Årets nya fölungar!

Sv: Årets nya fölungar!

*knapplån*
Tidigt i morse kom vårt efterlängtade föl. Ett stoföl som jag tror blir dun (om hon inte är brun med fuskål).

fol1.jpg
fol2.jpg
fol3.jpg

Fölisen har bajsat och äter på mamma så det klunkar riktigt ordentligt. Båda mår förträffligt.

Vi har inte tänkt på namn än men hon är E. Honour Lane U. Doc Prescribed Fifty UE. Fiftys King Cutter
av rasen Amerikansk Quarterhäst.

mvh Eva *världens lyckligaste idag*

Så har min lille äntligen kommit! Föddes igår kväll mellan 19-20,15, missade precis nedkomsten! Det blev en liten brun (blir förmodligen mbr) hingst med stor bläs och vita halvstrumpor bak.
Rasen är halvblod, stam: e: Goldmine xx - Gauguin de Lully - Flamingo

Glöm inte att ALLTID skriva härstamning till inlagda bilder, även om ni skrivit det tidigare i tråden, så slipper man leta. Speciellt besvärligt om någon annan hjälpt till att lägga in bilden!

Igår föddes vårt föl efter en lång väntan.
Det blev ett stoföl e: Rubinrot.ue:Magritte-Nepal-Utrillo. Tror att hon blir svartbrun, är helt utan tecken.
Det är en stor fölunge med otroligt långa ben och jag fick hjälpa till och dra lite för att få ut henne. Hon hade lite svårtatt komma upp på benen men med lite stöttning så gick det bra.

Placentan släppte inte trots upprepade promenader så veterinären fick komma hit inatt.
Nu mår både mor och dotter bra. Ska försöka lägga ut bilder...

Lånar tråd.

Här kommer Dynastys föl.
Märra är förstagångare och blev mäkta förvånad..nästan chockad över vad som låg i halmen..
Men så fort ungen kom upp..vilket var drygt ett dygn senare så förvandlades denna dam från en blyg fjolla till en rabiessmittad pitbullhund..mot oss..ve den som ens tittade på hennes bebis.. :D

dynastyihop05.jpg

AM

NAFAYETTE: Hur många föl har ni fått i år egentligen? Och väntar ni några fler?

/Malin

11 föl och en kastning.

Petite Glass ska föla nu.
Cher Arriba i juli..
Sen är det minsann slut på bebisar för detta år..

Lite sliten nu.

AM

Sådärja, då var årets andra fölunge född också! :bow:
Och inte på natten i boxen eller ens lite undanskymt, utan MITT I HAGEN, helt öppet hade hon lagt sig för att föla - med bästa väninnan halvblodsstoet precis bredvid sig.
Det blev ett stoföl, fux med stjärn och en vit baktass, namnet Galathea var givet. Far är min egen lilla "guldklimpen" (e. Everest-Swift), mor är mitt fullblodssto e. Ditton Wood**. Och det är alltås ett efterlängtat halvblodsföl.

Foton kommer senare!

via skrev:
Petite Glass! Lät bekant, så jag gick in på STC och kollade. Och visst var hon syster till The Contractor, som vi ägt, och till Smoking Glass, som stått här i träning.

Petite Glass fick just ett hingstföl vid 8 tiden i går kväll.
Bilder kommer när fölungen behagar masa sig upp ur sänghalmen.
Just nu tycker han det är helt ok att bli serverad ur nappflaskan.
Men han är så stor att han skulle med en viss ansträgning nå till skafferiet själv om han sträckte på halsen lite..
Petite själv är ju 172 över havet så..

Fölungen är lite tufsig.
Ena frambenet var slaget bakåt..men det ordnade sig.

AM

*lånar knapp*

I går kväll vid 23 tiden kom årets första föl (efter två kastningar)! Ett stoföl efter Gigant Neo. Stoet var nära att lura oss då hon var beräknad till 6/6, litet juver, ingen tempskillnad etc. Hon var förstföderska men klarade det med bravur! Tack och lov att vi kopplade in kameran i tid i alla fall!

MVH / Fia

*lanar knapp*

Nu ar bilder framkallade mm pa mina fol dett aret. Detta aret fick vi bara 3, men det racker!!

Forsta folet kom den 27 mars, klockan 5 pa morgonen. Jag var typ 1 minut for sen for att vara med, men jag var dar nar hon tittade ur blasan. Ett fuxsto med bruten blas. Hennes mamma ar e. I'm A Star (TB) och hennes pappa ar Feline de B'Neville (SF).
Hon var stor och vinglig, men nu har hon jattefin. Bilden ar nar hon ar en vecka gammal.
Namnet ar jag annu inte helt saker pa, men alla hennes syskon (vi har 3) heter nagonting med Star. Eftersom hennes pappa ar fransk, kan hon dock fa heta nagonting med Etoile (eller hur det nu stavas).
3df6.jpg

Fol nummer 2 kom den 29 mars. Det blev en liten kompakt hingst med superbra balans. Det var meningen att han skulle bli skack, men han kommer bli svart och det ar ok antar jag.
Mamman ar okand harstamning, men otrolig exterior, steg och hopp-kapacitet. Pappan ar en skackhingst pa 175 cm som tavlar hoppning.
Det ar meningen att han och jag ska vinna OS i falttavlan om nagra ar...vi far se. :banana: Pa bilden ar han ett par timmar gammal.
Namn: Miraco's Magic Attraction
bd94.jpg

Det tredje folet ar en connemara-hingst, som kom den 10 maj. Stoet folade helt plotsligt, och det var tur att jag var dar for blasan oppnade sej aldrig, sa jag fick oppna den med tummen...men han kom ut och madde prima. Bork-fargen var verkligen en glad overraskning, eftersom alla stoets avkommor an sa lange har varit bruna. Gissa om hon blev betackt med samma hingst igen??!!
Stoet ar e. Ardravinna Andy, folet sjalv ar e. Castleside Tighe
51a4.jpg

Jag ar inte den basta fotografen kanske...men man ser ju hur de se rut i alla fall. ;)

Bakåtslaget framben - hur gjorde ni då ? Kan man pressa tillbaka fölungen en bit och få fram benet eller låter man dom komma ut med frambenet under sig ?

Hälsningar Helen

Precis-
Ena frambenet var framme till mitten av skenan och huvudets nos var ute. men inget annat ben.
Så..ja..upp med märra och in med allt. Sedan gäller det att fortast möjligt fiska fram det andra benet. Finns risk att skada stoet men man har inget val.
Det är enorma krafter igång när stoet krystar.

Helst ska hon ställas med frambenen i ett dike men ibland så hinner man inte.

Man får inte ut en unge med ett bakåtslaget framben.
Min gubbe är en räddande ängel i dessa fall. Han har mer ork än mig.
Ofta är han svullen har en blåaktig ton i hela armen upp till en vecka efteråt. Inget jobb för nybörjare.

AM

Här kommer bilder på mitt underverk :love:

Stoföl fött tidig morgon 2005-06-03 efter L´acteur - Democritos- Nepal - Flamingo helt bedårande...

fl12.jpg

fl10.jpg

Liknande trådar

• Låst
Avel Här presenterar vi våra föl, gärna med foto! Skriv gärna ras och härstamning också, det brukar många vara nyfikna på! (men låt bli att...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
111 959
Senast: Iglatjarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit