Årets nya fölungar!

Sv: Årets nya fölungar!

Lånar tråd..

Cher Arriba fölade stoföl 25 dagar för tidigt.. :eek:

Bilderna är under bearbetning..

AM

Natten mot onsdagen kring klockan halv tre kom så då vårt andra föl. Ett enormt sto som är så gudomligt söt! Hon är undan jahnelina och efter Bodbäckspålle. Vi har fortfarande inte kommit på något namn. Bilder på båda underverken får ni se antingen ikväll eller i morgonkväll.

*knapplån*

Natten till den 5/6 fölade Athena (12 år) sitt första föl helt själv (jag kom ut vid 03 då var det fött) 2 veckor förtidigt., Det blev ett hingstföl. brun med perfekt stjärn (kan få liten fläck/snopp på mulen)
Pigg och sprallig, kaxig som få, och båda mår jättebra!

Namnlös fortfarande E:CosmopolieS (cardento-roderik-cor de la bryere) U:Athena e:Columbus xx- Bordeaux.

bilder:
full fart framåt:
http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/150 :love:
mamma visar vägen i hagen, och förhoppningsvis också hur fint man ska lyfta på benen:
http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/149
Första eller andra dagen:
http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/145

Senast ändrad:

8/6 kl14.20 föddes äntligen Real´s Golden Pearl. Isabell m bläs o två vita kotor/halvstrumpor. :love:
e: Local Hero (connemara/hbl)ee: Önnarps Ghost
u:Real´s Red Pearl (hbl/arab)ue: Pargas ox

Jag hoppades mkt på en isabell o det blev det, en som blev mkt finare än man vågade hoppas på :bump:
Nu återstår bara att vänta o se om hans gångarter är av samma kvalitet som systerns. Då blir lilla Golden förhoppningsvis en ridponny-hingst att satsa på...
Detta året ska mamman Pärla ej ombetäckas eftersom jag tyckte det blev lite sent..fölning i april/maj blir bättre i fas med betesgången. Så efter betet är det dags för Pärla att börja ridas igen...

Försökt lägga ut bilder men listar inte ut hur man gör??? Kan ngn hälpa mig snälla? :confused:

Lånar tråd.

Här kommer då bilderna på Cher Arriba med föl.
Denna, som tittade ut 25 dagar för tidigt.
Slutfölat för i år!!
Summan av det hela blev 13 föl och en kastning:
6 hingstar och 7 ston.
Ska nog ta mig en grogg för att fira att vi slipper vaka något mer i år.. :d

cherihop05.jpg

Lycka till ni övriga som fortfarande är på "väntans tider" :D

AM

Måste bara berömma dig för otroligt fina fölcollage! Har varit en fröjd att se dem alla. Lycka till med de små (och stora).

Nu har Tyrrestrup´s Highlight fått sitt livs första Welsh Cob föl!!

Det blev ytterligare en hingst som föddes kl 04.00 på morgonen. Han blir förmodligen svettfux som sin far enligt stolta matten, och har antagligen 4 vita kotor, ev är det strumpor men det är svårt att se. Han har en sned bläs och en jääättelång hals och långa ben. Mammans första föl och hon är mycket mallig (jag med som tolt faders-ägare!)

Welsh Cob
e: Tyrrestrup´s Highlight RWD 19
u: Aperitif - Derwen Tennessee Express RWD 3 (A-prem innan sin död)

Resultatet av Haly´s första fölårgång blev två hingstar, en brun och en fux, som båda föddes 10 dagar för tidigt. Bra att veta till nästa år då det blir klart med föl att vaka på!!

Här kommer bilder på våra nyfödda.
lillagnista2.jpg

Min brors sto som kommer att få heta gnista eller Livsgnista och är U:sandtove, E: Bodbäckspålle.

lillastjarna4.jpg

Mitt eget sto som kommer att få heta stjärngnista eller eldgnista och är U: Jahnelina och E: Bodbäckspålle.

Båda fölen är ca ett dygn gamla vid fotograferingstillfället. :love:

Nu har jag äntligen fått hjälp med bilderna så nu kan jag visa upp min guldklimp... :love:

vimsan

050618 föddes det en litet sto (och jag som var så säker på att det skulle bli en hingst ) på dag 324 alltås 6 dagar för tidigt.
Tog in dem som vanligt. Inga speciella tecken. Vid sju tiden började det spruta vit mjölk (hon hade vaxproppar på fredagkvällen) och man kunde känna sammandragningar om man lade handen på magen. Själva förlossning började ca 20.15 och hela fölet var ute 20.40 (då reste sig även stoet). 21.00 diade fölet redan. Förlossningen gick helt enligt instruktionsboken och efterbörden kom ca 20 minuter efter fölisen. Torana (mamman) var jätteduktig och låg stilla ca 5-6 minuter efter fölningen medan fölisens bakben fortfarande låg kvar i mamman så den lilla fick massor av blod genom navälsträngen. Hon verkade helt oberörd av värkarna under fölningen. Det enda Torana gjorde var att vända sig bakåt och gnägga mullrande till den lilla genom hela förlossningen.

Torana är en helt otrolig mamma. Väldigt mån om den lilla och vill helts ej vara längre än ca 50 cm från den lilla (som föresten är döpt till Tara). Tara är dock inte alls så intresserad att vara så nära utan hon springer i väg från mamma i hagen. Detta gör att Torana får en massa motion då hon springer efter den lilla olydiga odågan. Annars är lilla Tara en helt otroligt social liten fölis som är väldigt nyfiken och inte speciellt rädd för något.

Jag har aldrig sett en häst vara så lycklig som Torana. Hon är så stolt över den lilla. Moderskänslorna riktigt lyser om henne. Hon är inte heller det minsta sur mot oss. Är det däremot en främling som skall titta på fölet så åker örenon bakåt och hon ställer sig mellan främlingen och fölet. Detta gjorde hon också då min sambo skulle videofilma den lilla. Torana var väldigt misstänksamm mot den konstiga grejen som sambon hade i handen tog en hel del luktande och en massa godis innan vi fick hennes samtycke att filma .
När man håller på med fölisen skall hon vara där med sin näsa och kolla så att man ej skadar den lilla och dessutom vill hon lukta först på alla eventuella redskap man använder till den lilla (tex svamp, grimma, handduk m.m).

Tara verkar ha en bra gallopp. Skritten och traven vet jag inte än då det antigen är stilla stående eller gallopp som gäller .

Stammen är Torana-Akribori-Torboldt-Lansiär

Men vänlig hälsning

Mormor Tora

Ordnar bilder snart.

Den 14 juni såg vår lilla busunge dagens ljus. En liten quarterhingst.

3226_p29776.jpg

Carson Ask - Irco Marco
Född 11.30 midsommarafton
:love:

Hej
Jag fick ett jättefint hingstföl den 9/6-05. Mitt nordsvenska 4 åriga sto födde på dag 352 (tror Jag). Fölningen gick jättebra men tyvärr fick jag inte vara med. Vi var där strax efter 00.00 men då visade hon inga tecken, sen var jag där 05.45 och då var fölungen torr och klar. :love: Tyvärr varade lyckan så länge, för på eftemiddagen tyckte jag att han blev slö, och försökte baja men inge kom. Han fick lavemang några gånger men blev inge bättre. Hade kontakt med vet på kvällen och natten som sa åt mig att mortsätta med lavemang och såpavatten i ändtarmen men inget hände. :( Vid tolv på natten ringde jag för sista gången till vet men då sa hon att han behövde sova och han inte var döende utan skulle bara bli något mer förstoppad under natten, så att jag skulle åka hem och sova.
Morgonen därpå hafde han riktiga kramper, låg temp och orkade inte resa sig :cry: Då kom en annan vet ut, som skickade oss direkt till strömsholm. Jag satt med honom i transporten hela resan
(2 timmar)Han klarade resan bra och stod upp nästan hela resan, han hade fått kramplösande mediciner så då klarade han att stå. Dett var på morgonen den 10 juni. Sen har jag inte sett mitt sto Amanda eller fölet. :( han har haft 2 infektioner därinne och ett virus så nu har han fått diaree och står ensam för att inte smitta de andra fölen som är där. Just nu vet jag inte hur det är hans tillstånd pendlar hela tiden, men de har börjat prata om hem gång till mitten av nästa vecka. det har varit mycket tårar och funderingar sista 2 veckorna. Man klandrar sig själv ganska mycket, men det är både mitt och stoets första föl och man litar tyvärr på vet som man pratar med. Men till nästa gång- då åker jag direkt när jag misstänker något.

Är det någon som vet hur man lägger in bilder?? jag han ta ettt par kort innan vi åkte.

Men jag får säga grattis till alla som fått föl denna sommar och vår?? ;)

Idag har jag fått världens bästa födelsedagspresent! I natt fölade nämligen mitt sto. Hon lurade oss totalt, hon hade bara börjat sätta juver och var ännu ganska spänd i bäckenbanden och hade två veckor kvar. Men, men man vet ju aldrig! Allt har gått bra och hon är helt underbar :love: Namn är redan klart, hon ska heta Black celebration eftersom hon föddes på min födelsedag. Hon är efter Chess, undan Black Pooh xx- Baffin- Tammerfors.
Hon kommer att bli svart och har tre vita strumpor och bläs. Bilder kommer att finnas på www.stallpooh.se under kvällen. Under avelsston-Black Pooh.

V- fik det smukkeste sorte fuldblodsaraber hingsteføl. Vi er så stolte af ham, alle som ser ham synes han er vældig fin.
27juni019.jpg

22juni004.jpg

Så ÄNTLIGEN är årets fölningssäsong slut här också. I kväll vid 20-tiden fölade "krångeldamen" ute i sin sjukhage... Jag kom ut, mest av en slump, precis när hon var färdig! :)

Det blev ett brunt hingstföl med stjärn o snopp + 3 vita kotor. Härstamning For Feeling - Magini - Swift och det är ett halvblod, om nu någon inte känner igen hingstnamnen... :p

http://groups.msn.com/hippoteket/ponnysarna.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=25

Liknande trådar

• Låst
Avel Här presenterar vi våra föl, gärna med foto! Skriv gärna ras och härstamning också, det brukar många vara nyfikna på! (men låt bli att...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
111 959
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21