Årets priser på grovfoder

Sv: Årets priser på grovfoder

Nej, som jag tidigare skrev så blir det ca 1 kr per kg. Vita priser mot faktura inkl analys och hemkörning. Hösilage på rundbal.

Nja, jag kanske formulerar mig fumligt.

Vi har aldrig betalat över 1,5 kr/kg för hö i småbal, vilket vi alltid köpt förr för att komplettera då vårt egna hö aldrig har räckt en hel säsong. Så sent som i våras betalade vi detta pris.

I höst köper vi dock in hösilage på rundbal, för ca 1 kr/kg inkl analys och hemkörning. Har jämfört här på forumet med andras priser och har märkt att det vi betalar är ganska lågt.

Jo, men 1.50 kr/kg hö i småbal ÄR sponsring. Att då tycka att 'jag betalar mindre än 2 kr/kg nu från foderproducent' blir ju snett iom att diskussionen just ang pris gällde småbal. Så jag menade.

Sen skiljer sig priset i olika delar av landet, men framförallt skiljer sig priset beroende på hur mycket man gödslar osv. Att inte gödsla exvis gör STOR skillnad på kilopriset ut till kund. Dock så beroende på år och väder och vind det året gör det stor skillnad på värdena med t ex.

Förvisso men jag tyckte jag pratade för både småbal från bonde och hösilage från foderproducent :p Rent logiskt tycker jag att det borde vara dyrare från foderproducenten än vad det är men jag är ganska nöjd så jag tänker inte klaga.

Sen om det har varit sponsring att köpa hö för 1,50 så ja - det är väl bondens problem i så fall. Det är ju inte så att efterfrågan är liten. Bara att sätta ut en annons så är allt sålt i ett nafs. Men vi kanske är bortskämda här i trakten... En jag känner kommer köpa hö på småbal i år och är uppbokad på 4 och snart 5 ställen, för att kunna ta reda på det bästa höet. Och i andra städer/landskap pratas det om att åka 15 mil för att få tag på hö i småbal...

Vi har också varit foderproducenter en gång i tiden, men det var på "den gamla goda tiden" ;) Nästa år hoppas vi på att vara självförsörjande iom en stor insats denna sommar med en ny vall.

Jag betalar 2 kr/kg för småbalshö i år. Förra året betalade jag 1,5/kg för småbalshö MEN det var ett sämre hö. Harmycket bättre värden i år, kommer från en annan bonde. Tror att bonden som jag köper av i år hade samma priser förra året.

Bor i Uppland

Jag betalar 2 kr/kg för småbalshö i år. Förra året betalade jag 1,5/kg för småbalshö MEN det var ett sämre hö. Harmycket bättre värden i år, kommer från en annan bonde. Tror att bonden som jag köper av i år hade samma priser förra året.

Bor i Uppland

Det priset betalade vi också för 6 år sen för småbalshö i Uppland. Så dyrare har det inte blivit.

vi får ge 3,50 för hö på storbal. Det går åt 4 balar i veckan:crazy:
billigt är det iaf inte att ha häst den saken är klar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv