Årets föl 2014

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 986
  • Visningar Visningar 217 228
Status
Stängd för vidare inlägg.
Den 24 maj kl 21 på dag 345 föddes Petite Juliett e. Canterbury u. Tiggelberg Lorett. Utan förvarning fölade Lorett och skötte allt själv och allt som allt tog det 20 min. Tyvärr var Juliett väldigt liten och svag så vi fick tillkalla veterinär som konstaterade att hon trots sina 345 dagar, ändå inte var riktigt färdig. Hade klassiska prematurtecken såsom bullig panna, utstående ögon och jätteröd tunga. Dessutom en infektion. Med lite dropp och antibiotika har hon efter bara fyra dagar piggnat till och är nu som vilket busigt föl som helst.
10385481_10152480571169887_1272736674287638530_n.jpg

Den 24 maj kl 21 på dag 345 föddes Petite Juliett e. Canterbury u. Tiggelberg Lorett. Utan förvarning fölade Lorett och skötte allt själv och allt som allt tog det 20 min. Tyvärr var Juliett väldigt liten och svag så vi fick tillkalla veterinär som konstaterade att hon trots sina 345 dagar, ändå inte var riktigt färdig. Hade klassiska prematurtecken såsom bullig panna, utstående ögon och jätteröd tunga. Dessutom en infektion. Med lite dropp och antibiotika har hon efter bara fyra dagar piggnat till och är nu som vilket busigt föl som helst.
10385481_10152480571169887_1272736674287638530_n.jpg

Gud va söt :love:! Perfekt namn ;) Hoppas hon håller sig pigg o kry nu.

Ni som har flera föl, när släpper ni ihop dem?

Jag har ju ett halvblodsföl på 5 veckor och sen den lille welshmountainknatten på 5 dagar. De går nu i hagar bredvid varandra. Ponnyfölet är ju pyttelitet i jämförelse och jag är så rädd att han ska bli skadad vid lek. Jag hade väl tänkt att ponnyerna skulle gå själv till fölet är ca 2 veckor. Just nu är halvblodet inne i en växtperiod och tar det lugnt i hagen, vilar mycket men ponnyfölet är det full fart på.

@sassiball , här finns det nu två föl ett som är tre veckor och en som är 6 dagar, de är inte ihopsläppta ännu. Den lille får gå ännu ett par dagar med bara mamma. Den andra är ihopsläppt med resten av de högdräktiga (2st). Nästa högdräktiga är beräknad till midsommar och då kommer hon få gå ensam i sin hage med sin fölningsbox/sin ligghall när den fölungen är ny. Så dessa föl går ungefär 2 veckor med bara mamma innan de släpps ihop. Alla är halvblodsföl

Ok. Ja lite så tänker jag också minst 2 veckor med bara mamman. Tack för input :)

Hoppas fler vill svara. @poff ,visst har du också ett litet wm föl?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Görel
·
Avel Årets första föl nedkom igår kväll lite tidigare än väntat (bf 7 mars). Pigg liten krabat med bläs och två vit strumpor 💕 Svårt att se...
Svar
2
· Visningar
408
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
845
Senast: Tuppis
·
Avel Vad är det för regler runt fölnamn om man vill registrera ett welsh föl?? Antal bokstäver? Får det finnas ett gårdsnamn eller ortnamn...
Svar
7
· Visningar
342
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur