Årets priser på grovfoder

Sv: Årets priser på grovfoder

Min höbonde har höjt från 16 kr/bal till 22 kr/bal! :eek: Han fick ingen andraskörd och höjde priset för att täcka den förlorade inkomsten.
Det är ca 10-12 kg per bal...

Och det är fortfarande ett väldigt bra pris. Är det vitt mot kvitto?

Det är ju 1,80 - 2,20 kr/kg.

Självklart vitt! Har ju företag båda två. ;)

Nu är det vår granne vi köper av. Hjälper till med bärgning när det ska in och hämtar själv.

Ah, det förklarar priset =)

Det är btw lite trist när det jämförs priser, vissa priser är vita och andra svarta.

förra året 1.50kr kg
detta året 2.50kg kg

skitsvårt att få tag i hö, får åka minst 9-10mil

småland

jag har också hört att priset stigit häromkring.

Förra året betalade jag 1.20kr/kg (billigt pga att jag hjälpte till med skörden) var från olika gärden

köpte även från en annan och betalade 200kr för en rundbal med hö ca 1-1.30 kr/kg. från olika gärden

i år köper jag från ännu en ny leverantör och kommer att betala 1.80 kr/kg hemkört..

Nu kommer höet vara från samma vall, så en analys kommer bli av.

*kl*

Jag betalar samma som förra året, bara att han nu lagt till 50:- för att han fraktar det till oss.

Storbal på 350-400kg för 350:- + 50:-/frakt.

Så runt 400:- i månaden kostar det för mig.

Det är bra att ha bönder i släkten :angel:

Vet inte exakt hur mkt vi kommer få betala men det blir väl kanske några ören mer än förra året då vi betalade 1 kr/kg (tror jag, när jag räknar så blir det betydligt lägre menmen :p )
Ensilage då.

Men även fast det höjs så kommer det nog gå jämnt ut eftersom vi iår har 4 hästar som ska dela på det istället för två, där de två nya ska ha mkt mer än de andra och därmed kommer vi inte behöva slänga så mkt som förra säsongen.

vet inte vad priserna ligger på alls, och har aldrig vetat eftersom vi alltid tagit själva.

MEN.. bonden i grannbyn som tar hö/silage och säljer fick in 1/3 av vad han brukar i första skörden. Men det blir ju samma kostnad för att ta in det (disel, tid osv) så förstår mkt väl om han höjt priset, de ska ju inte gå back på att producera hästfoder...

Jag tar in hösilage och fick in hälften av vad vi fick in förra året. Man måste köra lika mycket med traktorn för det, dieseln har ju gått upp mycket, gödningen har gått från 3,50:-/kg till 5,50:-/kg och när man lägger ut några tusen kilo så märks det i plånboken, plastningen var dyrare, allt har blivit dyrare.

Jag ökade priset med 120:- / bal och de väger ca 275 kg och kostar nu 480 inkl. moms. Det är bara 1.75:-/kg. Hmm, jag säljer nog för billigt. Ska så om nu och fröna gick på 12,000:- sen ska man ha en massa diesel till det också.

I alla fall, inte konstigt att priserna har gått upp i år.

Vi betalar nu 2kr/kg för hö, då kommer det framkört ända till luckan till loftet, och så lastar gubben (+ nån medhjälpare) och vi på det.
Mkt hög kvalité på höt också, dock så var första lasset vi fick väldigt fint hö, så hästarna slukar i sig sina givor på tre röda..
andra var betydligt grövre.

Just det, sen så händer det att när han kommer utan att vi beställt fullt lass, så har han lastat på några 100 kg för mycket, så bjuder han på det :D

Senast ändrad:

Vi kommer att köpa hösilage för ca 1 kr/kg (inkl hemkörning av 16 balar åt gången). Även analys ingår; en kvot på 6,8. Detta är vita priser av en stor leverantör.

Senast ändrad:

Min sambo pysslar med hö som hobby och han tar 2.20 kr/kg torrhö och 0.85kr/kg när det gäller hösilage.
analyserat och vita priser kan ju tilläggas.

Vi bor i ångermannland.

Senast ändrad:

*kl*

har betalat en så länge 2kr/kg i 10-12 kg balar.

har boket men har höet liggerkvar hos höbonden elelr bondmoran kanske man säger om de är en kvinne..:D

ska dit å hämta imorgon. betalar varje gågn jag är där så om hon höjt imorgon åker jag därifrån och köper hösilage istället. för jag bokade innan hon bestämde sig för att höja priset isf..

har bra värden ngt hög kalcium vilket känns bra att veta.

smrp: 58
MJ: 7.7

Haha what? Jag bor också i småland och min höbonde finns i samma ort och kör ut hösilaget till oss :)

KL

Småbalar med hö betalar jag 25 kr st och de är mellan 14-18 kilo i varje.

I år betalar vi 25 kr/balen och det är mellan 11-13 kg i varje bal. Blir ju ca 2 kr kilot då. Det är analyserat och har helt okej värden. Kvot på 5,2 har jag för mej att det var.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare