Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den 24 maj kl 21 på dag 345 föddes Petite Juliett e. Canterbury u. Tiggelberg Lorett. Utan förvarning fölade Lorett och skötte allt själv och allt som allt tog det 20 min. Tyvärr var Juliett väldigt liten och svag så vi fick tillkalla veterinär som konstaterade att hon trots sina 345 dagar, ändå inte var riktigt färdig. Hade klassiska prematurtecken såsom bullig panna, utstående ögon och jätteröd tunga. Dessutom en infektion. Med lite dropp och antibiotika har hon efter bara fyra dagar piggnat till och är nu som vilket busigt föl som helst.
10385481_10152480571169887_1272736674287638530_n.jpg

Den 24 maj kl 21 på dag 345 föddes Petite Juliett e. Canterbury u. Tiggelberg Lorett. Utan förvarning fölade Lorett och skötte allt själv och allt som allt tog det 20 min. Tyvärr var Juliett väldigt liten och svag så vi fick tillkalla veterinär som konstaterade att hon trots sina 345 dagar, ändå inte var riktigt färdig. Hade klassiska prematurtecken såsom bullig panna, utstående ögon och jätteröd tunga. Dessutom en infektion. Med lite dropp och antibiotika har hon efter bara fyra dagar piggnat till och är nu som vilket busigt föl som helst.
10385481_10152480571169887_1272736674287638530_n.jpg

Gud va söt :love:! Perfekt namn ;) Hoppas hon håller sig pigg o kry nu.

Ni som har flera föl, när släpper ni ihop dem?

Jag har ju ett halvblodsföl på 5 veckor och sen den lille welshmountainknatten på 5 dagar. De går nu i hagar bredvid varandra. Ponnyfölet är ju pyttelitet i jämförelse och jag är så rädd att han ska bli skadad vid lek. Jag hade väl tänkt att ponnyerna skulle gå själv till fölet är ca 2 veckor. Just nu är halvblodet inne i en växtperiod och tar det lugnt i hagen, vilar mycket men ponnyfölet är det full fart på.

@sassiball , här finns det nu två föl ett som är tre veckor och en som är 6 dagar, de är inte ihopsläppta ännu. Den lille får gå ännu ett par dagar med bara mamma. Den andra är ihopsläppt med resten av de högdräktiga (2st). Nästa högdräktiga är beräknad till midsommar och då kommer hon få gå ensam i sin hage med sin fölningsbox/sin ligghall när den fölungen är ny. Så dessa föl går ungefär 2 veckor med bara mamma innan de släpps ihop. Alla är halvblodsföl

Ok. Ja lite så tänker jag också minst 2 veckor med bara mamman. Tack för input :)

Hoppas fler vill svara. @poff ,visst har du också ett litet wm föl?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar