Årets priser på grovfoder

Sv: Årets priser på grovfoder

Vitt mot kvitto? Har nog aldrig ens hört talas om folk som får kvitto när man köper hö?
Vi ger 30 kr/bunt. Är osäker på hur mkt det innehåller, har inte vägt då vi nyligen hämtat hem ett lass.

Men har aldrig fått kvitto på hö?

småbalar 30-100kg?

Nej iof, har inte kikat på småbalar i år. Vi beställer rundbal a 400 kg. :) De flesta går ju ändå över till det så varför inte göra det själv...
(Vi fick själva in pyttelite hö pga torkan, kanske 2 ton, men det är inte balat. I vanliga fall brukar vi klarar oss till januari på vårt egna hö, till två hästar)

Nej iof, har inte kikat på småbalar i år. Vi beställer rundbal a 400 kg. :) De flesta går ju ändå över till det så varför inte göra det själv...
(Vi fick själva in pyttelite hö pga torkan, kanske 2 ton, men det är inte balat. I vanliga fall brukar vi klarar oss till januari på vårt egna hö, till två hästar)

Du lär ju inte förbruka 400kg hösilage till två hästar innan det blir dåligt. :confused:

Jag får betala 3.45 kilot istället för 2 kilot.. :(

Jag kan välja om jag vill ha kvitto eller ej, då man kan dra av momsen (?) om man bor på jordbruksfastighet. (Är inte 100 på om det är just jordbruksfastighet, men iallafall 80 :S)

Vitt mot kvitto? Har nog aldrig ens hört talas om folk som får kvitto när man köper hö?
Vi ger 30 kr/bunt. Är osäker på hur mkt det innehåller, har inte vägt då vi nyligen hämtat hem ett lass.

Men har aldrig fått kvitto på hö?

Nej, man får sällan det när man köper av grannbonden. Om man köper av producenterna som lever på foderiet däremot är det inte bara så att man får kvitto om man vill, man kommer inte undan det. Som min ena lev sa 'Jag måste ju ha IN pengar också att redovisa, inte bara utgifter'.

Det finns en anledning av 'bonnhöet' har skiftande värden år från år, medan det producerat för vit försäljning så att säga ligger på stadiga värden. Det gödslas och donas och vallanalyseras och slutanalyseras etc på ett helt annat sätt oftast.

Alla tre ställen jag köpt småbalssilage av har kört vitt mot kvitto rakt av. De har haft precis de värden jag vill ha.

Bönderna jag köpt av har sålt svart utan kvitto, oanalyserat dock, och med lite bingo vad gäller värdena, kan vara hur bra som helst eller rent skräp.

Men bönderna har andra inkomstkällor med inom företaget, och kan sälja hö till hästägare svart utan att det gör ngt. Och priset blir ofta X kr/bal, istället för X kr/kg.

Nej för oss har priset istället sjunkit, förra året fick vi betala 2,50 per kg analyserat foder + frakt. I år betalar vi 2,20 per kg TS, analyserat inklusive frakt. Så vi är mer än nöjda, vi har dessutom fått ett kanon foder med en kvot av 6,3. Ingen ville ha det fodret, då man ansåg att smrp var för högt.:confused:

Hur kan folk anse srp är för högt om kvoten är 6.3? Knepigt folk det finns. Men gläd dig. Och 2.20 kr/kg TS är ju ett SUPERPRIS.

Jag ger 3,8 kr/kg foder jag, iofs är det inkl frakten och pallplatsavgift och pallpant och så (för själva fodret är priset 3,25 kr/kg). Och då är TS 57 resp 51%.. (iofs ska det med 51% bli lite billigare, iom att jag betalar för mindre än balarna väger, men det gör ju ingen superskillnad)

Vi har suttit och räknat lite idag på höstens foderpriser, vi hade försäljare från Sv*nska foder hemma på besök.
I snitt ligger det ca 50 öre/kilo över förra höstens priser.
Detta gäller iofs om man köper bulkfoder dvs stora mängder, vi brukar köpa mellan 25-23 ton när vi köper.
Antar att priserna /per påse och kilo är ännu högre.

Det som förväntas sjunka en hel del är ju vetepriserna, men det är ju inget lyckat "hästfoder" tyvärr.

Grovfoder tar vi själva, så det har jag ingen priskoll på, men det är av bra kvalitet iår. Höga värden.
Däremot är skörden mindre än iifjol, och vi kommer ionte att kunna sälja något ensilage iår, utan räknar med att använda allt själva.

Kvoten ligger inte på 6,3 utan faktiskt 7. Jag skrev fel i mitt första inlägg, men som sagt int vet ja va fölk tänker me????

*kl*

:eek: Snacka om att jag är glad att vi lägger ner allt slit på att ta in eget hö! Hade aldrig haft råd med häst om jag skulle betalat dom priser många av er betalar. Betalar endast för maskin hyra + att vi hjälper bonden med maskinerna med hans hö för att få det billigare. Blir då ca 0,50-0,75 kr/kg torr hö.

Fick in en lagom stor skörd fast med lite dåliga värden. 7,7 MJ 30 smrp, fast helt ok, har räknat på att det går att ordna bra med lite alfalfa. Jättefint grönt, lite grövre och dofta underbart :d

Kvoten ligger inte på 6,3 utan faktiskt 7. Jag skrev fel i mitt första inlägg, men som sagt int vet ja va fölk tänker me????

Naj, fast iofs, jag begriper ju inte det här med att vilja ha torrt silage heller, folk är konstiga helt enkelt, och så har de proteinskräck =)

Naj, fast iofs, jag begriper ju inte det här med att vilja ha torrt silage heller, folk är konstiga helt enkelt, och så har de proteinskräck =)
Håller med, ju mer man lär sig om grovfoder desto större är chansen att man får en balanserad syn på olika foders egenskaper. Jag kan bli fascinerad av att det finns de som stirrar sig blinda på någon speciell egenskap hos foder: kvot, proteinhalt, TS-halt. Man fokuserar så på en enda egenskap så att man kanske köper ett dunderfoder med hög proteinhalt och helt struntar i exempelvis fiberhalten (NDF) eller smakligheten. Sedan klagar man på att hästen antingen kastar i sig fodret eller vägrar äta!

Håller med, ju mer man lär sig om grovfoder desto större är chansen att man får en balanserad syn på olika foders egenskaper. Jag kan bli fascinerad av att det finns de som stirrar sig blinda på någon speciell egenskap hos foder: kvot, proteinhalt, TS-halt. Man fokuserar så på en enda egenskap så att man kanske köper ett dunderfoder med hög proteinhalt och helt struntar i exempelvis fiberhalten (NDF) eller smakligheten. Sedan klagar man på att hästen antingen kastar i sig fodret eller vägrar äta!

Fast vad gäller fiberhalten t ex, så den har jag ingen aning om heller :devil:

Jag 'vet ju vad jag vill ha', fast i år bevisar ju med all önskvärd tydlighet att det kan bli snett ändå. Jag, och hästarna med de är ju de som bestämmer, vill ha lågt TS, 55% om jag får önska men ge och ta lite åt båda hållen. Och pga de hästar jag har så en kvot på minst 7. MJ blir en kompromiss pga olika hästtyper, sen är det svårt få så himlla hög MJ/kg foder med blött foder, men ponnyn ska eg ha så låg MJ det nånsin går, fbl högre. Men kompromissen (och om man ska vara realistisk) blir max 6 MJ.

Min ord lev tar eg torrare silage, dock får jag de värden jag vill ha, MJ ligger stadigt kring 6 (ge och ta 0,2 MJ typ), kvoten varierar men är aldrig under 6, oftast långt över 8. SÅ i år bad jag få blötare silage, och fick det, ligger på runt 57% TS, 5.7 MJ, kvot 6.

Alla nöjda och glada kan man tro. Men nej. Fbl vägrar äta, pga för grova strån (det är inte grovt, men grövre än normalt). Ponnyn åt bra initialt men 'tappade' lite i ätande nu, vilket är riktigt bekymrande.

Så, för grymt dyra pengar inköptes nytt foder. Först köpte jag bara åt fbl. 51% TS, 5.6 MJ per kg, kvoten 9,31. Fullblodet svarar med att slå nytt personligt ätrekord. Det är alltså två synbart lika silage (förutom kvoten). Ponny äter det med samma aptit som vanligt. (Han äter allt som en dammsugare i turbofart eg, därför oroande med att han backade av årets)

När ponnyn började tappa i ätande (vilket eg är bra, om det inte tydde på att han ogillar ngt med fodret) så beställde jag annat till honom med, det har inte kommit hem än dock, men är 57% TS, 6 MJ/kg foder, 7,33 i kvot.

Jag har ingen förklaring alls, mer än att det är något som är knas med det nya. Det luktar gott, ser bra ut etc och att fbl inte äter är stråna, men varför ponnyn börjat backa av förstår jag inte.

Däremot så iaf om man tar ponnyn, så grovt eller fint, högt eller lågt TS - han äter normalt lika bulimiskt oavsett. Så fiberhalten spelar knappast så stor roll för honom på begränsad giva iaf, på fritt däremot skulle man nog se skillnad.

Om jag ska välja, så prioriteras ett foder med bra kvot framför foder med lägre TS än de vi fick i år. Våra hästar är inte så kräkmagade, de äter utom vår äldsta som absolut inte gillar foder med låg TS. Men han skulle äta om inget annat stod till buds.

Det foder vi fick detta år är i min smak lite torraste laget, jag gillar ju foder som ligger runt 60 TS och som sagt även hästarna verkar gilla det med.;)

Mm, det gäller ju se till hästarna med.

Förr hade jag mindre kräsmagade saker, då var jag fullt nöjd med 60% TS, över 65% har jag aldrig velat ha dock oavsett vad hästarna tycker om saken ;)

Ponnyn har ju inga synpunkter på TS direkt heller, men låg TS ger förhoppningsvis lite lägre värden per kilo foder, så man kan minska överskottet han får lite.

Fbl däremot, han åt ju av 60% TS han med, jag slet mitt hår lite över att jag inte fick i honom mer än 12 kg silage/dygn, men han är inte Sveriges matgladaste, så jaja. Tills jag sista lev för året fick andraskörd, och fbl åt som..ja en hel häst. Där insåg jag hur förtjust han var i det blötare, och därav 'specialbeställningen' (som ju gick snett iofs men sen fick jag ju tag i annat).

I år kommer jag, iom det sjukt höga priset, begränsa honom på 15 - 16 kg/dygn, men bara att använda orden 'begränsa intaget' på fblherrn, halleluja =)

Men alla mina har tycks snäppet bättre om lite blötare, men inte så de tyckt illa om torrare, de har glatt ätit vad som serverats liksom, så fblherrn är den första och hitills enda som haft så uttalade åsikter i frågan ;)

Med den här sommaren, var/är utbudet inte stort när det gäller lägre TS. Men man kan ju tydligen köra en variant, vattna först och plasta sen.:angel:

Just vår gammelman har nog en ren vana i blodet, import som han är levde han de första åren på plastat hö. På Island har man just det, plastat hö och TS brukar ligga runt 67-75%. Jag kan misstänka att hans vana och önskemål härrör därifrån.

Med den här sommaren, var/är utbudet inte stort när det gäller lägre TS. Men man kan ju tydligen köra en variant, vattna först och plasta sen.:angel:

Just vår gammelman har nog en ren vana i blodet, import som han är levde han de första åren på plastat hö. På Island har man just det, plastat hö och TS brukar ligga runt 67-75%. Jag kan misstänka att hans vana och önskemål härrör därifrån.

Nja, faktiskt så inte speciellt svårt ta lågt TS i år heller, däremot så¨är ju tyvärr EFTERFRÅGAN på lågt TS typ noll.

Pratade om det med 'nya leverantören', som är veterinär dessutom. Och tyckte att 'vafan, till och med du har sånt där torrt skit på 70% TS, vad fan?' och han svarade beklagande att fick han bestämma skulle han inte ta det så, men det är vad folk mer och mer vill ha.

Jag kom ju sent som satan och behövde foder iom att det blev knas med min ord leverantörs foder, men det som fanns kvar var - just det - det med lågt TS. Jag klagar inte ett dugg, men det är ganska talande för vad som efterfrågas. Märks om man läser säljesannonser med, folk vill ha det torrt. Och i år 'än torrare'. För det blir 'billigare så', och de är inte insatta i nackdelarna/riskerna med det heller.

Jag önskar samtliga leverantörer kunde börja ta betalt per kilo TS, då tror jag den här vurmen för plastat hö skulle dö ut per omgående :devil:

(Sen givetvis finns det fullt legitima anledningar att vilja ha ett torrare, din gammelman är ju en, men det jag skulle vilja ha bort är alla de som ser till prislapp och plånbok och inte har en aning om vad det i realiteten innebär med det torrare)

Jag försökte senast igår försvara att man egentligen vill ha lågt TS i hösilage. Men ack nej... Hästfolk vill ha högt! De vill ha hö, på rundbal.
"För annars blir hästarna lösa i magen".
Vi har beställt med hög TS i år för det var det som fanns att beställa, med hemkörning och bra pris. Finns ju andra leverantörer, som inte tar analys och som har levererat dålig kvalité innan. Så nej tack - hellre högre TS då, samt med en kvot på 6,8 som gör mig jätteglad ;)

Jag har dock själv aldrig upplevt detta då jag inte fodrat med superblött hösilage tidigare. Men om man ska tro forskning och erfarenheter så ska det ju ligga runt 50-60 % TS väl? Och det är ju rätt blött.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat