Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
småbalar 30-100kg?
Nej iof, har inte kikat på småbalar i år. Vi beställer rundbal a 400 kg. De flesta går ju ändå över till det så varför inte göra det själv...
(Vi fick själva in pyttelite hö pga torkan, kanske 2 ton, men det är inte balat. I vanliga fall brukar vi klarar oss till januari på vårt egna hö, till två hästar)
Vitt mot kvitto? Har nog aldrig ens hört talas om folk som får kvitto när man köper hö?
Vi ger 30 kr/bunt. Är osäker på hur mkt det innehåller, har inte vägt då vi nyligen hämtat hem ett lass.
Men har aldrig fått kvitto på hö?
Kvoten ligger inte på 6,3 utan faktiskt 7. Jag skrev fel i mitt första inlägg, men som sagt int vet ja va fölk tänker me????
Håller med, ju mer man lär sig om grovfoder desto större är chansen att man får en balanserad syn på olika foders egenskaper. Jag kan bli fascinerad av att det finns de som stirrar sig blinda på någon speciell egenskap hos foder: kvot, proteinhalt, TS-halt. Man fokuserar så på en enda egenskap så att man kanske köper ett dunderfoder med hög proteinhalt och helt struntar i exempelvis fiberhalten (NDF) eller smakligheten. Sedan klagar man på att hästen antingen kastar i sig fodret eller vägrar äta!Naj, fast iofs, jag begriper ju inte det här med att vilja ha torrt silage heller, folk är konstiga helt enkelt, och så har de proteinskräck =)
Håller med, ju mer man lär sig om grovfoder desto större är chansen att man får en balanserad syn på olika foders egenskaper. Jag kan bli fascinerad av att det finns de som stirrar sig blinda på någon speciell egenskap hos foder: kvot, proteinhalt, TS-halt. Man fokuserar så på en enda egenskap så att man kanske köper ett dunderfoder med hög proteinhalt och helt struntar i exempelvis fiberhalten (NDF) eller smakligheten. Sedan klagar man på att hästen antingen kastar i sig fodret eller vägrar äta!
Med den här sommaren, var/är utbudet inte stort när det gäller lägre TS. Men man kan ju tydligen köra en variant, vattna först och plasta sen.
Just vår gammelman har nog en ren vana i blodet, import som han är levde han de första åren på plastat hö. På Island har man just det, plastat hö och TS brukar ligga runt 67-75%. Jag kan misstänka att hans vana och önskemål härrör därifrån.