Sv: Årets nya fölungar!
Hej
Jag fick ett jättefint hingstföl den 9/6-05. Mitt nordsvenska 4 åriga sto födde på dag 352 (tror Jag). Fölningen gick jättebra men tyvärr fick jag inte vara med. Vi var där strax efter 00.00 men då visade hon inga tecken, sen var jag där 05.45 och då var fölungen torr och klar.
Tyvärr varade lyckan så länge, för på eftemiddagen tyckte jag att han blev slö, och försökte baja men inge kom. Han fick lavemang några gånger men blev inge bättre. Hade kontakt med vet på kvällen och natten som sa åt mig att mortsätta med lavemang och såpavatten i ändtarmen men inget hände.
Vid tolv på natten ringde jag för sista gången till vet men då sa hon att han behövde sova och han inte var döende utan skulle bara bli något mer förstoppad under natten, så att jag skulle åka hem och sova.
Morgonen därpå hafde han riktiga kramper, låg temp och orkade inte resa sig
Då kom en annan vet ut, som skickade oss direkt till strömsholm. Jag satt med honom i transporten hela resan
(2 timmar)Han klarade resan bra och stod upp nästan hela resan, han hade fått kramplösande mediciner så då klarade han att stå. Dett var på morgonen den 10 juni. Sen har jag inte sett mitt sto Amanda eller fölet.
han har haft 2 infektioner därinne och ett virus så nu har han fått diaree och står ensam för att inte smitta de andra fölen som är där. Just nu vet jag inte hur det är hans tillstånd pendlar hela tiden, men de har börjat prata om hem gång till mitten av nästa vecka. det har varit mycket tårar och funderingar sista 2 veckorna. Man klandrar sig själv ganska mycket, men det är både mitt och stoets första föl och man litar tyvärr på vet som man pratar med. Men till nästa gång- då åker jag direkt när jag misstänker något.
Är det någon som vet hur man lägger in bilder?? jag han ta ettt par kort innan vi åkte.
Men jag får säga grattis till alla som fått föl denna sommar och vår??