Årets priser på grovfoder

Yrja

Trådstartare
Är det verkligen så att priset på grovfoder DUBBLATS i år??? Vi kommer att få betala dubbla priset för hösilage i år och det blir ganska mycket pengar när man räknar efter. Den torra sommaren har givit bönderna jättedålig skörd och våran bonde har inte ens kunnat ta in hösilaget än.

Bor i Mälardalen, Bålsta.

Är det verkligen så här för alla häromkring?? Vad får ni betala för ert grovfoder i år? I jämförelse med förra året?

Sv: Årets priser på grovfoder

Dubblats vet jag inte men vi betalar 7 kr mer per småbal hö i år i a f:( Dessutom har priser höjts för varje månad; det började med 2 kr höjning och sen ytterligare 3 kr/bal!

Producenten vill ej släppa ifrån sig stora kvantiteter " eftersom han då kan förlora ekonomiskt på det" - säljer i småparti och höjer efterhand, "följer marknaden". Jag kommer att se mig om efter annan leverantör:cool:

Förra året fick vi 32 balar för 500 kr (orkar inte räkna kilopris :p) men i år får vi 'bara' 30 balar för samma pris. Visst känns det lite i plånboken, men det är inte så farligt tycker jag. Bor i Västmanland.

Hur många kg är en sån bal?

Kilopriset på hö ligger i år på 3kr för oss! Hösilage 2kr.

För mej (eller snarare pappa) har det blivit minst det dubbla,

Då diseln har stigit i pris

och att det höt som vi tog in inte var tillräkligt i första skörden så var vi tvungna att ta in andra skörden oxå (vilket inte har hänt tidigare) så vi har även kört dubbelt så långt med traktorerna.

kram

Vi kommer att få betala 2:-/kg inkl. moms för vårat hösilage, och så frakt på det. Om man slår ut frakten blir det 2,15/kg, levererat i 2 omgångar, 24 ton per omgång. Men det är bra värden så vi behöver inte ge kraftfoder, förutom då kankse till digivande och dräktiga stoet. Och ev. till fölungarna, det beror på hur mkt de orkar trycka i sig av hösilaget. Tycker inte det är så farligt kg-pris för bra hygienisk kvalitet + värden, även om man får en chock när man räknar ut att vi ska punga ut med ca 100 000:- :eek:

KL

Glömde skriva kg priset; ligger f n på 2,50kr/kg på hö i småbal.

Vi betalar i år 400:- för en stor rundbal med hö, vet ej exakt hur många kilo den är på, men i runda slängar 250-300 kg så det blir ungefär 1:50:-/kg, sedan betalar vi 50:- i frakt per bal så då blir ju priset egentligen lite högre, typ 1:75:-/kg. Helt ok tycker jag, men jag skulle inte vilja betala mer. Förstår inte hur ni som betalar 3:-/kg går runt. Om man har en stor häst som säg äter 15kg/dag så blir det ju en månadskostnad på 1 350:- för BARA höet!!!!!!!!!!!!!! :angel: Jag räknar på en månadskostnad på 500:- för höet till min häst och ändå blir den fasta kostnaden för hästen i runda slängar 3 000:-

Vi betalar 2.00kr/kg + moms för hösilage med väldigt bra värden, kommer antagligen inte behöva ge kraftfoder. En total kostnad på 35.000kr + frakt för 4 hästar under säsongen.

Tillägg: Blir en månadskostnad på ca 1100kr/häst.

Senast ändrad:

Vi betala 25% mer i år för hö i småbalar. Men vi får schysst kvalitet och samma pris tills nästa säsong.

Vi brukar räkna med 500:-/mån per häst. I år får vi räkna med det dubbla. :crazy: Vart bor du?

Hej!

Våran hö-bonde har höjt priset från 250 kr till 300 kr för en rundbal hö på 300 kg.

Har 2 hästar och de äter upp en storbal i veckan, alltså betalar vi c:a 600 kr/häst och månad i hökostnad.

Vi bor i Östergötland.

MVH/Carina

Jag betalar faktiskt mindre i år än förra.

Storbal torrt hösilage >250 kg kostar 400 = ca 1.60/kg. Mkt fin kvalité. Har ej analyserat ännu, men det "känns" som det "borde" vara bra, mkt blad, ljusgrönt, torrt och luktar gott.

Däremot, kraftfoderpriserna nu är ju katastrofala!

Jag bor i södra halland.

Bor i Ulricehamn :-) (Västra Götaland)

Har jag inte hört nåt om, vi betalar nog 2 kr som vanligt hoppas jag! Ingen har sagt nåt annat så.
Dom vi köper av har fått in jättemkt i år.
Först i maj blev det bara 75% av det vanliga, och sen en till skörd i augusti som de fick in massor på :)
Så det finns så det räcker och blir över för oss.

Södra Halland.

Det känns skönt att ha ett kontrakt med bonde och fast pris när priserna höjs.
Köper 60 ensilagebalar för 250 kr st räcker för 10 hästar hela säsongen. Mkt torrt och bra värden.

Jag bor i norra hälsingland. Betalade 1,90/kg för mitt hö och 300kr för ett normalstort "bonnägg" (är osäker på antalet kilo i dem, gissar på 3-400kg).

Leverans ingår av höet och "äggen" hämtar jag själv med traktorn 400m bort. Alla ägg kommer från samma vall...

För mig har priset stigit med ca 8 öre kilot för hösilage.
Betalar iår 325 kr för storbal på ca 300 kg (300 förra året) och får det hemkört för det priset.
Bor i Östergötland.

+ 25 öre/kg inkl moms blev höjningen från ord lev i år. Priset är nu uppe i 3 kr/kg foder. Hösilage, småbal. 65% TS (jag har blötare, ca 56 - 58% TS, ger samma pris per kg dock).

Kommer få köpa från annat ställe med, där ligger priset på 3,25 kr/kg foder. Också det småbalssilage, TS varierande, från 58 - 65 % (olika partier). Det jag ska köpa är mkt blötare, 51% TS och där är priset lite justerat, exakt vad det gör per kg foder vet jag inte, men de balarna är ofta tyngre, men betalar som om de vägde som de torrare.

Norra Uppland.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat