fråga mig icke varöfr) och av typ 10 kullar fick en det.

Min valp fick ett pyttenavelbråck men då har varken mamman eller pappan det.

Sv: Ärftligt med navelbråck?

navelbråck och andra bråck anses oftast vara orsakade av polygena anlag.

Polygen nedärvning innebär att många gener tillsammans ger en egenskap, i lägre eller högre grad.

Varje gen var för sig, ger en ganska liten eller ingen effekt alls, men tillsammans kan de ge stor effekt. Eftersom det är många olika gener och de ofta sitter på olika kromosomer kan man inte direkt bedöma nedärvningen av dem utan effekten blir "blandad". Man kan inte tala om anlagsbärare som vid recessiv nedärvning utan en hund har större eller mindre mottaglighet för defekten.

Lite lättare att förstå hoppas jag ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat